Kurvjzieža kontemplācijas

Krāšņais Kurvjziedis

Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Ikreiz, kad padzirdu (palasu), ka šāda vai tāda izglītība - sākot no svešvalodas un klūdziņpīšanas, beidzot ar kodolfiziku, - tiek vērtēta pēc principa "vai un kā tas palielina izglītojamā konkurētspēju darba tirgū", man gribas kā tādai NVO aktīvistei pieķēdēties kādā publiskā vietā vai uzlēkt uz bruņutransportiera un aurēt megafonā: "Apturiet cilvēku tirdzniecību!"
Nu labi, īstenībā, protams, ne gluži tik patētiski - vien riebumā noskurinos par ļaužu prātu sapī/išanos kādā dīvaini greizā vērtību sistēmā, kurai pēc verdzības oficiālās atcelšanas nevajadzētu būt pārāk aktuālai, bet redz, kā tomēr - ir!
Man nepatīk pasaule, kurā par zināšanu galveno (ja ne vienīgo) vērtību tiek pasludināta to spēja būt naudas pelnīšanas instrumentam. Man šī doma šķiet slimīga un bīstami vedinošana uz pašas dzīves padarīšanu par darbarīku - tā vietā, lai to dzīvotu. Nerunāsim pat par to, ka būtu neiespējami iedomāties, piemēram, seno Atēnu brīvo pilsoni dodamies izzināt debesu sfēru griešanās pamatprincipus vai matemātikas teorēmas nevis tāpēc, ka viņam tas šķiet interesanti, bet tāpēc, ka šīs zināšanas (vai pat melīgs apliecinājums, ka viņam tādas piemīt) viņu padarītu par labāku darbarīku kāda cita acīs.
Mēs esam iestiguši labprātīgas verdzības laikmetā, vergu domāšanā un pat lepojamies ar to - lūk, kas man šausmina teju ne ikreiz, kad dzirdu pieminam diploma vai izglītības "vērtību tirgū".
  • Vēl smieklīgāk ir, kad iegūto izglītību apliecinošu dokumentu mēģina pielīdzināt zināšanām.
  • Principā es Tev piekrītu, taču imho nav dramatiski liela atšķirība starp zināšanām tirgum un zināšanām, lai izceltos vai piepildītu sabiedrības/vecāku/līdzbiedru ekspektācijas, kas imho ir un bija ļoti bieža izglītošanās motivācija gan senajiem grieķiem, gan mūsdienu vidusskolas absolventiem. Tad jau varbūt labāk lai mācās kaut ko tirgum noderīgu, vismaz vilšanās sajūta būs mazāka.

    Un es zinu, ka Tu nepiederi pie šiem cilvēkiem, tā kā nekādu personiska uzbraucienu tur nav nemaz :)
    • Paldies par pēdējo piebildi.:)

      Jā, piekrītu, ka mācīties, lai piepildītu citu espektācijas, ir nožēlojami, varbūt pat vēl nožēlojamāk kā mācīties, lai būtu vērtīgāks runājošais darbarīks. No otras puses - ja nebūtu tik dziļi iesakņojies priekšstats, ka "izglītība ir vērtīga, tāpēc, ka ļauj pelnīt naudu", varbūt uz dažiem nabaga murmuļiem šis vecāku un sabiedrības spiediens būtu daudz mazāks.
      • Es dažreiz atceros būt uzmanīgs un padomāt par to, ka visi visu uztver personiski :/

        Nu, šis priekšstats veidojās laikos, kad izglītība bija ekskluzīvs pasākums (un parasti arī garantēja labu iztikšanu), tādēļ tā iesakņošanās neizbrīna. Tagad, kad izglītoto ir kā negrieztu suņu skaitā ir vērojamas dažas pārprodukcijas pazīmes, bet labu amatnieku pietrūkst (arī tādēļ, ka tehnoloģiju dēļ labai amatniecībai jāmācās gandrīz tikpat ilgi kā bakalauram, protams, ir citādi.
      • neuztveršu personīgi :-D bet tas, ka man bija jāattaisno zināmas kespektācijas man ir tikai palīdzējis, t.sk. pie tā diploma, kurš, lai nu kāds, bet man tomēr ir. pretējā gadījumā es šobrīd visdrīzāk būtuvairāk vai mazāk nošņurcis liekēdis :-)

        (man par attaisnojumu var minēt faktu, ka ekspektācijas bija ļoti plaša mēroga un to, ka man būs augstākā izglītība es zināju jau septiņu gadu vecumā. tas, ka man nebija ne jausmas, ko tas nozīmē, protams, nav būtiski)
  • Jā!
  • Man nav iebildumu, ja kāds pēta debesu sfēras vai pin klūdziņas, jo viņam tas ir interesanti - kamēr tas notiek par viņa paša naudu, nevis manējo, nodokļos samaksāto, budžeta vietām iztērēto. Tomēr gribas, lai manu naudiņu neizkūko izklaidēm vien.
    • ..teica cilvēks, kurš nupatās kā studēja filosofos! budžetā!!! :D

      bet nu jā, teiksim, es savu naudiņu labprāt iztērētu pati savai garīgajai pilnveidošanai utt (par ko es vismaz zinu, kur tas nonāks), nevis abstraktai citu izglītībai

      a varētu tā, ka atņem nodokļu naudu tikai tiem, kam nekādas garīgās dzīves vispār nav un atdod tiem, kam ir dafiga un vēl pāri paliek, bet ņaudiņas nav? :D

      /esatvainojos par saviem stulbuma uzplūdiem un "nosūtīt" podziņu "dzēst" podziņas vietā
  • Man šausmīgi gribas piedalīties arī šajā diskusijā, bet slinkums no jauna pārformulēt domas, tādēļ vienkārši pārkopēšu to, ko iekomentēju pie [info]dejot:
    Ja cilvēks nav pārliecināts par to, ko vēlas ar savu dzīvi pasākt, tad labāk ir, ka viņš izvēlas profesiju, kas sniedz labumu sabiedrībai vai valsts ekonomikai. Līdz ar to tas, ka valsts stimulē šādu izglītības politiku ar budžeta vietu kvotām vai citām metodēm, ir tikai normāli. Nav pareizi, ka cilvēks aiz tā, ka nezina, ko grib, aiziet studēt to, kas šķiet "vieglāk". 18 gadu vecumā sevi vēl lielākoties neapzinās kā sociuma daļu, kura attīstību ietekmē ar savām izvēlēm, un retais spēj izdarīt adekvātu izvēli, ja nav izteiktas vēlmes un pārliecības par savu nākotni. Tādēļ uzskatu tikai par normālu, ka valsts ar dažādām metodēm motivē vai palīdz izvēlēties šiem neizlēmīgajiem to, kas sniedz lielāku kopējo labumu.
Powered by Sviesta Ciba