23 May 2014 @ 11:04 pm
 
Šovakar jūrā ūdens likās tik silts, ka varētu iet peldēties.

Un es uz ielas redzēju puisi ar suni pavadoni. Es nekad līdz šim neesmu redzējusi uz ielas aklu cilvēku, lai gan, visticamāk, jau esmu, tikai neesmu pamanījusi. Sākumā nesapratu, ka tas nav parasts labradors, kaut arī kaut kas drīzāk, nevis kustībās (es nebiju tik tuvu, lai baigi niansēs vispār kaut ko redzētu), bet drīzāk sajūtā, ko dzīvnieks ap sevi izstaroja likas "savāds" - tāds kā atsvešināts miers, nekādas intereses ne par garām ejošo mani, ne Džeraldu. Tas džeks sarunājās ar kaut kādu citu vīrieti, viņi bija apstājušies, tāpēc arī grūti pamanīt, ka suns kaut kā atšķiras, un bija jau arī kļuvis patumšs, kas, protams, vēl samazina manu spēju redzēt kopumā. Apstājos pie tuvējā luksofora un manu uzmanību piesaistīja vārdi "es praktiski neeju ārā no mājām, tikai uz veikalu un izvest suni", sākumā nodomāju, ka vienkārši izklausās ļoti bēdīgi, bet tad man viss kaut kā saslēdzās - tas labradors, viņa jocīgais miers un neiešana ārā no mājām, paskatījos atpakaļ un ieraudzīju, ka sunim ir tādi iemaukti, kādus parasti var redzēt visos tajos video par guide dogs. Es biju tik ārkārtīgi pārsteigta, ka mierīgi gāju tālāk, un tikai pēc laiciņa aptvēru, ka šī taču ir gadsimta iespēja - kad es vispār uz ielas esmu redzējusi aklu cilvēku ar suni? Nekad! Un cik bieži Latvijā viņus var sastapt uz ielām? Bija tik žēl, ka neesmu spējusi uzreiz reaģēt un iedomāties, ka varētu iet pajautāt, vai es drīsktu uzdot dažus jautājumus, bet nu jā - es lielākoties nespēju reaģēt baigi ātri, un lēmumu pieņemšanai man vajag laiku, turklāt nebūtu jau arī baigi pieklājīgi, jo viņš tomēr jau ar kādu sarunājās. Tomēr es kā normāls maniaks apsēdos uz ielas apmales cerībā, ka viņš varbūt nāks pa to pašu ielu, pa kuru esmu gājusi es, bet tā diemžēl nenotika.
Es arī nezinu, vai skaitās pieklājīgi iet pie cilvēka un teikt apmēram "sveiki! es labprāt ar jums aprunātos un uzzinātu, kā ir būt aklam un kāda ir jūsu sadarbība ar suni, ja vien tas jūs neapgrūtina". Bet, kā jau ir zināms, pieklājība mani daudz neuztrauc, mani uztrauc tikai citu potenciālā slikti jušanās. Es vakar netā izlasīju, ka sarunā ar neredzīgu cilvēku nedrīkstot pieminēt vārdu aklums, jo tas varot tikt uztverts aizvainojoši (manuprāt, kaut ko tik sviestainu tikai latvieši var izdomāt), kas tur būtu aizvainojošs - tas taču ir ķermeņa stāvoklis, tas ir tāpat kā apvainoties par to, ka tiek pieminēts tavs vārds vai dzimums. Man šī visa sakarā liekas aizvainojošs vienīgi vārds invaliditāte, tāpēc, ka tas pēc jēgas nozūmē "nespējīgs piedalīties", kas vienk. ir klaji meli, turklāt ir ļoti nepatīkami, ka uz tevi nemitīgi attiecina vārdu ar nozīmi "sabojājies/salūzis". Mani arī līdz šim nav aizvainojis, ka cilvēki man jautā, kā funkcionē mana redze, cik daudz es varu redzēt un taml, mani var aizvainot tikai žēlums un izturēšanās pret mani kā pret "slimu". Bet labi - es nevispārinu un neesmu nekāds etalons, bet, es domāju, ka, ja cilvēku kaut kas no manis teiktā aizvainotu, viņš varētu man to pateikt.
Es pēdējā ne pilna gada laikā esmu noskatījusies/izlasījusi tik daudz par to, kā uzsākt sarunu ar aklu cilvēku, lai viņš saprastu, ka tu runā ar viņu, tāpat arī par to, kā uzvesties pavadoņsuņa klātbūtnē, lai viņš nejustos distracted, ka šīs lietas mani īpaši nemulsina un nesatrauc, mani drīzāk satrauc doma, par to, ka es esmu gatava iet runāties ar svešu cilvēku uz ielas.
Jā, nu vēl es mazliet satraucos, vai Dž nesatrauktu to suni, bet viņš, ejot garām, arī likās pilnīgi ne ausu neceļam.

Eh, varbūt man veiksies un es viņus vēl kādreiz satikšu.
 
 
( Post a new comment )
cukursēne[info]saccharomyces on May 24th, 2014 - 12:30 am
o, nez, vai liepājai ir kaut kāda līdzīga fb lapa kā "manīts bibliotēkā/vilcienā/wherever" vai kkā tamlīdzīgi, kur var ierakstīt, kādu cilvēku kur un kad esi redzējis, un cerēt, ka kāds tur zinās, kas tas par cilvēku, viņam to parādīs un viņš atsauksies - šim gadījumam ļoti noderētu.
(Reply) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on May 24th, 2014 - 12:38 am
nav ne jausmas, es fb vispār esmu ļoti formāli, ja nu kādam kādreiz uzrakstīt, ko citādi nevar sameklēt, un lai arī pati būtu atrodama.

bet vispār tieši gribēju jautāt Tev "kā pieklājības etalonam" - vai man būtu bijis ok iet ar šo cilvēku aprunāties? vai arī tas tomēr pārkāptu morālētiskās robežas. :)

vēl iedomājos, ka jāieraksta par šo arī blogā. moš arī jāuzraksta, ka man pašai ir suns, kas nav pavadonis un kuru es centīgi audzinu - tipa, vēl viena lieta, ko visually impaired cilvēks var darīt. :)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
cukursēne[info]saccharomyces on May 24th, 2014 - 12:53 am
tagad es gribu arī krekliņu ar uzrakstu "pieklājības etalons" :D

bet, nē, viņa uzrunāšana noteikti nepārkāptu pieklājības robežas, jo sevišķi, ja Tu tam cilvēkam tuvotos skaidrā un cieņpilnā veidā (un, jā, es apzinos, ka šo var izlasīt ne tikai tā, kā tas ir domāts, ka abi īpašības vārdi ir vienlīdzīgi apzīmētāji, kas paskaidro "veidā", bet, ka tie ir vienlīdzīgi papildinātāji, kas paskaidro "tuvotos", tb, tuvotos cieņpilnā veidā un būtu skaidrā :D) a la "nevarēju nejauši nenoprast, ka jūsu suns ir pavadonis, man tas ir aktuāli tāpēc un tāpēc, vai jums varbūt būtu vēlēšanās dalīties savā pieredzē" etc etc, tb, lai ir skaidrs, ka tā ir pilnībā viņa izvēle, bet ka Tev ir pamatota interese, nevis vienkārši tāds "ūūū, kaut kas eksotisks" fetišisms

un, jā, visu blogā, visu blogā!
man šodien bija ansambļa koncerts un pa dienu pirms tam cepu un šmorēju, bet rīt starp vēlēšanām un "martas asiņu" koncertu ceru tur pabakstīt arī kko uz priekšu
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on May 24th, 2014 - 01:28 am
njā, man arī pašai kaut kā tā liekas. :) bet Tavs akcepts, protams, pieklājības un ētikas jautājumos man kā vienmēr ir ļoti nozīmīgs. :) Paldies. :)

jā, moš jāielik arī bilde - beidzot es varēšu kaut kur izpaustes no sērijas "es un mans suns". :)

(Reply) (Parent) (Link)
[info]augsne on May 24th, 2014 - 12:55 am
Blogs jau ir tapis? Kur links?
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
cukursēne[info]saccharomyces on May 24th, 2014 - 12:59 am
ah, tur maģija - neredzams pagaidām!
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]augsne on May 24th, 2014 - 01:04 am
Hm, blogs par visually impaired - pagaidām neredzams, jūtos samulsusi. :)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
cukursēne[info]saccharomyces on May 24th, 2014 - 01:07 am
nez, man liekas gluži loģiski un tematiski :D
(Reply) (Parent) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on May 24th, 2014 - 01:24 am
tas lai cilvēki varētu empātiski iejusties. :)

vienk. Lelde piekrita tulkot, lai var uzreiz viss parādīties abās valodās un būt plašāk pieejams. Tagad esmu šo to jau uzrakstījusi, bet tas vēl nav publiskots.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]augsne on May 24th, 2014 - 01:32 am
Es tā minēju, ka tās valodas varētu būt iemesls. :) Jauki, ka ir kāda kustība šajā projektā.
Jā, protams, bildes vari likt. :)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on May 24th, 2014 - 01:36 am
Paldies. :)
Es tikai mazliet satraucos, ka sanāks, visticamāk, tā, ka blogs parādīsies aptuveni tad pat, kad grāmata, tb - man īpaši negribētos, ka tur veidojas kādas sasaistes, bet ko lai dara - tagad viss notiek. :)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]augsne on May 24th, 2014 - 01:37 am
Kādas sasaistes Tev nepatiktu?
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on May 24th, 2014 - 01:39 am
Principā jebkāda manas veselības situācijas ienākšana tajā kā kāds vērtē manu tekstu.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]augsne on May 24th, 2014 - 01:46 am
Man liekas, ka maz ticams, ka grāmatas un bloga lasītāji būs vieni un tie paši cilvēki, lai gan, jā, es, ja par kādu grāmatu rakstītu, pagūglētu autoru.

Bet, ja vien tas neliek neadekvāti novērtēt kvalitāti, tad arī nav nekā neadekvāta, ja kāds savelk paralēles, jo teksti jau nav atrauti no dzīves. Lai arī saprast Tevi var ļoti labi tāpat.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on May 24th, 2014 - 11:57 am
Nē, nu man ir naivas cerības, ka to blogu lasīs visi. :) Arī lit. kritiķi. :) (ne manas grāmatas kontekstā, bet principā - tāds ir mērķis - aktualizēt šo visā sabiedrībā, cik vien daudzos cilvēku lokos iespējams, tb - nevis tieši par mani, bet par problēmu kopumā. :)

man jau arī tā liekas, vienk. cilvēki mēdz paamnīties visneadekvātās lietas savulkt kopā.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]augsne on May 24th, 2014 - 12:06 pm
Lit. kritiķi to lasīs, ja Tu tieši to blogu reklamēsi sasaistītu ar sevi. Nu, tb, ja Tu gribi, lai lasa visi, tad arī par to jārunā visur. :)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on May 24th, 2014 - 12:16 pm
Nē, nu to blogu ir plāns tiešām reklamēt (man gan pagaidām nav ne jausmas, kā). Ja to lasīs daži cilvēki, kas paši nejauši uzies, tam nav lielas jēgas, tb – man bija tik grūti saņemties publiski par to rakstīt, tad es vismaz gribu pēc iespējas lielākus procentus, ka tam ir iespēja kaut ko tiešām kopējā situācijā mainīt.
Vienk. tas, ka tu esi kaut ko lasījis par autoru, jau nenozīmē, ka tu nespēj viņa literāro darbību uztvert atsevišķi, tādā ziņā es negribu sasaisti, nevis, lai vienk. par to nezina.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]augsne on May 24th, 2014 - 12:20 pm
Ā, es tad vienkārši nesapratu, kāpēc problēma ir tajā, ka blogs un grāmata atveras apmēram vienlaikus, bet, jā, vienīgais apstāklis, kurā no sasaistes varētu izvairīties, būtu blogu atvērt tikai tad, kad grāmatas vilnis pierimis, bet tad sasaisti tāpat varētu savilkt, kad iznāks nākamā.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on May 24th, 2014 - 12:31 pm
Tev liekas, ka no tā izvairīties nav iespējams, ja?
Tas bija tas, kāpēc man sākumā likās, ka es nekad negribētu blogu rakstīt - nu, ka tagad tas, kas notiek ar manu redzi, atsauksies arī uz visu citu, bet es par to tur arī rakstu, bet jā - tad es sapratu, ka tas ir briesmīgs egoisms, tb - neviens cits to nedara, bet es to varu, un tas tiešām varbūt, varbūt varētu kaut ko mainīt, so - tas ir jādara. Es vienk. rēķinos, ka varētu būt jāpiedzīvo arī viskautkas nejauks šī dēļ, lai gan pēc būtības es neredzu, kāpēc, tb - man nav jābūt tikai kaut kam vienam.
Un nav vienmēr pasaulei jāizdabā. :D
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]augsne on May 24th, 2014 - 12:33 pm
Atkarājas, protams, no tā, kurš par grāmatu raksta, bet klačas jau gan būs noteikti - klačas ir vienmēr. :)
(Reply) (Parent) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on May 24th, 2014 - 12:35 pm
Un principā es domāju, ka par to tāpat ar laiku uzzinātu, tb - lit. vide ir maza, vienkārši tas notiktu lēnāk.
Lai gan aktīva reklamēšana jau moš nepagūs notitk, kamēr ir grāmata aktuāla, tā kā, varbūt nebūs tik traki, jo laika jau palicis baigi maz.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]augsne on May 24th, 2014 - 12:38 pm
Manuprāt, lit. vidē noteikti par to zina stipri vairāk cilvēku, nekā Tev tagad varbūt liekas - Tu taču esi rakstījusi gan te, gan runājusi ar cilvēkiem. Tikai, kamēr tas ir "man te pastāstīja" līmenī, tikmēr jau tādos publiskākos rakstu galos tādas delikātas tēmas neapskata, bet, manuprāt, blogu var uztvert kā akceptu, ka Tavā sakarā par to skaļi drīkst runāt. Cik tas sanāk ētiski/gaumīgi un vai to vispār izmanto, tas, protams, atkarīgs no rakstītāja/runātāja viedokļa.
(Reply) (Parent) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on May 24th, 2014 - 12:40 pm
nē, nu klačas ir jau tāpat, tā jau nav lieta, ko var noslēpt, tb - par šo jau zina visādi cilvēki, par kuriem man liekas - no kurienes tas nāk? bez visa bloga.

atsaucoties uz veco labo Raini, nav jāpievērš uzmanība tam, ko par tevi runā, tas tikai novērš uzmanību no mērķiem. :D :D

kopumā šis man ir ļoti mācījis padomāt, ko es gribu un kas man ir svarīgi, un ko es nedaru tikai tāpēc, ka "cilvēki runās,"you don't have that kind of time".
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]augsne on May 24th, 2014 - 12:43 pm
Nu, re, Rainis jau sen prātīgi atzīmējis. :D
(Reply) (Parent) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on May 24th, 2014 - 12:45 pm
Nē, nu es akceptēju, ka par to runā arī tagad. :) Vispār labāk, lai runā skaļi, nevis pa stūriem. Vienk. es pati nekad nerakstītu recenzijā, ka cilvēks ir ratiņkrēslā, jo, manuprāt, tas būtu pilnīgi nevietā
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]augsne on May 24th, 2014 - 12:54 pm
Manuprāt, tas atkarīgs no tekstiem. Ja dzejoļos ir visādas asociācijas ar nestaigāšanu, neesošu kāju niezēšanu, tad, es domāju, tas būtu diezgan stulbi to analizēt tikai no poētiskā viedokļa, "šī metafiziskā līdzība, bla, bla, kas gan autoru ir iedvesmojis", kad cilvēkam vienkārši nav kāju. :) Bet arī tad jābūt sajēgai, kā to pieminēt un nesākt runāt par tekstiem tikai kā par aprakstu veselības stāvoklim.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on May 24th, 2014 - 01:14 pm
:D
jā, jā, protams, bet es vairāk domāju kaut kādu birku piekāršanu "šis autors ir slims" un tādā garā.
bet man arī kopumā ir raksturīga autora nenozīmīguma pieeja, tb - man par autoru vispār nekas nav jāzina, lai analizētu viņa tekstu, ir vērts zimāt par viņa literāro darbību.

Es zinu, ka šī pieeja latv. lit. kritikā nav pārāk populāra, tāpēc es to arī uzskatu kopumā par diezgan neprofesionālu (tb – es neuzskatu sevi par “krutu kritiķi”), bet es nekad neesmu slēpusi, ka man šīs autora/teksta tik ciešās sasaistes tendences nepatīk un es tāda tipa lit. kritiku pārāk nopietni nevērtēju.. :(

Protams, kad runa būtu par manu tekstu analīzi, gan jau tāpat vismaz pirmajā brīdī būtu puņķi un asaras, ja kaut kādas, pēc manām domām, neadekvātas saiknes parādītos, jo es vienk. lietas ļoti pārdzīvoju, bet kopumā tas aizmirstos tāpat kā visi gadījumi ar neapmierinātajiem autoriem, kuri pēc kritikām izpaužas soc. portālos, stāsta par mani savās lekcijās un taml, jo man tas vienkārši liekas dumji.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]augsne on May 24th, 2014 - 01:22 pm
Jā, es saprotu. Man jau arī par savu psih vēsturi būtu sajūta, ka, ja kāds to pieminētu kā apstākli, kas ietekmējis literāros darbus tā, tā un tā, tad tas būtu ok, bet, ja formulējums būtu "nu, te jau tikai pierādās, ka autors ir kukū, sen zinājām", tas mani gan aizvainotu. :) Bet - man par to nav bloga, domāju, ka tas tāpat paliek klaču līmenī un neviens uz to publiski neatsauktos. Tiem autoriem, kuriem ir līdzīga psih vēsture, vismaz neesmu redzējusi tādas negantas recenzijas. Komentārus gan.
(Reply) (Parent) (Link)
[info]augsne on May 24th, 2014 - 01:13 pm
Tas ir kaut kā tā, ka, man liekas, ir ok runāt par tekstu, kurā izpaužas dziļa bezcerība un izmisums, minot, ka tas ir aprakstīts tik niansēti un līdzpārdzīvojami, ka, šķiet, autors to ir piedzīvojis uz savas ādas, pazīst no iekšpuses. Ja es lasītu tekstu, ko rakstījis cilvēks bez kājām, un sajustu, ka man nav kāju, man tas liktos izcili un noteikti pieminams recenzijā. Ja autors tekstos nekā nebūtu atsaucies uz savu kondīciju, tad, protams, to pieminēt būtu bezjēgā.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on May 24th, 2014 - 01:17 pm
es saprotu, ko Tu domā. :)
man arī nešķiet, ka Tu jebkad publiski spētu neētiski izteikties par cilvēku bez kājām. :)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on May 24th, 2014 - 01:44 pm
nu jā - komentāri. :)


(Reply) (Parent) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on May 24th, 2014 - 01:38 am
pat rūnas saka, ka tagad ir pļauja. :)

(es, protams, protu tās likt un skaidrot. :D
(Reply) (Parent) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on May 24th, 2014 - 01:29 am
starp citu, vai Tev liktos ok, ja es publicētu tur kādu no Tevis uzņemtajām bildēm ar mani un Dž?
(Reply) (Parent) (Link)