Nepabeigtā dienasgrāmata


23. Aprīlis 2004

(bez virsraksta) @ 09:03

pārdienas atpakaļ gāju uz kādu tikšanos, bet, lai vai kā līkumotu, priekšā vēl arvien pusstunda, kad vairākkārt biju jau pagājis garām dažādām kafejnīcām, nolēmu, ka ir taču arī tā pieņemts - pasēdēt kafejnīcā un iedzert kafiju, taču, ko nu es tāpat sēdēšu, kāds vēl padomās, ka es velku laiku līdz kādai tikšanās reizei, bet, varbūt, pat sliktāk padomās - ka esmu atnācis uz kādu tikšanos, bet mans draugs nav atnācis, tas ir, tātad, nav man nekāda drauga, un es sēžu viens pats, nolēmu, ka jānopērk kulturāls laikraksts forums, varēšu sēdēt skatlogā un lasīt grāmatu recenzijas, iegāju narvesenā, un nopirku veco avīzi, tas bija pārdienas atpakaļ, nevis šodien, tāpēc avīze bija iepriekšējās nedēļas, kurā honeybee dzejoļi, visus tāpat nesapratu, bet nebija jau nu nemaz arī tik slikti, es tikai nodomāju, tas nu gan būtu par traku, ja es sēdētu skatlogā un lasītu dzejoļus, aiz loga drūma industriāla ainava, cilvēki steidz vēl pabeigt savus iekavētos nopietnos pirmdienas darbus, jā, atcerējos, tas bija pirmdien, bet es tur sēžu un lasu honeybee dzejoļus elfu valodā, pasūtīju kafiju au lait, tad nobijos, ka mani sapratuši nepareizi un atnesīs omleti, bažīgi skatoties uz bāra pusi, pāršķīru lapu un izlasīju antiglobālista kozlova recenziju par toro, neko nesapratu, tikai to, ka vācijā var legāli nopirkt kaņepju sēklas, bet kaļiņingradā var uzpīpēt, pāršķīru vēl atpakaļ un pavisam jautri palika, lasot tēlojumu par jaunu dzejnieču ģērbšanās stiliem, tas bija labs, tādus rakstus mums vajag vairāk, tādus mēs jau sen esam pelnījuši, bet uz tikšanos es aizgāju laikā, lai gan tāpat nebija vērts

Marts PUJĀTS
2004-04-21

Bailes jauno autoru seminārā


Pagājušo piektdien beidzās kārtējais jauno autoru seminārs. Akuratera muzejā, klātesot daļai jauno autoru, daļai recenzentu, muzeja darbinieku un savāda izskata nepiederošo personu, norisinājās semināra fināls. Pasākumu vadīja Ronalds Briedis, kura entuziasma dēļ vispār kaut kas tāds notiek. Iesākumā viņš teica asprātīgu runu; jaunie autori smaidīja (patiesībā jauno autoru pulks sastāvēja tikai no meitenēm; daža laba, pēcpusdienas saules apspīdēta, izskatījās forši). Recenzenti un nepiederošās personas, kas pārsvarā bija džeki, atklāti interesējās par iespēju dabūt vīnu. Vīns bija salds un balts. Sākās lasījumi. Uzstājās jaunās autores. Viņas vilka ārā no savām somiņām kladītes, lasīja dzejoļus, no kuriem atmiņā paliek tikai komiskas dīvainības, kas prasās tapt sublimētas. Atceros: debesu pļurzība; Es neesmu vīns/JO ILGĀK STĀV, JO LABĀKS… Runājot Rokpeļņa vārdiem: rodas negribētas asociācijas. Rokpelnis, atgāzies krēslā, smaida, piesauc Jeseņinu; saule apspīd viņa kaklu. Jaunā autore, kurai pasprukusi šī negribētā divdomība, noliec galvu. Zīmulis viņas rokā dreb. Rokpelnis skatās griestos un domā. Lasījumi turpinās pēc uzpīpēšanas. Vīna ir palicis maz; bet man somā ir vermuts. Uzstājas kāda jaunkundze. Viņa iznāk telpas vidū un skaita savus dzejoļus no galvas. Dzejoļi ir par māmulīti un smildziņām. Viņai mugurā sarkana žakete. Entuziasms, kas mājo šajā būtnē, piepaceltība balsī, ārā pa logu debesīs mērķētais acu skatiens liek man aizdomāties par vermutu. Atskan aplausi. Tālāk kārta uzstāties vienai no tā saukajām melnajām meitenēm. Tās ir tādas meitenes, kuras mīl ģērbties melnās drānās un apkarināties ar melniem aksesuāriem. Kaut kas melns karājas ausī, kaut kas melns vijas ap roku. Pirkstus rotā gredzeni. Viņa lasa, ko rakstījusi, atrodoties gultā, trijos naktī. Tas esot nācis no zemapziņas. Un tas esot viņu kniesis. Murgi, haikas un jūtas ir tie elementi, kas mitinās dvēselē. Skan reti aplausi. Visiem nenormāli gribas uzpīpēt. Pīpējot visi kā viens (viens liels organisms) par kaut ko smejas. Tādi kā aizturēti smiekli…

Jaunās autores var iedalīt divās grupās: tās, kurām lasot trīc rokas, proti, kuras uztraucas, un tās, kurām rokas netrīc. Pēdējās ir melnās meitenes, kurām rakstīšana nav pat vaļasprieks. Dīvainā kārtā arī saule šīs meitenes nevēlas apspīdēt. Viņas ir izvietojušās telpas tumšākajos stūros un savā starpā nedzirdami kontaktējas. Savukārt tās ar trīcošajām rokām pēkšņi sajutušās kaut kā neērti komplicētas tīksmes, neslēptas ziņkārības un nesaprotamas hierarhijas pieslānītajās muzeja istabās. Sak, kur es esmu, ko te daru, un kāpēc tas tur smejas, kāpēc viņš izgāja ārā, kad es lasīju. Viena trīcošā pasākumā ieradās, ievīstījusies zaļā segā. Visu laiku viņa sēdēja nekustīgi, turot roku uz ceļa. Izņemot savu uzstāšanos, viņa nebilda ne vārda, tikai vienu reizi savai biedrenei ausī iečukstēja vārdu "personīgi".

Uzstājās arī recenzenti, dzejnieki, kuri jau pieredzējuši savas pirmās publikācijas un pirmās grāmatas, kuriem somā glabājas otrās grāmatas manuskripts. Uzstājās arī tādi, kuru vārds neprasa komentārus. Viņi lasīja droši un nepiespiesti. Dzejoļi priecēja ar precīziem tēliem, ironiju un formas pabeigtību. Aizkustinoši un tajā pašā laikā šokējoši bija just, cik ļoti viņi papildināja cits citu, cik ļoti viņi bija tikuši kaut kam pāri, kas tagad viņus neatgriezeniski šķīra no tiem, kuri vēl tikai posās uz pāri tikšanu. Tas, kas viņus šķīra, bija bailes, citiem vārdiem – spēja un māka likt bailes lietā. Jautājums par bailēm ir jautājums par formu. Kas raksturīgs jaunajām autorēm, ka viņas pagaidām vēl pilnīgi neinteresē tas, kas tieši nav saistīts ar dzejas emocionālo pusi. Viss it kā slīd no rokām, viss ir jāpieraksta, jo citādi tas prātam neaptveramais Viss draud samilzt par nopietnu problēmu. To, kas ir šis Viss, ir iespējams izteikt tikai haotiskā, nesakarīgā teikumā, kurš tiek izkārtots rindiņās, tādējādi topot par dzejoli. Un tad, kad tas ir uzrakstījies, atkal iestājas relatīvs miers un drošība. Mākslinieciskās kvalitātes kā tādas nav būtiskas, jo galvenais dzejoļa uzdevums ir atbrīvot autoru no bailēm. Nekādi nevar saprast, kas ir par lietu, tādēļ atliek vienīgi kliegt un spiegt, par teksta satvaru nav laika padomāt, jo jādabū ārā tas, kas smacē nost. Un tas, kas smacē nost, ir kautri sapņi, tramīgums un bailes. Ja ir uzmākusies doma par identitāti, tūlīt pat uz karstām pēdām jāraksta, kas es esmu – tēja, putns, ceriņkrūms un lauska; un kas es neesmu – pilsēta, reklāma, vīna pudele un laterna. Brīdis, kad autoru sāk nodarbināt jautājums par formu, ir tas brīnišķīgais pagrieziena punkts, kad tu nevis "dziedi kaut vai aiz bailēm", bet gan "dziedi kaut vai par bailēm", proti, radoša darbība vairs nav vienkārši reakcija uz kaut kādām nebūšanām. Skaidrs, ka baiļu apzināšanās baiļu sajūtu nemazina, tomēr tā veicina satura brutālās hegemonijas pārtraukšanu un sekmē satura un formas auglīgu komplementaritāti.

Lieli mākslinieki savu mūžu ir veltījuši baiļu problemātikai. Sapelnījuši lielu naudu, kļuvuši slaveni aiz trejdeviņām zemēm, kur kritiķi viņiem pārmet sadomātu freidismu. Mērķis ir sasniegts – autoram, šajā gadījumā, Bernardo Bertoluči, ir izdevies pateikt, kas par lietu.
 

Comments

 
[User Picture Icon]
From:[info]skuka
Date: 23. Aprīlis 2004 - 09:29
(Link)
Kad es to lasīju, man atkal likās, ka tas nav draudzīgi, šitā rakstīt par semināristēm. Lai gna smieklīgi. Un tad es sasmējos: par to, cik smieklīgi varētu uzrakstīt par šī raksta autoru. Ja vien gribētu.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 23. Aprīlis 2004 - 09:31
(Link)
Pēdējais teikums bija īpaši nežēlīgs ;)
[User Picture Icon]
From:[info]skuka
Date: 23. Aprīlis 2004 - 09:36
(Link)
nu a ko?
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 23. Aprīlis 2004 - 09:41
(Link)
Man patika, ka tur tajā rakstā bija kaut kas no tās reklāmas (mans pēdējā laika favorīts), kur divi pērtiķīši skatās no koka uz meitenēm, kas piesārņo džungļu strautu ar kaut kādu jaunu tropisko augļu šampūnu, un saka: "Nu, un ko mēs? Tikai banāni un banāni!" Tāds sugas tēviņa skatiens uz savām mātītēm, sak, nav jau diez kas, toties tās visas manas. Patiesi un sirsnīgi. Tas man patika. :)
[User Picture Icon]
From:[info]skuka
Date: 23. Aprīlis 2004 - 09:44
(Link)
Es, raugi, atceros tādu gadījumu. Sen tas bija, Pulkvedī. Orbīta rīkoja tādu dzejas vakaru, tipa hepeningu - paši lasa, mūziķi uz vietas improvizē, neatceros - laikam video ar bija, nu viss kā parasti. Un Orbīta draudzīgi uzaicināja arī latviešu dzejus piedalīties. Tā teik, buģim žiķ družna. Nu, krievi tur lasa, kā jau krievi lasa. Ar izteiksmi, dedzīgi, aizrautīgi, izpilda akrobātiskus trikus, Haņins, ja pareizi atceros, vai tik pa zemi nevārtījās lasot, nu gluži kā tāds operdziedātājs. Bet - iespaidīgi un pārliecinoši viņiem viss sanāk, un tā dabīgi, bez piepūles, bailēm, iedomības, aiugstprātības. Atraktīvi un brīvi. Jautri. Un tad viens latviešu dzejdaris klusiņām pie staba (ir tur tādi satbi) nostājās. Tāds liels dzejnieks, kurš nu neies ākstīties. kur nu ākstīties - neies savas dārgās balssaites piepūlēt, lai cilvēki kaut ko dzirdētu. Nočukstēja savu pantiņu drusku piesarcis, un aizgāja atpakaļ pie galdiņa. Tur palēnām atguva seju.
Baidos samelot, vai tik nebija šī raksta autors. Nu, pieņemsim, ka nebija. Tādā gadījumā tas vienkārši bija tipisks latviešu dzejnieks. Kuram, saprotams, tāda uzstāšanās ir drusku pazemojoša nolaišanās līdz parastās tautas līmenim.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 23. Aprīlis 2004 - 09:48
(Link)
nevajag jaukt dabisku kautrību ar snobisku iedomīgu. es, piemēram, arī esmu ļoti kautrīgs, pa zemi nevārtītos
[User Picture Icon]
From:[info]skuka
Date: 23. Aprīlis 2004 - 09:52
(Link)
varbūt dabiska kautrība piemīt arī jaunajām dzejniecēm? vai arī otrādi, dzejdara lasījumam gadījumā nebija sakars ar tām pašām bailēm? tad nevajadzētu jaukt šos divus jēdzienus, un ņirgt par to, kas pašam tup iekšā.
Es arī esmu gan kautrīga gan bailīga. Gan sarkstu, gan sapsringta izskatos, un pa zemi arī, bez šaubām, nevārtos. Tā ka lūdzu - smejaties arī par mani, vēderus turēdami.
[User Picture Icon]
From:[info]skuka
Date: 23. Aprīlis 2004 - 10:06
(Link)
Un vispār gana par to. Varu savu viedokli noformulēt pavisam īsi: par konkrētiem tekstiem var publiski ironizēt cik lien, bet par konkrētām žaketēm vai ķermeņa formām neredzu nedz vajadzību nedz iemeslu.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 23. Aprīlis 2004 - 10:11
(Link)
es tak par tekstu
[User Picture Icon]
From:[info]skuka
Date: 23. Aprīlis 2004 - 10:50
(Link)
Tu par kuru tekstu? Pujāta tekstu? Bet ne par Pujāta, piemēram, kreklu? Vai par dzejnieču tekstu? Vai savu? vai manu?
Es neko nesaprotu, adio!
jāstrādā
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 23. Aprīlis 2004 - 10:13
(Link)
bet vispār, dzejnieku sugas tēviņu attiecības ar dzejnieku sugas mātītēm ir atsevišķa antropoloģiska pētījuma temats ne vienai vien doktora disertācijai
From:[info]ronis
Date: 23. Aprīlis 2004 - 10:50
(Link)
Man tas teksts pilnīgi riebās. Un redzams, ka par to, kā meitenes izskatās, ir vieglāk, nu vienkārši vieglāk uzrakstīt nekā par to, ko viņas grib pateikt.
Jā un tas Pujāts, bļe, visu cieņu viņa tuk tuk par sevi, bet vispār viņam vienmēr blakus vajag stāvēt kādam (vislabāk tai pašai kautrīgajai, pāķīgi saģērbtai jaunajai dzejniecei ar lielām brillēm un nograuztiem nagiem), kas viņam dzejas pasākumos atgādina: "ņejauc šņabi ar alu, mīļais", citādāk viņš katreiz novemj mājas īpašniekiem baltos dīvānus, no rīta kautrīgi un klusiņām pazūd, atstājot zīmīti "kāds es esmu cūka".
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 23. Aprīlis 2004 - 10:54
(Link)
:D
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 23. Aprīlis 2004 - 10:55
(Link)
katreiz!!!
From:[info]ronis
Date: 23. Aprīlis 2004 - 10:57
(Link)
nu tajās divās reizēs, kad te bijis. otrā reizē zīmīti gan neatstāja.
[User Picture Icon]
From:[info]skuka
Date: 23. Aprīlis 2004 - 11:04
(Link)
malacis
mana iedzimtā kautrība neļāva man pateikt visu līdz galam:)
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 23. Aprīlis 2004 - 11:10
(Link)
nu, bet to zīmīti tu taču saglabāji? mazbērni varēs pārdot sotheby's ;)
From:[info]ronis
Date: 23. Aprīlis 2004 - 11:13
(Link)
es arī nesen par to padomāju (un vēl ar tādu tekstu! cik tur disertācijas nevar sarakstīt!). diemžēl draņķa čīles zaļais putns sadīrāja.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 23. Aprīlis 2004 - 11:18
(Link)
nāksies pārdot ar visu putnu
"A rare chile bird with an epistula inside written by an infamous latvian poet"
From:[info]ronis
Date: 23. Aprīlis 2004 - 11:24
(Link)
:D krā krā pujat pujat krā krā
[User Picture Icon]
From:[info]skuka
Date: 23. Aprīlis 2004 - 11:06
(Link)
Un es, piemēram, nesaprotu, kāpēc Forums tādus rakstus publicē pirmajā lappusē. Kas tas bija? Feļetons, vai?
Es ne jau par cenzūru runāju, bet par attieksmi.
[User Picture Icon]
From:[info]zum
Date: 23. Aprīlis 2004 - 11:00
(Link)
Bet es par šodienas rakstu Forumā no rīta gan gan izbesijos, gan izlamājos, kamēr neviens nedzird. Putnu pazinējs atradies!
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 23. Aprīlis 2004 - 11:07
(Link)
neesmu vēl ticis līdz tam
[User Picture Icon]
From:[info]skuka
Date: 23. Aprīlis 2004 - 11:29
(Link)
Tas nu gan man likās normāls vērojums, nekādas vainas. Varēja tos dziedoņus izlaist, iztikt ar daugavu un tām lietām.
[User Picture Icon]
From:[info]zum
Date: 23. Aprīlis 2004 - 12:04
(Link)
Salīdzināja putnus, putnus, ko domājies ar kaut kādiem estrādes aurīšiem. Tas, ka putns dzied - Te es esmu - tas ir ar dziļu motivāciju, lai pieteiktu savu teritoriju, jo, spējot kustēties trīs dimensijās, tam ir dziļa jēga. Kā satikt partneri, kā sadalīt barības bāzi, kā aprūpēt mazuļus. Ja gribēja tēlaini nokritizēt Fominu un Kleinu varēja meklēt kādu citu salīdzinājumu, tā tik liekas, ka par putniem mēs daudz ko zinām.
Bet tā pastaiga - jā bija laba. Bet tas tik tipiski - noiet lielu gabalu gar Daugavu, lai ielīstu kafūzī, kur pie alus kausiņa pustumsā avīzi palasīt :)))
Bet no otras puses tas bija vienīgais gabaliņš, kas emocijas izraisīja. Nu, Ābele arī, bet no viņas jau tiek kas vairāk gaidīts.
From:[info]diana
Date: 23. Aprīlis 2004 - 11:21
(Link)
Man pat nepalika skaidrs, kurš te ko ir rakstījis, un vai tik aptieka un pujāts nav viena un tā pati perzona. Bet, atšķirībā no citiem komentētājiem, man gan patika, kā nokritizētas jaunās censones. Ja dzejnieks/-ce nav seksīgs/-a, tad nahrenizēt ar visiem ščidrajiem murgiem! Kam nav kaisles ārēji, tam trūkst arī iekšās, un dzeja bez kaisles, piedodiet, ir kā karote bez kāta - galvenais it kā ir, bet pielietojums - nulle.

Nepabeigtā dienasgrāmata