helmsdeep ([info]helmsdeep) rakstīja,
@ 2021-12-02 12:11:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Karš
Jāzeps Baško Jr. soctīklos dalās ar Krišjāņa Lāča selfijvideo un aicina Latvijas filozofus atbildēt uz Lāča uzdoto "jautājumu" par vakcinācijas spaidu mehānismiem. Vispār tajā video ir vairāki jautājumi, un ļoti kompleksi, ar daudzām runājamām premisām, tāpēc skip, bet tviterī kāds anonīms konts norādīja -- nez ko Krišjānis Lācis teiktu par obligāto karadienestu?

Sākumā oda pēc sliktas analoģijas, bet, jo vairāk par to padomāju, jo vairāk man tā iepatikās. Pirmkārt jau, balstoties pilnīgi nekādā socioloģiskā analīzē, pieļauju, ka īstenu patriotu un vakcīnskeptiķu sociālo grupu segmenti ievērojami pārklājas. Vai īsteniem patriotiem šķistu pieļaujami, ka militāra apdraudējuma gadījumā notiek kādu sabiedrības grupu piespiedu mobilizācija? Pieļauju, ka jā.

Un tad var mēģināt izvērst pandēmijas un karastāvokļa salīdzinājumu pa dažiem punktiem, turklāt no mērena (lasi: atzīst, ka vīruss eksistē, bet šaubās par vakcīnu efektivitāti, lietderību, nekaitīgumu, iebilst pret ierobežojumiem) vakcīnskeptiķa skatpunkta.

___

Ārējs apdraudējums? Karš -- ček, vīruss -- ček.

Vai tiek iedarbināti ārkārtas spaidu mehānismi? Karš -- ček, vīruss -- ček.

Vai spaidu mehānismiem (kara gadījumā -- karošanai, pandēmijas gadījumā -- vakcīnām) var gadīties blakusefekti, piemēram, pasliktināta veselība vai pat nāve? Karš -- totāli ček, vīruss -- maybe ček.

Vai ir garantija, ka spaidu mehānismi (un to dēļ notiekošie cilvēku upuri) būs tā vērti, proti, palīdzēs krīzi pārvarēt? Karš -- vispār nekāds ček, jo sevišķi Latvijas gadījumā, vīruss -- varbūt ček, vēl nezinām, iespējas ir, our best shot so far utt.

Vai tiek izdalītas (un riskam pakļautas) noteiktos aspektos "spēcīgākas" sociālās grupas, lai pasargātu citas, "ievainojamākas" sociālās grupas? Ček, ček, ček.

___

Vai šis kaut ko nozīmē? Ne īpaši, varbūt vien to, ka vakcīnskeptiķiem arī kara gadījumā vajadzētu pieturēties pie "katrs pats par sevi" attieksmes.


(Ierakstīt jaunu komentāru)


(Anonīms)
2021-12-02 13:23 (saite)
Nesaprotu viegli ironisko pavīpsnāšanu par patriotiem (šāda pavīpsnāšana laikam liberālisma blakne), bet par analoģiju ar karu Evards Fēzers jau labi uzrakstīja.

(Atbildēt uz šo)


[info]covid_19
2021-12-02 13:24 (saite)
nav nekas jauns - Didzis Melbiksis jau plakātus līmēja viņi bēg, es ar bēgšu

un solījās pirmais mukt prom

atgriežoties pie reālijas gan jāsaka, ka pa sauszemi nekur neviens neaizmuks, jo pāri suvalkiem lukašs nelaidīs un tur ies vaļā klope
lidostā ik pa 5 minūtēm sēdīsies kara lidmašīnas un ostas būs nobloļētas vai pat mīnētas

piekrastes zvejnieku arī nav no kuriem laivas palienēt - uz visbiju netikt

tā ka nāksies meklēt vien sērkociņus un makaronus, kur noglabāti - baterejas lukturim, radio un bumbu patversmi

(Atbildēt uz šo)


(Anonīms)
2021-12-02 13:41 (saite)
Kļūst pavisam interesanti tad, ja paņem argumentu "jā, bet nekur nav teikts, ka vakcinējamais jebkad reāli inficēsies" un pretstatīt "jā, bet nekur nav teikts, ka tas, kurš neiestājas armijā, reāli cietīs no karadarbības".

Tikai šajā gadījumā rodas zināma pretruna (vismaz manī), jo, ja es atbalstu brīvprātīgu militāro dienestu, man vajadzētu atbalstīt arī tikai brīvprātīgu vakcinēšanos, bet es nez kāpēc to nedaru.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]junona
2021-12-02 14:04 (saite)
Nav jau nekādas pretrunas - no tā, ka X atbalsta tikai brīvprātīgu militāro dienestu neizriet, ka X vajadzētu atbalstīt arī tikai brīvprātīgu vakcināciju.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]3koma14vs007
2021-12-02 14:08 (saite)
- Vai kovida kā slimības izraisītās nu jau 2 gadu garumā novērojamās sekas (nejaukt ar sekām, kuras ar mūsu sabiedrības biedēšanu, sarīdīšanu, izglītības un ekonomikas graušanu un citiem nejēdzīgiem paņēmieniem un pasākumiem izraisa pašreizējā valdība) ir liekamas to pašu svaru kausos, kur eventuāls militārs iebrukums, kas atšķirībā no kovida ar tā salīdzinoši nelielo mirstības līmeni, tiešām var novest pie Latvijas kā valsts bojāejas?

- Vai kara gadījumā tiktu pasludināta obligāta mobilizācija (par kuru jau atskan aicinājumi ir no Briseles, ir citām vietām) gan bērniem no 5 gadu vecuma (Pfizer jaunizstrādātās bērniem paredzētās potes, kas teju teju tikšot laistas darbībā), gan sievietēm, gan sirmgalvjiem?

Tā ka nē - augstāk minētā analoģija absolūti nerullē.

(Atbildēt uz šo)


(Anonīms)
2021-12-02 14:12 (saite)
Ja pišiņš tik ļoti vēlas pārliecināties, ka arī filozofi viņu neņem par pilnu - lai jau viņam tiek tas prieks.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


(Anonīms)
2021-12-02 14:34 (saite)
Kāds sakars?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]mranarhs
2021-12-02 17:54 (saite)
Skaidrībai no manas puses.

https://klab.lv/users/adirred/181871.html

(Atbildēt uz šo)


[info]black_data
2021-12-02 21:28 (saite)
Tu savu cibu Delfos publicē, ar linku uz pašu cibu?

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]helmsdeep
2021-12-02 21:35 (saite)
???

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]junona
2021-12-02 22:02 (saite)
"Ne īpaši, varbūt vien to, ka vakcīnskeptiķiem arī kara gadījumā vajadzētu pieturēties pie "katrs pats par sevi" attieksmes."
Vispār jau not necessarily, jo vienmēr var argumentēt, ka ir kāda būtiska atšķirība, kas analoģiju vājina, piemēram, kara nodarītās briesmas ir krietni lielākas, utt. Es saprotu retorisko analoģijas lietojumu, bet, manuprāt, jēdzīgāk ir apelēt pie citām praksēm, kad mēs uzņemamies kādas neērtības kopējā un sava labuma vārdā. Tādu piemēru taču netrūkst. Turklāt daudzos gadījumos vakcīnskeptiķi (lai ko tas arī nozīmētu) neiebildīs pret to, ka dažos gadījumos kopējā labuma vārdā kaut ko nepieciešams upurēt; viņi tika teiks, ka vakcīnas nav tas gadījums - tāpēc, ka tās nestrādā, rada nopietnus riskus, you name it.

(Atbildēt uz šo)


(Anonīms)
2021-12-03 10:32 (saite)
Lai spriestu par karu, vispirms jāsaprot, par un pret ko karš tiek vests.
Anonīmo tviterkomentāru filozofs to vēl nav sapratis, tāpat kā 90% cibas planktona.
Bon Voyage, pa ceļam neaizrijieties ar savu indi.

(Atbildēt uz šo)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?