Journal    Friends    Archive    User Info    memories
 

Vasara un dūmi - kārtībiņa dabas vēstures muzejā 2019

Apr. 5th, 2019 08:18 am kārtībiņa dabas vēstures muzejā 2019

Rietumjētelandes kultūras mantojuma pārvalde pieņēmusi lēmumu, ka jāiztīra Gēteborgas dabas vēstures muzeja krājumi un no tiem jāaizvāc visi cilvēka orgānu eksponāti. Muzeja darbinieki protestēja un sauca lēmumu par politiski motivētu, bet strīdā, protams, uzvarēja lemjošie labie ļaudis, kuri uzskatīja, ka šo "ētiski jūtīgo materiālu" nedrīkst rādīt muzeja apmeklētājiem, tāpēc marta vidū eksponāti no muzeja tika aizvākti.
Kopenhāgenas Medicīnas muzeja bijušais vadītājs to sauc par vēstures cenzēšanu.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/idag-flyttas-manskliga-kvarlevor-fran-naturhistoriska-museet-i-goteborg
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/internationell-kritik-mot-vastarvets-agerande-pa-naturhistoriska

Tags:

45 comments - Leave a commentPrevious Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry

Comments:

From:[info]vilibaldis
Date:April 5th, 2019 - 09:30 am
(Link)
cerams, ka aizvāca uz Krājumu nevis iznīcināja
From:[info]heda
Date:April 5th, 2019 - 09:47 am
(Link)
tur vēl spriedīs, viena no idejām, ka jāapglabā
From:[info]hedera
Date:April 5th, 2019 - 10:19 am
(Link)
Jāpiekrīt, ka šis lēmums gan ir muļķīgs. Protams, ka cilvēku orgānu izstādīšana muzejos ir bioētiski sensitīvs jautājums, bet to var veiksmīgi risināt, ekspozīciju papildinot ar skaidrojošiem materiāliem par laiku, kad šie eksponāti tikuši izgatavoti un kā ir mainījusies mūsu attieksme pret ētiku šādos jautājumos.
From:[info]heda
Date:April 5th, 2019 - 11:49 am
(Link)
Pareizo cilvēku diskusijās pavīd arī doma, ka pet orgāniem jāizturas kā pret indivīdiem.
From:[info]ctulhu
Date:April 23rd, 2019 - 05:57 pm
(Link)
okej reliģisks fanātisms detected
From:[info]usne
Date:April 5th, 2019 - 10:24 am
(Link)
mēs tiešām dzīvojam tik idejiski sapistā pasulē?
bet bioloģija ir bioloģija un orgāns ir orgāns, kāds tam sakars ar ētiku!
tāda atieksme rada idiotu barus.
kas notiek kad filozofiju sāk uzskatīt par zinātni.
From:[info]heda
Date:April 5th, 2019 - 11:27 am
(Link)
jā, tiešām dzīvojam, un kad šķiet, ka sapistības līmenis vairs nepārsteigs, ideologi tomēr atkal pacenšas pārspēt paši sevi
From:[info]usne
Date:April 5th, 2019 - 11:30 am
(Link)
tai pat laikā arvien lielākus līdzekļus ieguldot militārismā
From:[info]hedera
Date:April 5th, 2019 - 11:35 am
(Link)
Ar ētiku tur ir sakars tāds, ka jāskatās, kādos apstākļos tie orgāni savulaik iegūti. Un parasti tās vēsturiskās anatomijas kolekcijas neveidojās no labprātīgiem orgānu donoriem, bet gan no tādām cilvēku grupām, kurām neviens īpaši neprasīja, vai nav iebildumi, ka pēc nāves daļu tevis ietūcīs burkā.
Bet patiešām, šo ētikas problēmu var risināt krietni veiksmīgāk, parelēli izglītojot publiku, nevis tikai novācot no ekspozīcijas plauktiem un izliekoties, ka nekas tāds nekad nav bijis.
From:[info]mufs
Date:April 5th, 2019 - 12:14 pm
(Link)
ne tikai šjā kontekstā, es vabše nespēju aptvert,kas tiem cilvēkiem ir ar viņu beigtajiem orgāniem, kāda starpība,ko ar tiem dara, burkās, neburkās, beigts un āmen
From:[info]heda
Date:April 5th, 2019 - 12:55 pm
(Link)
Tas te vairāk varas jautājums - kam ir tiesības un vara cenzēt muzeja krājumus?
From:[info]hedera
Date:April 6th, 2019 - 10:39 am
(Link)
Personīgi mani arī neuztrauc, ko ar manu beigto ķermenīti dara vai nedara pēc nāves. Bet nu, realitāte ir tāda, ka gana lielu sabiedrības daļu tas joprojām uztrauc. Ne par velti ir tādi likumi, kas paredz, piemēram, sodīšanu par mirstīgo atlieku apgānīšanu u.c. regulējumi izdarībām ar miruša cilvēka ķermeni. Tā kā zinātne pamatā ir valsts jeb sabiedrības finansēts pasākums, ar to ir jārēķinās.
From:[info]ctulhu
Date:April 23rd, 2019 - 05:59 pm
(Link)
Nu jā bet tie kurus tas uztrauc ir ar realitātei neatbilstošiem uzskatiem, nu tas ir tas pats kas taisīt reveransus jehovas lieciniekiem sakarā ar asinspārliešanu un tml, okej nav tik tieši bīstami bet tendence tā pati. In general: es domāju ka taisīt jebkādus reveransus jebkādām iracionālām iedomām ir lieki.
From:[info]hedera
Date:April 23rd, 2019 - 07:02 pm
(Link)
Hmm, nu man jau šķiet, ka veiksmīgāk būtu pamazām panākt iracionālu iedomu samazināšanos caur izglītību un publikai saprotamām debatēm par tēmu. Bet, kamēr tas nav panākts, atrast veiksmīgus risinājums, kā eksponēt/izmantot pētījumos ētiski problemātisku antropoloģisko materiālu. Pateikt "ejiet ka jūs, aprobežotie tumsoņas, mes i zinātnieki, mes darām ko gribam" nebūs tā veiksmīgākā pieeja, jo (skat. manu pēdējo teikumu iepriekšējā komentā).
From:[info]ctulhu
Date:April 23rd, 2019 - 07:23 pm
(Link)
Okej, izglītošana un cienīga izturēšanās pret oponentu, bet ne piekāpšanās iracionālām prasībām.
From:[info]ctulhu
Date:April 23rd, 2019 - 07:25 pm
(Link)
Un jā pamazām likt uz debati visus šos ``apgānīšanas`` likumus, nu piemēram pārejam no ``pēc noklusēšanas nedrīkst izmantot`` uz ``pēc noklusēšanas drīkst izmantot``, personas suverenitāte joprojām ir ievērota, bet iracionālām idejām nav priekšrokas un tās nav pēc noklusējuma.
From:[info]hedera
Date:April 23rd, 2019 - 07:31 pm
(Link)
Es domāju, ka līdz tam vēl būs ilgs ceļš ejams. Tādēļ, kad tiek runāts, ko iesākt konkrēti tagad ar tādiem antropo materiāliem, kuri savulaik iegūti neētiskos veidos, kompromisa ceļš ir labākais (skat. zemāk piemēru par Austrāliju). Savukārt hedas ierakstā minētais gadījums noteikti nav kompromiss, bet vnk pakļaušanās.
From:[info]ctulhu
Date:April 23rd, 2019 - 07:34 pm
(Link)
Nu jā saprātīgu kompromisu vajadzētu, Austrālijas piemērs ir okej, topikā minētais piemērs nav okej, princips ir - nepakāst zināšanas.
From:[info]heda
Date:April 25th, 2019 - 04:06 pm
(Link)
Bet šībrīža ceļš ir nevis prom no iracionālām iedomām bet tieši kultivēt iracionālas, murgainas iedomas un par kuratoriem un attīstības virzienu noteicējiem iecelt ideologus.
From:[info]ctulhu
Date:April 25th, 2019 - 04:22 pm
(Link)
Tas jau ir bijis

- viduslaiki
- 3. reihs
- padomju savienība

utt
From:[info]heda
Date:April 25th, 2019 - 05:03 pm
(Link)
jā, bet, kad šķietami saprātīgi cilveki cenšas racionalizēt un attaisnot visduslaiku ieviešanu, ir ļoti baisi un skumji
From:[info]ctulhu
Date:April 25th, 2019 - 05:15 pm
(Link)
sūds par to ka skumji, tas ir bīstami
From:[info]eermaniitis
Date:April 5th, 2019 - 10:32 am
(Link)
nu, šitas jautājums tiek cilāts ne tikai eiropās

amerikas indiāņi un austrālijas aborigēni ir ar visai dibinātām pretenzijām pret visādiem muzejiem un citiem kapu izlaupītājiem

galu beigās - ja radinieka kaulus visādi eksperti pa skapjiem krāmētu, būtu arī privāts viedoklis ;)

bet tas tiešām ir barbarisms ;) un piemēram par to mākslinieku, kurš plastificē līķus un vadā pa pasauli kā kunckameru man ar ir personisks viedoklis
From:[info]hedera
Date:April 5th, 2019 - 11:30 am
(Link)
Austrālija vispār tiek minēts kā pozitīvs risinājums šai problēmai: aborigēnu antropoloģiskā materiāla krātuves oficiāli piederot viņu kopienai, ar kuru jāsaskaņo piekļuve materiālam, kad kāds vēlas nodarboties ar pētījumiem. Līdz ar to problēmu parasti neesot, jo viss tas jautājums par "senču kauliem" jau ir simboliskās varas jautājums.
From:[info]heda
Date:April 5th, 2019 - 11:32 am
(Link)
Bioloģija kā tāda ir cilvēka cieņu pazemojoša ;)
From:[info]eermaniitis
Date:April 5th, 2019 - 11:38 am
(Link)
bioloģija kā tāda nav, bet bioloģisko materiālu izrādīšana publikai aka bārdainais sievišķis, vai neglītais punduris nē

atšķirība ir jūtama, muzejs nav tikai slēgtie fondi, bet galvenokārt ekspozīcija - vismaz publikai pieejamā muzeja daļa
From:[info]iokaste
Date:April 5th, 2019 - 08:05 pm
(Link)
Eirovīzijā taču rādīja gan bārdainu sievišķi, gan neglītu punduri. Cilvēkiem tādas lietas patīk un šķiet ļoti ētiskas.
From:[info]eermaniitis
Date:April 5th, 2019 - 08:12 pm
(Link)
jā, dīkdieņi uz bārdainu sievišķi un neglītu punduri iet skatīties steriem, pie kam maksā dzīvu naudu

bet mūsdienās teikt, ka tas ir ētiski - vai nav pārdroši?

nekas nav pretī pret meiteni ar desiņu, vai kupri kā tādu vai acu šķielēšanu, bet izstādīt to uz apskati un tresīt naudu - es balsoju pret, ja man to kāds prasa, bet paldies dievam neprasa, mūsu devīze, man pofig .... cerams, līdz brīdim, kad nokļūsti bārdainā neglītā pundura lomā ;)
From:[info]iokaste
Date:April 6th, 2019 - 06:56 am
(Link)
tresīt naudu - izklausās neforši. bet izlikties, ka pasaulē nav sakropļotu cilvēku, tas arī tādā staļinisma garā.
butu labi, ja bērniem mācītu domāt, nevis teiktu priekšā kā jādomā.
From:[info]usne
Date:April 5th, 2019 - 11:39 am
(Link)
kristieša, kurš uzskata, ka augšāmcelšanās notiks burtiskā nozīmē, cienīgs viedoklis.
From:[info]eermaniitis
Date:April 5th, 2019 - 11:41 am
(Link)
usne mani par kristieti nosauca ;)
From:[info]eermaniitis
Date:April 5th, 2019 - 11:43 am
(Link)
un pie šitā argumenti aprāvās - neoliberastisms savā kareivīguma apogejā?
From:[info]usne
Date:April 5th, 2019 - 11:51 am
(Link)
prasts cilvēcīgs prieks par paradoksu, ko tu nemani savā domāšanā :)))
From:[info]eermaniitis
Date:April 5th, 2019 - 11:54 am
(Link)
vēlmi tīksmināties par citu cilvēku ķermeņa daļām, atraijot no konteksta, tu zini kā sauc
From:[info]usne
Date:April 5th, 2019 - 11:56 am
(Link)
man pofig
bet tev iesaku pameditēt,no kurienes aug kājas rietumu ētikai, kā arī racionāli bez liekulīga izdomāta ieaudzināta sentimenta atbildēt pašam sev, kas ir cilvēka ķermenis, kad tas ir miris.
From:[info]eermaniitis
Date:April 5th, 2019 - 11:58 am
(Link)
tie ir pīšļi, kuri pieder vēl joprojām tam cilvēkam,kāpēc arī lielākoties tiek respektēta pirmsnāves griba
From:[info]eermaniitis
Date:April 5th, 2019 - 11:59 am
(Link)
bet man pofig ir laba epifānija
From:[info]ctulhu
Date:April 23rd, 2019 - 07:32 pm
(Link)
Tur ir nedaudz paradokss jo ``tā cilvēka`` [īpašnieka] jau vairs nav, okej to var risināt caur testamentu tāpat kā ar citiem īpašumiem, kur arī ja es nenamldos ja testamenta nav un neatraidāmo/ pieteikušos mantinieku nav- tad pievāc valsts un viss.
From:[info]eermaniitis
Date:April 23rd, 2019 - 07:33 pm
(Link)
vispār likums to visu pasaka
From:[info]ctulhu
Date:April 23rd, 2019 - 07:35 pm
(Link)
Nu jā tāpēc likums ir jārevidē un jākonstruē izejot no evidences un esamības, ko arī valstu parlamenti u.c. likumus veidojošas iestādes dara.
From:[info]eermaniitis
Date:April 23rd, 2019 - 07:36 pm
(Link)
point?
From:[info]ctulhu
Date:April 23rd, 2019 - 07:41 pm
(Link)
Point - likumu sistēmas racionalizēšana un pielāgošana zināšanām par realitāti

[piemēram tādi likumi kas pēc noklusējuma ietver jēdzienus par pēcnāves dzīvi ir lieki]
From:[info]eermaniitis
Date:April 23rd, 2019 - 07:49 pm
(Link)
mehh, tad atliks likumi, kas regulē resnumu un garumu 😎 tu vispār no kāda totalitārā cauruma nāc?
From:[info]ctulhu
Date:April 23rd, 2019 - 07:53 pm
(Link)
Nu tieši tā, atliks minimālais skaits nepieciešamo likumu, tādu kuri ir racionāli pamatoti un kuru neievērošanai ir sliktas sekas ( ugusdrošības, drošības tehnikas, krimināllikumi utt)

Minimāls skaits pašu nepieciešamāko likumu un tos tad arī ievēro. Iekš visa pārējā - brīvība.

Ja es kko nejaucu tad šitas ir taisni pretējs totalitarismam, kurā cenšas reglamentēt visu - ko vajag un ko nevajag.

From:[info]gnidrologs
Date:April 5th, 2019 - 10:03 pm

pareģkomiksi - tas tika radīts pirms vairāk kā 20 gadiem

(Link)