Chloroform Sauna ([info]martcore) rakstīja,
@ 2009-05-15 12:06:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
es, starp citu, vakardien noskatījos ilgi gaidīto un meklēto bulgāru filmu "zift", kas ir tāds unikāls noir narratīvā (naturāli) izstāstīts sociālreālisma (60-ie gadi bulgārijā, kārtējais personības kults) storijs - tur, naturāli, visu laiku iet varoņa iekšējais monologs tipa "es skatījos debesīs, un tās man vērās pretī ar asiņainām acīm", tajā pašā laikā rāda kaut kādu kārtējo komunistisko gastronomu vai poliklīnikas pieņemšanas telpu. nu, un tas viss kopā atjaukts ar anekdotēm un stāstiem, kas varētu ļoti patikt edmundam frīdvaldam - pati pirmā ir par to, kā asenizators ielēja sievas uzšāvējam dzīvoklī pa logu trīs tonnas ar sūdiem.

es neteiktu, ka tas viss kopā harmoniski darbotos, tas ir drīzāk ārthausa eksperiments. iedomājieties vesternu ar rūdolfu plēpi galvenajā lomā. nu, jā, ņesurazna, toties, cik tas viss ir AHUJENNA SPILGTS UN UNIKĀLS KINO, ne dižs un grandiozs, bet tāds, kuru var točna skatīties kā melno kaķi, balto kaķi, reizes desmit pēc kārtas, pilnīgs masthevs

vēl apbrīnojami ir tas, ka beidzot vari pat piefiksēt un identificēties ar paaudzes iezīmēm un trendiem - visprecīzāk kino trāpa sorokina garstāstā "norma" un peļevina "dziedošo kariatīdu zālē", jo tēma abos darbos par to, kā dievlūdzēja mātīte pārošanās laikā atkož partnerim galvu - nu, tā nevar būt īpaša sagadīšanās, es tādādiem koinsidensiem ne pārāk ticu :)
plus vēl tur, piemēram, ir pāris varoņi bez vārdiem, kā Zaglis un Juvelieris, kaut kā uzreiz atpazīstu dažus vietējos scenārijus un nila saksa pieminētās tamborētās vestes, bet tas laikam jau ir nenovēršami.

bet tas viss hujņa

es, protams, šādos gadījumos, kad kāds no bijušā austrumu bloka (poļus atskaitot, jūs taču saprotat) uztaisa krutu kino, uzdodu sev jautājumu - a kāpēc kaut ko tādu neizdarījām mēs? nu, pagātne taču līdzīga, tehniski tas ir mazbudžets, tas, ka "dzifts" ir melnbalts, vēl nenozīmē, ka tur būtu kādas kinematogrāfijas virsotnes. kur ir tā atšķirība?

atšķirība ir tur, ka latvija ir TIK PELĒKA UN NEIZTEIKSMĪGA, PAT SAVĀ NESENAJĀ PAGĀTNĒ UN VĒSTURĒ, ka tur gluži vienkārši nav par ko. rakstnieks bankovskis vēl var uzrakstīt kaut kādas (labas) grāmatas, bet to, kā spilgti un akcentēti atspoguļot kādu konkrētu laika posmu vai konkrētu sociālu norisi, diskursu, subkultūru - ņi-hu-ja. pat par dzeršanu nevaram, jo tas viss ir smieklīgi uz krievu kino fona. tāpēc arī visi stārteri hujārī uzreiz par narkomāniem, taču treinspotings liepājas guļamrajonā tosmārā jums nebūs. actions trijās priedēs nebūs. ģeniālas naudas laupīšanas no bankas nebūs, ja vien bankomātu neaizvilks opel vektra ar trosi, par laukiem jāfilmē astoņminūtīgas neeksistenciālas multfilmas. slešers ar šķaidītu spirtu, tabureti, dakšiņu un apmīšanos trepjutelpā, kamēr ierodas policija.

protams, vienmēr var nofilmēt labu mīlasstāstu trijās istabās, bet komunalku laiks arī sāk beigties.


(Ierakstīt jaunu komentāru)


(Anonīms)
2009-05-15 12:45 (saite)
par spīti visai savai cik-vien-var nepatriotiskajai būtībai, uzskatu, ka neba nu pelēkums pie vainas.
imho jauno filmmeikeru talanta, veiksmes utt formula ir daudz nekaunībasXspēja to adekvāti pasniegt uz ekrāna.
mūsējiem parasti trūkst viens no komponentiem (biežāk otrais, bet reizēm tomēr arī pirmais pie otrā esamības).

bet vispār es kā reiz tagad par kaut ko līdzīgu rakstu. priecāšos par izvērstu tēmu :)

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]martcore
2009-05-15 12:49 (saite)
mentalitāte, milkij, it has something to do with mentality
no otras puses ir, protams, milzīgs izaicinājums atrast patiešām neparastus gājienus

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


(Anonīms)
2009-05-15 12:56 (saite)
nu bet paklau, kincenes laikā mums taču bija krutas filmas - tas pats Rolands Kalniņš, kas filmēja zajebisj.
nemaz nerunājot par t.s. poētisko dokumentālo kino, kas vispār tāds ir viens vienīgais visā pasaulē, kaut kas tāds, kas ir tikai rīgā.

a mentalitāte - tak mentalitāte vienmēr tāda ir bijusi, ja nu pēdējos 10 gados vairāk safakota ar politiku, ekonom. nestabilitāti un vispārēju izmisumu. bet šim es neredzu korelāciju ar filmveidošanu.

pareizi mamuts saka - vajag sižetus ikdienā meklēt, nekādi United 93 un Troy mums te nesanāks. kaut gan arī Rīgas Sargu stōrijs prasmīgās rokās varētu būt bijis kruts.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


(Anonīms)
2009-05-15 12:58 (saite)
..rūgtais secinājums par safakoto mentalitāti - neatkarība mums nav nākusi par labu. dajoš atpakaļ okupāciju!!

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]martcore
2009-05-15 12:59 (saite)
un vēl mums vajag smukāku dabu!
siguldu filmēt tas pats, kas eifeļa torni, thhh

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


(Anonīms)
2009-05-15 13:04 (saite)
nu tas arī kā un kur paskatās.
sigulda un jūrmala jeij bogu ir bōring un līdz vēmienam, toties ir laukos visādi skaisti skati ar pamestām lauku mājām starp ābelēm, tur pie rāznas ezera ir glīši bezgala, pāvilosta ir brīnišķīga, nu un tā. (un te mēs atkal atgriežamies par skaistumu mazajās lietās :) )

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]mamuts
2009-05-15 12:46 (saite)
Varbūt tomēr ne pelēka un neizteiksmīga, kā mums tas liekas. Manuprāt, būtu jārunā par nespēju ieraudzīt skaisto un aizraujošo ikdienā - piemēram, ja kāds izsekotu jebkuras Latvijas lielveikala preces ceļu no ražotāja līdz patērētājam, man liekas, sanāktu laba detektīvfilma ar šausmu filmas un trillera elementiem. :D

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]biezpientaure
2009-05-15 15:16 (saite)
tautai, kas gadsimtiem jāta, vienārši ir jābūt uz iekšu vērstai, padrūmai, samērā depresīvai un apvainotai uz pāridarītājiem. No šejienes arī izpausmes mākslā.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?