Postmodernism & Cult
Katrā gadījumā man ir skaidrs, kas ir kulta rakstnieks postmodernisma žanrā.
Sāksim ar postmodernismu. Ļoti vienkārši. Eksistē tāds cilvēks, teiksim
vārdā Leopolds Šlags, kurš raksta kaut kādas grāmatās, nu, visumā
nodarbojas ar literatūru. Raksta viņš aizvien labāk un labāk, taču
pamana viņu (t.i., nevis viņu, bet viņa grāmatas) tikai tā nelielā
cilvēku daļa, kura arī cenšas lasīt pēc iespējas vairāk daudz un dažādu
grāmatu, nevis tikai tās, kuras ir izliktas grāmatveikala skatlogā. Arī
raksta par Leopoldu Šlagu (t.i., viņa daiļradi) tikai tādi avoti, kurus
lasa vienīgi tikai jau manis minētie cilvēki, nu, un savā starpā
apspriež. Jo labāk Šlagam sanāk, jo biežāk viņa vārds tiek minētos
kuluāros, intereses areāls aizvien paplašinās, un tas, līdzīgi
dabazgāzei, no elitārā purva dzīlēm lēnām sāk garot aizvien tuvāk un
tuvāk visai plašajai pasaulītei.
Līdz pienāk diena, kad tā aizkulišu čukstu masa nonāk attiecīgi jaunā
atmosfēras slānī, un nu jau Leopolda Šlaga jauno darbu sāk pirkt
masas, piedevām vienotā porivā un lāgā nespējot paskaidrot - kāpēc.
Tādas masas, kas požizņi nu nekādi nelasa daudzās un dažādās grāmatas,
bet teiksim, trīs-četras gadā. Kaut kas teica, kaut kur par viņu
rakstīja, brīvdomātāja reputācija, aha, jauns solis, svaiga elpa, brīva
telpa. Vārdsakot, Leopolds parādās masveidā atmosfērā: "A tu jau
lasīji? A tev jau ir? A, še, tev, bah, citāts, ko, apdirsies?" Šajā
brīdī, ievērosim, mūsu varoņa radītais darbs ir moderns, tāds, kuru daudzi pērk un lasa, tipa, tāds it kā tikko startējis no nekurienes.
Jo vēlāk, kā izrādās, tas nav nekāds starts, ka viņam vēl ir pirms tam
("a vēl viņam ir šitais, lasīju ar mašīnrakstīnu sadrukātu, nē, tas
bija vienā interneta portālā, bet atrast nebūs viegli, "Kalamazoo
Times" publikācijas ir), sākotnējie ir tie patiesie... Nē, galvenais
šeit ir tas, ka viņam... Respektīvi, parādas pilnīgi neviltota interese par to, a hū ze fak iz Leopolds Šlags?
Lūk, ja runājam par rakstnieka augšupejas līkni, tad tās augstākajā
punktā Šlaga literatūra pārvēršas no modernas par postmodernu, t.i.,
viņa bija moderna, tikai tagad moderna jau būs nevis literatūra, bet
gan pats Šlags, kurš pārmāks ar mediju palīdzību savas iztēles augļus
ka divi pirksti ap asfaltu. Interese, protams, baro medijus (tur nav ko
apvainoties, tā ir mašīna, kuru neviens nekontrolē, arī paši mediji
nē); taču ļautiņiem tā ir pilnīgi dabiska interese - kādam gan jābūt
cilvēkam, lai uzrakstītu kaut ko tādu, par šādām, lūk, lietām? Pie tam,
iestājoties postmodernisma periodam, pašas grāmatas taču tiek izrautas
no savas harmoniskās un dabiskās vides, no viņām tiek izrautas un
apvienotas kaut kādās kopējās idejās/simbolos dažādi spilgtākie
fragmenti...nu, teiksim Šlags kļūst par to, kurš raksta "par sēnēm" vai
"par visumu" vai "kognitīvo diskursu" vai "kakām"; tās lapiņas ar
idejām viņam tiek cēli piespraustas pie žaketes atloka, un mēs iegūstam
pilnvērtīgu kulta figūru.
Es nebūt neko nenorakstu uz kaut kādu pīāru vai mediju sarīkoto šovu,
kurš ietekmē jau pavisam citus mehānismus. Tikai un vienīgi par cilvēku
dabisko reakciju, kā nu kuram tā nostrādā ātrāk vai vēlāk.
Runa iet tikai par to apogeju, kurā cilvēks kļūst par postmodernisma
kulta personāžu, bet viņa personība un veikums vienkārši pārceļo no
sekcijas A uz sekciju B. Un kad pienāk laiks atbildēt uz jautājumu, ko
tad kulta Leopolds tādu ir paveicis vai pastrādājis, lai rakstītu, lūk,
par šādām lietām vai šādā formā vai ar šādu attieksmi,
tas ir neglābjami jāskaidro - "viņš noteikti ir salasījies Sartru" vai
"viņš ir pārrijies LSD" vai arī "viņš dienām no mājas neiet laukā".
Tikko autors tiek iepazīts kādā tv pārraidē vai fotogrāfijā kā gluži
normāla miesiska būtne, kas arī ēd un čurā, tiek nekavējoties meklētas
atbildes uz šiem jautājumiem - precīzāk, nevis jau par pašām grāmatām,
bet uz tām piespraustajās lapiņās sarakstītajām lietām, brīdī kad viņš
kļuva par kulta figūru! Un viņa literatūrā nu darbojas nevis kaut kādi
varoņi, bet gan daudzi Leopoldi Šlagi, viņa kaimiņi, draugi un
ienaidnieki. Nekas nenotiek tāpat.
Jo ir neapšaubāmi skaidrs, ka aiz visa šī radīšanas procesa kaut kas
slēpjas. Es, piemēram, svēti ticu, ka ja nāktu gaismā fakts: Astrīda
Lindgrēna savās mājās patiesībā ir caurām dienām pačkām rijusi kaut
kādus barbiturātus, tad viņa neapšaubāmi būtu postmodernisma kulta
rakstniece, un visi teiktu, ka "Karlsons - ne jau bērniem tas ir
domāts", etc, etc Protams, šī postmodernisma un kulta simbioze nav ilgi
dzīvotspējīga; ne kopā, ne atsevišķi. Kā jau jebkurš zenīta stāvoklis,
arī šis ļoti ātri pāriet, un par jaunām stadijām labāk vairs nav ko
domāt. Taču man ļoti patīk šie abi apzīmējumi "postmodernisms" un
"kults", kuri nenozīmē absolūti neko, jo diezin vai par kādu rakstnieku
tu otram cilvēkam varētu kaut kā pateikt un izstāstīt, nenocitējot
viņam autobusa pieturā vismaz vienu smagsvara monolīto darbu. Tādēļ
labāk ir pateikt neko. Tiesa, mani ārkārtīgi prikoļī, cik nopietni šos
jēdzienus lieto citi cilvēki.
Velti viņiem iestāstīt, ka "algebra sestajai klasei" ir ļoti
postmoderns darbs un ka, ja parēķina, cik Holivudā ir kulta režisoru,
tad visdrīzāk nāks prātā starp privātajām savrupmājām
staigājoši neskaitāmi grupējumi ar kaut kādiem vūdū reliģijai vai
kukkluksklanam piedrerošiem atribūtiem, koroče, kultisti, skaitā "pilna
pakaļa". Fans, stjobs un tikai.