annuska ([info]annuska) rakstīja,
@ 2021-01-22 15:02:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Gribu mazliet piebilst vakardienas Satori diskusijas sakarā. Jau sešus gadus mācu studentiem literatūras vēsturi, regulāri runājam par Moljēra "Tartifu", arī šodien bija eksāmens. Tartifs ir svētulis un liekulis 17. gs. Parīzē un apved ap stūri Orgonu, kurš ne vien laipni uzņem Tartifu savās mājās, bet nolemj atdot viņam arī savu īpašumu un meitu par sievu, kā arī netic, kad ģimene mēģina viņam atvērt acis. Viens no jautājumiem, kas šai sakarā tiek uzdots studentiem, ir, kā Orgons, kas citādi ir diezgan gudrs un veiksmīgs cilvēks, uzķeras un ļaujas Tartifa manipulācijām. Viena no izplatītām un ticamām atbildēm ir, ka Orgons tiecas pēc kaut kā augstāka. Viņam apkārt ģimene nododas laicīgām izpriecām, kamēr Orgonam dzīves vidū nepieciešamas dziļākas vērtības. Savus ideālus viņš projicē uz Tartifu un notic, ka Tartifs patiešām ir tik cēls, kā tas izliekas.
Manuprāt, konservatīvie spēki dalās Orgonos un Tartifos. Pirms gandrīz trīsdesmit gadiem, kad kļuvu par kristieti, ļoti dusmojos, kad mani vecāki, agnostiķi un humānisti, norādīja uz kristiešu liekulību. Tikai daudz vēlāk sapratu, kas ar to ir domāts, un ka liekulība var būt arī neapzināta.
Arī Agnese Irbe vakar nesaprata, kāpēc runāju par t.s. "ģimenes" trūkumiem pagātnē, vai kāpēc Juris Cālītis uzsver, ka moralizētāji paši ir grēcinieki - it kā tas atceltu morāles standartus. Taču daudz vairāk morālas tīrības ir praktiskā mīlestībā, un standarti ir cilvēka sirdsapziņā, ja neesi Tartifs, kas to nedzird. Un Tartifu apmuļķoti Orgoni ir tikpat bīstami kā Tartifi, jo viņiem ir vara - lugā Orgons, Tartifa apmāts, gandrīz pazudina visu savu ģimeni.


(Lasīt komentārus) - (Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]honeybee
2021-01-24 11:18 (saite)
(un doma, ka "viss taču mainīsies un kļūs labāks, par ko tie iecietīgie kreņķējas, labāk lai turpina ieciest" uz Baltkrievijas, Polijas, UK un Trampa Amerikas fona nav tik pašsaprotama)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


(Anonīms)
2021-01-24 11:49 (saite)
Tiesa, taču man vienkārši šīs diskusijas sakarā nebija saprotams sašutums par A.I. argumentāciju (kura, ņemot vērā iepriekšējās publikācijas nav īpaši mainījusies). Tur nebija nekādu pārsteigumu. Ja es slēgtu diskusiju, lai dzirdētu A.I. viedokli (pārējie nez kāpēc netika tālāk par dažām standartfrāzēm un mīlestības piesaukšanu, kuru par laimi neviens vēl tiesību aktos nemēģina definēt), tas būtu tieši tas, ko es sagaidītu. Tur nebija nekādu jaunumu vai pēkšņu pavērsienu ar aicinājumiem kādā jaunā, īpaši nežēlīgā veidā diskriminēt LGBT kopienu. Drīzāk mudinājumi padomāt, kādas līdz šim ir bijušas laulības aparāta pamatfunkcijas, un ko no tā, iespējams, būtu vērtīgi paturēt un no kā laiks atteikties. Es pieļauju, ka tieši šādām pašām diskusijām gāja cauri ikviena valsts, kura pēcāk atļāva LGBT laulības / adopciju u.tml. Bez iebildēm notiek tikai mazu valstu aneksija :) Bija taču iemesls, kāpēc tieši šo personu aicina izteikt savas domas. Bet pēc tam lasu, ka A.I. uzskatā šķirtās ģimenes esot amorālas, nepareizas etc., lai gan

1) es ne brīdi neko tādu viņas runātajā nejutu un ja man pateiktu, ka manā viena vecāka ģimenē kaut kas līdz galam netika nostrādāts (vecāku savstarpējās attiecības un viņu pašu attiecības ar sevi un morālais briedums), es pat nesašustu, jo tā tiešām bija

2) pamatpremisa man likās nu, reāli saprotama un pat cilvēcīga(?) – piedāvājums, kur iespējams, strādāt pie attiecībām? Mazāk pieprasīt un ņemt, vairāk domāt, ko varam dot? (un arī ko nevaram?)

Morālfilosofija taču nestrādā ar vienu patiesību un pateikt "ikvienam cilvēkam ir tiesības uz bērnu", vienlaikus atzīstot, ka "ikvienam bērnam ir tiesības uz identitāti" – nu, nav jābūt ģēnijam, lai te redzētu potenciālu situācijām, kurās šīs premisas ir pretrunā viena otrai. Donorbērni, kas dzimst vientuļām sievietēm, kuras nespēj/negrib dibināt jēgpilnas attiecības, ir spilgtākais piemērs no grāvja paša gala gan.

Man ir žēl, ka Irbes idejas visdrīzāk pārķers tiešām neiejūtīgi, naidīgi cilvēki, bet viņas messidžā man liekas tiešām nav nekā diži vairāk par aicinājumiem, pirmkārt, domāt par savstarpējām attiecībām un tikai tad domāt par savu piemērotību vecāka lomai, kā arī piedomāt pie tā, kas mūsuprāt, ir un kas nav svarīgi kā likumos atrakstāmas vērtības (atkārtošu, ka tikai priecājos, ka jēdziena "mīlestība" tajos nav un, cerams, nebūs nekad) un no kā ir ok atteikties. Un vēlreiz vēlreiz vēlreiz beigt argumentāciju no sērijas "bet realitātē ir x un y". Realitātē ir arī z, t, b un c. Un ja mēs gribam visu laiku būt "vienlīdzīgi" un "iekļaujoši" (hz, ko tas nozīmē, manis iekļaušana realitātē beidzas kaut kur pie Centrālās Stacijas rajona belašu vagoniņa, un es tur pat neprasu, ka mani ņem bariņā), beigās likuma izpratnē svarīgs vairs nebūs nekas. Bērna tēva atvaļinājums bija brīnišķīga, dzimumu vienlīdzību veicinoša iniciatīva ar saprotamu pamatdomu. Es nesaprotu, kāpēc viņu vajadzēja kustināt tā vietā, lai varbūt ierosinātu jauna veida atbalstu bērna tuviniekiem.

Personīgi manā tvērumā būtu lielisks trešais diskusijas piegājiens. Otrā diskusija uztaustīja konservatīvo domātāju bažas par bērnu labklājību un viendzimuma ģimeņu morālētiskajiem aspektiem. Tad nu varētu parunāt savā starpā bērnu klīniskie psihologi? Bērnu namu darbinieki?

Es tikai varu atkārtot, ka liberālais spārns var neuztraukties un visas sev, viņuprāt, pienākošās tiesības saņems kā LGBT cilvēki, tā arī citas minoritātes, kuras jūtas, ka viņām tiek kas atņemts. Man tikai šīs tiesības, kuras viņi sev vēlas, nešķiet viennozīmīgi pašsaprotamas. Tāpat kā ieroča turēšanas atļauju nevar pieprasīt kurš katrs, tāpat kā precēties nevar pusaudži un radinieki, jo acīmredzot "mīlestība uz šaušanu", "mīlestība vienam uz otru", tas nav arguments, ar ko pietiek, lai sev ko pieprasītu..

Ai. Laikus atvainojos, ja kādu šis penteris aizskāris. Varbūt šie it kā sarežģītie jautājumi patiesībā ir ļoti viegli, un es vienkārši kaut ko fundamentālu nesaprotu no dzīves.

Bet nostāties tikai vienā pusē, klausoties šo diskusiju, nebija iespējams.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]honeybee
2021-01-24 15:32 (saite)
"Es tikai varu atkārtot, ka liberālais spārns var neuztraukties un
visas sev, viņuprāt, pienākošās tiesības saņems kā LGBT cilvēki,
tā arī citas minoritātes, kuras jūtas, ka viņām tiek kas atņemts."

Es domāju, šito tu varētu aizbraukt pasludināt tepat pāri robežai, sk. komentāru uz ko tu "atbidli". Kas tā par modi uzrakstīt garu argumentāciju a ļa "es nesaprotu, kāpēc visi nedomā kā es un man par to ļoti žēl jo noteikti to izmantos ļauni, ļauni cilvēki" tekstā, lai pēc tam bez kādas pamatojuma atkārtotu tēzi, kas pirms tam ir apgāzta.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


(Anonīms)
2021-01-24 18:31 (saite)
Atvainojos, es atbildēju uz Jūsu pirmo komentāru. Nospiedu reply pēdējam, it kā atbildot uz abiem.

Ja godīgi, man ir pilnīgi vienalga, kas notiek Krievijā un Baltkrievijā (gluži vienkārši jo interesei ir kaut kādas robežas), viņi jebkādu cilvēcisko brīvību ziņā tur atpaliek par vairākiem soļiem un situācija ir ļoti skumja. Bet man nav sajūtas, ka šeit LV esam iespiesti situācijā "Davaj, aši darām tā, kā ir Francijā un Vācijā, citādāk pie mums sāksies Maskava un Minska". Laikam būtu netaktiski norādīt, ka šībrīža ņemtne sākās pēc konkrēta notikuma – Satversmes tiesas lēmuma (pēc pirmā pārsūdzētā) piešķirt bērna tēvam paredzētu atvaļinājumu kādai citai personai. Nevis no kaut kāda pēkšņa homofobijas uzliesmojuma sabiedrībā. Bet no konkrētām bažām, ka mēs sākam dot sabiedrībai signālus, ka slēgt tēvus laukā no bērnu dzīvēm patiesībā nemaz nav tik slikti. NA ir populistisks, diezgan instinktos balstīts jefiņu bars, bet šāda viņu pretreakcija bija tikai paredzama. Bet tas, manuprāt, nekādā veidā nemazina tos iebildumus ST lēmumam, kuri šķiet izsvērti un racionāli pamatoti (kaut vai tas, kāpēc pirmajā piegājienā ST lēma citādi).

Un personīgi man būs tikai prieks, ja LGBT pārstāvjiem ļaus kā precēties, tā arī adoptēt bērnus. Lai viņi stiprina šīs iniciatīvas. Tikpat ļoti mani priecē diskusijas arī par pienākumiem, kas no šīm tiesībām izrietētu, un LGBT kopienas pārstāvju iespējām un vēlmi šos pienākumus īstenot. Tādus pašus pienākumus, kādus mums vajadzētu prasīt no heteroseksuāliem tēviem un mātēm, jo īpaši tiem, kuriem pieder primārā atbildība par kādas personas laišanu pasaulē.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


(Lasīt komentārus) -

Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?