xxl - Soviet storī [entries|archive|friends|userinfo]
toadbeauty

[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

Soviet storī [Jun. 18th, 2008|09:31 am]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Jā, spēcīga filma.
Paldies, jo es tagad atkal atceros, kāpēc es šeit dzīvoju!
Atcerējos savu Omu, vecotēvu un vecmammas māsu, citus radus...

Es dzīvoju mājās, kuras saimnieks aizbēga uz ārzemēm, padomju laikiem iestājoties. Saimniece mira pa ceļam uz Sibīriju. Pēcāk mantinieki bija atbraukuši, konstatēja, ka latvieši dzīvo - nu tad lai dzīvojot, tad viņi māju atpakāl neņemšot.

Es dzīvoju miestā, kur visi tie filmā minētie notikumi risinājās.
Man nekas nav jāpierāda no tā story - es ar to notikumu sekām dzīvoju.

Es dzīvoju netālu no tā meža, kurā mans vectēvs bēguļoja no padomju varas. Es reizēm apstaigāju bunkuru paliekas, kuros viņš un citi "mežabrāļi" slēpās.

Es dzīvoju netālu no vietas, kur nošāva vecmammas brāli.

Bērnībā mani ar āboliem cienāja kaimiņš, kas savulaik jaunībā stučīja par manu vectēvu.

Es šad un tad pārlasu vecmammas brāļa pierakstus par mežu tipiem - to pašu klasifikāciju es joprojām izmatoju savā darbā.

Es joprojām sēžu pie krāsns uz vecmammas brāļa gatavotā beņķīša. Kažoku, kurā vecmammas māsa no Sibīrijas atgriezās - to gan es pagājušajā vasarā nosvilināju.

Atcerējos kā Oma kādā 85. vai 87. gadā Līgatnes centrā uz ielas bļaustījās, ka stulbie kaimiņi okupantu karogus izkarinājuši (nu to sarkano - bez vilnīšiem). Mamma sabijās un viņu kušināja. Tad es pirmo reizi par tādu okupāciju uzzināju.

Atceros garas skumjas sarunas par vectēva piedzīvoto Sibīrijā, Salaspils nometnē, "stūra mājas" pagrabos - līdz nāvei nomocīto cilvēku aprakstus. Komunisma idejas vārdā uzšķērsu grūtnieci, kam ... nu labi - ka grūtnieces neizlasa. Vecmammas māsas Sibīrijas medmāsasa piedzīvojumi, lāpot cilvēku ar 40 naža dūrienu caurumiem.

Jā, es esmu kulaku mazmazmeita. Un mana māte nebija pioniere, un padomju laikā laulājās baznīcā, bet viņas māsa bija komsomolka un prosto krasavica. Un es biju pioniere, jo neviens jau neko neuzspieda un pārliecināt nemēģināja. Tie fakti jau kāut kā drusku vēlāk no zemapziņas uz apziņu aiziet.

Omas māsa pēc insulta nevarēja lāgā parunāt, bieži viņai bija vieglāk krieviski atcerēties un pateikt. Kad es biju sajēdzīgā vecumā, viņa neko daudz par piedzīvojumiem Sibīrijā pastāstīt nevarēja. Vienīgi jūnijā viņām ar Omu parasti bija aptuveni tāda saruna:
- Atceries? Brālītis!
- Klusē, stulbene!
Un tad abas apraudājās...


Vispār, baisa vēstures putra!
Jā, ir svarīgas personīgās traģēdijas, bet satriec kas cits.
Satriec tā sajūta, ka izlems 'tur augšā'.
Tu esi sūds - tev iestāstīs visu, ko vajadzēs. 'Viņi' izlems, kā būs, un tev nejautās. Ja 'viņi' gribēs, tu svēti ticēsi idejai un pateiksies viņiem par gaišo nākotni.

Tie, kas šāva, spīdzināja un karoja, viņi tašu TICĒJA. Un abas karojošās puses ticēja.

Teiksi - tā ir pagātne, tagad ir savādāk! Tagad ir demokrātija!
Atļaujiet klusi pasmīnēt...
linkpost comment

Comments:
[User Picture]
From:[info]putnupr
Date:June 18th, 2008 - 10:18 am
(Link)
tagad demokrātijas nav, ja būs, tad tā būs tikai pēc ~30 gadiem, tagad ir tā saucamais pārejas periods. iespējams, ka demokrātijas nemaz nebūs.
[User Picture]
From:[info]kuminjsh
Date:June 18th, 2008 - 10:18 am
(Link)
Negribu Tevi aizvainot... Bet - tieši tāpēc, ka es visu šo jau 20 gadus zinu, man tā filma nešķita ne spēcīga, ne sensacionāla. Nu, runā par sen zināmām lietām, un?;/
Tas tā - subjektīvi.
[User Picture]
From:[info]putnupr
Date:June 18th, 2008 - 10:20 am
(Link)
mērķauditorija jau bija - nezinošie rietumnieki. es gan nezināju, ka nazi un komu sadarbība bija TIK cieša
[User Picture]
From:[info]kuminjsh
Date:June 18th, 2008 - 10:23 am
(Link)
Nu jā, būtībā taisnība - ne jau LR ir mērķauditorija:)

Mums bija ļoti zinoša vēstures skolotāja;) Un vēlāk šo to palasījos. Kad vēl tas mani interesēja un aizrāva:)
From:[info]eermaniitis
Date:June 18th, 2008 - 10:25 am
(Link)
nu ja - un lai pilniigaak izgaismotu padomju rezhiimu, tiek atainoti ragozins un putins... neonacisti krievijaa

protams tas ir tikai tamdeelj lai pilniigaak izgaismotu 30 gadu trageedijas

tfu!

propogandas darbs - virziits kristovska un vaideres reitingu celshanai rietumos kaa arii kautkaads pastulbs meeginaajums diskriditeet krieviju

a vareeja - piekriitu ko teica veesturnieks stranga pirms filmas intervijas - vareeja izveidot tieshaam pamaacoshu filmu rietumiem - ja nebuutu filmas peedeejaas daljas ... arii mna vinja skita lieka un mazakais kaitinosha
[User Picture]
From:[info]putnupr
Date:June 18th, 2008 - 10:31 am
(Link)
par peedeejo dalju pilniigi piekriitu, arii shkjita lieka.
[User Picture]
From:[info]putnupr
Date:June 18th, 2008 - 10:34 am
(Link)
bet nu autors uztaisiija taa. kaa jau saakumaa tika atziimeets, veestures interpretaacija ir subjektiiva.
taču tas, ka šāda filma ir vajadzīga, arī tiesa.
citādi vienīgie kara upuri ir žīdi, un pārējie lemti aizmirstībai.
[User Picture]
From:[info]toadbeauty
Date:June 18th, 2008 - 10:39 am
(Link)
Nu es to sapratu vairāk gan kā režīma seku analīzi. Putins tur vairāk zīmējās kā cilvēks, kas joprojām jūtas "atbrīvotājs".

Un taisnība par to nacismu vien ir - bija tāds teikums, ka attiecīgā režīma laikā nacionalitāte tiek apspiesta, tāpēc vēlāk seko tik vētraina pretreakcija. Galu galā arī krievs ļoti ilgu laiku bija padomju pilsonis, tāpēc viņi tagad tik ļoti grib būt tīri krievi. Kas pats par sevi nav slikti.

Un Krieviju nav nepieciešams diskreditēt - viņi paši ar to tiek galā.

Pasaki vēl vēl, ka krievijā nav problēmu ar sīkajiem neonacistiem?
From:[info]eermaniitis
Date:June 18th, 2008 - 10:43 am
(Link)
ir probleema, bet redz kaut arii neandertaalieshi bija pirmie eiropas ieceljotaaji, eiropa ir aziaatu vaards ;) un zeva nulaupiitaa skaistule naaca no aazijas

sekas redzi? aha - nu es par to pashu .... gruuti staastiit aarzemniekam par padomju laika noziegumiem, ja tajaa pashaa laikaa mees kaa tas romas tirgotaajs vislai aurojas "bet krievijas valdiiba ir maitas"

vinji jau ljoti labi zin ka mees ne visai miilam viens otru - un izskataas maigi izsakoties nesmuki

ne vairs veesture, bet komunalais striids ....
From:[info]eermaniitis
Date:June 18th, 2008 - 10:46 am
(Link)
tieshi tamdeelj man riebjas propoganda

2 karotes pateisiibas (shajaa gadiijumaa svariigas) sajauc ar 1 karoti intrigu un pasniedz kaa pilnveertiigu produktu
[User Picture]
From:[info]toadbeauty
Date:June 18th, 2008 - 10:50 am
(Link)
hmm, njā, nu nesmuki gan.
kaut gan, arī bez tās neonacistu daļas par Krieviju tur maz labu vārdu. Krievu reakcija daudz neatšķirtos ar vai bes tās daļas.

Bet, ja mēs secinam, ka mērķauditorija ir Europa... nu tad varbūt varēja arī iztikt.

Nez ko paši autori par šito saka?
From:[info]eermaniitis
Date:June 18th, 2008 - 10:59 am
(Link)
pirms filmas autors ar runaaja - teica ka taa i paredzeets

bet vei - shamie jaunie krievi 20-30 gadi ar nav tie kas shaava vai meerdeeja badaa

tamdeelj manupraat padomju un krievu nevajadzeetu unificeet - jo nedz stalins, berija vai koganovichs nebija krievi ;)
[User Picture]
From:[info]toadbeauty
Date:June 18th, 2008 - 10:22 am
(Link)
Sensacionāla tā filma tiēšam nav. Mēs visu to zinam.
Spēcīga emocionālajā ziņā - atmiņas traki uzvanda.

Sensacionāla tā filma varētu būt "vecajā" Eiropā, jo viņi tiešām daudz ko nezin.

Nu jā, un "sikajiem" un tādiem, kam vecmamma neko nav stāsijusi - tiem arī varētu būt pārsteigums.
[User Picture]
From:[info]kuminjsh
Date:June 18th, 2008 - 10:25 am
(Link)
Ja vien tos "sīkos", tas interesē, ja viņi tūliņ nepārmet uz ko citu;/

Da vienkārši man tāds sajūtas - vakar ieslēdzu ne no paša sākumā un kamēr skatījos, vislaik dmāju: "un par šito visi tā jēmās?!";)
[User Picture]
From:[info]toadbeauty
Date:June 18th, 2008 - 10:31 am
(Link)
Nu vo, tas gan - par ko tāds troksnis?
[User Picture]
From:[info]kuminjsh
Date:June 18th, 2008 - 10:34 am
(Link)
Mhm:)
[User Picture]
From:[info]shelly
Date:June 18th, 2008 - 10:18 am
(Link)
Jā, mums ir privilēģija klusi smīnēt par demokrātiju.
[User Picture]
From:[info]sirdna
Date:June 18th, 2008 - 10:49 am
(Link)
"Tie, kas šāva, spīdzināja un karoja, viņi tašu TICĒJA."

Nedomāju gan. Cilvēkus var diezgan viegli piespiest izdarīt diezgan zvērīgas lietas, sevišķa ticība tam nav vajadzīga. Tikai atļauja.
[User Picture]
From:[info]toadbeauty
Date:June 18th, 2008 - 10:57 am
(Link)
Nu bija jau arī tādi. Piemēram, tas pats manis pieminētais kaimiņš. Viņš cierēja uz manu Omu, bet nedabūja. Nu tad par to arī viņas vīru aplika.

Bet bija arī daudz tādu komunistu pēc pārliecības.
Un kur nu vēl mana oktobrēnu paaudze, kas mīlēja tētiņu Ļeņinu.

Viens smieklīgs gadījums no mūsu miesta. Bija viena idejiska komunistene Līgatnē, kas no visas sirds gaidīja "atbrīvotājus". Šie atbrauca ar, izdemolēja viņas māju un iedirsa kumodes atvilknē... Es nezinu, kam viņa pēc tam ticēja.
[User Picture]
From:[info]sirdna
Date:June 18th, 2008 - 11:11 am
(Link)
ir lasīts par kvēliem komunistiem, kuri nemaz neņēma ļaunā, kad paši tika savākti uz lēģeriem. "Tā man arī vajadzēja, pareizi rīkojas partija un valdība!"
[User Picture]
From:[info]mamuts
Date:June 18th, 2008 - 11:06 am
(Link)
Taisni tā, mēs ticējām visam, ko mums stāstīja skolā, jo vecāki bija iebiedēti un zināja, ka visur ir svešas ausis, lai klausītos, un garas mēles, lai runātu. Arī mani vecvecāki tika aizsūtīti pie baltajiem lāčiem, labi vēl, ka atgriezās dzīvi.
Un demokrātija nebūt nelīdzinās tai sabiedrības iekārtai, kādu to mēs esam iedomājušies savā nezināšanā.
[User Picture]
From:[info]lavendera
Date:June 18th, 2008 - 12:54 pm
(Link)
Es nakšņoju Atēnās pie grieķa, kurš apmēram trešajā teikumā pēc iepazīšanās paziņoja, ka esot marksists.
Iedomājos... nez, viņš šajā filmā minētās Marksa idejas vispār zina?
[User Picture]
From:[info]toadbeauty
Date:June 18th, 2008 - 01:27 pm
(Link)
Nu vot, nevar zināt...
Jāpiesargās no tādiem :D