Journal    Friends    Archive    User Info    memories
 

Vasara un dūmi - pakļaušanās, personiski

Sep. 13th, 2016 06:39 pm pakļaušanās, personiski

Divreiz esmu ciemojusies mājās, kurās sieva pasniedz ēdienu un tad notupjas kaktā uz ļoti zema ķeblīša aiz viesu mugurām, neuzkrītoši gaidīdama brīdi, kad būs jānovāc kāds netīrs šķīvis vai jāpasniedz nākamais ēdiens. Visi jutās ērti un mājīgi, tikai reiz mājupceļā viens no viesiem uzspēlēti pajautāja: "Nez kur var dabūt tik zemus ķebļus?". Pārējie izlikās, ka neko nav dzirdējuši, es arī.

16 comments - Leave a commentPrevious Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry

Comments:

From:[info]pelnufeja
Date:September 13th, 2016 - 08:00 pm
(Link)
Musulmaņi?
From:[info]heda
Date:September 13th, 2016 - 08:05 pm
(Link)
Jā, bet abos gadījumos Rietumeiropā dzīvojoši jau vairāk kā 10 gadus.
From:[info]heda
Date:September 13th, 2016 - 08:57 pm
(Link)
Vai būtu kāda atšķirība, ja vīrs, kurš ēd, kamēr sieva sēž kaktā, nebūtu musulmanis?
From:[info]romija
Date:September 13th, 2016 - 09:09 pm
(Link)
Man pazīstamai musulmanietei vīrs ir armēnis - kristietis. Viņi normāli sēž visi pie galda un kaktā neviens netup. Varbūt tup tikai tās, kuru vīri ir musulmaņi?
From:[info]krii
Date:September 13th, 2016 - 10:02 pm
(Link)
Nē. Esmu viesojusies "tīru" musulmaņu ģimenēs Irānā un Turcijā, kur neviens nekādā kaktā netupēja, visi sēdēja ap galdu vai - Irānas gadījumā - ap paklāju. Turklāt irāņu ģimenē traukus nēsāja jaunākie puikas (meitai bija jārunā ar viešņām, t.i., mums), bet traukus mazgāja papucis. Savukārt, Gruzijas un Armēnijas laukos tika redzētas atsevišķas kristiešu ģimenes, kur sievišķi palika virtuvē, bet pie galda istabā sēdās tikai vīri un ciemiņi, to skaitā arī mēs, viesu sievietes, jo ārzemnieces šajā ziņā ir drusku kā vidējais dzimums.
Es gan pieņemu, ka starp musulmanietēm "pakļāvušos" sieviešu ir daudz, daudz vairāk nekā starp kristietēm, un tam ir daudz visvisādu iemeslu, starp kuriem reliģiozitāte var arī nebūt noteicošais, bet nejūtos šobrīd pietiekami gatava to sīki un smalki izvērst.
From:[info]heda
Date:September 13th, 2016 - 10:16 pm
(Link)
Nevienu kaktā sēdošu persieti tiešām nav nācies sastapt, bet viņām, vismaz rietumos dzīvojošām, gandrīz visām ir lepnas leģendas, ka mātes un vecmāmiņas dzīvoja brīvu sieviešu dzīvi līdz 79.g. islāmistu apvērsumam.
From:[info]krii
Date:September 13th, 2016 - 10:22 pm
(Link)
Tās varētu būt ne tikai leģendas - Irāna līdz apvērsumam bija ļoti pro-rietumnieciska, un pēc t.s. islāma revolūcijas emigrēja galvenokārt liberāli un rietumnieciski noskaņotā sabiedrības daļa. Tie, kas varēja atļauties - uz Eiropu un ASV, citi - uz AAE, kur izveidojās veselas irāņu kolonijas.
From:[info]heda
Date:September 13th, 2016 - 10:33 pm
(Link)
Jā, tie stāsti ļoti atgādina mums zināmākos pēcrevolūcijas stāstus, kad pie sudraba laikmeta jaunkundzēm atnāk šarikovi un autoritatīvi "pastāsta", kādas grāmatas drīkst turēt etažetēs un kādas kleitas skapjos.
From:[info]romija
Date:September 14th, 2016 - 08:15 am
(Link)
"Tīru" musulmaņu ģimenē esmu viesojusies tikai vienu reizi un ļoti sen. Bijām Uzbekijā. Ekskursijas vadītājs mūs (trīs no grupas) uzaicināja pie sevis uz mājām nobaudīt īstu plovu. Un bija tā, ka viņa sieva visu mielasta laiku stāvēja vīram aiz muguras un centās kaut kā pakalpot ciemiņiem. Es vēl toreiz nodomāju, ka baismā saimniece, jo nav pat sev šķīvi nolikusi. :) (vēl apmātāka kā mūsu kurzemes radiniece, kura savu dzērajveci apkalpo kā kundziņu).
Nākošajā dienā mēs ekskursijas vadītāju visādi slavējām par gardo plovu un augļiem, bet izteicām nožēlu, ka sievai nebija laika ar mums pie galda pasedēt. Un tad viņš teica, ka sievietes pie viena galda ar vīriešiem nesēžot, ka viņas ēdot citā istabā. Pirmo reizi savā zaļajā jaunībā saskāros ar ko tik šermuļus uzdzenošu.
Bet tajā pašā laikā ekskursijas vadīja arī jauna uzbekiete Lee džinsos (Lee džinsi toreiz bija nesasniedzamāki par mēnesi) un īsiem, koptiem matiem.

Vēlākos gados musulmaņu zemēs pie viņu ģimemes galda sēdēt nav nācies. Un labi, ka tā (ja nu atkal kāda būtu stāvējusi aiz muguras!). Derdzas pakļaušanās.
From:(Anonymous)
Date:September 13th, 2016 - 09:12 pm
(Link)
Sieva neseedeetu kaktaa.
From:[info]heda
Date:September 13th, 2016 - 09:16 pm
(Link)
kāpēc?
From:[info]pikaczu
Date:September 14th, 2016 - 09:14 am
(Link)
Ar saviem Vidusāzijas un Kaukāza studiju biedriem krustu šķērsu esam izrunājuši par visādām sadzīves lietām tur un šeit. Sievietes stāvokli nosaka ne tikai viņas dzimums un vecums, bet arī vieta lielās saimes hierarhijā. Piemēram jaunākā dēla sievai bija jaaptekā vīra māsa utt.
Cita lieta, ka viņas pašas to ķeblīšu būšanu nemaz neuztver kā kaut ko sliktu vai pazemojošu. Lietas, kas austrumeiropietes atstāja uz pauzes, kirgīziete stāstīja kā jautrus prikolus.
From:[info]heda
Date:September 14th, 2016 - 09:38 am
(Link)
Es ne tik daudz par viņiem domāju, kā par mums, pie galda sēdētājiem. Tagad jau sāk spriest, ka kaut kā jānormalizē arī tēvoču mazgadīgo sievu jautājums un tādā garā.
From:[info]krishjaanis
Date:September 14th, 2016 - 07:47 pm
(Link)
nu lūk, mazgadīgo sievu jautājums Eiropā būs tas lakmusa papīrītis, cik tālu var iet.
From:[info]extranjero
Date:September 14th, 2016 - 10:46 am
(Link)
Es īsti nesaprotu problēmu. Uz restorānu aizejot tu taču arī sagaidi, ka tevi apkalpos. Un tā lai viesmīlis nesēdētu ar jums kopā bariņā, bet vienlaikus arī nebūtu tālu prom, lai gadījumā varētu kaut ko paprasīt.

Šajā gadījumā te vienkārši ģimenē ir darba dalīšana – sieva būs tā, kas gatavos un apkalpos viesus. Bet vīram droši vien ir ļoti liela atbildība nodrošināt ģimenes finansiālo atbalstu. Ja šīs attiecības nav vienlīdzīgas, tad tā ir problēma, bet par to nevar tik vienkārši spriest pēc viena aspekta.
From:[info]heda
Date:September 14th, 2016 - 09:20 pm
(Link)
varbūt problēmas nebija, bet tagad uzradās, jo tu pamatoti atgādināji, ka neatstāju apkalpojošajam personālam dzeramnaudu