23 September 2017 @ 06:37 pm
 
Nesen dzejas dienu sakarā viesojoties skolā, kaut gan ilgi šaubījos, vai tas ir pareizais vēstījums, ko komunicēt skolēniem -, bet nolēmu būt autentiska -, pateicu, ka man skolā gāja ļoti slikti - daudzos priekšmetos biju nesekmīga, savukārt literatūru bastoju, jo man tajā bija garlaicīgi, tādēļ ka skolotāja nesekoja jaunākajiem procesiem, tb - nezināja un nebija lasījusi autorus, kas man patika, bet ar visu bastošanu man tāpat lit. parasti bija ļoti labas atzīmes. Pateicu arī, ka tam, ka man matemātikas eksāmenā bija e, šobrīd nav pilnīgi nekādas nozīmes. Tas bija pirmais brīdis, kurā jutu, ka man ar auditoriju izveidojas kontakts. Pirms tam es nevarēju saprast, vai viņi sēž klusi kā pelītes, tāpēc ka viņus tiešām interesē tas, ko es stāstu, vai arī, jo klāt ir četras skolotājas, un, ja nepratīs uzvesties, vēlāk būs problēmas. Pēc manas skolas pieredzes īsa ieskicējuma sākās smiekli un viļņošanās, un tad viņi man sāka uzdot arī jautājumus, turklāt pilnīgi normālus jautājumus, kas saistīti ar lit. (Varbūt man biežāk vajadzētu iet uz skolu, jo tur ir cilvēki, kas mani saprot, un nav spiediena būt tik ļoti gudram un visu darīt pareizi.) Pateicu viņiem arī, ka dzeju drīkst nesaprast un ka centieni saprast var pat traucēt nonākt kontaktā ar to.

Drusciņ parunājos arī par antropoloģiju, tiesa, ar b darbu, kas man būtu ērtākais piemērs tam, ko var darīt, ja studē antro, nolēmu nedalīties, domāju gan, ka skolēniem būtu tikai interesanti, bet par skolotājām, ar kurām man vēlāk vajdzēja iet pusdienās, gan nebiju tik droša.

UPD: Un laikam es arī paguvu pateikt, ka man liekas ļoti nepareizi, ja lit. māca tikai klasiku, jo jaunākais process ir tikpat svarīgs. Nezinu, vai tas gadījumā nebija kaut kā netaktiski, jo es te tagad mācīšu, kā vadīt stundas, no otras puses, man tiešām reāli bija janovada stunda no A-Z, par ko es nebiju informēta, jo man bija nedaudz citādāks priekšstats par to, kā organizējas, ja stundā piedalās viesi. Es kritu panikā, protams, kad izdzirdēju "ja nu kas, mēs jau tur arī būsim", bet, kad stunda beidzās, man bija vēl ko teikt un ko lasīt.
 
 
( Post a new comment )
adele_varbut[info]adele_varbut on September 23rd, 2017 - 07:31 pm
Man liekas, ka ir pilnīgi sakarīgi teikt to, ko Tu teici, un pat tad, ja tā tēma ir drusku slidena, es pieņemu, ka Tu to vēstījumu prastu nodot vissakarīgākajā veidā. Bet vai tiešām ir tik izplatīti literatūrā mācīt tikai klasiku? Mani interesē arī, kur tad īsti beidzas klasika, jo arī dažus mūsdienu autorus jau mēdz sauc par klasiķiem. Starp citu, kā ar tām skolotājām - vai tad viņas nebija tās, kas Tevi aicināja (galīgi nezinu no procedūru)? Ja tā, tad jau vajadzētu būt tā, ka viņas arī daudzmaz atzīst to, ka vajag runāt par mūsdienu autoriem.
(Reply) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on September 23rd, 2017 - 07:40 pm
Tas jau nebija domāts tā, ka viņas tieši nemāca jaunāko lit, bet mani novērojumi vispār, lielā mērā balstīti pašas skolas pieredzē.
Viņas neaicināja, to pasākumu rīkoja pilsētas bibliotēka un pa skolām autori vienk. tika sadalīti.

Ir visādi - man pamatskolā un vidusskolā tikpat kā nebija nekā no jaunākās literatūras - ne latviešu, ne ārzemju. Un es zinu, ka arī citiem tā ir bijis. Ir, protams, arī labie piemēri, kur skolā lasa visu ko. Gan "Uz kraujas rudzu laukā", gan Joņevu.

Klasika un literatūra vispār mēdz beigties pie Elsberga.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on September 23rd, 2017 - 07:50 pm
Ā, tas, kā es nonācu pie jaunākās lit., bija saistīts ar manu atbildi uz jautājumu, ko darīt ja skolēnus grāmatas vispār neinteresē; teicu, ka man šķiet svarīgi ļaut viņiem atrast darbus, kas runā par viņiem svarīgām tēmām un lietām, kas viņiem ir pazīstamas.
(Reply) (Parent) (Link)
adele_varbut[info]adele_varbut on September 23rd, 2017 - 07:58 pm
Skaidrs. Tagad domājot par savām literatūras stundām, man palicis prātā, ka lielākoties tiešām bija klasika, vienīgi no mūsdienām lasījām "Stum, stum", varbūt arī ko citu, ko esmu aizmirsusi. Bet kopumā par skolotāju saglabājies priekšstats, ka viņa nevarētu būt bijusi negatīvi noskaņota pret mūsdienu literatūras mācīšanu. Bet par vispārīgajām tendencēm skolās man nav ne jausmas.
(Reply) (Parent) (Link)
dzīvsudrablapsa[info]iive on September 24th, 2017 - 12:23 am
Forši, man liels prieks par Tevi. Man arī nepatika skolā litaratūra bet tāpēc, ka es domrakstos nevarēju nekādi atrast vidusceļu starp vēlēšanos būt skolnieciski pareizai, bet arī paust, ko es domāju, un kad es kaut kad nesaņēmu olimpiādēs vairs vietas, jo tur bija jāatpazīst visādas Blaumaņu un Alunānu sejas, un visi domāja, ka es tās visas zinu no galvas, bet es tad vispār slikti atpazinu sejas, man bija tāds neliels gļuks, tad man kļuva liels kauns un es sāku izlikties, ka mani literatūra īpaši neinteresē. Es domāju, ka ja man kāds būtu tad pateicis, ka es drīkstu kļūdīties daudz un visādos veidos, un ka zināšanas par literatūru nav kaut kas, ko no manis drīkst pieprasīt, bet kaut kas, kas man pašai var būt ļoti svarīgs un foršs, tad es būtu ja ne vairāk lasījusi (jo vajadzēja tomēr dzert un iet uz tiem panku končiem), daudz vairāk cienījusi lit pētniecību. Nu a neko. Tāpat jau baigi tālu no tās literatūras neesmu aizbēgusi.
(Reply) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on September 24th, 2017 - 01:04 am
Prieks par to, ka es eju uz skolu stāstīt, ka skola jau nav īpaši svarīga? :) (Man plānā ir arī stāstu krājums, kuru balstīšu visādās baisās skolas pieredzēs. :D Mana atriebība "skolai" tikai sākas!)

Jā, attēlus es arī jau tolaik nevarēju atpazīt un olimpiādēs man arī lielākoties diez ko negāja. Es vispār brīnos, kā ar manu attieksmi man pašā priekšmetā bija tik labas atzīmes. Es jau pamatskolas beigās biju sākusi iepīties lit. pasaulē, tb piedalīties iesācēju autoru semināros, aicinājumā utt, plus, es daudz, daudz lasīju, un man tiešām literatūras stundas uzdzina žāvas un garlaicību. Es mēdzu apmeklēt lit. konferences universitātē. :D
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
dzīvsudrablapsa[info]iive on September 24th, 2017 - 01:22 am
Jā, es ceru, ka kādam nobijušamies skolniekam šis būs labs motivators neuztvert skolu tik nopietni un atrast veidu, kā labi pavadīt laiku ar tekstu. Un baiso skolas pieredze stāstu krājumu es totāli gribēšu izlasīt!
Es brīnos, kāpēc man bija tik ļoti bail no visādiem tādiem konstruktīviem laika pavadīšanas veidiem. Bet droši vien tas saistīts ar pieņēmumiem par pasauli, kas man bija pielipuši no tēva. Toties ir ļoti atvieglojoši, ej pa ielu, saproti, ka balsti savu domāšanu kaut kādā senā nepareizā pieņēmumā, un tad ir tāds – aha, yes, man tā nav vairs jādomā! Un pārņem tīra laime.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on September 24th, 2017 - 01:45 am
Pēdējie divi teikumi, mhm. :) Šodien tieši padomāju kaut ko ļoti līdzīgu un arī ģimenes sakarā.
(Reply) (Parent) (Link)
honeybee: saruna[info]honeybee on September 24th, 2017 - 08:32 am
Mana pieredze liecina, ka tās skolotājas, kas saņemas un atvelk pie sevis dzejniekus, parasti ir par literatūru un tās mācīšanu līdzīgās domās + viņām patiks jebkas, kas var izkustināt un ieinteresēt tos nabadziņus, kurus ir piedušījis "sliktas atzīmes ir slikti" dēmons, tā ka tur viss ir OK
Ja nu gadījumā pretī tiešām gadās kaut kāda dura, tad 1) tās duras parasti ir arī ļoti hierarhiskas, un tu kā Īsts Rīgas Dzejnieks!!! esi stāvu augstāk par viņām, ko viņas labi apzinās (un pie pietiekama apvainojuma līmeņa vnk beidz pielaizīties, win-win), 2) ja tā učene tiešām tāda ir, tad viņas skolēniem nestandarta izrunāšanās no tavas puses ir vitāli svarīga

Es esmu arī vidusskolai "Plikos rukšus" ieteikusi kā "interesantu latviešu literatūru", paskaidrojot arī, par ko tas ir (pēc tam gan attapos, ka tas ir 18+, un atradu risinājumu "starp jums droši vien ir kāds 18gadnieks, kurš var palasīt citiem priekšā") (bet nu labi, tas bija diezgan ekstrēmi, jo tā bija točna forša skolotāja :))
(Reply) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on September 24th, 2017 - 12:30 pm
Kas tad tajos Plikajos rukšos tāds ir? (nopietns jautājums, jo neesmu lasījusi.)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
honeybee[info]honeybee on September 24th, 2017 - 01:07 pm
homoseksuālā dominance :)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on September 24th, 2017 - 01:32 pm
Kas tā tāda? :D
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
honeybee[info]honeybee on September 24th, 2017 - 01:38 pm
Jeffreys diezgan radikālā ideja, ka, tā kā vīrieši ir dominantā attiecībā pret sievietēm, homoseksuāli vīrieši ir dominanti attiecībā pret heteroseksuāliem, jo 1) viņiem vispār nav jāsaskaras ar sievietēm pat ne bioloģiski/seksuālu iemeslu dēļ 2) viņi drāž vīriešus un attiecīgi var pret viņiem vērst visas tās lietas, ko hetero vīrieši vērš pret sievietēm - piemēram, homoseksuāls vīrietis var objektificēt heteroseksuālu vīrieti, tādējādi viņu pazemojot
(lesbietes, protams, šajā shēmiņā ir pašā apakšā)

Teorija, protams, reāli jancīga, bet attiecībā uz Plikajiem rukšiem ļoti labi der

Par to arī bija tas jocīgais pētījumiņš dzimtes un seksualitātes antropoloģijā
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on September 24th, 2017 - 02:36 pm
Aha, tagad es sāku atcerēties, ka Tu man par šo jau stāstīji.

"nav jāsaskaras ar sievietēm." :D
(Reply) (Parent) (Link)
porcelāna lellīte[info]neraate on October 18th, 2017 - 06:14 pm
baigi inčīgi, pilnīgi apkaunējos ka neko no jaunākās neesmu lasījusi un sagribēju palasīt
(Reply) (Link)