Petrovichs ([info]petrovichs) rakstīja,
@ 2011-06-22 10:26:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Riska kapitāli un izglītība
Gana daudz ir lasīta sūkstīšanās, ka Latvijas konkurētspēja mazinās, jo jaunieši dodas apgūt visādas pļāpu un vadības mācības, bet trūkst kvalificētu inženieru, zinātnieku precīzajās zinātnēs un strādnieku. Jā, ir tāds fakts, un "tehniskie" noveco un maiņa viņiem vietā nenāk, kaut arī no darba atrašanas viedokļa jaunam inženierim būtu daudz vairāk iespēju nekā kādam humanitāriķim, kuru mums ir kā negrieztu suņu.
Bet nu izrādās, ka tas nav specifisks Latvijas fenomens un līdzīga aina ir visā Eiropā:

“We do not have the education we need. There is not enough emphasis on STEM (Science, Technology, Education, Maths), nor in lifelong learning.”

Grūti pateikt, kas ir primārais - riska kapitālu pieejamība vai attiecīgi izglītotu ļaužu pieejamība vai vēl kāds cits iemesls, bet Eiropā ar startupiem galīgi nespīd. Neenu, ir, bet nav nekāda Silīcija ieleja. Un nekāda ne Izraēla. Un riska kapitāla pieejamība uz galviņu atšķiras dramatiski - ASV tie ir 72$, Izraēlā - ap 140$, bet Eiropā kopumā - ap 7$. Protams, Eiropa ir liela un Eiropas ietvaros ir liela nevienmērība, piemēram Somijā un Zviedrijā riska kapitālu daudzums ir ap 45$, bet rodas aizdomas, ka Baltijā un īpaši Latvijā šie skaitļi varētu būt zemāki pat par Eiropas vidējiem līmeņiem.
Bet ja es būtu riska kapitālists, diez vai es Latvijā atrastu pietiekami interesantu investīciju objektu, tā ka šis sadalījums pat šķiet loģisks.
Turpinām dejot un dziedāt visos dzīves gadījumos! :)


(Lasīt komentārus) - (Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]petrovichs
2011-06-22 11:13 (saite)
Šķiet, ka nē.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]laacz
2011-06-22 11:28 (saite)
Nu, re. Nezinu, cik tas ir izteikts Vecajā pasaulē (Eiropā) kopumā, taču Latvijā tomēr pietrūkst valsts politikas, un, kas ir daudz būtiskāk, šo politiku atbalstošu pasākumu izglītības jomā. Pašlaik izglītībā dominē brīvā tirgus princips. Pieprasījums pēc sociologu varzām, atbilstošs piedāvājums, pārējais tiek atstāts novārtā, kas, savukārt, turpina mākslīgi uzturēt to, ka sociologu varza ir forši, jo novārtā atstāta izglītības joma nevienu nespēj ieinteresēt.

Eksaktās zinātnes pie mums ir aizgājušas akadēmiskajā plānā. Iespējams, ka tas ir mantojums un mācībspēku vecums, taču tā tas diemžēl ir. Izņēmums varētu būt tās jomas, kurās R&D tiek labi apmaksāts (dažas fizikas jomas, ķīmija, utt).

Par izglītību runāju tāpēc, ka pie mums ir nenormāla šķirba starp to, ko cilvēks apgūst savā ceļā uz atestātu vai diplomu, un to, ko no viņa prasa reālajā dzīvē.

Nesaku, ka tas, ko māca augstskolā vai profilā nebūtu nepieciešams. Tieši pretēji - tas ir (lai arī dažreiz pastarpināti) noderīgi un labi. Lielā problēma ir tā, ka netiek mācīts tas, kas būtu jāmāca.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]petrovichs
2011-06-22 11:34 (saite)
Cita starpā mums matemātikas un fizikas (droši vien arī citu priekšmetu, bet tur tik labi neorientējos) mācīšana skolās ir galīgi sačakarēta. Kopā ar bērniem ir nācies iepazīties ar skolas grāmatām šajos priekšmetos un jāatzīst, ka senāk šie priekšmeti tika izskaidroti saprotamāk. Rezultātā šobrīd matemātikas zināšanu līmenis ir pamatīgi kritis un tas var būt viens no iemesliem, kāpēc jaunieši iet mācīties specialitātes, kurās precīzās zinātnes nav jāzina. Viņi vienkārši tam nav gatavi jau kopš skolas. Viņi tur ir mocījušies bez jēdzīga rezultāta un negrib mocības turpināt.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]kramers
2011-06-22 14:07 (saite)
Šobrīd skolā ķīmiskos elementus māca alfabēta kārtībā. Un Mendeļejeva tabula ir vienkāršota- salīdzini pats:


un

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]karuna
2011-06-22 15:24 (saite)
Nekas tur nav vienkāršots. Tā ir kompaktā forma un izvērstā forma. Kompaktajā formā ir visi tie paši elementi tādā pašā secība, tikai garās rindas ir saliktas divās rindās, lai taupītu vietu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


(Lasīt komentārus) -

Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?