Eos ([info]eos) rakstīja,
@ 2025-12-12 13:36:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Ar katru soli Tu aizvien mazāk pazīsti sevi...
Lasot Hermaņa Heses "Stikla pērlīšu spēli" un "Pasaules troksni" no I. Jansones,
aizvien saglabājas sajūta, ka pat pēc 12 studiju gadiem augstskolā es aizvien meklēju sevi.

Kas ir tā joma, kurā var sintezēt valodniecību/fiziku/matemātiku/filozofiju/pedagoģiju?

Visticamāk, kāda starpdisciplināra joma, kuru var pētīt pēc doktora grāda iegūšanas.

Taču, vai to darot, varēs nopelnīt naudu īrei un pārtikai Latvijā? Nē, nē. Nē.

Varbūt tiešām vienkārši jāpabeidz viss iesāktais, un tad jāmēģina darīt to, kas Latvijā ir pieprasīts.

Jāiet runāties biežāk ar profesoriem, jālūdz padoms. Kaut vai karjeras konsultācija.

Tāda iespēja LU ir.


(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]eos
2025-12-12 23:40 (saite)
Darbi, kas efektīvi sintezē zināšanas no bakalaura grādiem matemātikā, pedagoģijā (izglītība/mācīšanas metodes), filozofijā, lingvistikā un fizikā, bieži vien ir starpdisciplināri, balstoties uz analītisko precizitāti (matemātika/fizika), ētisko/kritisko domāšanu (filozofija), valodu/cilvēka izziņu (lingvistika) un mācīšanas/mācīšanās teoriju (pedagoģija). Šīm lomām parasti ir nepieciešams augstāks grāds (maģistra/doktora grāds), lai pilnībā uzņemtu, bet bakalaura grāds nodrošina stabilu pamatu.

Akadēmiskās un pētniecības lomas

Kognitīvās zinātnes profesors vai pētnieks: apvieno filozofiju (prāts/izziņa), lingvistiku (valodas apstrāde), matemātiku/fiziku (skaitļošanas modelēšana) un pedagoģiju (starpdisciplināru kursu pasniegšana). Ietver cilvēka/mākslīgā intelekta izziņas izpēti un studentu izglītošanu.

Zinātnes filozofijas/fizikas pētnieks: koncentrējas uz fizikas/matemātikas filozofiskajām sekām (piemēram, kvantu mehānika, matemātikas pamati), ar pedagoģiju šo tēmu mācīšanā.

Datorlingvists vai NLP pētnieks: izmanto matemātikas/fizikas iedvesmotus valodas, valodas filozofijas un lingvistikas modeļus; pedagoģija izglītības lietojumprogrammām, piemēram, valodu apguves rīkiem.

MI/ML pētnieks ar kognitīvo fokusu: modelē intelektu, izmantojot matemātiku/fiziku, balstoties uz filozofiju (prātu) un lingvistiku (dabisko valodu).

Izglītības orientētas lomas

STEM vai matemātikas/fizikas pedagogs/profesors: tieši pielieto pedagoģiju, ar filozofiju kritiskās domāšanas mācību programmām un lingvistiku komunikācijas prasmēm.
Starpdisciplināru programmu mācību programmas izstrādātājs: izstrādā kursus, kas apvieno matemātiku/fiziku ar filozofiju/lingvistiku (piemēram, zinātnes izglītības filozofija).
Izglītības tehnologs: rada MI vadītus rīkus, iekļaujot lingvistiku (valodu apguvi) un pedagoģiju.

Nozares un lietišķās lomas

MI ētikas speciālists vai filozofs: risina ētikas jautājumus MI (filozofijā), izmantojot matemātiku/fiziku algoritmu izpratnei un lingvistiku valodas aizspriedumu novēršanai.
Cilvēka un datora mijiedarbības (HCI)/UX pētnieks: lietotāju izglītošanā izmanto kognitīvo zinātni (prāta/valodas filozofija/lingvistika), matemātikas/fizikas modelēšanu un pedagoģiju.
Datu zinātnieks kognitīvajās/mākslīgā intelekta jomās: stingri pielieto matemātiku/fiziku, izmantojot filozofiju/lingvistiku cilvēkveidīgu datu modeļu interpretēšanai.

Šajās jomās tiek vērtēta unikālā sintēze: matemātika/fizika kvantitatīviem pamatiem, filozofija ētiskajam/loģiskajam dziļumam, lingvistika cilvēka valodai/kognicijai un pedagoģija efektīvai zināšanu pārnesei. Kognitīvās zinātnes un ar mākslīgo intelektu saistītās lomas ir īpaši piemērotas to starpdisciplinārā rakstura dēļ. Studiju turpināšana maģistrantūrā kognitīvajā zinātnē, zinātnes filozofijā vai mākslīgajā intelektā bieži vien ir galvenais, lai piekļūtu šīm karjeras iespējām.


***

Domāju, ka pēc diploma iegūšanas 2027.gadā, gan jau sapratīšu, ko ar šo visu iesākt. Ir tik daudz profesiju, jomu, par ko maksā UK, Vācijā, taču LV nemaksā neko, vai arī nemaksā papildus. Maksā tikai cieto pasniedzēja/profesora algu.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]snie
2025-12-13 14:05 (saite)
stikla pērlīšu spēle man kā reiz arī aktualizējusies. Lasījusi neesmu (ja esmu, neatceros), bet kādreiz vidusskolā viena draudzene silti ieteica, klausoties manas idejas.

nupat, vilcienā braucot, lasīju par embrioloģiju. Tur autors nodaļas sākumā ielicis bildi ar smilšu skulptūru un tekstu ievadam:
To the naked eye, individual grains of sand on an expansive beach look unorganized, yet the grains can be molded together to create complex structures, as illustrated by a sand sculpture of an octopus [..]. How can disordered units become ordered, a pile of sand become a structured creation, or a collection of cells become a highly complex embryo? Did the sand grains that became.the octopus's eye know they were going to become an eye as they washed up on the beach earlier that morning?

prātā uzzīmējās bilde, kā stikla pērlītes veras uz stieples un ieņem formu, savu vietu, kļūst par aci vai tml. Un tūliņ uzreiz nosmēju, kad pieleca, ka stieplīte ir algas darbiņš, ar kuru pelnu brīvu dienu papētīt idejas. Vienas pašas pērlītes kopā neturas.

tiklīdz sāku domāt par naudu, metas skumji, tāpēc - nedomāju. Nauda nav normals vērtības mērs

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]eos
2025-12-13 19:30 (saite)
Man šķiet, ka, ja nav alerģija pret intelektuālu un mākslas garu, tad šo grāmatu izlasīt vērts. Tā ir vienlaicīgi par kultūras vēsturi, par to, ka visas impērijas reiz sabrūk, visas civilizācijas arī.

Par Rietumu Civilizācijas galu runā jau kādu laiku, un kapitālisms ar savu visatļautību ir kas līdzīgs Romas visatļautībai.

Taču grāmata beidzas cerīgi - galvenais varonis, sapratis zinātnes robežas, grib kļūt par skolotāju, kurš māca estētiku. Cita lieta, vai kādam to esētiku 21.gs vajag?

***

Es uzrakstīju LU karjeras konsultantei faktus - no 2014. - 2025.gada pavasarim es ar privātstundām, ja man savācās 10-15 stundas nedēļā, varēju nopelnīt 300 - 1000 eiro uz rokas. Ar manu pieticīgo dzīvesveidu man pietika un pat pāri dažreiz palika, jo arī šobrīd dzīvoju dzīvoklī, par kura īri man naudu neprasa, jo es palīdzu citos veidos.

Šajā rudenī 8-9 skolēnu vietā man ir tikai 3 skolēni, un neviens no tiem nevar atļauties 2x nedēļā.

Protams, ka es varu, tāoat kā mani kursabiedri, strādāt skolā, saņemt par to uz rokas tos 300-400 eiro par 10 kontaktstundām, taču tad studiju kvalitāte ciestu daudz vairāk, nekā no privātstundām. Turklāt es neesmu drošs, ka tiktu galā tā uzreiz, ja pirms tam man bijušas tikai 5-12 bērnu grupas, bet RCHV skolā ir 25-27 bērnu klases. Taču tagad izskatās, ka tas būs jādara, tiklīdz atbrīvosies vakance. Uz visu skolu (6- 12.kl) ir tikai 7 matemātikas skolotāji vajadzīgi.

***

Es esmu sācis iet uz galda tenisu, taču treniņiem vajadzīga nauda. Cilvēkam, lai visu laiku mācītos ko jaunu, vajag naudu grāmatām, kursiem, treniņiem.

Ja man būtu "daudz" naudas, es sen būtu dabūjis tiesības, brauktu uz zirgu jāšanas treniņiem, mācītos vēl valodas, mācītos C daļas/brīvklausītāja statusā daudz ko. Mans vectēvs līdz pēdējai dienai 96 gadu vecumā visu laiku mācījās ko jaunu.

Es rakstu grāmatu, kurā otra galvenā varone ir ginekoloģe. Man ir draudzene ginekoloģe, taču viņa ir Vācijā. Man derētu paklausīties kaut divus kursus tajā jomā, katru nedēļu Stradiņiem braucu garām. Tas arī būtu vērtīgi, taču tam vajag naudu.


Kas ir normāls vērtības mērs? Laime?







(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]snie
2025-12-13 14:06 (saite)
bet vispār forši, ka viss ieiet finiša gultnē!

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]eos
2025-12-13 19:35 (saite)
Jā, nu forši ir tas, ka es esmu noskaidrojis pie pedagoģijas maģistra programmas direktores, ka, lai tiktu viņas programmā, atzīmes neņem vērā vispār, tikai kolokviju.

Pārliecināt, kāpēc es būšu noderīgs LV izglītības sistēmai, es noteikti pratīšu. Par to man sirds ir mierīga.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?