making sense - [ieraksti | vēsture | ko es lasu | par mani]
gedymin

[   par mani   ]
[   arhīvs   ]

[7. Apr 2020|11:03]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Liberālās demokrātijas šķietami stāv trilemmas priekšā:
1) Ļaut daudziem cilvēkiem nomirt
2) Ļaut ekonomikai ilgi iet uz leju
3) Ieviest tāda mēroga novērošanas sistēmu, kas nav savietojama ar liberālismu un demokrātiju

Tāpat arī ir daudz šeit cibā runā tā, it kā šādu krīžu novēršanai nākotnē būtu tikai divas alternatīvas:
1) nacionāla mēroga risinājumi un slēgtas robežas
2) autoritāra pasaules valdība, kura varētu problēmu atrisināt ar globālu lockdown'u

Bet es tikai gribu atgādināt, ka tā nav. Vēl viena alternatīva ir decentralizēti risinājumi:
https://twitter.com/mikarv/status/1246124667355660291

Jau tagad formalizēti decentralizētie protokoli veiksmīgi darbojas bitkoinā un citās kriptovalūtās, un pozitīvā vīzija ir tāda, ka tie varētu tikt ieviesti arī citās dzīves jomās. Pasaules valdības vietā mums vajag pasaules pilsoņu kopumu.
saiteatstāt nospiedumu

Comments:
[User Picture]
From:[info]brr
Date:7. Aprīlis 2020 - 11:27
(Link)
vienīgais decentralizēti risinājumi īsti nevar darboties sociālu normu un jaunu nolikumu ievērošanas veicināšanā.
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:7. Aprīlis 2020 - 14:16
(Link)
OK, kā izskatīsies kriptovalūtai līdzīgs risinājums ja problēma ir ``apturēt pasaules transporta sistēmu uz 3 nedēļām``
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:7. Aprīlis 2020 - 14:21
(Link)
cilvēki nobalso, iestādes izpilda
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:7. Aprīlis 2020 - 14:24
(Link)
Tad cilvēkiem jābūt informētiem + cilvēki ne vienmēr ir kompetenti redzam kādas deziformācijas izplatās tagad par epidēmiju. OK, cilvēki nobalsoja nojaukt 5G stacijas :D
From:[info]rindra
Date:7. Aprīlis 2020 - 16:17
(Link)
Šis raksts ir par līdzīgām tēmām, tikai teorētiskāk.

Tu to sauc par "decentralizētu pasaules pilsoņu kopumu". Šajā rakstā to sauc par "mutual aid". Abi divi sasaucas ar anarhismu (kas ir gana izsmalcināta politiska kustība, nevis vienkārši haoss).
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:7. Aprīlis 2020 - 17:17
(Link)
Jā, kaut kā tā.
From:[info]rindra
Date:7. Aprīlis 2020 - 17:38
(Link)
Tur ir viena problēma, ko var atrisināt tikai kaut kāda veida globāla kooperācija.
Viena grupa, piemēram, kādi tehnoloģiski advancētāki anarho-kapitālisti var (piemēram) atrast vakcīnu, bet peļņas un/vai ksenofobisku iemeslu dēļ to liegt citām grupām.
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:7. Aprīlis 2020 - 17:52
(Link)
Teorētiski jā. Praktiski ne uz ilgu laiku. Zinot kā strādā zinātne, ja kaut ko spēj atklāt privātie, to spēj atklāt arī publiskās laboratorijas, varbūt pēc kāda brīža.

Vienīgā problēma ir patenti, kas ļauj privātajiem iegūt kontroli pār "intelektuālo īpašumu" - šī sistēmas daļa būtu jāmana nebūtu jāļaut patentēt tādas lietas kā covid vakcīnas.
From:[info]rindra
Date:7. Aprīlis 2020 - 18:14
(Link)
Cerams. Big pharma nav laba reputācija, piemēram, un varētu teikt, ka tām ir sava veida paralēles ar anarho-kapitālistiem, jo šīs korporācijas valsti ir nopirkušas un tādējādi kancelējušas daudzus ierobežojumus. Tai pat laikā zināms, ka daudzas zināšanas, kas ir to izstrādāto preparātu/vakcīnu pamatā tikušas izstrādātas pamatā par valsts (t.i. nodokļu maksātāju) naudu. Jeb - sociālisms bagātajiem, kapitālisms nabagajiem.

Ir cilvēki, kas runā ne tikai par to, ka nedrīkst patentēt vakcīnas, bet gan par to, ka jāveicina daudz plašāka pieeja zinātniskām zināšanām kopumā:
https://creativecommons.org/2020/03/19/now-is-the-time-for-open-access-policies-heres-why/

From:[info]rindra
Date:7. Aprīlis 2020 - 19:08
(Link)
Principā tā galvenā doma tāda, ka bez devas sociālisma decentralizācija var būt ļoti ļauna.
Un bez devas globālisma pandēmiju un klimata krīzes laikā arī neiztikt.
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:7. Aprīlis 2020 - 22:07
(Link)
Otrādi arī ;)

(sociālisms bez decentralizācijas ir autoritārisms)
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:7. Aprīlis 2020 - 22:22
(Link)
Nez kā sanāk ka sociālisms nekad nav decentralizēts. Varbūt tāpēc, ka tam ir inherenta virzība pret jebkā autonomiju līdz ar to tas vienmēr beidzas ar stiprāku vai vājāku totalitāru birokratūru.
Citiem vārdiem sakot - decentralizācija=nacionālisms, ja vien tu netici Ctulhu tipa autismiem par to kā cilvēki vairāk vieno komūnas pēc profesionālām un hobiju interesēm, nevis asins un zemes.
From:[info]rindra
Date:7. Aprīlis 2020 - 23:00
(Link)
Jā, tā ir. Bet tavs ieraksts bija par decentralizāciju, tāpēc arī mani komenti vairāk par to.

Nav taisnība, ka sociālisms nevar būt decentralizēts. Es tikai nesen sāku ielasīties šajā visā, bet pat es zinu, ka ir kreisās kustības, kas reizē atbalsta sociālisma idejas un decentralizāciju (piem. visādi socialist anarchism novirzieni).