19 April 2017 @ 11:42 am
Filozofi un nefilozofi  
Pieņemu zināšanai: "Semu Herisu pie filozofiem nepieskaitu." (Agnese Irbe, http://www.satori.lv/raksts/12903/Agnese_Irbe/Uz_ko_mes_vispar_varam_ceret)
 
 
( Post a new comment )
[info]avralavral on April 19th, 2017 - 03:36 pm
"Jebkuram utilitāristam", stingri un principiāli atzīstot tikai derīguma principu (un iedomājoties, ka rīcības sekas ir skaidri paredzamas), spīdzināšana kā reizi sagādā diezgan maz problēmu; lielākas problēmas sagādā jautājumi par "paņemt teroristu, sadalīt pa gabaliem un izdalīt orgānus tiem daudzajiem, kas nomirs, ka steidzīgi nepārstādīs"; savukārt tas ieved problemātikā, kas manās acīs ir tik derdzīga, ka pat negribas spriest, vai tā ir 'nopietna'.

Pie svarīgākā: Tu esi otrais cilvēks no "nopietniem latviešu filozofiem" (trešais, ieskaitot Ivaru Ījabu), kas, reaģējot uz šo recenziju, man saka vai it kā saka, ka, jā, arī viņš spīdzināšanu uzskata par atvērtu ētisku jautājumu. Esmu ļoti pārsteigta par to. Faktiski, nevaru atgūties :) Ja es to būtu zinājusi, būtu (pārvarējusi derdzīgumu un) centusies jautājumu izvērst.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on April 19th, 2017 - 04:26 pm
Nu pag, es nerunāju par sevi. Es tikai paskaidroju, ka tas ir atvērts jautājums ikvienam utilitāristam (bet es neesmu utilitārists).
Par galvassāpēm runāju tamdēļ, ka, tā teikt, arī utilitāristi ir cilvēki. Proti, daudzi utilitāristi noteikti nepriecājas par šādu konsekvenci, bet ja reiz tāda no teorijas izriet, tad neko darīt, jāpieņem.
Līdz ar to jautājums - vai filozofa nopietnību definēsim pēc attieksmes pret spīdzināšanu?
Starp citu, man nav ne jausmas, ko par šo visu teiktu nopietnais Pārfits. Neesmu izurbies cauri tiem viņa pēdējiem klučiem, bet nekur citur, šķiet, viņš spīdzināšanu neapspriež (vai nu arī vienkārši šobrīd neatceros). Bet ņemot vērā, ka arī viņš ir konsekvenciālists (lai gan īpaša veida), tad es nezinu, cik nopietns filozofs viņš beigu beigās var izrādīties.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]avralavral on April 19th, 2017 - 05:02 pm
OK, es sapratu, par ko ir iebildums, - ka izklausās, ka es filozofus, kuriem piekrītu, uzskatu par 'nopietniem', bet tos, kuriem nepiekrītu, par 'nenopietniem'. Es piekrītu, tas nav nopietni:)

Bet Pārfita 'nopietnība' te tika iepīta nevis spīdzināšanas jautājuma dēļ, bet tāpēc, ka viņš, atšķirībā no Herisa, metaētikas problēmas nesauc par 'boring' un iebildumus, piem., konsekvenciālismam skata apolitiski, padziļināti un pēc būtības.

thanks for feedback
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on April 19th, 2017 - 05:21 pm
1) Jā, tāda bija doma.
2) Ok, sapratu par Herisu.
(Reply) (Parent) (Link)
ctulhu[info]ctulhu on October 3rd, 2017 - 11:04 pm
Ir zināms, ka ar spīdzināšanas palīdzību nevar dabūt lietojamu informāciju, ja gūsteknis ir pārliecināts par savu taisnību.
(Reply) (Parent) (Link)