Šugā faiv
 
24.-Maijs-2021 11:06 am
Kādreiz mums ar vegjmah bija saruna par to, ka veselais saprāts ir tik ļoti relatīva lieta, ka uzskatīt to par stabilu mērvienību ir kļūda.
Tā saruna man ienāk prātā, kad redzu japāņu attieksmi pret slimībām, jo ir vairāki aspekti, kurus es vienkārši nevaru saprast, pieņemt un arī negribu to darīt.
Piemēram, ja kāds saslimst, tad tas ir grēks, t.i. cilvēks ir atbildīgs par to, lai nesaslimtu. Darbavietā saslimušais var saņemt piezīmi par to, ka esot "jāuztur labāka higiēna", vai ko tamlīdzīgu.
Turklāt, ar vairāku publisku personu izteikumiem uz virsmas parādās arī citi ar slimībām saistīti mīti, kuriem, man šķiet, ir vieta vēlo viduslaiku miestā, nevis modernisma mekā, par kuru japāņi sevi cenšas nostādīt. Piemēram, vai zinājāt, ka ja saslimst un aplipina citu, tad pašam tā slimība aizejot, jo tagad tā ir kādam citam? Vai, piemēram, to, ka ar HIV var aplipināt tikai ārzemnieki, jo no japāņiem to saņemt neesot iespējams?
Par to uzrakstīt man lika ziņas, kur kāda sieviete esot pakārusies, jo esot ar kovidu aplipinājusi citus darbavietā. Populārais viedoklis ir tāds, ka slimība esot grēks, nevis negadījums. Ar to atziņu kaut kā būs jāsadzīvo.
Comments 
24.-Maijs-2021 06:56 am
Kā tur uztver došanos pie ārsta un ārstēšanos? Slimības lapas eksistē? Veselību apmaksā pats?
24.-Maijs-2021 07:15 am
Es jau uztveru normāli - jāiet un jāārstējas.
Par slimības labu eksistenci neko nemāku pateikt, jo nekad neesmu redzējis nevienu, kurš būtu uz slimības lapas.
Ar veselības apmaksu Japānā ir tā, ka 30% no izmaksām maksā no savas kabatas, bet 70% sedz apdrošināšana. Būtībā, apdrošināšana ir gandrīz visiem, citur mazliet labāka, citur mazliet švakāka, bet princips ir tas pats. Turklāt, 100% ir jāsedz no savas kabatas sākumā un tikai vēlāk no apdrošināšanas kantora atnāks izmaksa par tiem 70%. Ja tā padomā, pārāk laba šī sistēma nav.
24.-Maijs-2021 08:52 am
Faktiski amerikāņu sistēma, par kuru pirkstus pie deniņiem groza visi eiropieši. Interesanti, jo amerikāņi paši uzskata, ka no attīstītās pasaules tikai viņiem tik slikti. Japāņiem apdrošināšana caur darbavietu vai kaut kāda universālā visiem iedzīvotājiem?
24.-Maijs-2021 08:56 am
No amerikāņu sistēmas atšķir tas, ka apdrošināšana ir praktiski visiem, jo tā tiek "mantota" visiem ģimenes locekļiem no pelnītāja. Tiesa, man nav ziņu par to, kā ir vientuļiem cilvēkiem.
Agrāk arī to 30% nebija, bija mazāk, tāpēc japāņu sistēma pamazām kustās uz amerikas pusi.
24.-Maijs-2021 10:09 am
Ja jāpiemaksā 30%, tad tā nav nekāda ASV sistēma, jo 30% ir pietiekami daudz, lai cilvēki vispirms padomātu, vai tiešām viņiem vajag šo pakalpojumu. ASV problēma ir milzīgā izmaksu uzpūšana, jo apdrošinātāji par visu samaksās. Rezultātā ASV ir visaugstākās izmaksas un milzīgi sarežģīta administrēšana.

Vēl cik saprotu, šos 70% Japānā sedz valsts apdrošināšana, nevis privātie kā tas ir ASV.
24.-Maijs-2021 10:12 am
Tieši tā. Tiesa, man nav īstas skaidrības par to, vai tā tiešām ir valsts, kura sedz 70%, jo iestājoties darbā kādā firmā, jāstājas arī apdrošināšanas aliansē, kas ir tāds kā jumts virs valsts apdrošināšanas. Jebkurā gadījumā, cenu uzpūšanas līdzīgi ASV nav un dažos gadījumos pašvaldība sedz 100%.
24.-Maijs-2021 10:18 am
Cik saprotu, darba vieta vienkārši to administrē – tāpat kā atvelk sociālās apdrošināšanas nodokli, darbiniekiem ir 5% nodoklis veselības apdrošināšanai.
24.-Maijs-2021 10:22 am
Jā, bet apdrošināšanas kartiņa nav no darbavietas vai valsts, tā pieder privātai apdrošināšanas grupai.
24.-Maijs-2021 10:26 am
Visdrīzāk jau bezpeļņas organizācijai.
24.-Maijs-2021 10:36 am
Speciāli pārbaudīju - vienkārši liels privāts kantoris, ar peļņu un masīviem īpašumiem.
24.-Maijs-2021 07:05 pm
Neapstriidot, ka ASV sisteema ir pilniigi chau, tomeer gribeeju pieziimeet, ka apdroshinaataaji nemaksaa par visu, taapat ir gan deductibles, gan copay, gan coinsurance (un jo sliktaaka apdroshinaashana (un mazaak apmaksaats darbs), jo lielaaki izdevumi pasham cilveekam). Ar labu darbu/apdroshinaashanu tas nav baigais stress, bet, cik saprotu, ~1/4 cilveeku ASV padomaas, vai iet pie aarsta tieshi izmaksu deelj.

Administreeshana gan ir sarezhgjiita, jo visi ir privaatie/profit speeleetaaji, attieciigi administreeshanas izmaksas ir krietni lielaakas nekaa citur pasaulee.
24.-Maijs-2021 09:13 am
Šitā sagrausi manu labo uztveri par japāņiem :). Nu labi, diez vai tas izdosies, jo kopējais mans uzskats tāpat ir ka viņi ir nedaudz dīvaini, interesanti un īpatnēji dažādās jomās, tajā pat laikā spējīgi, aktīvi un konsekventi. Interese noteikti saglabājas.
24.-Maijs-2021 09:20 am
Japāņi tie paši cilvēki vien ir. Ja man pavisam apnīk Japāna, tad es paklausos to, kas notiek Latvijā, tad vēl kur citur un šķiet, ka Japānā ir tie paši cilvēki ar tiem pašiem prusakiem.
Par dīvainumu un aktivitāti runājot, man šķiet, ka katram spēka vektoram ir savs antivektors. Piemēram, ir labi zināms, ka Japāna 80-to gadu beigās kļuva par pasaules otro ekonomiku. Maz kurš zina to, ka tas bija pateicoties tam, ka japāņi masveidā maz gulēja, daudzi strādāja bez maksas un sliktos darba drošības apstākļos. Veikala iekšpagalms un skatlogs tomēr atšķiras.
Bet nu, ir arī daudz kas pozitīvs, ļoti daudz kas. Disciplīna, miers, samērā kārtīgi cilvēki, visādu lietu daudzveidība un saprotoša attieksme tur, kur eiropiešiem tās attieksmes nav. Tas viss Japānā ir.
28.-Maijs-2021 03:58 am
Anonymous
kādās jomās un lietās japāņiem ir saprotoša attieksme, kur eiropiešiem nav?
28.-Maijs-2021 04:13 am
Galvenokārt attieksmē pret vecākiem un vājākiem. Institūciju līmenī nē, personīgajā līmenī jā.
Veci cilvēki tiek daudz vai maz cienīti ar visām viņu dīvainībām. Vājajiem un nespējīgajiem tiek dotas iespējas, pārsvarā to nevarēšanu pārvarot ar komūnas spēkiem.
Nu un, svarīgākais - ja kādam kas neizdodas, tad parasti to kādu nevaino, bet vaino apstākļus. Tā ir kultūras atšķirība.
Eiropā bieži vien institucionālā attieksme, laikam, ir labāka, personīgā attieksme gan klibo.
24.-Maijs-2021 10:01 am
Šī “grēka” sajūta tagad ir ļoti aktuāla arī rietumos. Tagad visi ārsti un politiķi kaunina, ka ja esi saķēris kovidu, tad tikai tāpēc, ka neesi ievērojis noteikumus, neesi pašizolējies, sēdējis mājās. Un ne tikai kaunina, bet pat uzliek bargu sodu par to, ka esi pastaigājies vienatnē pa pludmali, lai gan tam ar kovida izplatību nav nekāda sakara.
24.-Maijs-2021 12:17 pm
eu, nākamais solis būtu - ja neesi vakcinējies un saslimsti, tad sēdi par to cietumā.
24.-Maijs-2021 10:30 am
Tas man atgādina grāmatu Erewhon, kur bija par ačgārno zemi, kur par slimību sodīja, bet par noziegumu ārstēja, lai gan sods par slimību bija kaut kas līdzīgs medicīniskai procedūrai un noziegums tika ārstēts ar izolēšanu no sabiedrības, tomēr attieksme bija otrāda.
24.-Maijs-2021 11:01 am
Paldies, ļoti labs ieteikums!
Tā padomājot, man patīk ideja, ka noziegums ir jāārstē.
Piemēram, visi ātri nosoda slepkavības, bet tikai kameras biedri var būt uzklausa kāpēc cilvēks to slepkavību ir veicis. Noteikti jau kaut kur ir kāda problēma, kura varētu būt pat risināma.
This page was loaded Jun 10. 2024, 5:22 pm GMT.