Pilnmēness nogurdinātie - Par augsto un zemo kultūru

About Par augsto un zemo kultūru

Previous Entry Par augsto un zemo kultūru10. Okt 2016 @ 21:27 Next Entry
(ir doma)
[User Picture Icon]
From:[info]hedera
Date: 10. Oktobris 2016 - 22:34
(Link)
Man ir aizdomas, ka lielākā škrobe cilvēkiem ir par to, ka tiek finansēta visāda modernā vizuālā māksla, jo to taču neviens normāls cilvēks nevar saprast, un tie mākslinieki tikai dzer un nestrādā, un mana 5gadīgā brāļameita arī var tā uzzīmēt. Un vēl rakstnieki: ja man romāns nepatika, tātad sūds.
Par akadēmisko mūziku un baletu ir pielaidīgāki, jo, pat ja pats nesaproti Vāgnera operas, tad tomēr ir tāda pietāte pret tiem, kas var kaut ko tādu, ko nevar citi. Kā pret sportistiem vai akrobātiem.
[User Picture Icon]
From:[info]gnidrologs
Date: 10. Oktobris 2016 - 22:57
(Link)
Bet tā arī ir, mīļo cilvēk. Pret Vāgneru tik tiešām vajag būt pietātei, pat ja nesaprotu, tā pat kā pret kādu, kas var ar savu ķermeni izdarīt kaut ko, ko gandrīz neviens neprot. Tavu postu lasot, ignorējot sarkasma noti tajā, tas ir gandrīz pareizs.

Modernā māksla, vēl jo vairāk vizuālā, tai tik tiešām nav nekāda kvalitātes mandāta. Tā nav izgājusi ''test of time'', kā to ir izdarījuši klasiski darbi, kas tiek iestudēti operās, baletos, teātros un atskaņoti filharmonijā. Tā pagaidām ir hipsterīga ņemšanās. Vis drīzāk pa lielam stipri vāja. Varbūt ar retiem izņēmumiem.

Bet lūk, tādi sava laika hipsteri kā Bahs vai Mocarts savus pasūtījumus saņēma tīri uzņēmējdarbiskos ietvaros, nevis kā dotācijas par to, ka viņi ir tik slaidi un smukām acīm. Bet viņi PĒC TAM izgāja laika testu.
[User Picture Icon]
From:[info]hedera
Date: 10. Oktobris 2016 - 23:11
(Link)
Vispār jau klasisko darbu jauniestudējumi arī nav izgājuši nekādu laika pārbaudi, it sevišķi jau tie skatuves mākslas iestudējumi, kuri tiek veidoti modernizētā, mūsdienīgā interpretācijā. Opera vai balets nav tikai pirms diviem gadsimtiem sacerēta mūzika, un teātris ir kas vairāk par lugas lasījumiem.

Par Bahu un Mocartu. Pirmkārt, liela daļa no tiem skaņdarbiem, kas mūsdienās tiek uzskatīti par viņu daiļrades virsotnēm, nemaz nebija pasūtīti darbi. Pelnīja viņi naudiņu ar krietni piezemētākām kompozīcijām. Otrkārt, i Bahs, i Mocarts, i virkne citu klasiķu brīžiem kūlās kā pliki pa nātrēm, no rokas mutē utt. Iemesls, kādēļ vispār ir dzimusi ideja, ka valsts finansiāli atbalsta tādas jomas kā kultūra un zinātne, ir tieši tādēļ, lai dotu iespēju ar šīm jomām nodarboties ne tikai izredzētajiem, kam paveicies piedzimt pietiekami turīgā ģimenē), bet visiem, kas spēj sevi šajās jomās parādīt.
[User Picture Icon]
From:[info]gnidrologs
Date: 10. Oktobris 2016 - 23:31
(Link)
Pirmā rindkopa:

Tieši tā. Tāpēc jau tāda ierindas kundzīte/kundziņš, kas grib nopirkt kompaktdisku paketi ar Bēthovena simfonijām, drīzāk izrādīs uzticību Karajanam un Berlīnes simfoniskajam, nevis jauniceptam Slovēņu radio orķestrim. Pat, ja nav fakts, ka pirmajiem tas viss sanāk labāk vai tīkamāk konkrētajiem kungiem/kundzēm.
Atkal - track record.

Otrā rindkopa:

Tieši tas bija mans points. Vismaz kontekstā ar unpy tirādi.

Valsts finansiāls atbalsts kultūrai ''lai dotu iespēju ar šīm jomām nodarboties ne tikai izredzētajiem'''darbojas kā dažādu skolu finansēšanu, par ko unpija kgs. nav vīpsnājis.
Taču pat šeit tu atkal lažojies, jo milzīgs īpatsvars pagātnes izcilnieku vis dažādākajās mākslas jomās bija ļooooti tālu no ''izredzēto'' kategorijas, ja iet runa par finansēm un sociālo statusu.
[User Picture Icon]
From:[info]hedera
Date: 10. Oktobris 2016 - 23:36
(Link)
Izredzētības relatīvisms. Tik pat labi tāds Mocarts varēja piedzimt zemnieku ģimenē, un tad viss viņa talants tiktu vietējā ciema kāzām un bērēm.
[User Picture Icon]
From:[info]gnidrologs
Date: 10. Oktobris 2016 - 23:47
(Link)
Un KAS? Tu runāji par izredzētību no finanšu, nevis talanta/ģēnija aspekta. Kā jau runāts - daudzi ģēniji nāca no ļoti neizredzētām ģimenēm un nomira nabadzībā bez jebkāda valsts balsta, tā kā premisa, ka dotācijas visiem pēc kārtas uzreiz palielina ģēniju raudzi valstī ir kļūdaina.
[User Picture Icon]
From:[info]hedera
Date: 10. Oktobris 2016 - 23:56
(Link)
Un es arī turpināju. Zini, nepārbaudāmā leģenda vēsta, ka savu pirmo skaņdarbu - vijoļkoncertu - mazais Amadejs sacerējis jau 4 gadu vecumā. Kā tev šķiet, ar ko tajā laikā nodarbojās viņa vienaudži zemnieku bērni?
[User Picture Icon]
From:[info]gnidrologs
Date: 11. Oktobris 2016 - 00:18
(Link)
Noteikti ar ko lietderīgāku, nekā muļķību rakstīšana blodziņos.
Jap, Mocartam bija turīgi vecāki, bet nekāda valsts vai pat aristokrātija viņu nedotēja.
Un ja nepatīk Mocarta piemērs, tad paskaties to pašu Ludi Bēci, sheesh. Mūsdienās ir pilns ar mūzikskolām, bet pat tās neveicina nekādu renesansi. Un es pilnīgi totāli atbalstu dotācijas šādām iestādēm.
Tajā pašā laikā finansēt visādus expo sūdus - sorrje, idite na..
[User Picture Icon]
From:[info]hedera
Date: 10. Oktobris 2016 - 23:33
(Link)
Un īstenībā tas attiecas arī uz klasiskām interpretācijām. Jautājums no zāles: ja es nesaprotu Bēthovena simfonijas kaut sit mani nost, kādēļ no mana maciņa finansēt kārtējo LNSO koncertu ar kārtējo Bēthovena simfoniju? Tie, kas saprot, tak var klausīties to simts un vienu ierakstu, ko var nokačāt torentos.
[User Picture Icon]
From:[info]gnidrologs
Date: 10. Oktobris 2016 - 23:49
(Link)
Vai tad tas neietilps unpy tēmas premisā. Piedod, bet viņa domu gājiens man dažkārt liekas pārāk randoms.
[User Picture Icon]
From:[info]hedera
Date: 10. Oktobris 2016 - 23:53
(Link)
Nu jā, bet es šajā jautājumā esmu ieņēmusi ironisku pozīciju: kuras tad ir tās valsts finansētās jomas, kuras kāda sabiedrības daļa ar līdzīgu kritiku nevar pasludināt par liekēdību?
From:(Anonymous)
Date: 10. Oktobris 2016 - 23:40
(Link)
eu, bet tu šajā komentārā taču izklausies pēc riktīgas "valsts gādības" un "pārdales" fanes.
[User Picture Icon]
From:[info]hedera
Date: 10. Oktobris 2016 - 23:18
(Link)
"Bet viņi PĒC TAM izgāja laika testu."

Kas ir lieliska sistēma, vai ne? Hrestomātiskie piemēri ar gleznotājiem, kas miruši diezgan jauni aiz nepietiekama uztura un diloņa, bet ar kuru gleznām pēc tam daudziem ir bijusi iespēja normāli uzvārīties.
[User Picture Icon]
From:[info]gnidrologs
Date: 10. Oktobris 2016 - 23:40
(Link)
Vizuālo mākslu es pārzinu vāji. Pēc Mikelandželo man nekas neeksistē.

Ja runā par mūziku, kas ir mana dzīves galvenā kaisle (aiz masturbēšanas un kefīra dzeršanas), tad nē, tur tas tā nestrādā un labas lietas tik tiešām pelnīti izkristalizējas.
[User Picture Icon]
From:[info]hedera
Date: 10. Oktobris 2016 - 23:50
(Link)
Aha, par to izkristalizēšanos vari pastāstīt Baham, kurš dzīves laikā bija pazīstams kā lielisks ērģelnieks, bet viduvējs komponists. Ja nu kaut ko smagi nejaucu, tad viņš savas slavenās pasijas nekad netika dzirdējis atskaņotas. Un viens hipsteris tikai ~100 gadus pēc Baha nāves uztaisīja viņam tādu PR, ka visa Eiropa palika traka. Un kas to lai zina, vai kaut kur zudībā nav aizgājis vēl viens Bahs vai Mocarts, jo manuskripti laicīgi nenonāca kāda hipstera rokās.
[User Picture Icon]
From:[info]gnidrologs
Date: 11. Oktobris 2016 - 00:25
(Link)
''Aha, par to izkristalizēšanos vari pastāstīt Baham, kurš dzīves laikā bija pazīstams kā lielisks ērģelnieks, bet viduvējs komponists.''

Jā, tas ir ex-fucking-sactly what i said. Iskristalizējas tie, kuru darbi atspoguļo absolūto. Kaut kādi piederi iegulst mēslainē.
Nekāds viltus piārs par Bahu nav bijis un nevar būt, jo tā laika dokumentētie komponisti ir labi pazīstami visiem, kas kaut nedaudz ir interesējušies par attiecīgo gadsimtu mūziku.
[User Picture Icon]
From:[info]hedera
Date: 11. Oktobris 2016 - 00:32
(Link)
Zaķīt, tie, kas kaut nedaudz ir interesējušies par attiecīgo gadsimtu mūziku, arī labi zina, ka manuskriptu saglabāšanās bija ļoti randomizēts un nejaušību pilns process. Tik randomizēts, ka ir virkne visnotaļ pazīstamu skaņdarbu, par kuru īsto autorību vēl joprojām strīdas mūzikas vēsturnieki.
[User Picture Icon]
From:[info]gnidrologs
Date: 11. Oktobris 2016 - 07:11
(Link)
Un tad? ''Bezautora'' skaņdarbi, ja tie ir interesanti/izcili ir izvilkti un izkristalizēti. Dabiski, ja izrādās, ka vienam komponistam var pierakstīt ļoti daudz izcilus manuskriptus, tas kļūst par vispārēji cienītu un dažreiz pat leģendāru.
Tu runā tā, it kā Baha slava ir tāds ''ļogkoje ņedrozumeņije'', nevis sekas viņa ģēnijam.
[User Picture Icon]
From:[info]hedera
Date: 11. Oktobris 2016 - 08:47
(Link)
Nē, es runāju par to, ka Baha laikabiedri viņu neuzskatīja par ģēniju, un tādēļ, "kas to lai zina, vai kaut kur zudībā nav aizgājis vēl viens Bahs vai Mocarts, jo manuskripti laicīgi nenonāca kāda hipstera rokās."

Tas, ka mūsdienās mums ir iespēja baudīt Baha ģeniālo mūziku, ir ļoti, ļoti veiksmīgu sagadīšanos kopums, nevis skarba, bet godīga un saprātīga "test of time" sistēma.

Starp citu, par Bēthovena vēlīnajiem skaņdarbiem laikabiedri rauca degunus un sačukstējās, vai tik ģēnijs uz vecumu nav nedaudz sajucis prātā.

Par E. Dārziņu un to, ka viņš sadedzināja savus manuskriptus, gan jau arī esi dzirdējis.

Kopsavilkumā: arguments par "test of time" pret moderno mākslu darbojas tikai tad, ja mes romantizējam un, es teiktu, antropomorfizējam to randomizēto procesu, kura rezultātā līdz mums nonākuši pagājušo gadsimtu mākslas paraugi.
[User Picture Icon]
From:[info]penny_lane
Date: 10. Oktobris 2016 - 23:05
(Link)
es te dzirdēju arī, ka nevajagot finansēt kino mākslu, piemēram, rīgas sargus, kamēr tie paši sevi neatpelna.

tajā teikumā ir tik daudz kā burvīga, ka es izvairīšos komentēt, vien klusi un cieņpilni atkārtošu.
[User Picture Icon]
From:[info]hedera
Date: 10. Oktobris 2016 - 23:13
(Link)
Šito palaidu garām. Nu jā, vārdsakot, lai tak kino mākslu taisa nogarlaikojušās miljonāru atvases.
[User Picture Icon]
From:[info]bozena
Date: 10. Oktobris 2016 - 23:16
(Link)
Es nupat iztēlojos pasauli bez Rīgas sargiem!

[User Picture Icon]
From:[info]zazis
Date: 10. Oktobris 2016 - 23:51
(Link)
man domāt, ka šī pasaule ir labāka un skaistāka. :)
(ir doma)
Top of Page Powered by Sviesta Ciba