ctulhu ([info]ctulhu) rakstīja,
@ 2022-08-17 14:04:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Turpinājums par kompetenci.
Tā kā manā iepriekšējā topikā komentāri kolapsēja un pie Adirred ir neērti debatēt jo skrīnošana, es izteikšu savus apsvērumus šeit.

Pretarguments man no Adirred, Hederas un Begemota ir sekojošs [te lieku Hederas tekstu, jo tas koncentrēts, pārējie 2 pēc jēgas ir tas pats]

// Idejas ierobežot balstiesības, šķirojot pēc kaut kādiem abstraktiem saprātīguma rādītājiem, vispār ir antidemokrātisks sentiments. Kā zināms, augstākā izglītība negarantē saprātīgumu, tāpat kā augstākās izglītības trūkums negarantē stulbumu. Vēsturē jau pietiekami ir bijušas šādas ne-da-demokrātijas, un tas vienmēr beidzas ar to, ka marginalizētās grupas aģitē par balstiesībām. Patiešām neredzu lielu atšķirību starp to, vai arbitrārais saprātīguma rādītājs ir augstākā izglītība, vai zeme īpašumā, vai krāniņš starp kājām.

Kas attiecas uz vēlēšanu kandidātu izglītību - es vēl varbūt pavilktos uz diskusijām par to, ka ministriem vajadzētu izglītību vai darba pieredzi attiecīgajā jomā. Bet vispārīgi deputātiem noteikt augstāko izglītību par obligātu - skat. iepriekšējo rindkopu. //

Tātad mani iebildumi:

Iebildumi ir tajā, ka tas ir jautājums par kompetenci. Vadīt valsti ir prasme, profesija, tāpat kā vadīt jebko citu - fabriku, automobili, kuģi, vilcienu, skolu, laboratoriju utt. Prasme sastādās no vispārējiem skilliem vadīt + zināšanām / izpratnes par konkrēto objektu/ jomu , šajā gad. valsti. Ja neprot vadīt - rezultāti ir slikti un ir slikti visiem apkārtējiem. Ja tu nemāki vadīt auto tu apdraudi pārējos satiksmes dalībniekus un savus pasažierus. Ja tu nemāki vadīt valsti tu apdraudi tās pilsoņus/ iedzīvotājus un apkārtējās valstis.

//Patiešām neredzu lielu atšķirību starp to, vai arbitrārais saprātīguma rādītājs ir augstākā izglītība, vai zeme īpašumā, vai krāniņš starp kājām.// - Doma ir tāda, ka ne īpašumi ne dzimums ne rase nenosaka labāku galvu/ būšanu gudrākam. te jautājums ir tikai par to vai izglītība to nosaka. Es domāju ka statistiski nosaka. Labi, starp karavīriem un sportistiem droši vien arī ir daži ar protekciju un korupciju tur tikuši vārguļi bet vidēji viņi ir spēcīgāi par kopējo līmeni. Te tas pats.


(Lasīt komentārus) - (Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]gnidrologs
2022-08-17 19:08 (saite)
Vari kaut nedaudz ieskicēt kāda veida zināšanas tādos vajadzētu atprasīt?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-08-17 22:05 (saite)
viss tas kas iet zem statesmanship

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]gnidrologs
2022-08-18 01:59 (saite)
Atpako kas tas ir, k.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mindbound
2022-08-18 08:45 (saite)
Speciālā (konstitucionālā u.c.) un vispārīgā jurisprudence, ekonomika, diplomātija un starptautiskās attiecības, organizatoriskā un vadītprasme (leadership), dažādas sarežģītības lēmumu pieņemšana nepietiekamas informācijas apstākļos, datu analīze un izvērtēšana ar un bez palīglīdzekļiem, psiholoģijas un socioloģijas elementi, vēsture — tas varētu būt sākuma komplekts.

Plus, protams, valsts valoda, svešvalodas un runas mākslas pamati, "nasing spešal" ir absolūti nepieņemami pat atbildīgas činas klerkam vietējā valsts iestādē, kur nu vēl ministram.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]gnidrologs
2022-08-18 11:10 (saite)
Pārējais pamatā it kā ok, bet "organizatoriskā un vadītprasme (leadership), dažādas sarežģītības lēmumu pieņemšana nepietiekamas informācijas apstākļos" ir prasme, kas cilvēkam vai nu ir vai nav. Nav iespējams iemācīt. Un "psiholoģijas un socioloģijas elementi" - var iztikt bez pseidozinātņu (kas pietam vēl viegli angažējamas ideoloģiskos nolūkos) iesaistīšanas.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-08-18 11:15 (saite)
/bet "organizatoriskā un vadītprasme (leadership), dažādas sarežģītības lēmumu pieņemšana nepietiekamas informācijas apstākļos" ir prasme, kas cilvēkam vai nu ir vai nav. Nav iespējams iemācīt. /

Var izkopt, trenēt. Nu tas ir tāpat kā tu vari būt no dabas muzikāls bet ja tu netrenēsies klavierspēlē vai dziedāšanā, nekāds maestro nesanāks.

/Un "psiholoģijas un socioloģijas elementi" - var iztikt bez pseidozinātņu (kas pietam vēl viegli angažējamas ideoloģiskos nolūkos) iesaistīšanas. /

Bez šajos vārdos nosauktajām ideoloģiskajām pseidoterijām var iztikt, bet ar šiem vārdiem apzīmē arī pavisam normālas zinātnes par to kā darbojas cilvēki un sabiedrība.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]mindbound
2022-08-18 11:17 (saite)
Jā, droši vien tur apakšā ir pamata dotības, bet uzskatu, ka neviens talants nav "darba kārtībā" bez tam piekabinātas izglītības, kas tam piešķir formu un funkciju. Par psiholoģiju un socioloģiju — tās ir jomas, kas ir piedrazotas līdzīgi, kā Lisenko laika bioloģija, bet kā "cilvēkoloģijas" nozares tās pašas par sevi jau nav aplamas.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


(Lasīt komentārus) -

Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?