***

« previous entry | next entry »
Wed 20.11.13 | 00:00
Zvaigzne ABC savām e-grāmatām pasākusi likt saistību atrunu iekšā par to, ko ar grāmatu nedrīkst darīt, blablabla, norādot pircēja vārdu un laiku. Un vēl dažās vietās ielikusi identifikatoru kā HTML komentāru. Tas nozīmē, ka lasītājs šo identifikatoru neredz, ja vien neskatās izejas kodā. Aizsardzība jau simboliska, jo identifikatoru var atrast ātrāk par sekundi. Par pārējām iezīmēm nezinu, tad būtu jāpērk vēl viena grāmata, lai pateiktu.
Nav jau tā, ka es tagad noņemu visus ierobežojumus un palaižu grāmatu pirātu līcī apritē, bet stāsts ir par to, ka ja viņi grāmatā ievieto unikālu identifikatoru, tad arī uztur datubāzi, kura grāmata kuram ir aizlienēta.
Un, ja nu kāds ielaužas manā datorā un nozog manas grāmatas, un izplata internetā, tad man jāiet cietumā (vai kaut kur citur). Vai arī nozog Zvaigznes ABC identifikatoru datubāzi un izklaides nolūkā ar neskaidru motivāciju izveido grāmatu kopijas ar derīgiem, svešiem identifikatoriem un izplata internetā. Konspirācija!Panika!

Izrādās, ka šai aizsardzībai ir nosaukums -- Social DRM.

Citās ziņās Francija plānoja mainīt likumu, ka no DRM brīvas e-grāmatas ir īstas grāmatas, nevis digitāls pakalpojums, kā tas ir tagad. Sekas tam būtu bijušas tādas, ka no DRM brīvām e-grāmatām varētu piemērot samazināto PVN likmi.
Likums netika virzīts tālāk.
https://www.techdirt.com/articles/20131118/17131025284/french-govt-rejects-plan-to-tax-drm-ebooks-more-than-non-drm-ebooks.shtml
Tags:

Comments {12}

  • honeybee

    [info]honeybee Link

    Nu, tas stāsts par Social DRM Zvaigznes grāmatās ir šausmīgi vienkāršs - ja viņiem aizraksta suportam, tad viņi savas Adobe DRM-otās grāmatas ir ar mieru atsūtīt arī kindliskā versijā (lai cilvēki paši nelauž vaļā) => acīmredzot šobrīd ir ērtāk ielikt Social DRM uzreiz => es ļoti ceru, ka šī ir lēna pāreja uz tikai Social DRM, ibo pat ļoti pacietīgajai un visādi citādi labvēlīgajai man tas Adobe DRM besī nemērā.

    Es pieļauju, ka datora zādzības gadījumā ir mentenē jāreportē arī nozagtais digitālais saturs, varētu būt jautri ^^

    Reply | Thread

    • [info]hessin Link

      jā, ja man nozagtu datoru vai e-grāmatu lasītāju, tad gan jau es to pamanītu un ziņotu policijai, un gatavotos jautrībai, bet ne, cerams, tādai, kā tiem, kuriem nozagta pase, neskatoties uz to, ka par to ir paziņots (skat., http://datubazes.wordpress.com/2013/11/15/ko-var-izdarit-ar-zagtu-pasi-jauns-bankas-konts/ u.c. ierakstus).

      Vairāk uztrauc, ka grāmatu var nokopēt digitāli un es to nemaz nepamanīšu. Daži iespējamie varianti:
      1) kāds piekļūst manam datoram
      2) kāds ielaužas manā Dropboxī (varbūt es nemaz nedrīkst Zvaigznes grāmatām veidot
      rezerves kopijas Dropboxī, nav lasīti noteikumi, hehe)
      3) kāds ielaužas manā Zvaigznes kontā
      4) kāds seko manam trafikam, kad kafejnīcā dzeru tēju un izmantoju publiski pieejamu WiFi un lejupielādēju tikko nopirktu grāmatu no Zvaigznes e-veikalu, kurš nešifrē lejupielādi (nav HTTPS)
      5) kāds ielaužas pašā Zvaigznē un nokopē visu identifikatoru datubāzi.
      Protams, iespējamība, ka kāds iesprings uz citu grāmatu zagšanu, ir mazticama un šī ir drīzāk paranoiska uzvedība.
      Bet tāpat tā Social DRM uzturēšana ir papildus izmaksas, par kurām maksā pircējs, tāpēc vislabāk ir bez DRM.

      Vispār -- ir kādas Zvaigznes e-grāmatas, kas internetā brīvi klejo? Un nedomāju, ka Zvaigznes klienti ir tie, kuri arī zina kā torentēt grāmatas, vai vispār iespringtu par grāmatu augšupielādi internetā. Tie, kuri zina, kā to darīt, var arī visas aizsardzības noņemt.

      Sanāk, ka Zvaigzne tikai biedē, lai vīram nedodu savas e-grāmatas lasīt -- jāpērk jauna kopija ..

      Reply | Parent | Thread

      • honeybee

        [info]honeybee Link

        Nulabrīt, tā kā pirmo reiz Social DRM būtu ieraudzīts :D Pēc šī principa strādā arī daudzas citas vietnes, zvaigzne kā reiz pēdējā ielec vilcienā, kurā vesels bars ļautiņu jau laimīgi brauc. Man šķiet, ka šī Social DRM būtība* ir nevis "āāā, tu nedrīksti šito te zakt jo tad tev būs slikti un uzlaidīsim suņus, ja!", bet "mēs zinām, ka tu neesi pilnīgs kretīns, bet rekur tev atgādinājums". Un tā Social DRM taga ielikšana visticamāk ne vella nemaksā, vienkārši ķeksītis programmā.

        That said, es absolūti nepretendēju uz to, ka man varētu izdoties pārliecināt par Cilvēku Vispārējo Labestību un Uzticamību kādu, kurš bez īpašas domāšanas var nosaukt piecus veidus, kā ļaundari var sazagties viņa digitālo saturu ;)

        Reply | Parent | Thread

        • [info]hessin Link

          Redzi, ja Zvaigzne būtu apmierinājusies tikai ar sveicinu, tad es vispār šo ierakstu neceptu. Bet "social" ir diezgan maldinošs nosaukums, jo grāmatā ir arī ūdenszīmes -- viņi grāmatā ir paslēpuši identificējošu, lasītājam neredzamu informāciju, apmēram šādu: "oid: 89ed12b0f611c1a5e17f1115c374717556f", kas, visticamāk, ir unikāls katrai pārdotai grāmatai un viņi uztur datubāzi, kur uzskaita, kurš identifikators, kuram pircējam atbilst. Ticami, ka grāmatā ir iešifrēta vēl vairāk paslēptu identifikatoru, es vairāk nemeklēju.
          Nolūks ir tāds, ja grāmata noplūst internetā, tad viņi zinās, ko vainot.

          Tas, ko es saku, ir tas, ka pēc identifikatora uzreiz vainīgo nevar noteikt, jo ir dažādi veidi, kā grāmatu kāds cits var nokopēt tā, ka pat grāmatas turētājs to nepamana.

          Un, ja nu kādreiz gadīsies kāda tiesa, tad drīzāk pašai Zvaigznei būs jāpierāda, ka tiešām vainojamā persona pati ar savām rociņām ir ielikusi grāmatu pirātu līci vai kur citur, kas šo pasākumu padara par teātri, uz kuru uzvārās tie, kas Social DRM pakalpojumu pārdod.

          Zvaigzne grāmatu ģenerēšanai izmanto Adobe InDesign. Nezinu, vai šim rīkam jau ir iebūvēta "Social" DRM atbalsts (kuru kāds ir uzprogrammējis un ne jau par brīvu aiz gara laika) vai arī tiek izmantots vēl kāds cits rīks. Ir vairākas kompānijas, kas šādu pakalpojumu piedāvā [1],[2] un diez vai tas ir par brīvu. Tāpēc arī šis "social" DRM ir papildus izmaksas, jo tas rīks ir jānopērk un pēc tam vēl jāuztur tā datubāze ar identificējošo informāciju.

          Tāpēc joprojām uzskatu, ka šī māžošanās ir lieka, un manā tehniskajām zināšanām nav nekāda sakara ar ticību cilvēcei zem zvaigžņotās debess.

          Pēdējā laikā es pērku grāmatas kāda DRM totally free veikalā un man nav pat ienācis prātā aiz laimes grāmatas pludināt internetā, un jūtos diezgan labi, ka neviens neizdara uz mani "sociālu" spiedienu.

          [1] http://booxtream.com/
          [2] http://www.heliconbooks.com/article/socialDRM

          Reply | Parent | Thread

          • honeybee

            [info]honeybee Link

            Nu, ja tu ar visu to gribēji norādīt, ka Zvaigzne ir paranoiķu banda, kam tik ļoti patīk DRM, ka viņu DRM ir DRM, tad es visnotaļ esmu gatava piekrist, paranoja viņiem ir raksturīga. Nu, un arī es domāju, ka cilvēki no viņiem spertu ar vieglāku roku unkā, teiksim, no Mansarda.
            Un, jā, ja tiešām kāds nezināms hakeris uzlauž svešu datoru, lai nozagtu Zvaigznes ABC grāmatu ar mērķi nopludināt to torrentos, lai implicētu grāmatas oriģinālo īpašnieku... ēēē, nu jā, tiesa būtu šausmīgi interesanta, galvenokārt par tēmu "nafigam kādam ir jāizmanto tik idiotiskas ieriebšanas metodes".
            Bet cepiens tam visam par virsu par to, ka tev, kas principā ir pret DRM, iesmērē ne tādu DRM, kā tev patīk, gan man šķiet nevietā. Vienmēr taču ir iespēja ielauzties svešā datorā un nozagt viņam Zvaigznes ABC grāmatu nopirkt papīra grāmatu. Nu tbš pērkot produktu, nav jēgas baigi besīties par to, ka produkta ražotājs bīda biznesu ne tā, kā tev šķiet prātīgi.

            Btw, tu droši zini, ka citi savos Social DRM nekādus unikālos identifikatorus neliek?

            Reply | Parent | Thread

            • [info]hessin Link

              Nedrīkst vairs iedomāties labāku pasauli, uzreiz jāpērk papīra grāmatas? Nē, nu var jau priecāties, ka programmētājiem, radot visādus ūdenszīmju un slēpšanas mehānismus, ir darbs (aka "ir radītas jaunas darbavietas").

              Nedomāju, ka vienīgā uzlauzēju motivācija ir ieriebt grāmatas turētājam. Dažam pietiek ar savu spēju demonstrēšanu vai informācijas laišanu brīvība, vai principiālu sistēmas trūkumu demonstrēšanu.

              Mansarda grāmatas ir nopludinātas internetā?
              Kuri ir tie citi, kas izmanto social drm? Es domāju, ka viņi visi liek ūdenszīmes, bet "social" piekabināja smukākam skanējumam un izskatam.

              Ar free DRM es domāju, ka visi grāmatu faili ir vienādi līdz pēdējam bitam, neatkarīgi no pircēja.

              Reply | Parent | Thread

              • honeybee

                [info]honeybee Link

                Nuvot tajā labākās pasaules būvniecībā būtu labi ņemt vērā ne tikai to, ko domā tu kā patērētājs un ko domā Informācijas Laidējs Brīvībā, bet arī to, ko domā satura veidotāji, kas principā arī grib 1) ēst 2) lai viņu saturs sasniedz patērētāju 3) maksimāli labākajā un ērtākajā formā, 1. un 2. punkts var mainīties vietām atkarībā no prioritātēm. Protams, ka ir daudzi varianti, ko ar šo saturu/darbu darīt - tamdēļ arī daudzas izdevniecības, pie kurām iet. Kurām katrai ir savi plusi un mīnusi, un e-grāmatu politika ir tikai viens no daudzajiem plusiem/mīnusiem.
                Tobiš manā "labākajā pasaulē" būtu nevis viena veida DRM (t.i., nekāda DRM), bet gan dažāda veida DRM izvēle katrā izdevniecībā, un DRM veids ir tikai viens no daudzajiem pielāgojamajiem punktiem līgumā. Bet, jo vairāk satura veidotāju iesaistīti, jo grūtāk būtu vienoties par to, kuru DRM likt, tā ka šī arī ir problēma. [uz literatūru tas attiecas mazāk, bet ir grāmatas, kurām ir 4-5 autori + vairāki mākslinieki + vairāki redaktori, attiecīgi ņemtne sanāktu stipri lielāka]
                Bet enīvej man šķiet, ka absolūtajā vairumā gadījumu grāmatu ziņā vislielākajai teikšanai par to, kā tās izplatīt, ir jābūt grāmatas radītājiem, nevis patērētājiem. Nu tobiš ja kāds ielīstu, teiksim, manā dropboxī, atklātu tur trīs nepublicētus romānus un 10 nepublicētus stāstus, da palaistu viņus torrentos ar argumentu "tautai jāzina savi varoņi", es būtu nemērā nikna - bet saki, ja tavā labākajā pasaules modelī tas skaitītos cēls Informācijas Atbrīvošanas gājiens :) (Patiesībā, ja tā padomā, es laikam esmu kautkāds māžošanās kalngals, tbš nevis vienkārši padaru savus darbus grūti pieejamus, bet vispār liedzu pieeju! Pat ja cilvēki man samaksātu, nedotu! :D)

                Šobrīd, man šķiet, zvaigzne ir vienīgā Latvijā, kas krāmējas ar Adobe DRM un visas pārējās izdevniecības (kuras vispār nolaižas tik zemu, lai izdotu e-grāmatas) caur tiem vai citiem kanāliem (las.am, e-gramatas.lv) tirgo ar Social DRM - nu vai arī ibookus, par kuriem es vispār neko nezinu. Bet es godīgi atzīšos, ka neesmu līdusi kodā, lai noskaidrotu, kas notiks, ja Kāds Ielauzīsies Manā Datorā Lai Atklātu Sistēmas Nepilnības Un Palaistu Informāciju Brīvībā :)

                Reply | Parent | Thread

                • .

                  [info]hessin Link

                  pag, nelec pāri teikumiem. Kur es rakstīju, ka DRM-free pasaulē jālaiž "informācija brīvībā" un jāzog nepabeigti manuskripti? "Informācijas brīvība" bija teikumā par motivāciju -- ieriebšana konkrētam indivīdam nav vienīgā motivācija, kā dēļ kāds nopludinātu grāmatu.

                  Nu lūk, saprotu, ka tu kā autors vari izvēlēties kādu DRM vien gribi, man vienalga.
                  Es kā patērētājs varu izvēlēties autorus un izdevējus, no kuriem pirkt grāmatas, jo visas pasaules grāmatas tāpat neizlasīšu. Kā gadījies kā ne, es vairāk pērku pie tiem, kas mani neuzskata par iespējamu noziedznieku un nepievieno grāmatām liekus ierobežojumus, kas no nekā nepasargā un par kuriem man kā pircējam vēl jāpiemaksā.
                  Jo es kā tehnisks cilvēks lieliski saprotu, ka DRM pēc uzbūves ir defektīvs -- tas reāli no nekā nepasargā. Jā, varbūt kaut kādus 100 antoni nezinās, kā to darīt, 100 anniņas noraustīsies, bet pietiek tikai ar 1 cilvēku ar kaut kādu motivāciju un grāmata ir palaista brīvā apritē.
                  Drīzāk vajadzētu raizēties, ka grāmata nav piratizēta -- neviens nav uzskatījis to par pietiekami vērtīgu, lai pūlētos :D. Ja gribi DRM, kas 100% pasargā no brīvlaišanas, tad tādu grāmatu neviens nespēs lasīt -- tik droša viņa būs.
                  Tāpēc manā izpratnē DRM ir lieks uzcenojums, jo, vai nu izdevējs ir iepircis trešās puses risinājumu (kuri ir vienīgie, kas no šīs butaforijas uzvārās) vai pats izdevējs patērējis laiku to radot.
                  e-gramatas, piemēram, kad pēdējo reizi no viņa kaut ko pirku, bez maz vai ar roku katram ielika to individualizēto lapu, jo grāmatu nevar uzreiz lejupielādēt pēc pirkšanas, bet jāgaida, kad atsūta uz e-pastu. Ātrumā nemanīju, ka šis būtu slēpis grāmatā kādus unikālus identifikatorus. las.am vēl nekas nav pirkts, bet mani uzmundrina un mudina iegādāties viņu izdotās grāmatas tā rindkopa[1] pie lietošanas noteikumiem.

                  Zvaigzne gan jau ir vienīgā, kas LV var atļauties Adobe DRM [2], pārējie iesācējuzņēmēji var tikai sapņot. ibook Fairplay, kad pēdējo reizi interesējos, nav uzlauzts, jo neviens neredz jēgu ķēpāties ar to, tā kā ibook pieejamais saturs ir atrodams arī citās platformās, kas ir uzlauztas. Social DRM, ja satur tikai aicinājumu grāmatu nepludināt, ir lētāks, bet, ja sāk gāzt klāt visādu paslēptu informāciju, tad dārgāks. Neviens netraucē Social DRM risinājumus tirgot par tādu pašu summu kā Adobes DRM, jo, redz, tas taču ir lasītājiem ērtāks.

                  Vakar cibā bija links uz Amandas Palmers TED runu [3], kur beigās viņa saka:
                  "I think people have been obsessed with the wrong question, which is, "How do we make people pay for music?" What if we started asking, "How do we let people pay for music?""
                  Šeit es saskatu līdzību, ka tevi uztrauc, kā lai tos ļaunos lasītājus piespiež nopirkt vairāk grāmatas, bet man kā patērētājam maciņš atveras plašāk, ja pret mani neizturas kā pret zagli un, ja man kas ļoti patīk un autors piedāvā tādu iespēju, tad es samaksāju pat vairāk. Tāpēc kā patērētājs varu tikai ieteikt vairāk draudzēties ar saviem lasītājiem, nevis viņus iebiedēt. Protams, ja tava auditorija ir zaglīti klienti, go for DRM.

                  Ar to arī šo sarunu aicinu beigt, un nodoties kaut kam auglīgākam -- vai nu rakstot vai lasot grāmatas.


                  [1] "Iegādātā e-grāmata ir paredzēta Tavai personīgai lietošanai. Lūdzu, nopērc un uzdāvini tās kopiju arī saviem draugiem un ģimenei, ja Tev tā ir iepatikusies, bet atturies no tās pārsūtīšanas un izvietošanas internetā citām personām pieejamās vietnēs."

                  [2] Ieskatam aptuvenās izmaksas -- It costs $0.25 per download, so every time someone buys a copy of a book that has DRM, the publisher gets charged that fee.

                  You also have to set up a special Adobe DRM server, which cost $6,500 for the initial setup and then there is a $1,500 a year maintenance fee. Those numbers are approximations, but close. , http://www.teleread.com/copy-right/does-anybody-know-what-is-the-cost-of-adobe-drm/

                  [3] http://www.ted.com/talks/amanda_palmer_the_art_of_asking.html

                  Reply | Parent | Thread

                  • honeybee

                    [info]honeybee Link

                    Es tikai gribēju noprecizēt, ka *man personīgi* jo mazāk DRM, jo labāk (vai, precīzāk, jo vieglāk lietojams DRM, jo labāk - tb ja es nopērku grāmatu, saņemu viņu uzreiz un man nav jāčakarējas, tad es esmu laimīgāka nekā tad, ja tā jāatver ar papildu programmām vai jāgaida pāris stundas), tā ka attiecībā uz tavu viedokli par to, ko es domāju, pārlasi savu mājienu par lasīšanu pāri teikumiem, ja. Kā autoram man DRM forma nav dīlbreikeris nevienā versijā, t.i., man ir publikācijas, kas ir brīvi pieejamas internetā, ir publikācijas, kam ir kāds nebūt DRM, ir publikācijas, kam ir sarežģīts DRM, un ir publikācijas, kas elektroniski nav pieejamas vispār (tas bija vienīgais gadījums, kur es reāli sašuvos, bet pret to cīnīties nozīmētu taisīt skandālu, kas reāli nebūtu bijis to vērts). Vnk tirgus Latvijā šobrīd ir tāds, ka papīrs pārsit elektroniku vienos vārtos.
                    Es vienkārši pieņemu DRM kā spēles noteikumus, nevis uztveru to kā emocionālu lēmumu ar kaut kādiem zemtekstiem, tipa "ahā, izdevējs uzliek DRM, tātad tas ir personīgs uzbrauciens viņu klientiem!!!". Lai arī es saprotu, ka tu to tā vari uztvert, nu, ja dikti gribas komerciālus lēmumus uztvert emocionāli.

                    Reply | Parent | Thread

                    • [info]hessin Link

                      oki doki, tikai nepārtaisi manu anti-DRM viedokli par emocijām, tas ir uz faktiem balstīts viedoklis. Emocijas ir tikai tad, kad uzsākot lasīt grāmatu, tiek uzskatīts, ko ar šo grāmatu nevaru darīt tā, ka beigās rodas jautājums, varbūt lasīt arī nevaru?!

                      Reply | Parent

                    • [info]hessin Link

                      *uzskaitīts, ne uzskatīts

                      Reply | Parent

  • PHz

    [info]phz Link

    Paldies par informāciju, būsim uzmanīgi!

    Reply