16 Augusts 2011 @ 15:39
Zelta laikmets  
A. Hermanis intervijā Dienai "Pēc notikušā Londonā ir skaidrs, ka civilizētajā metropolē jaunieši sevi izjūt kā patērētāju sabiedrības daļu, bet viņiem nav nekādas kultūras, nekādas audzināšanas. Kad biju jauns, likās ka apsolītā zeme, paradīze, ir ārzemes. Tagad apsolītā zeme man ir vēsture. Vajag cilvēkam kādu utopisku vietu galvā, kur atveldzēties, izjust pašcieņu. Kādreiz tā bija ārzemēs, tagad man šo lomu pilda XIX gs., XX gs. pirmā puse. Tā liekas daudz vairāk cilvēka pašcieņu nepazemojoša vide," saka A.Hermanis." Lūk, šis man tā īsti neaiziet. Var ja būt, ka ja palasa Prustu un kaut ko tamlīdzīgu, tad XIX gadsimta beigas un XX gadsimta pirmā puse šķiet " daudz vairāk cilvēka pašcieņu nepazemojoša vide". Tomēr vai tik nav tā, ka šādā gadījumā mums ir jāizliekas, ka uz pasaules pastāv tikai aristokrātu saloni, kuros tiek pārspriestas augstas matērijas, t.i., nav nedz zemnieku, kas dzīvo sūdos, nedz proletariāta, kas melnās miesās dara verga cienīgu darbu smirdīgās fabrikās par nieka grašiem. Proti, ja jau paslauka tos netīrumus zem gultas un zem paklāja, tad attopamies tīri jaukā un patīkamā pasaulē. p.s. Zīmīgi, ka komentāros pie intervijas par šo Hermaņa tēzi neviens neklapē ar ausi. Tā vietā svētas nacionālās šausmas par Hermaņa izteikumu, ka ir stulbi nezināt krievu valodu. Es jau naivi biju domājis, ka šāda veida pāķiskais nacionālisms ir pagātne.
 
 
( Post a new comment )
helvetica[info]helvetica on 16. Augusts 2011 - 15:59
OMG!

bet tā ir tā vēstures mīlestības problēma, šķiet, ka viss ir bijis tikai lieliski (karaļnami, elites un aristokrātu pasaule) un ka tev pašam ir kkādas baigās pilnvaras un tiesības piederēt tieši šai vēstures daļai...
(Atbildēt) (Link)
Karstā latviete[info]implozija on 16. Augusts 2011 - 16:03
bet protams, ka runa ir par salonu vidi, A. H. vienkārši nav to konkretizējis. tas jau tā dabiski - ja kāds saka, ka "oo, es iedomājos, kā būtu dzīvot sešdesmitajos" bez sīkāka paskaidrojuma, ir diezgan skaidrs, ka runa ir par matiem vējā, psihedēlisku mūziku, pirkstiem V veidā etc., nevis par, nu, nezinu, piem., būšanu melnajam aparteīda laikā sešdesmitajos Dienvidāfrikas republikā.
(Atbildēt) (Link)
[info]antons_v on 16. Augusts 2011 - 16:16
Konkrēti šie viņa izteikumi man arī likās kaut kas nepārdomāts. Tik tiešām, to dzīves līmeni, kādā nācās eksistēt zemniekiem un strādniekiem, labāk ir neatcerēties - tas, ka šāda veida ekspluatācija Eiropā ir izskausta ir vienīgais, kas attaisno Ļeņina sarīkoto slaktiņu Krievjiā, pēc kura kapitālisti nobijās un sāka steigšus uzlabot stāvokli.

Kas attiecas uz krievu valodu, tad tur ir vispār dīvaina situācija: liela daļa krievvalodīgo nemācās latviešu valodu, jo domā, ka tiks cauri tāpat. Savukārt, liela daļa latviešu jauniešu nemācās krievu valodu, jo domā, ka tiks cauri tāpat (Rietumos, kur notiek lielā peļņa, krievu valoda gandrīz nevienu neinteresē). Abas tendences ir vienlīdz dabiskas konkrētajos sociālpolitiskajos apstākļos.
(Atbildēt) (Diskusija) (Link)
helvetica[info]helvetica on 16. Augusts 2011 - 16:27
ja cilvēks apmeklē pamata izglītības iestādi, tad ir diezgan nereāli tikt cauri bez kaut vai minimālām lv zināšanām, jo krievu skolās LV valodas stundas ir tikpat obligātas, kā latviešu skolās etc. tamdēļ "nemācīties" ir kkāds jokains apgalvojums, it īpaši, salīdzinot ar latviešu skolām, kur krievu vai jebkura cita ir izvēles priekšmets, nevis obligātais...
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Link)
andalusia[info]andalusia on 16. Augusts 2011 - 19:14
nu es gan teiktu, ka apgalvojums, ka rietumos nevienu neinteresee krievu valoda ir diezgan fantazmaatisks,,pati stradaaju taa saucamajos rietumos, un varu droshi apgalvot, ka esmu izkonkureejusi ne vienaa situaacija vien savus kolegus dell krievu valodas bonusa...jebkuras liekas valodas zinaashans vienmeer kadu interesees, tas ir diezgan liels miits, ka viss notiek tikai angliski, liidz noteiktam liimenim notiek, bet kuru tad interesee noteikts liimenis?
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
[info]antons_v on 16. Augusts 2011 - 23:55
Ok, prieks par tevi, bet mana pieredze liecina par pretējo - drīzāk būtu mācējis franču vai vācu, par latīņu nemaz nerunājot. Ir sfēras, kur cilvēkus interesē tikai tas līmenis, kur viss notiek angliski.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
andalusia[info]andalusia on 18. Augusts 2011 - 10:47
es ruanaju in general, ka labaak ir zinata, kaa nee,,ipashi, ja tev tas var viegli naakties kaa latvieshiem latvijaa izmaaciities krievu valodu pie nelielas gribeeshanas neko nemaxa, un viceversa. protams ir veel labaka, ja bonusa tu runaa franchu, vaacu un vel kadu, bet kursh gan par to striideesies// (par latiinu, es gan iisti nesapratu, kam tev tik vitaalas skkiet latiinu valodas zinaazhanas?:)
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Link)
andalusia[info]andalusia on 18. Augusts 2011 - 10:49
turklaat tas pat nav tik daudz valodas lietoshanas jautaajums, kaa informaacija klaasts, kursh tev kluust pieejams, ja esi treshaas valodas neesaataajs, kursh savukaart arii ietekmee tavu redzes loku konkureetspeeju attieciigi //
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Link)
citaantonija[info]citaantonija on 16. Augusts 2011 - 16:18
vienā ziņā tas belle epoque ir tomēr ir pārāks par šo laiku, jo nav vairs sasniedzams. Tieši tāpēc tur ir iespējams noslēpties un aizbēgt no realitātes.
(Atbildēt) (Diskusija) (Link)
Avtonoms[info]junona on 16. Augusts 2011 - 16:22
Tas jau viss ir it kā saprotams, tomēr man liekas jocīgi, ka kaut ko tādu saka it kā domājošs cilvēks.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
[info]antons_v on 16. Augusts 2011 - 16:31
Same here. Biju domājis, ka vismaz Hermanis mēdz domāt, pirms izrunāties presei.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Link)
citaantonija[info]citaantonija on 16. Augusts 2011 - 16:36
nujā, tāpēc, ka nav konkretizējis, ka tā ir mākslas pasaule un sanāk diezgan pretrunīgi. Bet domājoši cilvēki arī mēdz izteikties nepārdomāti. Piem. Heidegers ir filozofs, bet izteikums "man patīk Hitlera rokas" arī neizklausās nopietni.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
Avtonoms[info]junona on 18. Augusts 2011 - 13:21
Nez vai Haidegers te ir labākais piemērs - reti kurš filozofs ir tik daudz blēņu sarunājis.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
citaantonija[info]citaantonija on 18. Augusts 2011 - 14:51
protams, nav. tas tik tā ienāca prātā, jo tomēr domātājs un cienījams vīrs.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Link)
Avtonoms[info]junona on 16. Augusts 2011 - 16:21
Sorry par komentāra leiautu. Pēdējā laika Ciba gļuko un man neizdodas to izlabot, t.i., normāli nodalīt rindkopas.
(Atbildēt) (Link)
cimone[info]cimone on 16. Augusts 2011 - 16:28
Bet Hermanis jau pats saka: "Vajag cilvēkam kādu utopisku vietu galvā, kur atveldzēties (..)." Utopisku. Es nesaskatu, ka viņš izteiktos par laikmetu kā sociālekonomisko aspektu kopumu. Man nešķiet, ka estētiski paveldzēties pie kāda konkrēta laikmeta aspekta ir kas aprobežots, kamēr indivīds nesāk sludināt kaut kādu pasaku vēsturi (piem. "tas bija laiks, kurā visi cilvēki dzīvoja indivīdu nepazemojošā vidē").
(Atbildēt) (Diskusija) (Link)
[info]antons_v on 16. Augusts 2011 - 16:37
Paga, un izklausītos korektāk, ja viņš teiktu: "Eh, cik labi bija viduslaikos - bruņinieki un dāmas, romantika un varoņdarbi! Kā man patīk reizēm domās aizklīst uz turieni!" Tieši tāds pats sviests. Bet sapņot jau neaizliegsi, tas gan (šāda tipa atziņa gan ir banālāka par banālu.).

Bet par minēto laikmetu jūsmo daudzi, kaut vai tas pats Akuņins, kurš sarakstījis čupu krimiķu šajā vēsturiskajā kontekstā. Un arī cītīgi izvairās attēlot jebko citu, izņemot aristokrātu un augstākās šķiras dzīvi. Nu, vēl mazliet apskata arī vidējā ešelona ierēdniecību, bet arī par to tikai pozitīvi.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
cimone[info]cimone on 16. Augusts 2011 - 16:47
Protams, viņš savu sakāmo varēja noformulēt labāk, ar atsaucēm un atrunām, kā jau cilvēki parasti dara verbālā komunikācijā.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
[info]antons_v on 16. Augusts 2011 - 17:31
Var jau būt, ka tas ir tikai no konteksta izrauts teksts un ka viņš visu vajadzīgo pateica, tikai tas neiekļuva publikācijā.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
muhacakatuha[info]muhacakatuha on 24. Augusts 2011 - 14:24
Man jau arī liekas, ka tas, ka viņš to atzīst par "utopisku vietu galvā", vairs neatstāj vietu diskusijām par to, kā bija vai nebija XIX gadsimta beigās. Jo runa ir par iedomātu vietu un laiku kāda indivīda izdomas pasaulē. Un ko tad citi par to var spriest vai kritizēt.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Link)
Avtonoms[info]junona on 17. Augusts 2011 - 01:37
Pieņemsim, ka Tev taisnība. Bet tad rodas jautājums - kapēc tieši XX gadsimta pirmā puse vai XIX gadsimta beigas? Utopiskas intelektuālās oāzes, kur atveldzēties, šķiet, netrūkst nevienā gadsimtā. Man domāt arī XX. Bet no otras puses - es negribu arī to visu ļoti pedalizēt.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
muhacakatuha[info]muhacakatuha on 24. Augusts 2011 - 14:26
Tāpēc, ka tā ir absolūti privāta izvēle.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Link)
pastkartes: Horhe Luiss Borhess[info]pastkartes on 16. Augusts 2011 - 20:48
Diezgan skumji, ka man izteikumi 'Alvim Hermanim ir jauna izrāde' un 'Alvis Hermanis atkal izsakās par kaut ko, kas nav teātris' sagādā tik dažādas emocijas.
(Atbildēt) (Link)