Ir grūti formulēt, kas tieši mani tik neizsakāmi besī un šķebina vairumā amerikāņu seriālu un daļā komercliteratūras, ko man gadījies palasīt - bet tam noteikti ir kāds sakars ar didaktiku, ar atklātiem vai pusapslēptiem mājieniem psihoterapeita vai iejūtīga gribipartoparunātdraudziņa virzienā, zombējošā ideoloģija, kura tiecas pierādīt traģēdijas nāvi. Tipa, - ja jūs plosa sāpes, neatrisināmi konflikti, eksistences absurda apzināšanās, vai vēl kādas oldskūlīgas kaites, nesatraucieties! Tās visas ir ārstējamas neirozes, mums krājumā ir gatavas receptes arī šādām situācijām, vispār jebkurām situācijām! Mainiet savu attieksmi, atbrīvojiet emocijas, izrunājieties - viss būs labi, kīp smailing, wīiiiī!
Un no šīs anestezējošās banalizācijas es topu nervoza, mani pārņem ļauni nolūki, piemēram, čukstēt "Mirsti, maita, mirsti!" un aplaudēt fon Trīram - piedodiet, man vajadzēja jums to pateikt, es iešu uz terapiju, līdz atkal varēšu lepoties ar sevi, goda vārds!
Un no šīs anestezējošās banalizācijas es topu nervoza, mani pārņem ļauni nolūki, piemēram, čukstēt "Mirsti, maita, mirsti!" un aplaudēt fon Trīram - piedodiet, man vajadzēja jums to pateikt, es iešu uz terapiju, līdz atkal varēšu lepoties ar sevi, goda vārds!
Bet man šķiet, ka nojaušu, ko mēģini pateikt. Vairums seiālu rada ilūziju, ka neviens nekad nemirst, un ja atrī mirst, tad tā taču ir tikai filma.
Kaut gan - man mīļais seriāls ir Grejas anatomija, un tur visi mirst pie katras izdevības :)
Mūsdienās Hamlets ietu pie psihoanalītiķa un pēc tam 14 sērijas "izrunātos" ar māti, ar Klaudiju un ar Ofēliju. Un Ofēlija arīdzan atrastu, ar ko "izrunāties", nevs lēktu upē.
Bet mēs jau šeit par mākslu runājam, nevis par īsto dzīvi. Tad nu par mākslu. Jā, mani arī dažkārt mulsina tas, ka seriālos viss atrisinājumi atnāk tik viegli. Tomēr tur ir arī kāds knifs. Tas ir tāpat kā ar teikām un pasakām. Sava daļa patiesības ir arī seriālos, tikai attiecīgajā seriālu formātā. Piemēram, doma par to, ka meklēt un atrast izeju no sarežģītām situācijām, nemaz nav tik peļama. Tikai seriālā viss notiek paātrināti un vienkāršoti, bet dzīvē - lēni un ar dažādiem šķēršļiem. Bet sava daļa patiesības ir par visdumjākajos TV izstrādājumos. Jo tie paši cilvēki vien tos ir saražojuši, kaut arī, iespējams, šausmīgi halturējuši vai arī nav bijuši ļoti talantīgi. Vai arī domājuši, ka viņus citādi nesapratīs, ja vien viņi stāstu neizstāstīs ļoti vienkārši. Vai arī mulsuši paši no savām domām.
Nē, tur nedarbojas neviens psihoterapeits, bet viss sižets sastāv no dažādu ļautiņu realizētas "tikšanas pāri" kādas meitenes vardarbīgai nāvei.
Diezgan derdzīga didaktika.
Davai, slēdzam šo murgaino diskusiju!
Re:
Re:
- daži avoti popularizē vieglus ceļus, kā atbrīvoties no ciešanām (kaut gan es zinu tik sieviešu žurnālus un dažas selfhelp manualus šai kategorijā),
- daži reklamē eksistences bezjēdzību un ciešanu mūžīgumu,,
- abi ir vajadzīgi, lai būtu kāds nebūt līdzsvars
Re:
Tas, kā amerikāņi ir uzsēdušies uz psihologiem, gan ir jocīgi - tā viņiem jau kādu brīdi ir tradicionāla kultūras sastāvdaļa.
Bet traģēdijas vispār ir grūti uztvert nopietni - vai nu apstākļu sakritība, kas noved pie traģēdijas, ir pārāk neticama/nepārliecinoša/aiz matiem pievilkta, vai arī traģēdija rodas no tā, ka varoņi ir tik sasodīti stulbi, ka paši iekuļas nepatikšanās un pēc tam nemāk tikt ārā - lai grāmatā iejustos, ir jājūt līdzi kādam varonim, bet tā īsti negribas sevi asociēt ar tādiem padumjiem un pašnāvnieciskiem "purva bridējiem" un "latvju cietējām".
--
Vispār jau ir iespējama traģēdija aiz tam, ka lietu A, kas ir ļoti svarīga, upurē, lai sasniegtu lietu B, kas ir svarīgāka.
(Mēģināju atcerēties kādu piemēru no klasikas, bet neizdevās.)
1) pats pakāsa veselo saprātu un optimismu
2) beigās afigenna negribējās atteikties no varas