kanariņš - [entries|archive|friends|userinfo]
helvetica

[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

[Nov. 16th, 2011|12:06 pm]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
[Tags|]

Šodien Saatchi korporatīvais kombains galerija par 'šīs dienas mākslu" ir norādījusi Karīnas Rungenfeldes "Jaunava ar bērnu". Kas protams, ir ļoti jauki un darbs arī smuks, visādās sociālajās vietnēs tik vāc 'like' un 'share' un visādus starptautiskas auditorijas pozitīvus jūsmas saucienus. Vienīgā problēma, ka šī darba nosaukumā, nedz pieejamajos aprakstos (iespējams, kkur dziļāk parokoties ir iespējams atrast, bet es te par fikso skatītāju vulgaris) ne ar pušplēstu vārdiņu netiek norādīta šī darba saikne ar Kārļa Padega "Marijas ielas Madonnu", kas kompozicionāli u.c. formāli ir neapstrīdams iedvesmas avots, lai neteiktu cīšāk.



K.Padegs. Marijas ielas madonna. 1932. A/e. LNMM kolekcija. Foto: Normunds Brasliņš
Photobucket

K.Rungenfelde. Jaunava un bērns. [2010]. [a]/e.
Photobucket


Otrās neatkarības laika vidū, presē izskanēja pamatīgs skandāls par Maiju Tabaku un vairākiem fotogrāfiem, kuru darbus - fotogrāfijas - MT bija tieši pārgleznojusi savās gleznās, papildinot ar atsevišķām, viņai raksturīgām detaļām. Nepatīkamāku šo situāciju vērsa fakts, ka par MT izstādi publiski izskanējušās jūsmīgās atsauces lielākoties jūsmīgi atsaucās uz elementiem, kas nebija viņas pašas sacerēti, nepievēršoties, vai pievēršoties minimāli tiem elementiem, kas bija MT oriģināli. 3 fotogrāfi MT tiesā neiesūdzēja, bet pasūdzējās Latvijas Mākslinieku savienībai, kas mēdz krāmēties ar autōrtiesību jautājumiem. Sekojošajā preses izdevumā tika publicēta arī M.Heimrāta atbilde, kurā, analizējot dažādus precedentus, secinājums bija, ka māksliniekiem vajadzētu būt uzmanīgākiem un, ja arī notiek kāds tiešāks pārcēlums, tad atrunāt to darba etiķetē. Jo mākslinieki jau to nedomā ļaunprātīgi. Līdzīgi jautājumi un secinājumi salīdzinoši nesen uzjundījās arī Ievas Iltneres darbu sakarā, mazākā mērā - arī LNMM izstādes "Hibrīdu pārlidojumi" sakarā, kur par izstādes centru tika padarīta fotogrāfijas-stājmākslu savstarpēji 'bagātinošās' attiecības.

Tā nu viņš ir. Oriģinalitātes prasības smagā nasta spiež kamiešus. vairākus simtus gadu atpakaļ savukārt viss bija otrādāk, autors pieturējās pie iepriekšējo izcilo autoru izstrādātā ceļa, vizuālās mākslas darbi tā arī tika parakstīti, atsaucoties uz pirmavotu (XX gravīra pēc YY "ZZ"), filozofija pilna ar visādiem 'pseido-dionīsijiem' etc., jakobīņu novelēs nesekošana līdzi kanonam bija nevis oriģinalitātes, bet gan muļķības pazīme, kur autors "kaut ko nav īsti līdz galam sapratis" etc. Nezinu, vai būtu vajadzīgs atgriezties šajos laikos, taču, manuprāt, nevajadzētu kautrēties un kaunēties pieminēt arī kkur savus iedvesmas avotus, ja jau no tiem ir smelts tik pamatīgi, tad jāļauj arī agrīnākajam savu daļu jaunā slavas dabūt, paša darba labās kvalitātes tas nemazinās, ja tur tādas kādas labās kvalitātes būs..


starp citu, lūk, info par šarmanto K.Padega personu un dzīvisadzīvi 20.gs. 20./30.to gadu Latvijā (tuvākais lasījums sanāk tieši J.Kalnača. Viņa runas nav šovi, bet šovs ir saturs, kam viņš ir izurbies cauri..); pie reizes arī iemetot aci J.Kalnača kūrētajā izstādē un iegādājot viņa izdoto katalogu, kas ir viens fantastisks katalōgs!
linkpost comment

Comments:
[User Picture]
From:[info]ttp
Date:November 16th, 2011 - 12:47 pm
(Link)
es ceru, ka paspēšu to izstādi vēl redzēt, bet šitais darbu plaģiātisms ir atklāts pizģets, it sevišķi ņemot vērā, ka orģināls izskatās tik elegants salīdzinājumā ar noslīkušo pakaļdarinājumu akvārija nogulšņu krāsā
[User Picture]
From:[info]begemots
Date:November 16th, 2011 - 01:10 pm
(Link)
> Tā nu viņš ir. Oriģinalitātes prasības smagā nasta spiež kamiešus. vairākus simtus gadu atpakaļ savukārt viss bija otrādāk, autors pieturējās pie iepriekšējo izcilo autoru izstrādātā ceļa,
--
Es drīzāk teiktu autortiesību smagā nasta. Nezinu, vai Padegam ir mantinieki, un vai uz gleznām arī tas attiecas tādā pašā apjomā, bet, ja šis būtu literārs darbs, Rungenfeldi, man šķiet, viņi varētu iesūdzēt tiesā.

Kas savā ziņā būtu absurdi, jo tīra oriģinalitāte mākslā nu jau mūsdienās ir teju nereāla, un iespējams arī idejiski bezjēdzīga (kurš tādu mākslu spēs uztvert?). Man šķiet, pat fotogrāfiju pārfotografēšana (kas arī reāli notiek starptautiskos konkursos ar prēmijām, kur ik pa brīdim uzpeld, ka galvenās balvas norauj kāds, kas pārfotografējis cita autora citā konkursā uztaisīto) ir savā ziņā gribot negribot pārinterpretācija.

Bet atsauces, protams, vajadzētu gan.
From:[info]spicausis
Date:November 16th, 2011 - 03:04 pm
(Link)
/meklē piemērotu citātu, lai nomainītu «Rolavs» ar «Padegs»
[User Picture]
From:[info]vilibaldis
Date:November 16th, 2011 - 05:48 pm
(Link)
smalki to saucot par postmodernisma citātu :))
bet nu, ja bez ironijas šis gadījums kaut kā par daudz ar pirkstu acī iebraucis, bet par Padegu baidos ka Saatchi kungs diez vai jel kad pat garām skrienot ir dzirdējis... joka pēc iekomentē pie bildes, labprāt ievērtēšu vai to vispār pamanīs.
From:[info]antons_v
Date:November 16th, 2011 - 07:41 pm
(Link)
Ilgi domāju, vai tādam estētiski neaptēstam cilvēkam, kā man vispār par šo tēmu kaut ko pukstēt (esmu vairākkārt apsūdzēts tajā, ka man esot konservatīva gaume, lai gan es tā arī neesmu sapratis, kā tieši šis konservatīvisms izpaužas, jo es parasti cenšos turēt savu uztveri cik vien iespējams atvērtu jauniem pārdzīvojumiem un lāga nesaprotu, ko vēl es varētu darīt, un tomēr lielākā daļa mākslas vienalga man izrādās totāli vienaldzīga, bet nu whatever, stāsts nav parto).

Skatoties uz Padega gleznas interpretāciju līdzība ir tiešām tik pat uzkrītoša kā starp Rolava un Kūļa tulkoto Kantu. Bet es nepaslinkoju un paskatījos citas minētās mākslinieces gleznas tajā Saatchi galerijā. Kārtējo reizi jāsaka, ka šīs dāmas autputs mani neuzrunāja ne vella, kaut gan vispār man patīk darbi, kuros mākslinieki demonstrē gana attīstītas tehniskās iemaņas. Un arī šī glezna neuzrunāja, kurpretim Padegs - tas gan patika.

Rakstu visu šo garo ievadu lūk, kādēļ: ja nevar nospiest tā, lai saglabātu to galveno dēļ kā bija vērts spiest, tad nafig vispār ielaisties? Jeb šeit māksliniece kārtējo reizi ir baigi provokatīvā ar to, ka apzināti uzzīmē "kontraversiāli skandalozu" darbu?
[User Picture]
From:[info]helvetica
Date:November 16th, 2011 - 07:58 pm
(Link)
par to tehnisko viņas vēl varētu pastrīdēties, bet visādi citādi 'motīvu' pārgleznošana mākslā nav nekas jauns vai neparasts, vienīgais, laikam oriģinalitātes piešprice, nafig vipār ķerties pie kkā, ko cits jau ir uzgleznojis, ir jābūt pietiekami acīmredzamai, lai šaubas un jautājumi nerastos.

starp citu, ir tāda grāmatiņa: "Art in the courtroom", ļoti aizraujoša, gluži kā detektīvs, kur - arguments pa argumentam - tiek izsekots līdzi dažādām, ar mākslas keisiem saistītām tiesas prāvām.
From:[info]antons_v
Date:November 16th, 2011 - 09:51 pm
(Link)
Jā, tehniskā puse nav izcil-perfekt-ideāla, bet tādam, kā man ar šo pilnīgi pietika (man, btw, naivisms ļoti imponē - tur ir tāds liels un tizls šarms).

Par oriģinalitāti - tās zaļās lapas man tur patīk vairāk par izplūdušajiem bumbierveida ķermeņiem. Varbūt, ka provokatīvāk būtu figūras vispār neizzīmēt, atstājot tukšu vietu? Iznāktu akcentu nobīde par labu lapām.

Oi, ar jaunām grāmatām man vispār ir trakums, pašlaik lasu vienlaicīgi divas - vienu par farmācijas biznesa ēnas pusēm, otru par medicīnas kopumā ēnas pusēm. Mākslai būs jāgaida, kamēr man atbrīvosies vieta grafikā.