Eos ([info]eos) rakstīja,
@ 2024-04-26 01:22:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Radošie
Šodien noskatījos video par radošo procesu, kura premisa man šķita galīgi aplama:

“Why artists are (almost) never happy"
https://www.youtube.com/watch?v=WKMnkfSyHG8

Par to, ka radīt nozīmē reflektēt par pasauli sevī, kas rodas, mijiedarbojoties ar pasauli apkārt.

Man šobrīd nav daudz paziņu mākslinieku. Reiz bija grafiķe, kura dzīvoja man tuvu, mēs šad un tad sarunājāmies par to, kā ir gribēt darīt lietas, par ko Latvijā maz maksā. Kā ir strādāt maizes darbu, lai varētu atļauties atlicināt laiku tās darīt.

Šajā video uzsvērtas vairākas lietas:

Radošie cilvēki:

1) Ir ļoti jūtīgi
2) Jūt vajadzību dot pasaulei
3) Veido tādas analoģijas savā iekšējā pasaulē par procesiem, notikumiem, jūtām, emocijām, ka loģiski domājošie ārsti viņus var noturēt par psihiski slimiem
4) Ir ar lielu vajadzību pēc laika vienatnē

Tā nobeigumā pieminēta Japānas grāmata un koncepts Ikegai, kas
saka, ka cilvēks ir spējīgs dzīvot sabiedrībā, ja ir atradis lietu, kas

1) Padodas
2) Patīk
3) Par ko maksā
4) Kas ir vajadzīga sabiedrībai

Tajā pat laikā minēts, ka liela daļa mākslinieku, kas neprot un negrib neko citu darīt, kā tikai radīt, sabiedrībā dzīvot nemaz negrib. Un tāpēc ir nelaimīgi, jo cilvēks bez sabiedrības pilnībā iztikt nevar veselīgā formā un ilgstoši.

Video man šķita tiešām depresīvs. Cilvēks var palaist vaļā savu mākslinieka identitāti un dzīvot ar citu sajūtu, ja viņam ir kaut viena cita kopiena, profesija, amats, sabiedrība, pie kā viņš pieder.

Es, piemēram, trenēju šahā, un šaha treneri ir citādāki kā rakstnieki.
Mācu latviešu valodu un angļu valodu, tulkoju, un valodnieki ir citādāki kā šaha treneri.
Laboju datorus, un IT speciālisti ir citādāki kā valodnieki.

Mans pašvērtējums tāpēc nav tik ļoti atkarīgs no tā, vai mans jaunākais stāsts kādam ir paticis, vai kaut viens cilvēks pateicis, ka tur izlasījis jaunu veidu kā paskatīties uz pasauli, un tas viņu sajūsminājis.

Tajā pat laikā komplimenti manu ego neceļ tik ļoti debesīs, jo zinu, ka augšana un izcilība ir daudzu gadu pakāpenisks process, turklāt humanitārajās zinātnēs un mākslā arī mazliet relatīvs.

Es kaut ko daru, jo mīlu procesu. Gala rezultāts nekad nav tāds, lai būtu 10/10, nekad nav perfekts. Es kļūšu viedāks un izdarīšu vēl labāk. Tā vienmēr notiek.

Vissvarīgākais ir radošam cilvēkam saprast pašam sevi. Jo Tu esi sev pirmais kritiķis, pirmais fans un atbalstītājs.


(Lasīt komentārus) - (Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]eos
2024-04-26 13:24 (saite)
Komentārs no paziņas-rakstnieka:

I'd say that it is common for artists (not ubiquitous, just common) to have an inner web of connections which are particular. Those resurface time and again as "motifs" in their work.

The connections can be irrational from the outside, but can't be irrational from the inside - since no system is irrational according to its own principles. However, a system can lead to ridiculous convolutions, if its axioms guide it there (imagine a system where instead of two opposite half-lines of positive and negative numbers, you had to the left the negative numbers, to the immediate right the positive numbers, but then another half line of negative numbers which are "more negative" than the original line.

In such a system, there is indeed one final positive number (well, at least if we assume the line doesn't extend past the second negative half-line).
In some cases, particular systems can lead to not understanding things at school, for purely psychological reasons.

Kafka mentions in his diaries that as a kid/teen, each year he was certain he would fail the class. I suppose that passing all of his classes was due to discovering ways to see patterns while retaining the sense of not understanding. If it was a matter of insufficient intelligence, on the other hand, provided they had passed, you'd more than likely get someone who doesn't understand they don't understand (= treating the mental tricks as understanding).

On the other hand, it can be easily argued that if you have a love for something, you are far more likely to seek understanding than a shortcut - whether shortcuts exist or not.

(Atbildēt uz šo)


(Lasīt komentārus) -

Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?