Kurvjzieža kontemplācijas

Krāšņais Kurvjziedis

Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Nesen prokrastinējot noskatījos vienu trīsdesmitajos gados, vēl pirms Kristāla nakts, uzņemtu nacistu propagandas filmu par žīdu samaitāto, parazītisko garu un viņu centieniem uzkundzēties āriešu rasei. Pamatā jau sen zināmā retorika - viņi ir slinki, blēdīgi, skopi un varaskāri, nav radoši, viņu māksla nav ģēnija inspirēta (veikli tiek demonstrēti kadri ar grieķu skulptūrām, Renesanses madonnām un tad kaut kas, ko ātrumā melnbaltu neatpazinu, bet varēja būt Šagāls - brutālam kontrastam), bet spekulē uz zemākajiem instinktiem un tiek darināta ar nolūku degradēt āriešus. Emocionāli iedarbīgākā epizode bija beigās, tā vērsās pie skatītāja līdzcietības pret košera tradīcijā kautiem dzīvniekiem. Uz ekrāna divas minūtes visnotaļ iespaidīgi agonēja asiņu peļķē guloša govs, un balss fonā stāstīja par nacionālsociālistu partijas sūro cīņu, lai panāktu šīs nežēlības aizliegšanu.
Kā zinām, godīgie vācu birģeri atrieba to govi. Un daudzas, jo daudzas citas.
Bet es paliku domādama par to, kuras gan visai cēlās idejas varētu padarīt mani absolūti nekritisku un uzrīdāmu kādai ļaužu grupai?
  • Musulmani, kas sadzemdes 150 bernus katrs, parnems Latviju un visas latvju zeltenes sabazis hidzabos un ieslegs trauku skapjos. Tur gan trukst "merktiecigs plans" aspekta, lai mobilizetu tautu uz kolektivu ricibu, nevis vnk biedetu ar bubuli, bet, nu, princis ras pats..
    • *princips tas pats*
    • Es te mazāk par pūļa histēriju, kurai tiešām piedienas (un arī atskan) lozungi: "kas tu, bļaģ, par feministi, ja neesi islamofobe!", bet par to, kas tiešām trigerētu konkrēti manas iracionālās stīgas.
      • Vai piemēram ''Kas tu, pļaģ, par pacifistu, ja neesi nacistofobs!''. Tā iracionālais pūlis.
        • E? Piedod, bet tiešām nesaprotu, par kuriem pacifistiem tagad runā.
          (Godīgi sakot, neesmu pārliecināta, vai gribu saprast).
          • Es nerunāju par nacistiem, bet piemēroju analoģiju tavam ''iracionālā'' pūļa sauklim.
            • Kāpēc Tu runā par nacistiem tad, kad nemaz nerunā par nacistiem?:)
              Joprojām nenojaušu, kādu konkrētu savu sāpi gribēji man uzticēt.
              Ja nu kas, uzskatu, ka Tevi saukt par nacistu būtu pārspīlēti. Mieriņš.
              • Tāpēc, ka tā bija analoģija. Nē nu varbūt pārāk aplinki izteicos. Vienkāršais variants: feminists, kas nav islamofobs, nav feminists, tāpēc šādā pūļa lozungā nav nekā iracionāla. Tieši tā pat tolerance pret nacismu nevar būt pacifista atribūts.
                • Es zinu šo Tavu ticējumu par feministiem un islāmu, bet tas nepadara to mazāk iracionālu.
                  Piedod, negribu tagad tēmu izvērst un diskutēt.
                  Par islāmu esmu nedaudz mācījusies, esmu ceļojusi pa musulmaņu zemēm un dzīvojusi vietējo ģimenēs. Attiecīgi man ir par islāma kultūru izveidojušies savi priekšstati.
                  Labprāt apsolītu, ka kādreiz tos izklāstīšu cibā sīkāk, tomēr neesmu pārliecināta, ka atradīšu tam laiku un motivāciju.
                  Bet šoreiz diskusijas nebūs.
  • Too obvious.
  • Ir cilvēki, kuri jebkuras idejas vārdā pamanīsies izgāzt viņos esošo frustrāciju un niknumu pret apkārtējo pasauli. Un ir tādi, kuri pārstāvot pat visnehumānākās idejas nezaudēs vismaz zināmu daļu cilvēcības.
    • +
    • Es vairāk par to, ka no jebkuras idejas iespējams atvasināt visvisādu retoriku. Un interesanti ir pavērot savu personisko pārliecību komplektu, mēģinot saprast, kuras tev tuvās idejas varētu būt vispateicīgākās manipulācijām.
      • Jo, piemēram, to govi man bija reāli žēl un dusmas, ka viņu šitā.
        Ar to vien gan nepietiktu, lai es sāktu kādu nīst, bet, ja vainīgais būtu jau iepriekš par sevi radījis priekšstatu kā par nepatīkamu, neuzticamu tipiņu, pēc tiem kadriem viņš neatgriezeniski kļūtu man dziļi pretīgs.
        • Paskaties, par ko visasākie strīdi un aizvainojumi kaut tepat cibā bijuši - tas arī iezīmē iekšējo 'religīju'.

          Pāridarīšana zvēriņiem, attieksmes pret mākslu ziņā tieši pretējais tam, kas bija filmā, t.i. prasīšana, lai visa māksla būtu estētiska un izlkaidējoša, bet tai pašā laikā - 'visiem saprotamu nerakstītu pieklājības normu' neievērošana, tai skaitā saistībā vizuālo izskatu, kā arī autoritāšu domātāju ignorēšana, arī -ilgas sūras pūles prasījušas izglītības vērtības nonivelēšana un vispār visādu klasisko konstruktu (t.i. bezierunu cieņa pret vecākiem) ignorēšana.
          Tie pēdējie gan visi smalkumi, kas lēnām veido priekšstatu, bet tam pa virsu acumirklīgo reakciju dabūt droši vien jā - tieši vardarbība pret dzīvniekiem, jo īpaši sunīšiem.
          Tāpēc daļēji esi drošībā, pasaulē joprojām kā krāsainais, viscerālu reakciju izsaucošais un smadzenes atslēdzošais 'viņi ir riktīgi slikti' tonētājs dominē vecais labais 'viņi dara pāri bērniem' naratīvs. Ar variācijām pēc nepieciešamības - un pret to, šķiet, esiet salīdzinoši imūna.
          • Jā, zvēriņi (es gan sunīšu vietā liktu kaķīšus, jo sunīši mēdz būt arī lielāki un ne tik uķipuķīgi) un bērniņi kā motīvs iet slepkavot var nostrādāt vienmēr. Par mākslu, izglītību un vecākiem, manuprāt, lauzts daudz mazāk šķēpu, par medicīnu, māņticību un reliģiju varētu būt vairāk.
            • Sunīši tāpēc kā reiz tai diminutīvā, par mazajiem sunīšiem.

              Māksla/izglītība/kultūra/vecāki/pieklājības normas izskatās pēc vairāk aklā punkta ko, iespējams, pati nemani. Par medicīnu un māņticībām tāpat lieliski zini, ko tur daudz.
              • Nujā, kas vienam aklie punkti, citam saasināti sāpīgie, un tā tās atšķirīgās ainas veidojas.
                • O, aklums neizslēdz sāpīgumu, tieši otrādi - tik, ka vainojas sāpīgumā kaut kas acīmredzamāks, jo īpaši, ja gribam ticēt, ka esam racionāli un loģiski radījumi.
                  • Zinu, zinu.:)
                    Mazliet tik gribēju paironizēt par divējādību, kas arīdzan paliek apslēpta, vai vismaz pusapzināti noklusēta, no augšas, no visgudra gaiļa laktas ekspertējot citu uzskatus. Proti, par to, ka sāpīgās brūces mēdz ne tikai apslēpties un projicēties uz ko citu, bet arī - vēl biežāk - tik neizturami kniest, ka par tām jāatrod iespēja runāt tādā vai citādā, vai aiz matu galiņiem kaut kā pievilktā sakarā, kā badainajam par maizīti, kā utainajam par pirti.
                    bet, nu jā, iespējams, tas tomēr nav tavs gadījums, vai arī, ja ir - neesmu licenzēta to analizēt.
  • Izklausās ļoti pazīstami.
  • ''Bet šoreiz diskusijas nebūs.''

    Tikai vēlējos piebilst, ka diskusiju nevajag, jo šī tēma ir pietiekami labi izpētīta.
    • Paldies, ka ilustrēji man savus priekšstatus par "pietiekami labiem pētījumiem".:)
      • Paldies, par par pasīvi agresīvu reakciju pret nepatīkamiem faktiem. :))
        • Vari to saukt par pasīvi agresīvu reakciju, vnk. šoreiz man nav laika un enerģijas, lai detalizēti skaidrotu savu pozīciju. Runa nav par faktiem, runa ir par metodoloģiju un interpretācijām.
          Es tiešām neesmu noskaņota turpināt.
Powered by Sviesta Ciba