Taktili

« previous entry | next entry »
Jan. 23rd, 2026 | 12:15 am

Šķiet, ka vēl pavisam nesen tika apspriests jautājums: vai google mūs padara stulbākus? Tagad laikam ļoti bieži līdzīgā veidā tiek vaicāts par MI. Tādos brīžos mierinājumu var atrast tik senā tehnoloģijā, kā grāmata. Tā nomierina ne tikai ar savu lineāro stabilitāti.

“Man patīk papīra čaukstoņa starp pirkstiem. Rakstu zīmes līdzās pirkstu rakstam. Grāmatas cilvēkiem dāvā klusumu, pat ja tās runā ļoti skaļi.”

Nnedi Okorafora

Link | Leave a comment | Add to Memories


Comments {18}

Kitty McOutrage

(no subject)

from: [info]black_robin
date: Jan. 23rd, 2026 - 12:41 am
Link

o jā.
man 2011. gadā uzdāvināja e-lasītāju un tad es pāris gadus to lietoju, bet tad tomēr atgriezos pie papīra.

Reply | Thread


Džedaju bruņiniece

(no subject)

from: [info]kochka
date: Jan. 23rd, 2026 - 12:47 am
Link

:) Kad sākās e-gāmatu popularitāte, arī nevarēju palasīt, pavisam cita sajūta un uztvere. Lai gan reizēm varbūt noderīga ierīce.

Reply | Parent


ctulhu

(no subject)

from: [info]ctulhu
date: Jan. 23rd, 2026 - 06:24 am
Link

Kad Gūtenbergs izgudroja grāmatu iespiešanu bija liela vaidēšana parf to ka tagad kultūra deģenerējas un grāmatas var būt kuram katram un vairs nav auKastās pārrakstīšanas prasmes.

Reply | Thread


Džedaju bruņiniece

(no subject)

from: [info]kochka
date: Jan. 23rd, 2026 - 11:50 am
Link

Jā, bija gan. Šis ir labs pretarguments visiem vaidētājiem. Bet katram jau ir izvēle, kādas tehnoloģijas lietot un , kā lietot. Lai gan ne vienmēr.

Reply | Parent


Džedaju bruņiniece

(no subject)

from: [info]kochka
date: Jan. 23rd, 2026 - 01:20 pm
Link

Bet ko tu domā par Harari runu Davosā? Par viņa bažām, ka MI ir savā ziņā tik radoša tehnoloģija, ka vairs nav tikai nazis, ar kuru varam paši brīvi rīkoties, bet reizēm šis nazis rīkojas pats cilvēku vietā un rada jaunus nažus? Vai tas ir pārspīlējums?

Reply | Parent | Thread


ctulhu

(no subject)

from: [info]ctulhu
date: Jan. 23rd, 2026 - 03:07 pm
Link

Šķiet ka pārspīlējums jo tam softam navb brīvas aktivitātes, tas speciāli tiek taisīts ne-proaktīvs, kā tīrs atbildētājs. Viņiem tur ir viens džeks, konkrēti šis

https://en.wikipedia.org/wiki/Eliezer_Yudkowsky

kurš ir sacēlis paniku un kuram daudzi ir noticējuši, iespējams arī Harari.

Reply | Parent | Thread


Džedaju bruņiniece

(no subject)

from: [info]kochka
date: Jan. 23rd, 2026 - 05:07 pm
Link

Skaidrs. Tā varētu būt, jo man arī cilvēki nav tādi muļķi, ka radītu ko tādu, kas viņus kontrolētu. Taču or labi, ja ir kritiķi un skeptiķi, jo viņu iebildes var palīdzēt novērst drošības riskus. MI turklāt nav cilvēka pieredzes, sajūtu, tāpēc arī apšaubu izteikumu, ka MI ir izveidojusies apziņa, pat ja labi prot atdarināt cilvēka domāšanu un "barojas" no katra lietotāja izteikuma. Nelietoju to tik daudz, tāpēc īsti nezinu, vai spēj melot (ar to nedomāju kļūdas, bet apzinātu maldināšanu, ja iestrādāta funkcija darboties cilvēka labā, nekaitējot citiem).

Reply | Parent | Thread


ctulhu

(no subject)

from: [info]ctulhu
date: Jan. 23rd, 2026 - 06:34 pm
Link

Filmu Terminators un Matrikss scenāriji ir mazticami kaut gan nav pilnīgi izslēgti. Kāpēc? Tāpēc ka mums nav labas mašīnintelektu draudzīguma teorijas (draudzīgums te ir tehnisks termins kas nozīmē mūsu un šādu sistēmu salāgotību) un otrkārt mēs deteļās nezinām kā funkcionē lielie valodas modeļi, viņu iekšējie procesi ir pārāk sarežģīti pilnīgai analīzei. Ja apziņa ir kaut kādi cilpveida procesi kuri noteiktos apstākļos sākas tad var gadīties ka šādās sistēmās kaut kas līdzīgs rodas. Bet nu šis viss ir spekulācijas un varbūtība apmērtam tāda pati kā citplanētiešu ierašanās. Arī nav izslēgts, bet mazticami.

Reply | Parent


kihelkonna

(no subject)

from: [info]kihelkonna
date: Jan. 23rd, 2026 - 09:54 am
Link

man kaut kā gadās, ka tie cilvēki, kas slavē papīra grāmatas patīkamās īpašības, ir tādi, kas lasa maz vai nemaz. es jau 20 gadus grāmatas lasu dažādās ierīcēs un lasu gandrīz nemitīgi un domāju, ka viņi vienkŗši nav atraduši sev ērtāko aplikāciju. var lasīt tumsā, palielināt burtus (svarīgi, ja redze ne tāda) un nēsāt kabatā, un vēl citas labas īpašības.

par MI un stulbumu domāju to pašu, kā te lejā minēts - ikviens jaunievedums ir kaut ko samazinājis, taču devis vairāk iespēju. piem., birstes izgudrojums ir samazinājis mūsu spējas rāpot, taču devis iespēju sakopt lielākus laukumus. pārvietošanās līdzekļu izgudrojumi ir samazinājuši mūsu fiziskās pārvietošanās spējas, taču devuši iespēju nokļūt citos kontinentos.

Reply | Thread


Džedaju bruņiniece

(no subject)

from: [info]kochka
date: Jan. 23rd, 2026 - 11:44 am
Link

:)

Nu rīks pats neitrāls, atkarīgs no tā, cik gudri un praktiski to lieto. Ir nozares, kur tas atvieglo darbu ar datiem, palīdz atšifrēt senas valodas utt. Bet reizēm lieto nepadomīgi, piemēram, jauno autoru konkursā diskvalificēja visus darbus, jo rakstīti ar MI. Nesen satiku bijušo kursabiedreni, viņa sūdzējās, ka grūti salasīt studentu rokrakstus, jo tagad vairs neesot droši dot testus elektroniskā formā. Vispār par mācīšanos domas dalās. Un informācijas iegūšanai vai precizēšanai arī var noderēt, jo sarežģīto var paskaidrot vienkārši, pat ja ir nepilnības. Man liekas, ka galvenais tas, lai nav sajūtas, ka galvenā ir tehnoloģija, nevis cilvēks. Nu tādā ziņā, ka kļūst pārāk atkarīgs un bez to palīdzības nevar domāt. Lai gan varbūt tas ir pārspīlējums.

Nujā, tu noteikti esi par mani vairāk lasījusi, jo es lasu lēnām. Na kaut kas patīk labāk, nenozīmē, ka uzskatu par nederīgu. Es būtu varējusi ielikt klāt paskaidrojumu par e-grāmatu praktisko nozīmi un manu neitrālo attieksmi, bet tā kā man bieži pārmet, ka skaidroju pašsaprotamas lietas, tad likās lirki. Jo galīgi negribēju teikt, ka e-grāmatas ļaunums un cilvēki muļķi vai sliktāki, kas tās lasa. Es arī zinu cilvēkus ar vāju redzi, kam e-grāmatas palīdzējušas. Un tas galīgi nav par to. Bet par sajūtu. Man izlasīto grāmatu daudzums nav svarīgs, bet process. Taču mēs katrs esam dažādi iekārtoti, tāpēc kādam der teksts ekrānā, kādam papīra grāmata. Es labāk uztveru, ja teksts ir uz papīra, taču, ja būtu kādi ierobežojumi, priecātos par iespēju lasīt elektroniski. Šo arī attīsta Neredzīgo bibliotēka (neko darīt, tāds nosaukums), lai gan piedāvājums nav tik liels, cik gribētos.

Galīgi negribēju, lai šis ieraksts ir kā provokācija vai aizskarošs. Vnk iedomājos, ka googli jau sen cilvēki pieņēmuši kā kaut ko pašsaprotamu. Un tad jau droši vien līdzīgi būs ar Mi, pat ja ir savi mīnusi. Tā vēl nav noticis, ka paši vairs neko nesaprotam šajā info pārpilnībā.


Reply | Parent | Thread


kihelkonna

(no subject)

from: [info]kihelkonna
date: Jan. 23rd, 2026 - 12:06 pm
Link


pašlaik esmu spiesta lasīt vienu papīra grāmatu. pirmkārt, nevaru to ērti šķirstīt, ja man priekšā klaviere; jāizbrīvē vieta, jo tā grāmata ir liela un smaga. tas ir, grāmata saistībā ar darbu. tālāk, būsi pamanījusi, ka cilvēki pēc 40 mēdz skatīties pāri brillēm, ja jālasa sīka druka. tad viņi taisa atsevišķas brilles tuvumam un tālumam, liek brilles nost un virsū un vēl visādi nopūlas. man tiešām miglojas, ja grāmatā ir sīki burti. kamēr man nav jālasa papīra grāmatas, es vispār nejūtu, ka kaut kas nav pietiekami labi.

un autori ir bijuši tik neapdāvināti, ka nav ielikuši latīnisko nosaukumu apfabētisko rādītāju. parastā tekstā es tos sameklētu ar faindu, bet tagad visādi jāvingro, lai atrastu man vajadzīgo sugu.

domāju, ka līdzīgas problēmas ir daudziem, varbūt kādai trešdaļai populācijas; daudzi nejauni cilvēki saka, ka nelasa grāmatas, jo nevar salasīt. parastās grāmatu aplikācijas arī rāda grāmatu līdzīgu pēdēefam un situāciju neuzlabo. tur ir mazliet jāpiemeklē aplikācijas.

es diez vai lasu diži vairāk par tevi, jo iepatikušās grāmatas mēdzu pārlasīt kādas 20 reizes.

un tie asie stūri. un malas spiež vēderu!

:D

Reply | Parent | Thread


Džedaju bruņiniece

(no subject)

from: [info]kochka
date: Jan. 23rd, 2026 - 12:37 pm
Link

Jā, smagums ir neparocīgs. Tu labi uzskatīji nepilnības. Jo īpaši, ja grāmata darba vai studiju vajadzībām. Man arī ļoti ērti, ja Lielais atlants ir datora failā, nevis jātur līdzās, ja vajag precizēt kādu mazāk zināmu ģeogrāfisku nosaukumu. Un labi saprotu tās neērtības. Vairāk domāju daiļliteratūru, kad atpūšos, lasot.


3 gadus strādāju bibliotēkā, kuru lielākoties apmeklēja cilvēki pēc 60. Tātad rūdīti grāmatu fani, kas ņem kaudzēm un lasa, reizēm sūdzas par smagajiem Galbraita ķieģeļiem, bet neko paradumos nemaina. Esmu ieteikusi e-grāmatas, kuriem sliktāka redze, reti kurš ir ieinteresēts, jo neesot tās sajūtas. Es labi saprotu abas puses, bijusī kolēģe bija kategoriski pret e-grāmatām, vina tiešām nenormāli daudz lasīja. Viņas acīs biju cita paaudze, kas "lasa tikai internetā". Lai gan daudz jaināki cilvēki par mani labāk izvēlējās gaidīt rindā nekā slēgties klāt 3td.lv Es nezinu, cik pamatoti pētījumi par dziļo lasīšanu, bet neviena pieredzi nenoliedzu. Darba specifikas dēļ par šo bijis tik daudz strīdu, tā ka uzskatu, ka nav nekāda pareizā vai nepareizā lasīšanas veida un katrs var izvēlēties sev ērtāko. Tu neesi tik konservatīvs cilvēks, tāpēc tev ir viegli izmantot tehnoloģiju priekšrocības, jo laba kritiskā domāšana. Tā ir, ka labas aplikācijas atrast grūti. Ja nepatīk audio grāmatas, tad sanāk, ka tā trešdaļa paliek bez grāmatām, pat ja lasīt gribētu.

Reply | Parent | Thread


kihelkonna

(no subject)

from: [info]kihelkonna
date: Jan. 23rd, 2026 - 02:32 pm
Link

tie, kas nevar salasīt, uz bibliotēku nemaz neiet :) vai arī nesalasīšanu min kā ieganstu, lai nelasītu.

man vienu vecūksni izdevās piedabūt lasīt ekrānā. un visi parasti kļūst iespaidoti, kad parādu, kā sekundes laikā varu mainīt burtu izmēru no 20 uz 40 un visa rinda ir ekrānā. vai klikšķināties pa satura rādītāju. tomēr visādas kindles ir neērtas un nevaru ērti lasīt oficiāli nopirktās e-grāmatas; beigās tik un tā ir janozog, lai varētu lasīt aplikācijā.

(man ir grāmatas, ko esmu oficiāli pirkusi, bet tik un tā lasu zagto versiju, jo tur ir labāks formāts.)

Reply | Parent | Thread


Džedaju bruņiniece

(no subject)

from: [info]kochka
date: Jan. 23rd, 2026 - 05:21 pm
Link

jā, tieši tāpēc savu pieredzi minēju, ka ir maz saskares ar šo grupu ne tikai man, bet daudziem standarta grāmatu lasītājiem, kas strādā grāmatniecības nozarē. Varbūt Ziemeļvalstīs ir lielāka un labāka pieejamība šādam formātam, kas tieši pielāgots ļoti ērtai lietošanai, līdz ar to der jebkurai vecuma grupai. Tieši tāpēc svarīgas ir attiecības ar klientiem, jo tad arī cilvēki vairāk uzticas. Ja būtu man iespēja to uzskatāmi parādīt ar savu ierīci, noteikti arī bibliotēkā vismaz daži to atzītu par ērtu.

Ja es ko vairāk saprastu par labu lasīšanu e-formātā, varbūt dažiem cilvēkiem tas būtu uzlabojis dzīvi. Vismaz daļai veco lasītāju ir gādīgi bērni vai mazbērni, bet nu ikdienā cilvēki uzticējuši tik daudz, ka visu esmu veiksmīgi aizmirsusi. Ir jau bijusi pieredze, ka tieši veselības vai redzes dēļ pastāvīgie apmeklētāji atvadās no bibliotēkas. Un tad tieši būtu labi apmācīt vai vismaz parādīt citas iespējas. Kad bija apmācības, tad mums ieteica, ka cilvēkiem ar disleksiju būtu laba e-grāmata ar audio kopā, jo tad, kad burti grūti lasās, var klausīties un vienlaikus mācīties lasīt, ja nav līdzās neviena palīga.

Reply | Parent | Thread


Džedaju bruņiniece

(no subject)

from: [info]kochka
date: Jan. 23rd, 2026 - 05:33 pm
Link

Vēl ir tāda iespēja, ka dzīvs cilvēks lasa priekšā, bet tur ir savi ierobežojumi un maz autonomijas. Turklāt tad jābūt nedaudz ekstravertam, lai savās mājās ielaistu svešinieku.

Reply | Parent | Thread


kihelkonna

(no subject)

from: [info]kihelkonna
date: Jan. 23rd, 2026 - 06:10 pm
Link

cool reader ir tā aplikācija, kuru lietoju fb2, epub un mobi failu lasīšanai. fb2 formātā ir visas grāmatas iekš gramataselektroniski (esmu nospogulējusi šo bibliotēku). cool reader ir diezgan veca aplikācija un to taisījis kāds krievs, tur var mainīt fontu, apgaismojumu, lietot satura rādītāju. aplikācija nav atjaunota daudzus gadus un uz jaunākajiem telefoniem varētu neiet. esmu izmēģinājusi vēl daudz ko, bet neesmu atradusi citu tādu bezmaksas aplikāciju, kur būtu gan ērta lasīšana, gan būtu lietojams satura rādītājs.

kādreiz man bija arī aplikācija, ar kuru lasīju pēdēefus tā, ka varēja palielināt burtus un rindiņas aplauzās tā, ka visas ielīda ekrānā, taču jaunajā telefonā viņa neiet un citu pašlaik nav bijusi vajadzība meklēt.

Reply | Parent


aborigens

(no subject)

from: [info]aborigens
date: Jan. 23rd, 2026 - 12:22 pm
Link

Grāmatas darbam lasu elektroniski, bet daiļliteratūru un filozofiju papīrā, papīrs man šķiet daudz ērtāka un patīkamāka forma. Līdzīgi kā fastfood un rūpīgi pagatavotas vakariņas.

Reply | Thread


Džedaju bruņiniece

(no subject)

from: [info]kochka
date: Jan. 23rd, 2026 - 12:41 pm
Link

Man ir līdzīgi. Es varu lasīt elektroniski kaut ko lietišķu, pie šī esmu pieradusi un nav vairs jātērē kaudzēm papīra.

Reply | Parent