23 September 2017 @ 06:37 pm
 
Nesen dzejas dienu sakarā viesojoties skolā, kaut gan ilgi šaubījos, vai tas ir pareizais vēstījums, ko komunicēt skolēniem -, bet nolēmu būt autentiska -, pateicu, ka man skolā gāja ļoti slikti - daudzos priekšmetos biju nesekmīga, savukārt literatūru bastoju, jo man tajā bija garlaicīgi, tādēļ ka skolotāja nesekoja jaunākajiem procesiem, tb - nezināja un nebija lasījusi autorus, kas man patika, bet ar visu bastošanu man tāpat lit. parasti bija ļoti labas atzīmes. Pateicu arī, ka tam, ka man matemātikas eksāmenā bija e, šobrīd nav pilnīgi nekādas nozīmes. Tas bija pirmais brīdis, kurā jutu, ka man ar auditoriju izveidojas kontakts. Pirms tam es nevarēju saprast, vai viņi sēž klusi kā pelītes, tāpēc ka viņus tiešām interesē tas, ko es stāstu, vai arī, jo klāt ir četras skolotājas, un, ja nepratīs uzvesties, vēlāk būs problēmas. Pēc manas skolas pieredzes īsa ieskicējuma sākās smiekli un viļņošanās, un tad viņi man sāka uzdot arī jautājumus, turklāt pilnīgi normālus jautājumus, kas saistīti ar lit. (Varbūt man biežāk vajadzētu iet uz skolu, jo tur ir cilvēki, kas mani saprot, un nav spiediena būt tik ļoti gudram un visu darīt pareizi.) Pateicu viņiem arī, ka dzeju drīkst nesaprast un ka centieni saprast var pat traucēt nonākt kontaktā ar to.

Drusciņ parunājos arī par antropoloģiju, tiesa, ar b darbu, kas man būtu ērtākais piemērs tam, ko var darīt, ja studē antro, nolēmu nedalīties, domāju gan, ka skolēniem būtu tikai interesanti, bet par skolotājām, ar kurām man vēlāk vajdzēja iet pusdienās, gan nebiju tik droša.

UPD: Un laikam es arī paguvu pateikt, ka man liekas ļoti nepareizi, ja lit. māca tikai klasiku, jo jaunākais process ir tikpat svarīgs. Nezinu, vai tas gadījumā nebija kaut kā netaktiski, jo es te tagad mācīšu, kā vadīt stundas, no otras puses, man tiešām reāli bija janovada stunda no A-Z, par ko es nebiju informēta, jo man bija nedaudz citādāks priekšstats par to, kā organizējas, ja stundā piedalās viesi. Es kritu panikā, protams, kad izdzirdēju "ja nu kas, mēs jau tur arī būsim", bet, kad stunda beidzās, man bija vēl ko teikt un ko lasīt.
 
 
( Post a new comment )
adele_varbut[info]adele_varbut on September 23rd, 2017 - 07:31 pm
Man liekas, ka ir pilnīgi sakarīgi teikt to, ko Tu teici, un pat tad, ja tā tēma ir drusku slidena, es pieņemu, ka Tu to vēstījumu prastu nodot vissakarīgākajā veidā. Bet vai tiešām ir tik izplatīti literatūrā mācīt tikai klasiku? Mani interesē arī, kur tad īsti beidzas klasika, jo arī dažus mūsdienu autorus jau mēdz sauc par klasiķiem. Starp citu, kā ar tām skolotājām - vai tad viņas nebija tās, kas Tevi aicināja (galīgi nezinu no procedūru)? Ja tā, tad jau vajadzētu būt tā, ka viņas arī daudzmaz atzīst to, ka vajag runāt par mūsdienu autoriem.
(Reply) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on September 23rd, 2017 - 07:40 pm
Tas jau nebija domāts tā, ka viņas tieši nemāca jaunāko lit, bet mani novērojumi vispār, lielā mērā balstīti pašas skolas pieredzē.
Viņas neaicināja, to pasākumu rīkoja pilsētas bibliotēka un pa skolām autori vienk. tika sadalīti.

Ir visādi - man pamatskolā un vidusskolā tikpat kā nebija nekā no jaunākās literatūras - ne latviešu, ne ārzemju. Un es zinu, ka arī citiem tā ir bijis. Ir, protams, arī labie piemēri, kur skolā lasa visu ko. Gan "Uz kraujas rudzu laukā", gan Joņevu.

Klasika un literatūra vispār mēdz beigties pie Elsberga.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on September 23rd, 2017 - 07:50 pm
Ā, tas, kā es nonācu pie jaunākās lit., bija saistīts ar manu atbildi uz jautājumu, ko darīt ja skolēnus grāmatas vispār neinteresē; teicu, ka man šķiet svarīgi ļaut viņiem atrast darbus, kas runā par viņiem svarīgām tēmām un lietām, kas viņiem ir pazīstamas.
(Reply) (Parent) (Link)
adele_varbut[info]adele_varbut on September 23rd, 2017 - 07:58 pm
Skaidrs. Tagad domājot par savām literatūras stundām, man palicis prātā, ka lielākoties tiešām bija klasika, vienīgi no mūsdienām lasījām "Stum, stum", varbūt arī ko citu, ko esmu aizmirsusi. Bet kopumā par skolotāju saglabājies priekšstats, ka viņa nevarētu būt bijusi negatīvi noskaņota pret mūsdienu literatūras mācīšanu. Bet par vispārīgajām tendencēm skolās man nav ne jausmas.
(Reply) (Parent) (Link)