annuska ([info]annuska) rakstīja,
@ 2021-01-22 15:02:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Gribu mazliet piebilst vakardienas Satori diskusijas sakarā. Jau sešus gadus mācu studentiem literatūras vēsturi, regulāri runājam par Moljēra "Tartifu", arī šodien bija eksāmens. Tartifs ir svētulis un liekulis 17. gs. Parīzē un apved ap stūri Orgonu, kurš ne vien laipni uzņem Tartifu savās mājās, bet nolemj atdot viņam arī savu īpašumu un meitu par sievu, kā arī netic, kad ģimene mēģina viņam atvērt acis. Viens no jautājumiem, kas šai sakarā tiek uzdots studentiem, ir, kā Orgons, kas citādi ir diezgan gudrs un veiksmīgs cilvēks, uzķeras un ļaujas Tartifa manipulācijām. Viena no izplatītām un ticamām atbildēm ir, ka Orgons tiecas pēc kaut kā augstāka. Viņam apkārt ģimene nododas laicīgām izpriecām, kamēr Orgonam dzīves vidū nepieciešamas dziļākas vērtības. Savus ideālus viņš projicē uz Tartifu un notic, ka Tartifs patiešām ir tik cēls, kā tas izliekas.
Manuprāt, konservatīvie spēki dalās Orgonos un Tartifos. Pirms gandrīz trīsdesmit gadiem, kad kļuvu par kristieti, ļoti dusmojos, kad mani vecāki, agnostiķi un humānisti, norādīja uz kristiešu liekulību. Tikai daudz vēlāk sapratu, kas ar to ir domāts, un ka liekulība var būt arī neapzināta.
Arī Agnese Irbe vakar nesaprata, kāpēc runāju par t.s. "ģimenes" trūkumiem pagātnē, vai kāpēc Juris Cālītis uzsver, ka moralizētāji paši ir grēcinieki - it kā tas atceltu morāles standartus. Taču daudz vairāk morālas tīrības ir praktiskā mīlestībā, un standarti ir cilvēka sirdsapziņā, ja neesi Tartifs, kas to nedzird. Un Tartifu apmuļķoti Orgoni ir tikpat bīstami kā Tartifi, jo viņiem ir vara - lugā Orgons, Tartifa apmāts, gandrīz pazudina visu savu ģimeni.


(Lasīt komentārus) - (Ierakstīt jaunu komentāru)


(Anonīms)
2021-01-22 16:51 (saite)
Varbūt cilvēkam no pozīcijām, kurā viņš ir audzis ar bioloģiskajiem vecākiem, nevajadzētu mēģināt iejusties tā cilvēka ādā, kuram sava bioloģiskā ("dabiskā", vienalga) izcelsme nav pilnībā skaidra. Tur ir nianses.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2021-01-22 16:59 (saite)
Interesanti kādas nianses? Cilvēku ir uzaudzinājuši citi cilvēki, tie arī ir vecāki. Viņš tos atceras no bērnības, tie ir bijuši/ ir viņa draugi. Pilnīgi invarianti pret to cik līdzīgs ir dotā cilvēka un viņa vecāku molekulārais sastāvs.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


(Anonīms)
2021-01-22 17:03 (saite)
Šīs nianses nav racionāli skaidrojamas, bet sakņojas apziņā, ka kaut kur bija divi cilvēki, kuri bija pats sākums tavam stāstam, bet pirms viņiem – vēl citi cilvēki u.c. Es atkārtošu, ka šī sajūta nav racionāla un ikdienas līmenī vispār nav svarīga, bet kaut kādā cilvēciskās identitātes līmenī viņai nez kāpēc ir svars. Un es nevaru normāli pateikt, kāpēc, bet ir.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2021-01-22 17:16 (saite)
Jocīgi un interesanti. Vai tas nozīmētu ka kāda daļa personas atmiņas ir ģenētiska?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


(Anonīms)
2021-01-22 17:11 (saite)
Pat ja bioētikā ir tāds princips (pieņemšu vnk, ka pamatots) tiesības zināt savus bioloģiskos vecākus, ir taču likumdošanas rīki, kas ļautu to izpildīt, nenonākot pretrunā ar tiesībām (liberty rights nevis claim rights) viendzimumu ģimenēm audzināt bērnu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2021-01-22 17:15 (saite)
ā nu tiesībās zināt pašās par sevi nav nekas slikts, tas ir apakšgadījums no vispārējā principa ka zināt ir labāk nekā nezināt ( jebko) + var palīdzēt tīri medicīniski, daudz kur ir svarīgi kāda sslimības bijuša sbiol. senčiem utt.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


(Anonīms)
2021-01-22 17:21 (saite)
A tu nevarētu visu neracionalizēt? tur nav obligāti jābūt kaut kādiem medicīniskiem apsvērumiem (ja godīgi šis pat nebija ienācis nekad prātā, ka tas varētu būt svarīgi, uzmeklējot savus cenšus). Tā ir dziļāka, varbūt metafiziska līmeņa apziņa par sevi, savu stāstu un konkrētu cilvēku vietu un nevietu tajā. Un skaidrība skaidrības labad. Es nezinu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2021-01-22 17:26 (saite)
/A tu nevarētu visu neracionalizēt?/

Nevarētu. Jo lietas vajag saprast un nav cita ceļa kā to izdarīt.

/ Un skaidrība skaidrības labad./ Ā nu tam es piekrītu ka zināšanas ir primāra vērtība un zināt vienmēr dajebko ir labāk nekā nezināt.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


(Lasīt komentārus) -

Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?