15 July 2010 @ 04:44 pm
latvju kultūra  
Par Latvijas kultūras darbiniekiem:

Nedomāju, ka kultūras darbinieki kaut kā atšķiras no visiem pārējiem darbiniekiem. Darbinieki nav cīnītāji, bet izdzīvotāji. Viņi izdzīvos tikmēr, kamēr būs krīze, kamēr citi karos. Jo krīze beigsies tikai tad, kad tiks atklāti pārrunāta līdzšinēja kultūra, kas to radījusi. Līdzekļu apgūšanas, projektu caursišanas, uzmešanas un čakarēšanas kultūra. Nedomāju, ka kultūras darbiniekiem šobrīd ir drosme atzīt, ka daudzi miera laika plāni bija vienkārši afēras. Te es domāju, piemēram, kaut vai Laikmetīgās mākslas muzeja pārtapšanu no valsts institūcijas par sabiedrisku organizāciju un vēlāk par privātu SIA. Vai vairākkārtējās varas maiņas "Rīgas mākslas telpā", no kurām ieguvums nav pat ar lupu saskatāms. Šo sarakstu varētu turpināt. Es ceru, ka tam nenāksies piepulcināt dizaina un arhitektūras nozares izveidošanu Valsts kultūrkapitāla fondā, kaut gan pirmie rezultāti uz to vedina. Līdzšinējās kultūras darbinieki nerunā atklāti, jo katram ir pa Eiropas vai norvēģu skeletam skapī, viņi neapvienojas, toties pārgrupējas, jo priekšā taču ir 2014. gads, kad Rīga kļūs par Eiropas kultūras galvaspilsētu ar apokaliptisko devīzi Force Majeure, un kas to zina, kuram pavērsies šī radošā līķa smaidošā zeltzobainā mute?

(delfi)
 
 
( Post a new comment )
helvetica[info]helvetica on July 15th, 2010 - 04:58 pm
aye, aye
(Reply) (Link)
pati_viena[info]pati_viena on July 15th, 2010 - 05:03 pm
Lai nu kurš būtu šo viedokli paudis, haha!

Vēl komentāros piemetinājis: "VV, windline@inbox.lv, 15.07.2010 13:42; rakstā izmantota tikai publiski pieejama informācija, secinājumi ir mans viedoklis."

Es ieteiktu raksta autoram, pirms paust viedokli, tomēr ne vien pārbaudīt bet kaut vai tikai vienkārši iepazīties ar faktiem, kontekstu, nošķīrumiem pa nozarēm utt. (un nebūtu slikti arī atsaukties uz info avotiem) un konkretizēt baļķus un skabargas, kurus baksta. A to kaut kāda ņepoņjatka veidojas. Kur bakstīt ir, piekrītu, bet to vajag darīt koherenti, ne? Citādi autoram VV sanāk tā - man vairs vīnu nedod, davai, izgāzīšu žulti - bet uz kuriem cilvēkiem un institūcijām un kāpēc - pofig.
(Reply) (Thread) (Link)
helvetica[info]helvetica on July 15th, 2010 - 05:07 pm
man šķiet visai skaidrs, uz kurām institūcijām. bet varbut tas tāpēc, ka runās nedaudz plašāk izvērstas šī raksta šortkatotās un poētiskās tēzes..
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pati_viena[info]pati_viena on July 15th, 2010 - 05:12 pm
Ja, bet tad vajag skaidri norādīt, uz kurām institūcijām bakstīts un kāpēc un par ko. Autors jau nebūt nav neinformēts, tas pats sāpīgākais - bet neatlaidīgi un pavirši turpina piekopt to, pret ko pats iestājas - neargumentētas gānīšanās tradīciju "savējie sapratīs" lokā.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
helvetica[info]helvetica on July 15th, 2010 - 05:21 pm
bet kāpēc gan ne? ja tāda ir viņa "vides izjūta", tad kamdēļ gan to neatklāt, konkrēti vārdi un institūcijas, kas šo sajūtu rada, būtu jau apsūdzība. Varbūt nonāks arī līdz tai, kas zin, lai gan vairāk šķiet, ka tiks aktivizētas anti-inst. aktivitātes..
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pati_viena[info]pati_viena on July 15th, 2010 - 05:49 pm
Norādīt skaidri jau ne vienmēr nozīmē nosaukt vārdā, jāņem vērā, ka "Delfu viedokļa" esejā arī to neatmaksājas darīt, tiesvedība būs dārgāka :) bet loģikai izklāstā jābūt, nevar izvemt kaut kādu kišmišu uz papīra un uzskatīt, ka lasītājs parastais, daudzmaz apveltīts ar veselo saprātu, ir telepāts čerez internet.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
helvetica[info]helvetica on July 15th, 2010 - 06:14 pm
tiesa, tiesa, vismaz, lai kļūst saprotams, ka ne jau par literātiem vai operas sōlistiem viņš runā, gan varēja norādīt...
(Reply) (Parent) (Link)
thel[info]thel on July 15th, 2010 - 05:08 pm
hmm.. no vienas puses, varbūt pat piekristu, ka tur nav atrunāti fakti (parbaudīti utml.). Taču no otras - tas ir viedoklis un nevis pētnieciskās žurnālistikas paraugs. Cik attiecas uz viedokli, ka kultūras darbinieki bieži vien ir vnk afēristi, tam, godīgi sakot, es varu piekrist. Un norāde uz KIM vai mākslas telpas dīvainībām (nezinu, kā ir ar KKF), manuprāt, ir vietā.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
thel[info]thel on July 15th, 2010 - 05:12 pm
ā, aizmirsu piebilst. Par vīna dzērājiem arī ļoti precīzi. Atminos, kad krīze bija pašā plaukumā un visam grieza nost naudu, vienalga ap 70000+ls tika paturēta Venēcijas biennālei. Uz turieni devās kult. darboņi sajust pasaules elpu un iedzert vīnu... un pajāt par to, kas notika te uz vietas.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pati_viena[info]pati_viena on July 15th, 2010 - 05:14 pm
pats VV jau arī to vīnu nesmādēja... un tas vēl būtu maigi teikts. Tagad taču grēksūdzes modē, varbūt autoram būtu jāsāk ar kaut ko tādu :)
(Reply) (Parent) (Link)
pati_viena[info]pati_viena on July 15th, 2010 - 05:16 pm
Tu gribi teikt, ka eseja, viedoklis drīkst būt pofig kā, neargumentēti uzrakstīta? Ibo, tur tak parasti tādām 2 A4 lapām ir diezgan liels darbiņš apakšā.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
helvetica[info]helvetica on July 15th, 2010 - 05:23 pm
konkrētas institūcijas vārds var arī nebūt 'arguments'. Protams, iespaidīgāk būtu, bet tad tās būtu vairākas un atsevišķas diskusijas par konkrētiem keisiem, nevis to, kā viens kultūras darbinieks redz sev apkārt notiekošo..
(Reply) (Parent) (Link)
thel[info]thel on July 15th, 2010 - 05:24 pm
nē, es neuzskatu, ka esejai ir jābūt neargumentētai.

Taču intuitīvi es redzu iemeslus uz kā pamatojas VV viedoklis. Un šis viedoklis, cik nu saprotu, attiecas uz 'vispārējo kultūras darbinieku' attieksmi pret savu darbu utml. Protams, ir atsevišķi gadījumi, kas krīt ārā no viņa iezīmētās ainas - tie parasti ir paši mākslinieki. Taču kultūras birokrāti, cik nu esmu viņus redzējis, visnotaļ labi ir atpazīstami VV raksturojumā.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Skabičevskis[info]begemots on July 15th, 2010 - 06:13 pm
jā, bet kas tas tāds ir - "vispārējs kultūras darbonis"?

es zinu projektu vadītājus, juristus, sekretāres, grāmatvežus, kas strādā ar lietām kultūras jomā.

bet tādus "vispārējus kultūras darboņus" neesmu īsti sastapis laikam.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
helvetica[info]helvetica on July 15th, 2010 - 06:26 pm
Nu, VV ne īpaši precizē, bet pamatā runā par laikmetīgās vizuālās kultūras jomu, kur "mākslas kritiķis" vai 'kurators' nozīmē masķer na vsje ruki..
(Reply) (Parent) (Link)
pati_viena[info]pati_viena on July 15th, 2010 - 05:35 pm
Afēristi šad un tad ir it visās jomās, tas nu tā. Bet rakstā iezīmējas nošķīrums starp apzīmējumiem "mākslinieki", tipa, labie, nes Latvijas vārdu pasaulē u.tml, un "kultūras darbinieki", tipa, darboņi, afēristi. Man tas šķiet pārāk brutāli,vienkāršoti un daudzos gadījumos netaisnīgi un īstos bīdītājus apslēpjoši- tāpēc arī ir nepieciešams analizēt konkrētus piemērus, ņemot vērā arī to, ka situāciju bieži ir ietekmējuši voluntāri politiski/ekonomiski lēmumi un no tiem izrietošās sarunāšanas un lietu sabīdīšanas, kur gan mākslinieki, gan menedžeri gan citi iesaistītie jomas darbinieki ir spēlējuši dekorāciju lomu, sākumā bieži to pat neapzinoties - un pēc tam , tā teikt, stāvējuši pie ratiem. Ir sarežģīti. Nu, RMT - tā ir konkrēta šmuce ar no estētiskā viedokļa bēdīgām sekām.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
thel[info]thel on July 15th, 2010 - 05:48 pm
Nu re, tam es varu piekrist, ka nošķīrums ir pārlieku vienkāršs un plašs un varbūt vajadzēja vairāk konkrētības (tā upurējot izteiksmes efektivitāti). Taču tikpat labi ir redzams, uz ko tas ir mērķēts - KIM&RMT un arī, iespējams, KKF. Gan RMT, gan arī KIM, cik nu saprotu, darbības plāns ir haotisks. RMT ir vnk nesaprotams. Bet KIM vēlas būt stilīgi, taču man nav skaidrs, vai viņi konklrēti zina, ko īsti paši grib, izņemot būt laikmetīgos 'procesos'. (+ dīvainības kļūšanā par SIA, labotatorijas konkurss utml.) utt.
(Reply) (Parent) (Link)
Avtonoms[info]junona on July 15th, 2010 - 05:27 pm
Uzrakstīts, tā teikt, ar iedvesmu, bet man kā nozares autsaideram tagad ir priekšstats, ka tie "kultūras darbinieki" ir visi pār vienu kārti metami. Tam es atkal īsti nevaru noticēt.
(Reply) (Link)