black_robin ([info]black_robin) rakstīja,
@ 2023-02-02 07:39:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Dzimtes identitāte. Personas iekšējā sajūta par piederību kādai dzimtei.

Tai jābūt nošķirtai no fiziskā, reproduktīvā ķermeņa, citādi visiem vīriešu ķermeņiem būtu vīrišķa (maskulīna) un sieviešu ķermeņiem - sievišķa (feminīna) identitāte.
Tai ir jābūt nošķirtai no audzināšanas un socializācijas, citādi visiem cilvēkiem, kuri audzināti kā meitenes būtu sievišķa dzimtes identitāte un tiem, kas audzināti kā puikas - vīrišķa.

Tātad dzimtes identitātei ir jābūt universālai (citādi kāds būs īsts vīrietis vai sieviete un kāds tikai daļēji), tai ir jāpiemīt visiem, tai jābūt relatīvi fiksētai (jo var būt fluīda), esenciālai un iedzimtai un tā nevar tikt reducēta uz bioloğisko dzimumu (un to nedeterminē audzināšana un socializācija)

Kur tā (gender identity) atrodas un vai tai ir materiāla izcelsme? Ja smadzenēs, vai smadzeņu atšķirība ir tik liela, lai jēgpilni runātu par vīriešu un sieviešu smadzenēm, un, ja pieņem, ka, piem, sieviešu smadzenes ir empātiskas un vīriešu sistemātiskas, vai sieviete ar sistemātiskā tipa smadzenēm automātiski sevi uzskatīs par vīrieti?

Dzimtes identitāti vēl var raksturot tā: man patīk x, tāpēc es neesmu sieviete, nevis, man patīk x, tāpēc ir arī sievietes, kam patīk x.

Ja dzimtes identitātei nav materiāla izcelsme un mums ir vīrišķas, sievišķas (un nebināras utt) dvēseles, tad tā ir reliğija.

Dzimtes identitāte tiek definēta pilnīgi subjektīvi - neviens nezina labāk par tevi un tu nevari kļūdīties. Līdz ar to tiek izslēgti jebkādi objektīvi kritēriji - ja tādi būtu, tad nenoliedzami kādi cilvēki, kas identificējas kā sievietes vai vīrieši, šiem kritērijiem neatbilstu.

Ja nav nekādu objektīvu kritēriju būšanai par vīrieti vai sievieti, kā lai es zinu, vai man ir iekšēja, dziļa un iedzimta piederības sajūta sievišķajam (vai vīrišķajam), ko tas vispār nozīmē?

Uzskats, ka mans "īstais es" ir atšķirīgs no fiziskā ķermeņa, ir duālisms. Ja dzimte ir sociāli konstruēta un stereotipiska, kā dzimtes identitāte var būt iedzimta un nemainīga?

Ko nozīmē iekšēja dzimtes sajūta, kā to var sajust? Kādu iekšēju dzimtes sajūtu mēs varam just, izņemot savu ķermeni?

Bioloğija nav atrauta no psiholoğijas, tās pārklājas, nevar sacīt, ka tā ir tikai psihe, kurai nav nekāda iespaida no maņu orgāniem, nervu sistēmas, hormoniem un tas viss neietekmē uzvedību.

Man nav dzimtes identitātes, es neidentificējos, es esmu, kā es vispār zinu, ka esmu sieviete? Jo sievietes ķermenis.

Man būtu pilnīgi vienalga par dzimtes identitāti (tici, kam vien vēlies, whatever works for you), ja vien tas viss nebūtu patlaban jau pamatīgi ieēdies neskaitāmās institūcijās un nebūtu neatgriezeniski sakropļojis bērnu un jauniešu ķermeņus. Ir cilvēki, kuri cieš (no dzimuma disforijas, ķermeņa dismorfijas etc.) un viņiem ir jāpalīdz, bet risinājums nav visai pasaulei pieburt dzimtes identitāti.

Šķietami nekaitīgais nošķīrums starp dzimti un dzimumu jau valdības līmenī tiek skatīts caur greizo spoguli, kurā dzimtes identitāte ir īsta un fundamentāla, īstāka par materiālo, ķermenisko realitāti, bet dzimums - 'sarežğīts' un 'otršķirīgs'.

P.S. ir arī transpersonas, kas uzskata, ka dzimtes identitāte neeksistē https://m.youtube.com/watch?v=7v-lJh6cBtQ


(Lasīt komentārus) - (Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]ctulhu
2023-02-06 10:42 (saite)
Jā, vēl viena sīka piebilde, man šķiet ir drusku nekorekta terminoloģija - tādas lietas kā ``dzimuma maiņa`` mūsu rīcībā īsti vēl nav, arī max variantā ar ķirurģiju nesanāk otra dzimuma persona, sanāk persona ar tā sacīt daļēji novāktu dzimumu, viņam jau nedarbosies otra dzimuma anatomiskie un endokrīnie kompleksi + šūnu kodolos hromosomas kādas bija tādas palika. Tas ko var mainīt ir dzimte (gender) un to tad arī dara pie medicīniskas nepieciešamības.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


(Anonīms)
2023-02-06 16:43 (saite)
Viss, ko es gribētu šajā diskusijā piebilst:

Manuprāt, lielākais problēmpunkts ir tas, ka dzimtes identitāti joprojām nav iespējams izskaidrot vārdiem, attiecīgi ir pilnīgi pārsteidzīgi sākt iesaistīt medicīniskas manipulācijas. Ja nav iespējams puslīdz inteliģentam cilvēkam izskaidrot, kas ir dzimte un kā viena bioloģiskā dzimuma pārstāvji var zināt, kā jūtas otra bioloģiskā dzimuma pārstāvji (man diemžēl nav nācies saskarties ar šādu skaidrojumu), sabrūk arī viss pārējais dzimtes identitātes idejas skelets. Ja dzimtei ir jebkāds sakars ar dzimumu, tā atceļ pati savas pamatpremisas. Dzimumi nejūtas, dzimumi ir, un tas principā ir vienīgais, ko tie dara. Savukārt, ja dzimte ir sajūta (tātad, garīga), tā nemainīsies neatkarīgi no manipulācijām, kuras veiksi vai neveiksi ar savu ķermeni un neatkarīgi no tā, kādā vārdā citi tevi uzrunās vai neuzrunās.

Šobrīd diskursā izvirzās jauns pretarguments: ceļš laukā no garīgām ciešanām fiziskajā ķermenī ir nevis fiziskā ķermeņa manipulācijas, lai tās atbilstu noteiktām sajūtām, bet sava ķermeņa un līdz ar to – sevis – pieņemšana, tāds, kas tas ir, pieņemšana ar visā tā skaistajiem un neglītajiem aspektiem. Tikai šeit mēs redzam, ka cilvēks var strādāt terapijā ar pusaudžiem (Nila Saksa, kādas komentētājas šeit gadījums), bet šo cilvēku argumenti var tikt nolikti malā, jo neatbilst šobrīd politiski par korektāko pasludinātajai idejai.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


(Lasīt komentārus) -

Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?