Konspekts, kas +\- atbilst pašreizējajai soc./pol. situācijai

Posted on 2008.05.18 at 21:16
klausos:: Iggy & The Stooges: We Will Fall
Ja mans blogs sākumā sastāvēja no wannabe-gonzo stilā rakstītiem stāstiem iz dzīves un vienkārši sirreālam absurdam (well, sirreāls un absurds nav viens un tas pats, PUIKA, make up your mind!(latviski to ir grūti pateikt)), vēlāk no bilžu-stāstiem (komiksiem?), tad
tagad tā ir retardēta copy paste bedre, vismaz pēdējās nedēļas, tā vietā lai pārpostētu internetu, es labāk ierakstīšu kādu konspektu par filozofijas tēmu,
tagad ar upcoming praidu, vispārējo masu sacelšanos (otrā atmoda! YARR!), referendumiem, skandāliem un kolektīvo idiotismu, un to, ka man vakar bariņš mikroautobusu šoferu demonstrēja savu vīrišķību, man tematiski gribās ierakstīt šeit dažu viedu filozofu vārdus, šo haotisko konspektu interpretējiet kā vēlaties.


Masas

Masa, ir ansamblis, ko veido personas bez īpašām kvalitātēm. Masu veido vidusmēra cilvēks. Masu cilvēks maksimāli cenšas līdzināties citiem, valda vidēja gaume, viduvējas prasības, viduvēja piepūle. Kā saka amerikāņi, būt atšķirīgam ir piedauzīgi.

Masu cilvēks par visām varītēm cenšas neizcelties pūlī, sakust ar to, izvairīties no atbildības un oriģinalitātes, ne tikai vizuālā līmenī, bet arī idejiskā. (Pēc pelēkās masas standartiem jebkurš, kurš izceļās ir vainu A. attention whore. B.  Rebel kings C. Ar mazvērtības kompleksiem saindēts cilvēciņš. Diemžēl šādi uzskati liecina tikai par šo indivīdu vājumu un personiskajiem kompleksiem/hōbijām ) Tā viņš jūtas paslēpies un drošībā. Masas nes sev mietpilsonības veidolu un agresiju.

Masu cilvēks nespēj būt radošs, jo nespēj atrast savu īsto lomu dzīvē.

Uzņēmības pietiek tikai, lai turētos pie viduvējības standartiem.

Masas visur iejaucas, turklāt varmācīgi. Civilizācijas attīstības rezultātā cilvēkam kļūst pieejama ar vien plašāka pasaules daļa, dzīve fiziski kļūst vieglāka, dvēsele noslēdzas. Noslēgta, aprobežota dvēsele ir pats draudīgākais faktors, kas slēpj sevī masu sacelšanās briesmas.

Masu pārstāvis ir svārstīgs, viņš pats nezin, kam seko, maina savus uzskatus līdz ar vispārējo noskaņojumu, būdams apmierināts ar sevi, viņš jūtas labi, kad ir tāds kā daudzi citi (vairums), bet kopumā tas nozīmē vulgaritātes uzvaru. (demokrātijas vārdā)

Kā atzīst Ortega i Gasets svarīgākais, jau nav tas, ka masas uzskata sevi par izcilu un neparastu parādību, briesmīgākais ir tas, ka masas visiem uzspiež viduvējības standartus un pasludina vulgaritāti par savām tiesībām.

Tagad masu laikmetā situācija ir sekojoša, pie vārda tiek katrs un kaut arī neko nezin un nesaprot, kliedz cenšoties pārkliegt citus, dzirde, spēja ieklausīties citos ir pilnīgi atrofējusies, viņi runā paši, viņi saka, ka laiks klausīties ir pagājis, laiks rīkoties!!1one

 

Ideāla ir gudra demokrātija, kas balstās uz zinošiem un saprotošiem cilvēkiem. Par demokrātiju nevar saukt tādu sistēmu, kurā vienkārši saskaita par kādu viedokli izteicies vairākums un tad to uzspiež mazākumam.

Cilvēce savā attīstība nedrīkst pazaudēt prātu un morālo atbildību, kā arī respektu pret mazākuma vēlmēm, bet tas ir ļoti sarežģīti.

No personības attīstības viedokļa cilvēki dalās divās daļās, ir tādi cilvēki, kuri ārkārtīgi daudz prasa no sevis un tādējādi sarežģī sev dzīvi un tādi, kuri no sevis neprasa neko, tieši šie otrie veido masas, kas pārliecināti, ka civilizācijas sasniegumi radušies automātiski, bez nekādas piepūles.

 

Masu kultūru pavada muļķības triumfs.

Muļķība ir bezpersoniska un internacionāla,

Muļķība pavada visus lielos procesus kuros piedalās masas.

Perfekts muļķības piemērs ir sociālisms un totalitārisms, fašisti un boļševiki.

 

Muļķību kultivē ideoloģijas, kas uzspiež pārāk lielu nopietnību un prasa, lai tam atbilstoši ticētu, zināšanu sistēmu nomaina ticības sistēma, apmātība ar idejām nospiež cilvēku muļķa lomā.

Masu cilvēks jūtas ļoti glaimots, ja sevi identificē ar kādu politisko partiju vai ideoloģiju/grupējumu, viņš ļoti lētticīgi identificējas ar citiem un jūtas apmierināts, neapdomājot kādos slazdos reizēm tiek ievilināts.

Ideoloģijas tiek radītas, lai apmierinātu vidusmēra cilvēka dzīves izpratni, kā zināms, mūsdienu politiku veido ar masu palīdzību, tāpēc tā pirmām kārtām respektē masas, mietpilsoņi negrib nodarboties ar politiku, taču politika nodarbojas ar viņiem, mūsdienu sabiedrība ir kā apburts aplis, kur katra atkāpšanās rada uzbrukumu, katra nepiedalīšanās nosaka, ka tiksi iesaistīts, ar piederību masām no šī apļa diemžēl nevar izbēgt..

 

Tādos laikos nav izvēles, vai nu tu pats esi kaut kas un uzvari, vai arī neesi nekas un zaudē, šodien neviens nevar uzskatīt sevi par laimīgu, bet vismazāk tas, kam nav sevis paša,

šodien mūsu omulību nevar nodrošināt sociālas dzīves labklājība,

šodien mēs esam iemesti arēnā, kur mums var palīdzēt tikai personīgā drosme,

personīgā griba, kopības ideāla dižums, kam tā trūkst, to liktenis neievēro, tā vēlēšanās paliek nepiepildītas,

ja cilvēks maldās, tad vaina meklējama viņā pašā:

 tas nozīmē, savas dzīves tapšanas procesā, viņš nav sapratis savas personības un savas vientulības nozīmi, šī fakta saprašanā atklājas ceļš uz to cilvēku, ko varētu saukt par īstenības cilvēku. (nē, šeit nav aicinājums būt vientuļiem, nepārprotiet)

Cilvēks ir neticami jūtīgs pret to, ko par viņu runā un domā citi, viņā ir bara instinkts, tumši un neskaidri viņš jūt šo atkarību,

lūk šī atkarība rada bailes no vientulības.

Kas savā vientulībā šīs bailes pārvarējis, sastapies sevī ar to, kas pieder tikai viņam vien, iemācījies klusā balsī sacīt to (vai skaļā), kas pirms viņa nebija pasacīts, iekām cilvēks pats sevi nebūs atklājis, sava personības vienreizības un atminējis savu aicinājumu, tikmēr viņš nevar būt par locekli kulturālā kopībā.

Jo kulturālāka sabiedrība, jo atsevišķu cilvēku garīgā dzīve diferencētāka, kur atsevišķs indivīds tiek aizmirsts, tur kultūrai draud lielas briesmas.

Nav šaubu, ka vieglāk valdīt pār masu nekā personizētu cilvēku kopu, bet izšķirošos vēstures un dzīves pagriezienos viss kas dzīve ir bijis viegls, ātri zūd, ko mēs pārāk viegli veicam, tam mēs lāga nevaram ticēt, kam ir griba, tam ir noteikts mērķis un tas realizējas par spīti velnam, dievam un nāvei.

Kam trūkst personīgās gribas, tas viegli kļūst par ārējo lieto mednieku, tas zaudē savu individuālo apziņu, tam nav dziļuma.

 

Ortega I Gasets,  A. Gluksmans,  K. Raudive un mani  nekaunīgi iestarpinātie komentāri.




Comments:


[info]shirms at 2008-05-18 21:51 (Linkz)
un ar ko Tu atšķiries no masas? m?
__________________
[info]spiritualized at 2008-05-18 22:05 (Linkz)
Te nebūs tiesas prāvas, par un pret, jā un nē, argumenti un holier than thou attieksmes, tas ir (haostisks) konspekts par masām, tik par labi Tu vari sazināties ar šo filozofu gariem un pajautāt ar ko viņi atšķīras no masām, pajautāt Nīčem, vai viņš bija pārcilvēks. Pajautāt sev.
Kā jau teicu interpretē kā vēlies, bet šeit ir labs domu grauds, to noliegt būtu grūti. (kaut gan moš es šo tekstu pārāk brutāli izrāvu no konteksta?)
Ko tu tieši vēlies zināt? Šeit tiek apskatītas daudzas tēmas. Nē, vizuāli, es, manuprāt, es īpaši neatšķiros no masas, bet tas, kas ir manā galvā ir mans un tur arī paliks, ne jau nu internetam tas tiks izklāstīts.
[info]digna at 2008-05-18 22:22 (Linkz)
/pieceļas kājās, skaļu in braši applaudē un kliedz: "Bravō! Urrāā!"/

:)
(es neņirgājos)
[info]shirms at 2008-05-18 22:55 (Linkz)
Te neklājas runa par to, kurš par, kurš pret kautko, kā arī neklājas runa par to, kā cilvēks izskatās. Tas, ko es vēlos zināt - kā TU sevi izcel ārpus masām?
Protams, vieglāk ir uzskatīt apkārtējos par niecībām, par tārpiem, nekā atzīt, ka pats esi tārps. Vieglāk sevi ir pacelt pār visam un visiem. Bet, ja pacenties paskatīties no malas - Tu neesi labāks ne par vienu ne par kapeiku.
Citēt jau mēs visi protam, bet sveša citāta uz Tavām lūpām nepadara Tevi par Idejas autoru. Tā padara Tevi par sekotāju sekotāju barā.
Dīvainākais, ka daudzi ceļ Nīči debesu augstumos, nezinādami, kas viņš bija un kādēļ jams ne īpaši mīlēja pasauli un sievietes. Līdz pārcilvēkam viņam bija как до Китая раком, tāpat kā Tev, tāpat kā man un tāpat kā pārējiem. Daži sliecas uz pārcilvēku, jo viņi nojauš, kas tas ir, bet tas ir bezjēdzīgi. Pārcilvēks nebūs ne Tavs bērns, ne mans. Pārcilvēks, ūbercilvēks būs cilvēces bērns.

rezumējot visu augstāk sarakstīto buļļa kaku - kas esi TU, lai liktu pārējos gandrīz 7 miljardus topošo pārcilvēku pie vietas?
__________________
[info]spiritualized at 2008-05-18 23:33 (Linkz)
Aha, esmu sekotājs lielās filozofijas ideoloģijas kultā, wait what?
Mēēn, man nevajaga pseidointelektuālu mēģinājumu mani izownot mana paša ierakstā, it īpaši no kāda, kurš acīmredzami neizprot filozofijas galveno principu - rosināt domu, šī ieraksta mērķis iespējams arī ir likt katram aizdomāties "vai es nesekoju pūlim? kas es esmu? ko es gribu?" u.tml., bet tas viss arī tur paliek, kāda galvā, kāda doma tiek pacelta, apstrādāta un izfiltrēta, tas nav uzreiz jāizklāsta komentāros kādam nepazīstamam cilvēkam no interneta kurš ir izlēmis izspēlēt kaucošā rebel kinga un morālo normu aizstāvja kārti.
Un kādā sakarā Tu uzbrauc Nīčem? Viņa filozofija par pārcilvēku un amorālismu nav tik sekla kā tā var likties braucot garām wikipēdijas ierakstiem or some shit ko interneta intelektuāļi parasti labi pieprot, jā, nahuj grāmatas, izvilksim pāris faktus no kādas interneta sūdu bedres un trauksimies pretīm zvaigznēm.
Kaut viņš būtu pats Džeks Rippers, tas nemaina viņa vārdu saturu, filozofija ir kā auglis, Tu apēd labo daļu, cik nu tu vari noteikt, kas ir labs un slikts, un izmet puvekļus un kauliņus, te tev nav ideoloģiju, te tev nav bara un masu, te ir tikai domas un idejas un to apstrāde.
Un kāpēc tev liekas, ka es sevi kaut kādā veidā paceļu virs citiem?
Bāā, kā man riebjas šī PRET attieksme, internet, it really makes people retarded.
[info]shirms at 2008-05-19 00:16 (Linkz)
nu pag, Tu pārāk agresīvi visu uztver. pseidointelektuāļi, rebeļi un pārējie brieža ragi... Par Nīči - viņš, tāpat kā es, sirga ar liekvārdību. "Zaratrustras" jēgu varēja izteikt vispār vienā-divās lapaspusēs, tāpat kā "antikrista" (no sērijas - kas saprata, saprata, pārējie lai šļūc pa nogāzi). Ko vairāk ķert no jamā un lasīt man vēlme pazuda pēc šiem diviem darbiem (neaiztiksim Tev tik sāpīgo tēmu - interneta ierakstus kautkurnebūt, kurus man ir slinkums pat meklēt, kur nu vēl lasīt).
Dīvaini, ka Tu aizstāvi Nīči, viņa uztveri par labo-ļauno, tanī pat laikā nespēdams radīt savus uzskatus. Pārāk Tu kategorisks esi... Puvekļi, kauliņi, ideoloģijas un vēl visādi viedi vārdi. Kad sapratīsi, ka nav patiesības cilvēkos, ka nav kopējas taisnības - laipni lūgtum.
Gadījienā, ja netīk rakstītā formā manis teiktais, varu atskaņot arī mutiski... kādreiz, kad tikšu līdz megamiestam...
__________________
[info]spiritualized at 2008-05-19 01:08 (Linkz)
Labi atvaino, mēdzu iekarst, bet Tu man uzbruki pilnīgā bezjēgā.
Interesanti, ka Tu izcel to, ka es nespēju radīt pats savus uzskatus, tas ir kā - nav komentāru, Tu mani esi atklājis! Wūūhōōō!
[info]shirms at 2008-05-19 08:43 (Linkz)
labi, atslābinies.
starp citu, no manis tiešām pienākas atvainošanās. centīšos nelīst vairs pālī komentēt svešus ierakstus, īpaši Tavējos
__________________
[info]spiritualized at 2008-05-19 12:25 (Linkz)
Da komentēt protams drīksti, bet vislabāk ir saprast ieraksta jēgu pirms to darīt, nevis celt augšā krusta karogu.
[info]shirms at 2008-05-19 00:23 (Linkz)
ak, jā, uz intelektuāļa statusu es netiecos, nevajag man to. Muļķim būt ir vienkāršāk. Tikai ir pasākumi, kas traumē vairāk kā paša muļķības apziņa...
es būt domāt, cerēt, ka esmu pāraudzis virtuālo krāniņu mērīšanās mirkli, kad ir vēlme kādu "izownot viņa paša ierakstā". Mani vairāk interesē veseliga diskusija, bez мордобития, rupjībām un personīgiem apvainojumiem
__________________
[info]spiritualized at 2008-05-19 01:09 (Linkz)
Tas labi, es arī netiecos uz intelektuāļa statusu, lai ko tas arī nozīmētu, mūsdienu pasaulē vairs nav intelektuāļu, ir tikai pseidointelektuāļi.
Andris
[info]degeneralis at 2008-05-18 22:04 (Linkz)
Labs tekstiņš, satur daudz patiesību.
te
[info]peacemaker at 2008-05-19 00:23 (Linkz)
Sry, visu neizlasīju & anyway tagad neesmu stāvoklī, lai rakstītu nopietnu atbildi, sou random ramblings par šo: "Ideāla ir gudra demokrātija, kas balstās uz zinošiem un saprotošiem cilvēkiem. Par demokrātiju nevar saukt tādu sistēmu, kurā vienkārši saskaita par kādu viedokli izteicies vairākums un tad to uzspiež mazākumam."

Man vairākums šķiet svarīgāks tā vienkāršā iemesla dēļ, ka tas ir vairākums. Cilvēks paliek cilvēks neatkarīgi no viņa intelekta vai kreatīvā dotuma. Apspiest vairākumu tikai tāpēc, ka mazākums šķiet labāks, imo, ir vēl nepareizāk kā apspiest mazākumu. Visiem anyway neizdabāt. Tāpēc demokrātija iztiek ar mazāko ļaunumu. Kaut nē - to, ko atbalsta vairākums, neatkarīgi no tā, cik liels ļaunums tas šķiet pārējiem. Tā ir labāk? Hvz. Jebkurā gadījumā "vairākuma diktatūra" ir neizbēgama. Alternatīva ir tikai mazākuma diktatūra. Pilnīga līdzdalība ir neiespējama tā vienkāršā iemesla dēļ, ka valsts līmenī neiespējami vienlīdz ņemt vērā visu viedokļus. Kā sadalīt budžetu, lai tiktu pārstāvēas visas pārliecības, ja vieni pensijas uzskata par svarīgāko, bet citi - mazsvarīgāko?

Imo, ideālais variants būtu valstis nevis pēc nacionālā vai ģeogrāfiskā, bet pārliecības principa. Tipa, tehnokrātu valsts. Liberāļu valsts. Nacionālistu valstis (sadalītas pa tautībām). RON PAUL KINDGOM!!1 U.t.t. Tad katrs varētu izvēlēties sev tīkamo, garantējot, ka tā tiks pārvaldīta krietni tuvāk viņa vēlmēm kā jebkura demokrātija. Bet, tā kā tas nav reāli, demokrātija, imo, ir labākā alternatīva.

Un, lūdzu, beidz atsaukties uz filozofiem. Pat ja to dari tāpēc, lai tavas domas šķistu ievērības cienīgas, tas izskatās sasodīti pseidointelektuāli. T.i., pēc tukšas lepošanās ar erudīciju, ne patiesām zināšanām.
__________________
[info]spiritualized at 2008-05-19 01:04 (Linkz)
Ja es kādu citēju, tad arī beigās atsaucos uz autoru/avotu :)
un
Jā, tur bija daudz citātu.

Par to demokrātiju, jā tas ir pārāk utopiski, es pat sākumā to negribēju iekļaut aš tas ir tik ļoti diskutējams un tai pat brīdi nediskutējams (kā tu tikko norādīji) temats.
Previous Entry  Next Entry