Jautājums tiesībsarga amata kandidātiem

Ja tev būtu iespēja uzdot jautājumu tiesībsarga amata kandidāntam (Juris Jansons, Anita Kovaļevska), ko tu viņam pajautātu, t.sk., par cilvēktiesībām vispār?

Comments

1) Kādēļ tiesībsarga birojs līdz šim nekādi nav komentējis seksuālo minoritāšu tiesību jautājumus? Kādēļ netiek runāts par nepieciešamību pieņemt t.s. "Partnerattiecību likumu", kas ļautu homoseksuāliem pāriem kārtot īpašuma, mantošanas u.c. jautājumus. Kādēļ tiesībsargs necīnās par to, lai tiktu mainīts seksuālās minoritātes diskriminējošais 110. panta formulējums "laulība ir savienība starp vīrieti un sievieti"?

2) Kādēļ tiesībsarga birojs neveicina aktīvu diskusiju par pensionāru diskrimināciju? Nospiedošā daļa pensionāru (92,5% pēc CSP datiem par 2008. gadu) saņem pensiju, kas ir zemāka par 150 Ls, bet iztikas minimums patreiz ir 171 Ls. Kādēļ tiesībsarga birojs nereaģē uz to, ka pensionāri, kuri sastāds 1/4 LV iedzīvotāju kopš neatkarības atjaunošanas tiek turēti totālā nabadzībā?

3) Vai tiesībsarga kandidāti domā kaut ko mainīt patreizējā biroja darbības veidā, kur komunikācija ar medijiem un publiskais dialogs par vērtībām vispār netiek risināts.

4) Kā biroja vadītājs domā iegūt morālo autoritāti, bez kuras tiesībsarga pienākuma pildīšana nav iedomājama?
Nuss, nēmot vērā, ka likums nosaka tiesībsarga atzinumus kā rekomendējošus, tb par sliktajiem atzītie tos var uzklausīt, bet var arī ignorēt, uzvaicātu: kāds labums valstīj un tās iedzīvotājiem no tiesībsarga amata kā tāda, ja tas absolūti neko nevar ietekmēt, tb ir klasiska sinekūra?
Lūk, šis ir stulbākais jautājums ever. Tik pat labi varētu pajautāt, kāda vispār bija jēga pirms ombuda ieviešanas pastāvējušajam cilvēktiesību birojam - tas arī nevienu cietumā nelika, tikai komentēja un rekomendēja.

Tiesībsarga funkcija ir nevis dublēt policijas un tiesu sistēmas funkcijas, bet gan balstoties uz savu morālo autoritāti, darboties kā vidutājam strīdos par fundamentāliem, ar cilvēktiesībām saistītiem jautājumiem. Normālās valstīs tiesībsarka spriedumi ir kaut kas tāds, pret ko neviens politiķis neuzdrošinās iebilst, jo saprot, ka tā var neglābjami zaudēt reputāciju.
Nedzīvojam "normālā" valstī, reputācijas ko šādā ceļā zaudēt nav (tb reputācijas pamatā absolūti citas vērtības) un te ombuds nepieciešams tikpat daudz kā zaķim stopsignāls - tb kārtējā iezemiešu kargo kulta izpausme: iecelsim veco šamani Bububu par ombudu un uzreiz būsim "kā Tur!". Kamēr kāposta papilnam, var atļauties šādas sinekūras (pasaulē izplatīta parādība), aber situācijā, kad kāposta nav, nodarboties ar burbuļu pūšanu u.c. kargo rituālajām darbībām bez sausā atlikuma nav saprātīgi.
Paldies, es tieši gaidīju šādu atbildi. Nesaprotu, no kurienes ir tā svētā pārliecība par tiesībsarga biroja principiālo neefektivitāti? Kā tu to esi izmērījis? Ja gribēji teikt, ka Romans Apsītis bija izcili sūdīgs ombudsmens, tad es tev piekrītu. Tāpēc jau tas nespējīgais gļēvulis tika tur ielikts, lai visi redzētu: ombuds ir bezjēdzīga līdzekļu šķiešana, jo tas ir pilnīgi impotents. Taču pašlaik ir iespēja ielikt kādu potentāku.

Tālāk, kā vienmēr, kad tēmā neko nerubījoši ļaudis runā par ētikas lomu sabiedrībā, tad tiek izmantots ģeniālais arguments: mūsu nabadzīgajā un tupajā miestā galvenais ir paēst, iedzert un nopisties, bet tāda ētika nevienu nekrata. Interesanti, kuros laikos un kurā sabiedrībā tas tā nav bijis? Antīkajā pasaulē? Viduslaikos?
Ja man ļauts jautāt, kuri būs tiek laiki (datumu, lūdzu), kad Latvijā drīkstēs ieviest ombudu? Kad visi būs pietiekami bagāti, lai rastos jēga iestāties par cilvēktiesībām, taisnīgumam, godīgumam, u.c.(summu IKP per capita, lūdzu)?

IMHO, tieši tagad arī ir jārunā par cilvēktiesībām u.c. morāles normām, atgādinot, ka cilvēks no lopa atšķiras tieši pateicoties tām. Jo bez tiesiska un ētiska progresa nebūs arī ekonomiska progresa - sociālā sistēma turpinās bezgalīgi atražot pati sevi.
Tiesībsarga likuma 25. pants, 4. punkts nosaka: "Tiesībsarga atzinumam ir rekomendējošs raksturs". Bet par biroja efektivitāti var spriest pēc tā gada ziņojumiem:
http://www.tiesibsargs.lv/lat/tiesibsargs/majas_lapas_jaunumi/

Citēšu kamrādu [info]unpy: "iepazinos ar 2009.gada ziņojumu.
1. Veica pārbaudes cietumos un īslaicīgās aizturēšas kamerās. Daudz kur sūdīgi, neatbilst cilvēktiesībām. Par to informēja tieslietu ministriju(ja nu tur kāds nezina), ierosināja arī likuma grozījumus, kurus uzreizi atteica, jo piķa nav. Viss. Sausā atlikuma - nekāda.
2. Izrādās, policisti ne vienmēr korekti aiztur, konvojē vai veic kratīšanu. Devās apmācīt policistus Gulbenē, Daugavpilī, Valmierā un Jelgavā. Apmācību gaitā policisti piekrita, ka ne vienmēr visu dara korekti, kā arī pastāstīja, ka vienmēr korekti to darīt nav iespējams. Viss.
3. Ir bijuši vairāki iesniegumi, ka ne viss ir kārtībā ar cilvēktiesību ievērošanu psihoneiroloģiskās ārstniecības iestādēs. Aizbrauca uz divām gab. Secināja, ka galīgi viss ir šķērsām. Ir informētas "atbildīgās iestādes", visu aktivitāšu rezultātā slimnīcas ārstu sanāksmē vienam no ārstiem, kurš bija panācis, ka kādu pacientu ievieto psihenē bez jebkāda tiesiska pamata un pret viņa gribu, izteikts aizrādījums.
4. 2009. gadā tiesībsarga biroja pārstāvji piedalījās Tieslietu ministrijas rīkotajā Kriminālprocesa darba grupā, kurā izteica viedokli par dažādiem jautājumiem. Kā piemērs minēts viens viedoklis. Nav skaidrs, vai šis viedoklis ir ņemts vērā, ja visu pareizi saprotu, tad nē. Viss.
5. Saņemtas sūdzības par tiesiskumu kriminālprocesos. Dažos gadījumos tiesībsargs nav kompetents, citos viņiem vienkārši nedod dokumentus, jo tie ir izmeklēšanas noslēpums. Tas nav pareizi, ka nedod, arī Augstākās Tiesas Senāts tā uzskata, bet nedod. Nu, neko. Sūdīgi, ka nedod, īsumā.
6. Sūdzības par nepamatotu atlaišanu no darba. Ne tā izskatītas. Tiesībsargs un Tieslietu ministrija arī uzskatīja, ka kaut kas nav bijis īsti korekti, kamēr uzskatīja, tikmēr sūdzības iesniedzējs kaut kā tika galā pats.
7. Iesniegums, kurā pausts, ka pārkāptas personas tiesības uz privāto dzīvi. "Tiesu institūcija sava darbinieka vainu atzina, bet, ņemot vērā noilguma iestāšanos, konkrēto darbinieku saukt pie disciplinārās atbildības nebija iespējams." Par tiesībām uz privāto dzīvi vispār daudz visa kā, cik noprotams, daļa nāk no "Lemberga lietas". Rezultāts - "Tiesībsargs, ņemot vērā augstāk minēto jautājumu aktualitāti, 2010.gadā ir plānojis izvērst padziļinātāku izpēti jautājumos par privātās dzīves neaizskaramību."

Līdz šim neesmu dzirdējis nevienu loģisku argumentu, kāpēc tā sinekūra vispār vajadzīga un kāds no tās labums (protams, izņemot pašas iesaistītās personas, un atskaišu rakstītājus "esam ieviesuši to un to"). Tb vēlams šo vakanci likvidēt un aizmirst, neatceroties pat tad, kad Inčukalnā naftu atradīs. Un ne jau nu kaut kāds ombuds būs tas, kas kā apgaismotais monarhs sabiedrību ētisku darīs (līdz šādam fantāzijas lidojumam pat XVII gs. franču utopisti neaizdomājās - kaut kādas veselā saprāta druskas šiem tomēr piemita). :)))
Neesmu pārliecināts, ka tu atpazītu loģisku argumentu pat ja tas būtu nokrāsots rozā un dancotu pa tavu virtuves galdu. Tādēļ es neiešu atkārtoties.

Iesaku tev, ja jau reiz esi ķēries pie tiesībsarga biroja likvidācijas, nolikvidēt pie reizes arī pašas cilvēktiesības, lai nav divreiz jāķēpājas. Jo tas viss pie mums nestrādā un nekad nestrādās, kā to veiksmīgi parāda tavs tiesībsarga aktivitāšu novērtējums.
Ja godīgi, arī es pats neesmu pārliecināts. Tb jo vairāk domāju, jo vairāk saprotu, cik maz tomēr saprotu. Tāpēc dažkārt pat mazliet apskaužu tos, kam viss skaidrs - viegli dzīvot.

Laimes lāča kā glābiņa garanta biroja likvidēšanu man neuzticēs vis. :( Tb nāksies pāris traumatologus no darba drīzāk atlaist, lai meklē laimi aizjūrā. Bet cilvēktiesības gan vajadzētu nolikt plauktiņā kā aukstā kara palieku - pie citiem XX gs. vidus atribūtiem. Ja likumdošana sakārtota un valsts tiesiska, neko tādu atsevišķi izdalīt nav nepieciešams. Tak arī tas nav iespējams, jo pārāk daudzi ļaudis savas dzīves jēgu saskata vēlmē "piespiest pārējos iemīlēt Raini".

Tā kā viss būs labi. Kā līdz šim. Varbūt pat 10 ombudus ar laiku iecels, kad budžets atlaus - jo vairāk ombudu, jo labāka dzīve.
Vismaz godīgi atzīsties, ka tev nav sajēgas par atšķirību starp argumentāciju un epistemoloģiju - šāds godīgums ir salīdzinoši rets.

Es nekur neteicu, ka man viss ir skaidrs, tāpēc nešuj nu bumbas (argumentācijas teorijā to sauc par straw man - "salmu vīru", kuru uzkonstruē lai pēc tam ar kritikas palīdzību saplosītu gabalos).

"Ja likumdošana sakārtota un valsts tiesiska, neko tādu atsevišķi izdalīt nav nepieciešams" - kurš nu būtu apsūdzējis oponentu utopiskā domāšanā. Interesanti, kurš tad tev to visu tā ņems un ieviesīs? Puškins, vai?

Tur jau tā lieta, ka neviens Raini mīlēt nespiež (vēl viens straw man), bet ka mīlēt vai nemīlēt ir katra paša izvēle. Bet izvēle, kā mēs zinām, mēdz būt gan saprātīga, gan nesaprātīga. Ar varu nevienu saprātīgu nepadarīsi, savu stulbumu katrs ārstē pats. Bet, lai vispār sāktu ārstēt, vajag kādu neapšaubāmu autoritāti, kas nosaka diagnozi (ja nebūs autoritātes, tad neviens ij neklausīsies). Un tas arī ir tiesībsarga uzdevums - un nav viņa rīcībā citu instrumentu, kā paša cieta pārliecība, kas balstās uz izpratnes par taisnīgumu, kā arī autoritāte un talants savu pārliecību nenogurstoši atkārtot. Ideālisms tīrā veidā. Donkihotisms.
Pateikšu vēl vienkāršāk: vajag nevis attaisnot un kultivēt to bēdīgo stāvokli, kurā esam, bet gan asi un pārliecinoši kritizēt esošo situāciju un n-tajos veidos norādīt, kas ir slikti, un kā vajadzētu būt. Pretējā gadījumā mēs tā arī nebūtu tikuši laukā no verdzības iekārtas.

Un tas arī ir ombuda uzdevums: būt par ērkšķi pakaļā, neļaut nostāvēties patreizējam cūciskumam un kļūt par standartu.
Tu šobrīd apraksti opozicionāro žurnālistiku vai XIX gs. beigu krievu inteliģences misiju: būt par ērkšķi carisma pakaļā, asi un pārliecinoši kritizēt esošo situāciju un n-tajos veidos norādīt, kas ir slikti, un kā vajadzētu būt. - Nevienam nav liegts rakstīt blogus, aicināt uz piketiem, vākt parakstus petīcijām. Pie tam ja izdosies apvienot ap sevi lielāku līdzcilvēku pulciņu, tas būs pat efektīvāk par tādu fikciju kā ombuta pamācošās vēstulītes iestāžu vadībai, kas pat nelasītas tiek lidinātas miskastē (jo nevienam nav pienākums tās lasīt.

Utopija ir jauka lieta, tikai nejauki, ka par dažu cilvēku ideāliem jāmaksā tiem, kam ar to nav nekāda sakara.
Ir tomēr atšķirība starp tādu iņķeļigeņķišku pļāpām, kā es, un institūciju, kuras pamatuzdevums ir tiesību aizstāvība. Vajag abus divus.

Tad, kad jaunais tiesībsargs būt iecelts, varēsi iet pie viņa sūdzēties par to, kā viņš darmajeds, noēd tavu nodokļu naudiņu - jo nav taču taisnīgi, ka valsts uztur tādu idiotu, kurš aizstāv tavas (un arī visu pārējo) konstitucionālās tiesības un brīvības.
Tb aiziešu pie viņa un lūgšu: "Aizstāvi!", viņš pnopietni palūkosies un atbildēs: "Aizstāvu". Tad mēs abi viens otram uzsmaidīsim, jo aizstāvības process būs galā. Papļāpāsim par ētiku, morāli. Ombuds pasūdzēsies, ka no rīta spiedis roku politiķiem, ar kuriem citos apstākļos pat vienā rudzu laukā padirst neietu, un vakarā atkal jātiekas, tak ko padarīsi: noblesse oblige - grūši aizstāvēt visus sērdieņus, it sevišķi, ja tai aizstāvēšanai neviens nepievērš uzmanību. Un nepievērsīs, jo neko vairāk kā pateikt "fui" aizstāvis nevar. Bet presei ir par popkorna šāvējiem jāraksta, nevis kādu nesvarīgu "fui", kurā pat kustīga attēla nav (atšķirībā no "Degpunkta", kas dara to pašu, tak fonā rāda bildi). C'est la vie. Būs jau labi. Galu galā - vismaz 10 cilvēkiem, kas birojā sēž, nav jādomā emigrēt vai nē. :)
Var jau, protams, arī izlikties par muļķi.
Galvenais, nekašķēties. Jo prioritātes ir tāda lieta, par ko vienots kopviedoklis nebūs nekad.
Cik noprotu, tiesībsargs ir cilvēktiesību biroja institūcijas mantinieks. Domāju, ka šāda institūcija, mums juridiskajās niansēs neiesvaidītajiem ir nepieciešama, ja rodas sajūta, ka institūcijas pārkāpj vai ierobežo mūsu pamatbrīvības. Tamdēļ pievienošos antona v. viedoklim.

Attiecībā uz jautājumu par efektivitāti, varu tikai minēt, ka gadījumā, ja ombuds spēs ļaudīm izskaidrot un palīdzēt cīnīties par savām tiesībām, tad valstij būs jāmaksā kompensācijas par neizdarībām savos orgānos. Tur teorijā droši vien tā efektivitāte arī slēpjas, un institūcijas būs ieinteresētas ievērot nabaga pilsoņu tiesības - i cietumos, i tiesās, i visās citāds valsts iestādēs.

July 2018

Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Powered by Sviesta Ciba