ублюдок ([info]racoon) rakstīja,
@ 2004-03-18 13:57:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Par Cibu
Par Cibu

Esmu pietiekoši ilgu laiku dzīvojies pa šo jautro interneta portāliņu, kuru tautā dēvē vienkārši par Cibu, lai varētu atļauties paust arī kādu savu novērojumu par šo miniatūro sab-bas modeli.



Cibiņam, t.i. pieņemtais apzīmējums, ko iegūst katrs indivīds piereģistrējot savu virtuālo dienasgrāmatu, sākuma doma ir izlikt savas tābrīža pārdomas, sajūtas, emocijas un piedzīvojumu atreferējumus uz “ekrāna papīra”. Gluži kā parastā dienasgrāmatā, ko cilvēks var ierakstīt kladītē un glabāt zem gultas matrača. Atšķirībā no kladītes, kuru var glabāt zem flīģeļa vāka vai zem parketa dēlīšiem, virtuālo dienasgrāmatu var izlasīt arī citi indivīdi un ar to jārēķinās katram, kurš izšķiras par šādas dienasgrāmatas ieviešanu. Ja žurnālis ( dienasgrāmata) būtu vien vienvirziena ienformācijas plūsma, tas ilgāk spētu saglabāt savu dienasgrāmatas statusu un privacy fīlingu, bet, par cik ir pieejama atgriezeniskā saite caur komentāriem un citu cibiņu pukstiem (puksts – dienasgrāmatas ieraksts), dienasgrāmata pārtop par sakaru līdzekli. Novērtējis atgriezeniskās saites un līdzdalības sajūtas patīkamo efektu, cibiņš lēnām sāk pieradināties pie iespējas komunicēties, tajā pašā laikā turpinādams iegalvot sev, ka raksta dienasgrāmatu, jo atgriezeniskā saite nāk no citiem cibiņiem, kuri iesākumā nav nekas vairāk kā nikneims ar bildīti. Ilgāk “rakstot dienasgrāmatu” un lasot arī citu cibiņu skribelējumus indivīds sāk atlasīt cibiņus kuru raksti ir viņam saistoši, pagaidām tikai bezpersoniskā, informatīvā līmenī un pievieno tos pie frendiem (opcija- iespēja izveidot listi ar svešām dienasgrāmatām, kuras satur konkrētajam lasītājam interesantu materiālu)

Tik tālu aprakstīto situāciju var salīdzināt ar piemēriem no dzīves. Izveidojot savu dienasgrāmatu, cilvēks, kā nobijies, četrpadsmitgadīgs puisītis stiepj savu trīcošo rociņu, lai ievilktu pirmo reibinošo marihuānas dūmu. Pat manai omītei ir skaidrs, ka viens marihuānas dūms neizraisa atkarību, bet ir pietiekošs stimuls, lai marihuānas ievilkšanu atkārtotu vēlkādreiz. Protams marihuāna tiek ievilkta atkārtoti un izveidota frendliste. (sk. skaidrojumu “frendi” augstāk).

Pēc ilgāk pavadīta laika Cibā, indivīdam ir radies kāds nebūt priekšstats par cilvēkiem kuri raksta dienasgrāmatas un ir iekļauti viņa frendlistē. Iespaidu par pārējiem indivīds veido no subjektīviem apsvērumiem, nereti izraujot kādu nebūt citātu no citas dienasgrāmatas konteksta. Pastiprinoties komunikācijai ar citiem cibiņiem, kuri joprojām ir bezpersoniski tēli ar subjektīvu priekšstatu par tiem, cibiņš sāk izjust simpātijas pret vieniem vai negācijas pret citiem. Kamēr šī komunikācija ir pietiekoši vāja, un indivīds nav pietiekoši “ieaudzis” Cibā viņa simpātijas vai antipātijas pret citiem nav izteiktas un netraucē Cibiņam ticēt, ka viņš raksta tikai dienasgrāmatu.

Rodas jautājums, ja cilvēks izšķiras “rakstīt dienasgrāmatu” rēķinoties ar to, ka viņa rakstītais tiks analizēts un uz to sekos adekvāta atbilde, kas kalpos kā pamats diskusijai vai dialogam, tad kāpēc nereti šajā dienasgrāmatā tiek iztirzāti diezgan personīgi un intīmi jautājumi? Tas vedina uz domām, ka reālajā pasaulē, kur cilvēki sarunājas ar skaņas un žestu palīdzību indivīds nav drošs stāties tiešā konfrontācijā ar savu sarunubiedru, vai vienkārši bīstās uzticēt savas pārdomas reālam cilvēkam. Šajā mirklī, to jau var novienkāršot līdz kompleksiem, jo lietotājvārds un lietotāja bildīte kura piedalās diskusijā ar konkrēto indivīdu tomēr neuzliek tik lielu atbildību kā reāls cilvēks. Tajā pašā laikā, indivīds sevi baro ar apgalvojumiem, ka aiz lietotājvārda un bildītes atrodas reāls cilvēks, kuram viņš ir uzdrošinājies izteikties.

Atgriežoties pie cibiņa “izaugsmes”, kur pēdējais apskatītais jautājums bija simpātiju un antipātiju rašanās, un to turpinot, jāsaka , ka ar laiku sajūtu klāstā sāk parādīties ne tikai padiļinātas simpātijas vai antipātijas, bet riebums, nepatika, greizsirdība, naids, draudzība vai dievs pasarg iemīlēšanās. Es pieļauju, ka cilvēks, kurš ikdienā cieš no komunikācijas un uzmanības trūkuma, dzīvojot savā noslēgtajā iedomu pasaulē, no dienasgrāmatas ierakstiem var uzburt rakstītāja tēlu, un iemīlēties tajā.
Šie jau ir rādītāji, kuri no dienasgrāmatas izaugušo forumu sāk pārvērst par sabiedrību. Kur sab-bas loceklis ir katrs brīvprātīgais dienasgrāmatas uzturētājs. Kā katra sab-ba, arī šī noslāņojas, parādās līderi, grupas, šķiru cīņas. Runājot par šķiru ciņām spilgts piemērs bija nepilgadīgo izkaušana 2003 gada aprīļa sākumā.

Tātad, mēs nerakstam dienasgrāmatas, ielāgojiet to, nu jau labu laiku vairs nerakstam, mēs uzturamies sab-bā, kur tās locekļi ir mūsu rakstītie teksti, lietotājvārdi un bildītes. Šos tekstus saceram mēs paši, un ne jau vairs priekš tam, lai pēc trijiem gadiem palasītu un atcerētos kādu notikumu, bet gan, lai teksti prezentētu sevi un reizē to autoru. Stiprinam savas pozīcijas sab-bā.
Šeit ir nevietā runas par cilvēku kurš raksta dienasgrāmatu, šeit ir augstāk aprakstīti indivīdi, kuri nevēlēdamies dzīvot reālajā pasaulē veido savu, mazo pasaulīti.

Četrpadsmitgadīgais puisītis, kurš savulaik ievilka reibinošo marihuānas dūmu ir kļuvis par mirstošu, no heroīna atkarīgu narkomānu. Viņš nelieto narkotikas lai kļūtu forši, viņš lieto narkotikas, lai nebūtu sūdīg


(Ierakstīt jaunu komentāru)

Par vēlu
[info]jojo
2004-03-18 14:08 (saite)
šo nišu jau labu laiciņu ir aizņēmis klukucis. :)

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)

Re: Par vēlu
[info]racoon
2004-03-18 14:09 (saite)
es nepretendēju uz [info]klukucis postamentu. Es vienkārši aprakstu savas pārdomas.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: Par vēlu
[info]jojo
2004-03-18 14:14 (saite)
Es arī nepretendēju uz viedas patiesības paušanu. Tik uz savu necilo, subjektīvo viedoklīti. A pārdomas gruntīgas un argumentētas. Tak vēlme pēc sociālās atzinības (ego pucēšana, zin') ir viena no ļautiņu - bara lopiņu - būtiskajām vajadzībām, ja var ticēt viedajam žīdiņam Maslovam. T.i., kamēr būs ļaudis, būs arī cibas - šamā vai citā formātā, bet būs.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]skuka
2004-03-18 14:14 (saite)
Dauzdviet atbilstīgi, tomēr modeļi nav tik vienādi. Cits ienāk ar domu, ka nerakstīs še neko intīmu, tikai tekstus ar kaut kādu reālu vai iedomātu literāru vērtību, vērojumus, vispārējas atziņas un tā tālāk. Bet Ciba ir "ievilcējs"(K. Vanags), un cibiņa ierakst, iespaidojoties no citiem kā arī sajūtot rezonansi un atbalstu, kļūst arvien personīgāki, intīmāki un atklātāki. Līdz brīdim, kad, izgājis visus Tevis aprakstītos attiecību veidošanas modeļus ar citiem - būtībā anonīmiem - cibiņiem, viņš virkni no tiem iepazīst dzīvē, dies pasarg, pat sadraudzējas, izveido reālu "biedru grupu" kopējai atpūtai, tā sacīt, un tad ar intimitāti un atklātību atkal kļūst visai sarēzģīti, jo nu jau "visi" zina, ap ko lieta grozās, un uz laiku cibiņš gluži vai zaudē rakstītspēju, līdz pamazām atrod kādu veidu, kā balansēt uz "intīmās dienasgrāmatas"/publicistikas robežas. Te nu tad nākas ņemt talkā slavenā Ēzopa valoda (nejaukt ar esperanto).
Un ir vēl daudzi citi dažādi modeļi. Tikai nav laika tos apcerēt un arī diezinko negribas:)

(Atbildēt uz šo)


[info]mazeltov
2004-03-18 14:18 (saite)
man ciba jau nu pavisam noteikti ir ego kultivēšanas lauciņš+intīmie ieraksti sešiem acu pāriem par pastāvošo dzīves skarbo īstenību.

(Atbildēt uz šo)


[info]piccolo
2004-03-18 14:36 (saite)
yep, bet vai tev neraucee/netrauceetu "izpausties", ja tava "Daargaa" sho visu lasa/lasiitu.. vai jebkursh cits cilveeks no reaalaas dziives.

man zinaamu kiku dod viedoklji par kaadu tavu probleemu, paardomaam vai atspoguljoto situaaciju, bet no cibinjiem, kas mani nepaziist. skats no malas, taa teikt.

(Atbildēt uz šo)


[info]grrr
2004-03-18 14:51 (saite)
Labs, labs.

Dienasgrāmatas tiešām ar atsevišķiem izņēmumiem še neraksta.

Attiecībā par sabiedrību - nu nezinu. It kā var kaut ko tādu novērot, jā. Atgādina irc communities of old, bikiņ.

Mana uzskats ir, ka gana privātus ierakstus še pašam atstāt nav nedz jēgas nedz arī vēlmes. Līdz ar to man personiski sc ir kļuvis par piezīmju blociņu sev (atstāju ierakstus par to, ko esmu interesantu kaut kur atradis -- tāds kā publisks bookmarku saraksts), un iespēju iekomentēt savu viedokli citu lauciņos. :]

(Atbildēt uz šo)


[info]mako
2004-03-18 15:04 (saite)
No šī viedokļa Robinsons no vientuļās salas rāvās prom, jo bija kā narkaš bez savas dozas - t.i. bez saskarsmes ar citiem cilvēkiem.
Kur ir robeža starp reālo pasauli, kurā tu sarunājies aci pret aci, vai ar mobilā telefona palīdzību - un "nereālo", virtuālo Cibas pasauli, kurā tu sazinies ar attēlu un rakstītā vārda palīdzību? Vai saskarsmes tehniskie līdzekļji (artikulētas skaņas, bilde, rakstīts vārds), ietekmē saskarsmes realitāti vai nerealitāti?
Pēc mana viedokļa Ciba ir ne mazāk reāla un laba saskarsmes vieta, kā kāds krogs vai vārtrūme. Un pat vēl labāka - jo urlas var ar vieglu pirksta kustību izmest no sava saskarsmes loka.

(Atbildēt uz šo)


[info]amalija
2004-03-18 15:27 (saite)
Cibošanās netraucē dzīvot realitātē un realitāte netraucē cibot. Vismaz man:)

(Atbildēt uz šo)


[info]scibologs
2004-03-18 15:37 (saite)
mans mīļais racoon :))
p.s. tavi ierastie dzīves vērojumi ir daudz vitālāki un sulīgāki par šo, man tipiskāku, psiedointelektuālu diršanu

(Atbildēt uz šo)

Veel kas
[info]raisha
2004-03-19 02:19 (saite)
Interesanti - jebkas kaadreiz sevi izsmelj, zaudee aktualitaati - paarraides, izklaides veidi, realitaates shovi(kas arii savaa zinjaa veido savu sabiedriibas modeli.), da jebkas. Jautaajiens - kad ciba vareetu izsmelt sevi...

(Atbildēt uz šo)


[info]dormeo
2004-04-13 13:58 (saite)
atzīmējos

(Atbildēt uz šo)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?