slikts sapnis - [entries|archive|friends|userinfo]
slikts

[ website | untu.ms ]
[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

[Oct. 30th, 2010|07:27 pm]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
es esmu lasījis daudzas diskusijas starp apoloģētiem un teisma kritiķiem un varu identificēt divas galvenās apoloģētu retoriskās taktikas, kas noteikti daudziem ticīgajiem sniedz intelektuālu mieru par savu ticību, saskaroties ar tādiem uzbrukumiem, kas man pašam liekas vispārliecinošākie.

pirmā ir atteikšanās pamatot sofisticētu kategoriju nepieciešamību vulgārās kategorijās. piemēram, biologs varētu pamatot savas zinātniskās disciplīnas un izrietošās sarežģītas specializētās valodas nepieciešamību, vienkārši norādot uz dzīvo dabu un tās uzskatāmo sarežģītību. citiem vārdiem, laju līmenī var pamatot vajadzību pēc zinātniskā līmeņa diskursa bioloģijā. savukārt prasību parādīt, ka ticības jautājumos vispār ir, par ko runāt, ticīgie uzskata par nevēlēšanos runāt un aprobežotību. ticīgajiem viņu ticības objekts ir acīmredzams, un viņi izturas tā, it kā visiem tas tāds būtu. konkrēts piemērs no diskusijas cibā: tēja salīdzina manu prasību vispirms pamatot vajadzību runāt garīgās kategorijās ar prasību saprast svešu valodu, atsakoties to iemācīties. viņa runā konkrēti par HTML valodu, bet viņas analoģija ir nederīga, jo nav jāprot HTML, lai pārbaudītu, ka ar to taisa tīmekļa lapas. tā būtu derīga analoģija, ja būtu tikai HTML, bet tīmekļa lapas nebūtu redzamas, kā tas ir ar garīgajām kategorijām.

šī stratēģija tiek izmantota, jo prasība pamatot augstākus valodas līmeņus, runājot par ticību, ir psiholoģiskas lamatas, jo ticības objektu definīcija to neļauj izdarīt tā kā tas ir iespējams ar biologiem un zvēriem. pat ja ticīgie varētu parādīt brīnumus taisošu jēzu vai kaut ko tādu, mums nav iespējams atšķirt brīnumus no pietiekami attīstītas tehnoloģijas, tāpēc tas nepamatotu ticību.

otrā stratēģija ir marginalizēt ideju nozīmi, runājot par idejām kā par kaut ko pasīvu. šādā skatījumā ticības kritika var būt tikai pašmērķīga, jo citu cilvēku uzskati kritiķus tieši neietekmē. tāds iebildums neņem vērā, ka ir arī aktīvas idejas. piemēram, aktīva ideja bija ieviest skolās ticības mācību, un tā bija atvasināta no it kā pasīvajām idejām. tad, ja ticība tiešām būtu pasīva ideja, tā varētu pazust un pasaulē nekas nemainītos, bet tas ir acīmredzami nepatiesi.
Linkdot krepsi

Comments:
From:[info]sintetika
Date:October 31st, 2010 - 12:17 am
(Link)
prāts vs. emocijas foreva.;)
this will not pass.
[User Picture]
From:[info]vedjmah
Date:October 31st, 2010 - 09:50 am
(Link)
Mani neuztrauc, ka eksistē kristieši ar savu pārliecību. Toties nopietni aizvaino (un tas ir skaidri redzams tevis norādītās diskusijas komentāros), ka viņi uzskata sevi par tiesīgiem norādīt neticīgajiem, ka viņu dzīves ir bezjēdzīgas un tukšas.
Tā ir tik neticama augstprātība un iedomība, ka nekavējoši diskreditē pašu kristiešu iespējamību "būt par labiem cilvēkiem".

Šis piemērs:
"pai, pai, viss būs labi
gan kāds atnāks un piešķirs Tavai dzīvei jēgu, medicīna, zinātne, cerības uz progresu, vai uz ekonomisko/politisko iekārtu, vai apziņas digitalizāciju (skat. useri minddll) šiem pārdesmit gadiem eksistences, vai arī Tu pats/pati to izdomāsi, piešķirsi un visu dzīvi centīsies sasniegt. un viss būs labi
ja arī ne pēcnāvē, Tu turpināsies savos bērnos vai darbos, vai iestādītajā kokā
un galvenais, vajag daudz smaidīt un censties būt priecīgam, jo nevienam taču nepatīk drūmi un depresīvi cilvēki
nu, un ja tas viss neizdosies, tad nekas, vienmēr paliek, alkohols, cigaretes, zāle, skābe vai lsd, daudz seksa un TV, viens no šiem noteikti palīdzēs pavadīt atlikušo laiku tā, lai nerastos apgrūtinoši jautājumi
vai ne, zaķīt
"
parāda visu nepatīkamā gaismā. Ja kristietis runā šādi, man atliek vien piekrist, ka tā ir aktīvi kaitīga pozīcija.

[User Picture]
From:[info]sramgni
Date:October 31st, 2010 - 03:29 pm
(Link)
Es paliku dusmīgs.
[User Picture]
From:[info]begemots
Date:October 31st, 2010 - 12:08 pm
(Link)
Vienīgā iespēja kaut cik sakarīgi diskutēt pretēji polemizēšanai būtu tad, ja ir kaut jel kādas kopīgas izejas pozīcijas un var atrast un sākt šķetināt no tā punkta, kurā viņas sāk dalīties.

Ja teisma apoloģētiem un kritiķiem nav kopīgu pamatprincipu, par kuriem ir spējīgi vienoties, ka uztver tos sev par primārariem un patiesiem, tad nekas nesanāks.

From:[info]slikts
Date:October 31st, 2010 - 09:23 pm
(Link)
nē, ir jāizbeidz tieši šis disablist, concern-trolling, kompromisus meklējošais bulšits. tas nāk par labu tikai fundamentālistiem, kas nevilcināsies izmantot katru iespējamo paņēmienu, lai dauzītu savus pretiniekus. viedoklim, ka nederīgas un bīstamas autoritātes ir pelnījušas ņirgāšanos, ir jāizskan skaļi un skaidri un jāiespiežas kopējajā apziņā, lai tas sasniegtu arvien vairāk cilvēkus, kas arī varētu pacelt savas balsis pret nejēdzību
From:[info]slikts
Date:October 31st, 2010 - 09:27 pm
(Link)
tas arī būs tas veids, kā kaut kas mainīsies, ja jebkas mainīsies, ka būs normāli prasīt pamatojumu, un prasīt atkal un atkal, un neizrādīt nepelnītu pretīmnākšanu tiem, kas uztver sevi tik nopietni, ka viņiem šādas prasības neliekas būtiskas
From:[info]avral
Date:October 31st, 2010 - 08:23 pm
(Link)
ar to atšķirību, ka konkrētie cilvēki, pret kuriem tu te vērsies, neaizstāv ne ticības mācības skolā ieviešanu, ne arī ko citu no aktīvi ļaundabīgajām idejām (aborta aizliegšanu, homoseksuāļu marginalizēšanu, etc.), kuras tu sagrābsti interneta tumšākajos nostūros, lai varētu spārdīt savu salmu vīru. varbūt vispirms noskaidrot konkrētu cilvēku konkrētas idejas un tad runāt konkrēti? visu šo cibas diskusiju pastāvēšanas vēsturē tu turpini truli, infantili un netaisnīgi dauzīt pa vienu naglu, tipa "visi čigāni zog, tu esi čigāns, ergo tu zodz"
From:[info]slikts
Date:October 31st, 2010 - 09:15 pm
(Link)
paldies, ka tu atbildi, jo es saprotu, ka mani uzskati ir nepatīkami, jo vēršas pret kaut ko personīgi svarīgu

tu esi pārpratusi manus uzskatus, lai gan tas ir minēts gan tējas sarunā, gan citas reizes, ka es iebilstu pret ticību kā tādu, un tas nav saistīts ar konkrētajiem uzskatiem. manis teiktais pret konkrētajām ticības izpausmēm ir neatkarīga argumentācijas līnija. pamata problēma ir nepārbaudāmi, no kritikas pasargāti uzskati. tā ir lieta, kas ir kopīga gan liberālajiem ticīgajiem, gan mērenajiem, gan fundamentālistiem, gan visu citu ideoloģiju pārstāvjiem, un šī lieta ir tiešā pretrunā ar vienīgo uzticamo un pārbaudīto pieeju zināšanām, ko cilvēce ir atklājusi, proti, zinātnisko skepticismu. tā ir visuzticamākā, jo tās prognozētspēju pierāda pēdas uz mēness, vidējais mūža garums un kolosāls skaits citu sasniegumu. zinot skepticisma idejas akmeņaino ceļu konfliktā ar visu vēsturisko autoritāšu klāstu līdz tagadējam triumfam, es esmu aizskarts kā piederīgais cilvēcei, ka, par spīti visam postam un ciešanām, ko vecie domāšanas veidi ir radījuši, mani līdzcilvēki joprojām var būt tik akli, lai vēlētos uzturēt šo nederīgo, veco autoritāšu saliņas. tas ir patiesais trulums, un tā ir patiesā netaisnība pret visiem reliģiju un citu ideoloģiju upuriem un varoņiem, kas veltīja savus mūžus, lai mums būtu labāka alternatīva

tavs komentārs ir kārtējais piemērs, kā tu marginalizēsi ideoloģiju postu, lai pasargātu savas atpalicīgās virspusējības, nosaucot to par kaut ko sagrābstītu un pārspīlētu. tādi kā jūs tur sevi par kaut kādiem dvēseliskuma glabātājiem, bet jūsu patiesie vaibsti ir izķēmoti ar seklām iedomībām par kosmisku izredzētību, un jūs dusmojaties uz tiem, kas pret to pavērš spoguli, lai gan būtu jādusmojas pašiem uz sevi