Obligātā fonotēka, Vol. 3
Beggars Opera
1971 -
Waters Of Change
Ja būtu jāsastāda visnetaisnīgāk ignorēto, aizmirstībā palikušo grupu/ierakstu topu, tad šis būtu līderu desmitniekā.
Tā ir skotu blice, kas nomināli skaitās pie progresōvā roka, taču tās
mūzikai ir maz kopīga ar King Crimson, Genesis u.c. progresīviķu
metriem un to dažbrīd pārspīlētajiem, pompozi episkajiem skaņdarbiem.
BO mūzika ir mans zelta vidusceļs attiecībā uz mūzikas formas
sarežģītību un skaistu melodsikumu.
Noskaņas velk uz medieval fantasy pusi, lai gan it kā netiek izmantoti
nekādi vidsulaiku banketiem raksturīgie instrumenti. Tekstos gan var
saklausīt tēmas par festivāliem, bruņiniekiem, zemniekiem un tādā garā,
taču instrumentārijā dominē ērģeles.
Nekautrējaties sadabūt arī
Act One un
Pathfinder albūmus, kas arī puslīdz smeķīgi.
Comus
1971 -
First Utterance
Viens no dīvainākajiem un tāpēc arī mazpazīstamākajiem
ierakstiem pat laikā, kad tas tika izdots. Nešpetns acid-folks ar
tieksmi uz progresivitāti un pilnīgi trakotu vokālista sniegumu. Pat
grūtu izdomāt, ko vēl piebilst. Klausieties, bitchez!
Arthur Brown
1968 -
Crazy World of Arthur Brown
Šim piemērojami līdzīgi epiteti kā iepriekšējai bandai. Tiesa
Artūrs Brauns ar saviem domubiedriem (dažādos laikos dažādiem),
atšķirībā no Comus ir viens no roka veterāniem, kas turpina koncertēt
un ierakstīt vēl šobaltdien, un kuram var piedēvēt to, ko sauc par
plašu atpazīstamību šaurās aprindās. Avangards, experimentālais roks
vai kā nu kuram tīk saukt dažnedažādus frīkus, kam nepatīk turēties
vispārpieņemtās muzikālās piedienības rāmjos, bet realizēt mūzikā savus
baismīgākos murgus.
Crazy World of Arthur Brown gan
uzskatāms par pašu ''tradicionālāko'' AB veikumu. Tajā pat ir dziesma,
kas savulaik diezgan ilgi noturējās bija britu čartu galvgalī -
Fire
- ja nemaldos kādreiz pat ticis laists pa kādu no mūsu dievzemītes
raidstacijām. Manā pazemīgajā IMHO šis ir arī pats talantīgāk
uzrakstītais un inovatīvākais AB elbums, īpaši jau priekš sava laika,
kad dīvainības un eksperimenti vēl tikai sāka ienākt rokā. Kārtējo
reizi jāpiemin izcilie un neparastie vokālie dotumi, kas piemīt Brauna
kungam.
Captain Beefheart and His Magic Band
1967 -
Safe as Milk
Kaut kā šodien uznācis uz tiem savādniekiem. Kapteinis Buļļasirds,
līdzīgi Brauna kungam ir pārsvarā pazīstams specifiskai publikai, kuru
iespējams varētu raksturot kā pseidointelektuālu, taču šis ierakst,
līdzīgi kā gadījumā ar Brauna kungu ir viņa pirmais (neskaitot
bootlegus) un arī šeit raksturīga radoša savdabība kombinācijā
ar nebūt ne peļamu sacerēšanas talantu.
Tea & Symphony
1969 -
An Asylum For The Musically Insane
Turpinot šo tematiku, piedāvāju konkurētspējīgus īpatņus no
Birmingemas, kas, kā jau noprotat, nav raksturojami vārdiem. Taču
mūzika tiešām ir ''top quality'' un viena no interesantākjām 60o beigu
grupām-viendienīšiem, kuri pastāvēja labi ja gadu, taču atstājuši pēdas
rokmūzikas vēsturē ne vien ar savu īpatnējo skanējumu, bet arī ar
dīvainiem teatrāliem priekšnesumiem, kurus tie sniedza koncertu laikā.
Līdzīgi kā tas pats Brauna kungs, kurš pat minētā hita,
Fire, videoklipiņā lēkā pa skatuvi ar degošu matu ērkuli.
Steamhammer
1972 -
Speech
Šeit nu tiešām nezinu vai daudziem patiks šis psihodeliski progresīvais ieraksts, taču manā grāmatiņā, līdzās jau minētajam
Beggars Opera - Water Of Changes,
ir viens no jaukākajiem 70o gadu sākuma progresīvā roka ierakstiem, kas
vienlaikus spēj apmierināt gan manu tieksmi pēc kompozīcijām, kas
sarežģītākas par ''tēma-piedziedājums-tēma, piedziedājums, fināls''
formulu, un tajā pašā laikā šķiet ļoti izdevies no muzikālā un
atmosfēriskā viedokļa.
Taču kā jau teicu, var izrādīties ''na ļubiķeļa''.
Renaissance
1969 -
First Album
1970 -
Illusion
1975 -
Scheherazade And Other Stories
Jau nedaudz tradicionālāks ''stuffs'', taču vēl arvien progresīvi. Šī
kolektīva mūzika ir tāds kā folk-roka un progressive apvienojums. Kīts
Relfs (ex Yardbirds) nosaka pamattoni ar savu taustiņinstrumentālismu
(savādi, ka neatceros elektriskās ērģeles skanam iekš Yardbirds
ierasktiem nemaz), savukārt folķīgā Ennija Heslama piedod romantisko
fantasy fīlingu.
Rimska Korsakova nemirstīgās Šeherezādes simfoniskā tēlojuma variācija
manā skatījumā ir interesāntākā lieta no šiem trim darbiem, jo nebūt
necenšas viens pret vienu aranžēt klasiko skaņdarbu, bet pārveido to
savu muzikālo interešu garā. Kopumā Reneissance varētu sagādāt ļoti
patīkamu pārsteigumu kā sarežģītu mūzikas formu cienītājiem, tā
lirisku, taču radošu folkbalāžu mīķliem.