Namtar ([info]namtar) rakstīja,
@ 2004-12-02 19:06:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Izglītības sistēma
Tagad nesen notika viens intersants atgadījums Jēkabpilī. Viens audzēknis pēc tam kad bija dabūjis pa ausi ar sniega piku, aizgāja uz mājām, paņēma beisboleni un iekrāva vaininiekam pa galvu, salaužot galvaskausu. Šodien ar šā negadījuma aprakstiem jau ir pilnas avīzes. Tiek intervētas skolotājas, tiek parādīts sabiedrības viedoklis un arī viens otrs ziņu rakstītājs nekautrējas izteikt savu vardarbīgā akta nosodijumu. Galvenā doma ir ļoti vienkārša, viens nelabs jaunietis, kurš piedevām slikti mācās, iesauka viņam esot Mensons, kas jau arī protams visu izsaka, vecāki arī laikam nav tie paši labākie, katrā ziņā nestrādā skolā par skolotājiem, vai vel kautko tikpat labu un jauku, redz šis nelabais ir ņēmis un labajam centīgajam salauzis galvaskausu. Kas ir vainīgs un ko darīt? Vainīgs protams ir šis nezvērs un vecāki, jo skola jau neko nevar darīt. Šitādus vajagot izolēt un gan jau nebūtu arī slikti izkastrēt vai arī likvidēt pavisam, kā bīstamus sabiedrībai un skola jau neko protams. Tikpat vainīgi protams ir arī televīzijas raidijumus, kur šis 11 klases skolnieks acīmredzot būs saskatijies Brat II un Tomu un džeriju, un gan jau ka mājās arī spēlē vardarbīgas spēles un tāpēc tagad ir ar noslieci uz galvaskausu lauzšanu.
Bet šāda runāšana ir galīgi stulba, tāpēc ka, vainīga nav ne televīzija, ne vecāki, ne arī pats bērns, bet gan izglītības sistēma un vispār sistēma kā tāda.
Padomājat ko māca skolā un kā to dara. Māca dažus priekšmetus, kuriem saistība ar dzīvi ir ļoti minimāla, es piemēram no skolas neatceros neko un godīgi sakot tur arī neiemācijos neko, vai arī esmu aizmirsis. Ja tu slikti mācies, tad tu tiec pasludināts par stulbu un tiec biedēts ar to ka no tevis dzīvē nekas nesanāks, jo kautkas jau var sanākt tikai tad ja tu dabūsi algebrā 9i un izpildīsi mājasdarbus visus. Un neviens neuztraucas par to, ka bērnam varbūt nav talanta un patikas uz šiem priekšmetiem, bet no viņa varbūt būtu sanācis kautkas cits, ja protams viņš nebūtu atstumts, kā slikts skolnieks un protestējot nebūtu parādijis savu attieksmi pret "labo un pareizo" bērnu, par kuru redz viņš tomēr var būt labāks vismaz kādā jomā. Skolotāji protams ka neiedziļinas kas bērnam interesē, bet visiem mēģina ieskaidrot vienu un to pašu, to ko pēc tam universitātē divus gadus mēģina dabūt laukā lai varētu sākt normāli mācīt. Tāpēc ka pašu galveno - domāt, skolā ne tikai neiemāca, bet pat neļauj. Un tāpēc nav nekāds brīnums ka notiek šādi atgadījumi, un notiks vēl, pat tad ja visus potenciāli bīstamos elementus saliktu gāzes kamerās.
Vajag saprast, ka nejau algebra un latviešu valoda ir lietas pēc kurām spriest par cilvēku un nejau tas cik viņš ir centīgs vai gudrs, nozīmē viņa vērtību. Piemēram Bekhems arī ir stulbs un nejēdz runāt un skolā gan jau ka ar slikti mācijās, bet viņš nokļuva labās rokās un par to nekad netika apcelts un tāpēc nevienam ķobi neielauza.


(Lasīt komentārus) - (Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]blackheroin
2004-12-02 19:39 (saite)
Nu jā, brīžiem man arī visādas tādas domas nāk prātā. Bet kas tad būtu tie priekšmeti, kuru t. s. "saistība ar dzīvi" nebūtu "minimāla"? (Šovakar tāds konservatīvs noskaņojums...:)

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]namtar
2004-12-02 20:26 (saite)
Taadu priekshmetu nav, bet taapeec jau nevaig uzskatiit cilveeku par idiotu, ja vinjam kautkaadas abstraktas maaciibas veicas slikti, vai arii diezko neinteresee. Vienkaarshi muusu kultuuraa ir pienjemts, ka tad ja cilveeks ir galdnieks, tad tas ir slikti. Un ja vinjam algebraa ir 3iis, vai arii ja vinjam latvieshu valodaa nesanaak saziimeet teikuma priekshmetu un izteiceeju, tad vinjsh ir stulbs un vai tik tur nebriezt kaads naakotnes kaulu lauzeejs un taapeec jau to vaig uzreiz vinjam pateikt - peeci, tu esi atpalicis un stulbs, shitaa tu izaugsi par bandiitu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]blackheroin
2004-12-02 21:12 (saite)
Tur jau ir tā problēma - ir jānošķir šī "ja cilvēks ir galdnieks, tad tas ir slikti" priekšstata kritika no klasiskās (vai "tradicionālās") izglītības kritikas, kas, manuprāt, ir absolūti destruktīva un nevajadzīga.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]namtar
2004-12-02 21:23 (saite)
Varbuut ir jaanoskjir, bet tas nenoziimee ka nav jaakritizee. Jo tradicionaalaa izgliitiiba nes vairaak sliktuma nekaa labuma. PIrmkaart vinja traucee cilveekam domaat, jo iemaaca visu kaa absoluutu patiesiibu. Un pie taa nav vainiigi tikai skolotaaji un vinju mazaas algas, bet arii izgliitiibas programmas. Un bez tam tur tomeer ir arii sava sakariiba - ja tev neiemaaca domaat, tikai iemaaca ka TAS ir pareizi un TAS ir nepareizi, bet tu esi NEPAREIZS, taapeec ka tu nedari taa kaa ir pareizi, un tev tas nepatiik, tad agri vai veelu protams beerns saak uzskatiit ka vinjsh ir nepareizs un liidz beisbola vaalei vairs nav taalu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]namtar
2004-12-02 21:28 (saite)
Pie tam meegjinot rekonstrueet konfliktu,kaa tas vareetu buut noticis - Labais skolnieks neko neesot uzsaacis pret to, ka vinjam iemeta ar piku, tikai kautko pateicis ar vaardiem. Interesanti ko vinjsh vareeja pateikt? Visdriizaak to, ko vinjam maaca skolaa - Tu esi mulkjis, jo tu vari tikai iemest ar piku, bet tu esi slikts skolnieks un gan jau ka pilniigs idiots. Un shis te "idiots"(kaadu vinju ir izveidojusi skola, pie tam arii tas otrs ir idiots un to arii ir izveidojusi skola), panjem maajaas beisboleni un pieraada ka vinjsh nav idiots, vai arii ka vinjsh vismaz ir krutaaks idiots.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]blackheroin
2004-12-02 22:25 (saite)
Es gan teiktu, ka visvairāk traucē domāt tieši šībrīža aizspriedumi pret autoritātēm (kritiķu žargonā t. s. "absolūto patiesību"). Priekšnoteikums patstāvīgai domāšanai (līdz zināmam vecumam) ir tradicionālā diskursa apgūšana.
"Mācīšana domāt" tādā veidā, kā tā notiek mūsdienu skolās, ražo būtnes ar DžBuša smadzenēm.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]namtar
2004-12-02 22:45 (saite)
Nu Dzhordzh bushs nav tik stulbs kaa gribeetos domaat, to tu esi iemaacijies no eiropaa valdoshaa sabiedriibas noskanjojuma. Es protams nesaku ka man vinjsh ljoti patiktu, vai arii es vinju uzskatiitu par ljoti praatiigu cilveeku, bet es arii nedomaaju ka dzhbusha smadzenes buutu apziimeejums idiotam. Bet ja to nenjem veeraa, tad tieshi par to es arii runaaju, ka skolaa "maaca domaat" tieshi taa lai cilveeks domaatu kaa idiots, domaatu nekritiski. Un tieshi tur arii ir taa probleema.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]blackheroin
2004-12-02 23:02 (saite)
Jā, šajā ziņā esmu eiropietis un no tā nebīstos. Bet ja runā par šo "mācīšanu domāt", tad tieši runas par izglītības "attālinātību no dzīves" man raisa nelabas asociācijas ar, tā teikt, "muļķības slavinājumu" (ne jau Erasma, protams). Padomju izglītības sistēmas sagraušana manā izpratnē ir katastrofa.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]namtar
2004-12-02 23:28 (saite)
Hmm nu tu daudz ko skolaa iemaacijies? Taadu kas tev tagad vel paliidzeetu. Es piemeeram neko.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]blackheroin
2004-12-02 23:40 (saite)
Es gan iemācījos... :)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]namtar
2004-12-02 23:43 (saite)
Piemeeram?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]blackheroin
2004-12-03 00:21 (saite)
Ak, nu... kaut vai pareizrakstību..

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]namtar
2004-12-03 00:45 (saite)
Nu jaa, ar to tev paveicaas, man neiemaacija pareizrakstiibu kautkaa, nee nu es jau arii nebiju diezko labs skolnieks:) Taapeec rakstu vien nepareizi. Eh. Nee nu es protams nesaku ka vaig atmest rakstiitmaaciishanu un lasiitmaaciishanu. Taas protams ir pamatzinaashanas kas ir jaaiemaaca, ja cilveeks to vel nemaak. Bet vaig arii kritisku domaashanu iemaaciit un cilveecisku attieksmi. Un ja cilveeks suudiigi maacaas dazhos priekshmetos, tas nenoziimee ka vinjsh ir stulbaaks vai kautkaadiigi savaadaak shvakaaks par to kas seezh pirmajaa solaa un dabuu visur 10iekus. Bet tieshi sho paaraakuma apzinju skolaa censhas iepoteet. Redz maijinja dabuuja 10, vinja ir gudra, peeciitim ir 5i, taapeec ka vinjsh ir stulbs un slinks. Un ja peeciits neiemaaciisies pareizi rakstiit domrakstu par Raini, tad no vinja nekas nesanaaks un dabuus vinjsh 2i. Un pareizi var rakstiit tikai divos veidos, vai nu salkani, vai arii postmoderni, bet arii salkani. Un viss pareejais ir pelnijis 2i.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


(Lasīt komentārus) -

Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?