Par augsto un zemo kultūru | 10. Okt 2016 @ 21:27 |
---|
|
From: | hedera |
Date: |
10. Oktobris 2016 - 23:11 |
|
|
|
(Link) |
|
Vispār jau klasisko darbu jauniestudējumi arī nav izgājuši nekādu laika pārbaudi, it sevišķi jau tie skatuves mākslas iestudējumi, kuri tiek veidoti modernizētā, mūsdienīgā interpretācijā. Opera vai balets nav tikai pirms diviem gadsimtiem sacerēta mūzika, un teātris ir kas vairāk par lugas lasījumiem.
Par Bahu un Mocartu. Pirmkārt, liela daļa no tiem skaņdarbiem, kas mūsdienās tiek uzskatīti par viņu daiļrades virsotnēm, nemaz nebija pasūtīti darbi. Pelnīja viņi naudiņu ar krietni piezemētākām kompozīcijām. Otrkārt, i Bahs, i Mocarts, i virkne citu klasiķu brīžiem kūlās kā pliki pa nātrēm, no rokas mutē utt. Iemesls, kādēļ vispār ir dzimusi ideja, ka valsts finansiāli atbalsta tādas jomas kā kultūra un zinātne, ir tieši tādēļ, lai dotu iespēju ar šīm jomām nodarboties ne tikai izredzētajiem, kam paveicies piedzimt pietiekami turīgā ģimenē), bet visiem, kas spēj sevi šajās jomās parādīt.
Pirmā rindkopa:
Tieši tā. Tāpēc jau tāda ierindas kundzīte/kundziņš, kas grib nopirkt kompaktdisku paketi ar Bēthovena simfonijām, drīzāk izrādīs uzticību Karajanam un Berlīnes simfoniskajam, nevis jauniceptam Slovēņu radio orķestrim. Pat, ja nav fakts, ka pirmajiem tas viss sanāk labāk vai tīkamāk konkrētajiem kungiem/kundzēm. Atkal - track record.
Otrā rindkopa:
Tieši tas bija mans points. Vismaz kontekstā ar unpy tirādi.
Valsts finansiāls atbalsts kultūrai ''lai dotu iespēju ar šīm jomām nodarboties ne tikai izredzētajiem'''darbojas kā dažādu skolu finansēšanu, par ko unpija kgs. nav vīpsnājis. Taču pat šeit tu atkal lažojies, jo milzīgs īpatsvars pagātnes izcilnieku vis dažādākajās mākslas jomās bija ļooooti tālu no ''izredzēto'' kategorijas, ja iet runa par finansēm un sociālo statusu.
|
From: | hedera |
Date: |
10. Oktobris 2016 - 23:36 |
|
|
|
(Link) |
|
Izredzētības relatīvisms. Tik pat labi tāds Mocarts varēja piedzimt zemnieku ģimenē, un tad viss viņa talants tiktu vietējā ciema kāzām un bērēm.
Un KAS? Tu runāji par izredzētību no finanšu, nevis talanta/ģēnija aspekta. Kā jau runāts - daudzi ģēniji nāca no ļoti neizredzētām ģimenēm un nomira nabadzībā bez jebkāda valsts balsta, tā kā premisa, ka dotācijas visiem pēc kārtas uzreiz palielina ģēniju raudzi valstī ir kļūdaina.
|
From: | hedera |
Date: |
10. Oktobris 2016 - 23:56 |
|
|
|
(Link) |
|
Un es arī turpināju. Zini, nepārbaudāmā leģenda vēsta, ka savu pirmo skaņdarbu - vijoļkoncertu - mazais Amadejs sacerējis jau 4 gadu vecumā. Kā tev šķiet, ar ko tajā laikā nodarbojās viņa vienaudži zemnieku bērni?
Noteikti ar ko lietderīgāku, nekā muļķību rakstīšana blodziņos. Jap, Mocartam bija turīgi vecāki, bet nekāda valsts vai pat aristokrātija viņu nedotēja. Un ja nepatīk Mocarta piemērs, tad paskaties to pašu Ludi Bēci, sheesh. Mūsdienās ir pilns ar mūzikskolām, bet pat tās neveicina nekādu renesansi. Un es pilnīgi totāli atbalstu dotācijas šādām iestādēm. Tajā pašā laikā finansēt visādus expo sūdus - sorrje, idite na..
|
From: | hedera |
Date: |
10. Oktobris 2016 - 23:33 |
|
|
|
(Link) |
|
Un īstenībā tas attiecas arī uz klasiskām interpretācijām. Jautājums no zāles: ja es nesaprotu Bēthovena simfonijas kaut sit mani nost, kādēļ no mana maciņa finansēt kārtējo LNSO koncertu ar kārtējo Bēthovena simfoniju? Tie, kas saprot, tak var klausīties to simts un vienu ierakstu, ko var nokačāt torentos.
Vai tad tas neietilps unpy tēmas premisā. Piedod, bet viņa domu gājiens man dažkārt liekas pārāk randoms.
|
From: | hedera |
Date: |
10. Oktobris 2016 - 23:53 |
|
|
|
(Link) |
|
Nu jā, bet es šajā jautājumā esmu ieņēmusi ironisku pozīciju: kuras tad ir tās valsts finansētās jomas, kuras kāda sabiedrības daļa ar līdzīgu kritiku nevar pasludināt par liekēdību?
From: | (Anonymous) |
Date: |
10. Oktobris 2016 - 23:40 |
|
|
|
(Link) |
|
eu, bet tu šajā komentārā taču izklausies pēc riktīgas "valsts gādības" un "pārdales" fanes.
|
|