viņš zin / viņš zina

« previous entry | next entry »
Mar. 1., 2008 | 09:01 pm
posted by: elfz in pajautaa

"Viņš zin" vai "viņš zina"? Boksterējot internetā atrodamos uz diviem pirkstiem saskaitāmos informācijas materiālus (ļoti skumji, ka daudz plašāka un sakārtotāka informācija latviešu valodas gramatikas jautājumos ir nevis LIISā, bet школа.lv), man nākas secināt, ka "suns zinA, ko ēdis", kaut arī visa mana būtība protestē pret tik absurdu teikuma plūsmas laušanu. Tā ira, "zina" ira likumīgais un pareizais variants?
Tags:

# | jā, ir doma! | Add to Memories


Comments {18}

from: [info]komeeta_naak
date: Mar. 1., 2008 - 09:06 pm
#

jā, pareizi ir "zina".

Atbildēt


from: [info]lauska
date: Mar. 1., 2008 - 09:09 pm
#

jā!

Atbildēt


Mirkli, tu esi skaists!  Jel kavējies!

from: [info]maruta
date: Mar. 1., 2008 - 09:20 pm
#

pareizi var būt arī pirmais variants, tikai tad jālieto ar apostrofu "viņš zin' " . latviešu literārajā valodā šādas formas ir sastopamas, attēlojot kāda dialekta īpatnības.

Atbildēt


from: [info]elfz
date: Mar. 1., 2008 - 10:50 pm
#

ahā! vvk.lv ir sakarīgi dokumenti iekšā! (šis raksts neatsaucās uz gūglmeklējumiem pēc «"trešā konjugācija" zināt» un «"3. konjugācija" zināt» :(

Atbildēt | Iepriekšējais


chloroform in print

from: [info]gorgona
date: Mar. 1., 2008 - 10:55 pm
#

jā, pareizā versija ir tikai zina, nekāds ne zin.

Atbildēt | Diskusija


Lyr

from: [info]lyrfeel
date: Mar. 2., 2008 - 02:25 am
#

Bet saka taču, "nezin kur [noslēpās naudasmaks/aizgāja tētis/utml]"

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


from: [info]elfz
date: Mar. 2., 2008 - 02:41 am
#

No zimbabves linka - šai gadījumā "*zin" tiek lietots kā partikula, un šajā gadījumā tiek lietots bez -a. Tomēr tas, ka pēc likumiem "neviens to nezin" ir NEPAREIZI, ir pārsteidzoši.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Lyr

from: [info]lyrfeel
date: Mar. 2., 2008 - 02:52 am
#

Gribas skaļi izsaukties: nu pajāt tos likumus :D

Bet nevar, nevar jau tā teikt. Jo ir dažas normas, kas jāievēro. Pareizās vietās pieturzīmes un pareizus divdabju locījumus, un tamlīdzīgas lietas.

Tomēr "nezin" vai "nezina" - tur gan es atļauju katram teikt, kā gribas 8]

Atbildēt | Iepriekšējais


from: [info]valium
date: Mar. 1., 2008 - 11:55 pm
#

Zina
tda vrda k Zin vispr nav, varbt tikai zin'

Atbildēt


Lyr

from: [info]lyrfeel
date: Mar. 2., 2008 - 02:24 am
#

Man personīgi tieši patīk teikt, "zin" vai "nezin", un bez kāda apostrofa. Tā es pilnveidoju savu latviešu valodu.

Jo es domāju, ka valodu rada un turpina un veido tieši tās lietotāji ikdienā, nevis pāris prātvēderi, ko sauc par valodniekiem un kuri saražo visādus valodas likumus-plikumus.

Tomēr neatbalstu valodas piesārņošanu ar žargonu un neskanīgiem svešvārdiem, tas gan. Pati jau arī šad tad lietoju, bet vienalga neatbalstu.

Bet latviešu vārdus un burtus patīk jaukt pēc valodas izjūtas. Lai tik labi "garšo" un labi skan.

Atbildēt | Diskusija


from: [info]koijots
date: Mar. 2., 2008 - 02:33 am
#

+1 :)

Atbildēt | Iepriekšējais


Krišs

from: [info]misame
date: Mar. 2., 2008 - 10:00 am
#

Iespējams, Tu pilnveido valodu, bet tādā veidā radi vēl vienu izņēmumu, kuram jāatceras, ka patiesībā tur bija vēl viens burts beigās, lai varētu šo vārdu normāli konjugēt saskaņā ar likumiem.

"Zināt" ir līdzīgs vārds kā, piemēram, "ripināt".
Tātad:
es zinu, tu zini ,viņš viņa zin(!!!), mēs zinām, jūs zināt, viņi/viņas zin(!!!)

Tagad locīsim to otru: es ripinu, tu ripini, viņš viņa ... ripin? Valodā jābūt tā, ka līdzīgi vārdi savu formu saglabā dažādās konjugācijās. Nu, labi. Tātad paliek divas iespējas, lai nebūtu jālieto "ripin" - vai nu vārdu "zināt" konjugēt kā pienākas, vai arī ieiešam jaunu izņēmumu. Tu gribi otro variantu. Es gribu pirmo ;-)

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Lyr

from: [info]lyrfeel
date: Mar. 2., 2008 - 12:39 pm
#

Pirmkārt, uzreiz saku respect par gramatisko pamatojumu :]] Taisnība Tev ir! Par to ripināšanu.

Bet - drīkst, es palikšu pie sava izņēmuma? 8]] Tas jau vien man liekas super, ja varu lietot kaut ko, kas nav, kā visiem!! :))

Atbildēt | Iepriekšējais


Mirkli, tu esi skaists!  Jel kavējies!

from: [info]maruta
date: Mar. 2., 2008 - 05:07 pm
#

likumi un pamatojumi ir pareizi,
bet vispirms bija valoda, un tikai pēc tam - lukumi. ja tauta tā runā, turklāt jau kopš krietni seniem laikiem [latviešu literatūrā daudz sastopami tādi gadījumi, arī veci, (90g) cilvēki ir dzirdēti tā runājam] tad laikam jau likumā ir trūkumi
un ka to nevar pielāgot pilnīgi visam.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Krišs

from: [info]misame
date: Mar. 2., 2008 - 05:23 pm
#

Negribu liegt tautai tā runāt, ja tas jau ir sen tā iegājies. Tāpat saka "gribās" un nemaz nepadomā, ka patiesībā "gribas".
Tomēr - rakstīts vārds var dzīvot daudz ilgāk nekā pats tā rakstītājs un tāpēc uzskatu, ka mums jāciena savi pēcgājēji un viņiem jāatstāj saprotams un loģisks kultūras mantojums. Tātad - runājam, kā jau runājam, bet rakstām tomēr "kā prasīts".

Un galu galā, neesam jau pirmie, kas par valodas vienkāršošanu strīdas.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


from: [info]elfz
date: Mar. 2., 2008 - 07:32 pm
#

Redz, valdonieku misija no valodas pētīšanas un aprakstīšanas tīri praktiskiem mērķiem (piemēram, lai būtu reference mācot valodu kādam,kas valodu nezin) ir diemžēl vai par laimi pārveidojusies uz instanci, kas pēc saviem subjektīvajiem uzskatiem nosaka, kas ir pareizi un kas nav, ja tas nesaskan ar līdz šim izpētīto.

Rezultātā mums ir latviešu valoda un dialekti, kuros runā cilvēki, un īpašais valodnieku konservatīvisma monstrs, latviešu literārā valoda, kura atbilst visiem valodnieku izpētītajiem likumiem un definētajai vārdnīcai.

Konjugācijas un to grupas jau ir izņēmumu uzskaitīšana: tu izvēlējies vārdu "ripināt", es paņemšu "runāt", kas ir ārkārtīgi līdzīgs vārdam "zināt": tātad, kapēc ir "viņš runā", bet nav "viņš zinā"?

Domstarpības, šķiet, pamatā rodas dēļ pārāk ciešas pārliecības par to, ka latviešu valodai ir stingri definēti likumi, un visu valodu var tajos aprakstīt, kaut arī no tā sanāk tikai neliels latviešu valodas apakškopa, kam ar reālajiem valodas lietotājiem ir tikai virspusējs sakars.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Krišs

from: [info]misame
date: Mar. 3., 2008 - 08:59 am
#

"Runāt" nebūtu korekti uzskatīt par līdzīgu "zināt", jo "es tagad runāju", bet nav "es tagad zināju".

Konkrētajā gadījumā gan vispār nesaprotu, par ko ir runa - saka taču "suns zina, ko ēdis", nevis "suns zin, ko ēdis". Otrais variants konkrēti izklausās pēc ķīniešu valodas "sun-zin" ;-)

Atbildēt | Iepriekšējais