meness_berns ([info]meness_berns) rakstīja,
@ 2016-10-04 16:11:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
---
Divi klasiskās mūzikas notikumi.

Piektdien "Dzintaru koncertzālē" bijām uz franču stīgu kvartetu, kas spēlēja divus Bēthovenus un vienu Debisī. Kundze ar savu konservatorijas izglītību par Bēthoveniem šausmīgi spļaudījās, sakot, ka džeki maukuši popmūziku, izmozējot komponistu, kamēr gaumīgiem un kulturāliem interpretiem pienākas izpildīt tā laikmeta mūziku sausi, kā uzrakstīts. Teorētiski piekrītu, bet praktiski, nemuzikāls būdams, vismaz vienā no tiem opusiem nemaz šo nejutu, tieši otrādi – šķita, ka džeki nočīgā ļoti klasiski rezervēti. Debisī gan mums abiem ļoti gāja pie sirds. Bet ne par to stāsts. Jokainā kārtā aptuveni puse no publikas (kas ir ofigenno daudz!) bija tādi, kas ikdienā uz klasiskās mūzikas koncertiem vai nu neiet vai neko pirms tam nav zinājuši par to, kā pieņemts uzvesties. Tādējādi trīs četrdaļīgi opusi nozīmē deviņas šausmu epizodes, kad publika jestri plīkšķināja roķeles pēc 1., 2. un 3. daļas. Ai, nē – divreiz bija klusums, jo mūziķi palika kaut kā tādās pozās, ka katrs lohs varēja saprast, ka tagad šī pauze nenozīmē pauzi, kurā jāaplaudē. Sen jau vairs neuztraucos par to, ko padomās ārzemju viesi par mūsu lauķu publiku, bet tiešām no sirds besos, ka mums – klausītājiem, kam ir svarīgi tas klusums starp daļām, jo tā ir skaņdarba sastāvdaļa, – jācieš no lohu plaukšķināšanas.


Savukārt vakar biju (ne pēc savas izvēles, bet biznesa brauciena kultūras sadaļas ietvaros) uz "Rigoletto" Prāgas operā. Sākumā likās nenormāli provinciāli un bļaustīgi, ko īpaši bēdīgu (it sevišķi pēc nesen redzētā super-skaistā Margo iestudējuma LNO) padarīja reālistiskā scenogrāfija un kostīmi. Bet, kad programmiņā izlasīju, ka iestudējums ir repertuārā kopš 1988. gada (!!!), saprotams, ka to reālismu mierīgi var piedot, un pat pabaudīt vienu "īstu klasiski iestudētu operu". Rigoleto bija tāds Martins Barta, kas ar katru brīdi kļuva arvien spēcīgāks un varenāks, un beigās biju ļoti apmierināts ar baudījumu. Likās stipri labāks par latviešu dziedātājiem tomēr. Bet tas varbūt tāpēc, ka man vispār baritoni šķiet dievišķi, un man parasti viss patīk, ko tie dara. Hercogu spēlēja pašvaks slovāku tenors, savukārt Gildas atveidotājai bija laba balss, bet viņa tik spalgi visu darīja un iznesās pati dikti priecīga par sevi, ka nespēju labvēlīgi viņu beigās godināt.


(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]gnidrologs
2016-10-04 19:49 (saite)
Nedomāju, ka tas ir lauķisms. Mūsdienās arī moderni hipsteri (bļin, laikam kādu 5kto reizi šo vārdu šodien šo vārdu lietoju) ne sūda nezina no klasikas, tāpēc kā lai viņiem zināt kāda etiķete pastāv dažādu formātu koncertos orķestrim, ja viņi uz tādiem nekad neiet. Es pat atļautos minēt, ka lauku tantes un dažreiz onkas ir biežāk aizgājuši uz kādu šādu koncīti savā mazpilsētā vai retu reizi Rīgas filharmonijā tīri aiz kulturālās bagātināšanās pienākuma, nekā tāds vidusmēra urbānais 25gadienks, kas caurām dienām bliež ''alternatīvo'' roku vai kaut kādu obskūru metālu/dark ambientu.

(Atbildēt uz šo)


[info]zvirbuleens
2016-10-04 20:20 (saite)
Man šķiet, ka etiķete, kas prasa klusumu starp koncerta daļām, ir mazliet novecojusi. Tiešām, vairums klausītāju ikdienā uz klasiskās mūzikas koncertiem noteikti neiet. Pat tie, kas iet biežāk, ne vienmēr rūpīgi iepazīstas ar visu skaņdarbu formātu pirms koncerta.
Tas, ka klusums kāda skaņdarba vidū ir tā sastāvdaļa, ir saprotams, un zināmā mērā aplausi var traucēt koncerta noskaņu, tomēr parasti jau tā nav, ka aplausi traucētu vai neiederētos, drīzāk otrādi.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]gnidrologs
2016-10-04 21:23 (saite)
Sen neesmu bijis uz ģildi vai vispār apmeklējis da jebkādus koncertus, bet atceros, ka tādi šķidri aprauti aplausiņi starp koncertu/simfoniju daļām mēdza būt arī tur. Nezinu vai aiz nekompetences vai pārliekās vēlmes izrādīt sajūsmu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]au
2016-10-04 22:20 (saite)
manuprāt, plaudēt starp daļām nav nekas savādāks kā klaigāt muzejā vai teātrī iet un nākt cēliena vidos.
un klausītājus tas ļoti traucē, aplausi spēj TIKAI traucēt. tāpēc jau tie ir pēc skaņdarbiem - lai būtu kā pateicība, nevis pa vidu rupji iebāzta replika.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]zvirbuleens
2016-10-04 23:48 (saite)
Nu labi, ja traucē, tad traucē. Ja tā, neko nevaru iebilst. Vienīgi nedomāju, ka ir tik traki. Kā nekā klausītāji koncertā arī ir tā neatņemama sastāvdaļa, kas veido tā atmosfēru, kaut kā tā.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]acidkitteh
2016-10-05 11:58 (saite)
Es vispār uzskatu, ka jāplaudē tikai koncerta beigās. Starp darbiem lai ir tas klusums un var dzirdēt grīdu, kā sakārto fraku vai kā iečirkstas pakustināts instruments.

(Atbildēt uz šo)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?