antiprojekcija ([info]antiprojekcija) rakstīja,
@ 2021-04-13 09:23:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Liberāļa atbilde uz morālu dilemmu
Runāšu par Roberta Romanovska rakstu "Liberāļi un morālās dilemmas" portālā telos.lv, konkrēti sadaļu par fotogrāfes Šūlmeisteres atteikumu fotografēt lezbiešu pāri, un ar to saistīto dilemmu starp brīvību un vienlīdzību.

Man šis raksts patika daudz labāk nekā vairums līdz šim publicēto, jo vismaz cenšas korekti atspoguļot otras puses domu gājienu, un vienkāršiem loģiskiem spriedumiem to apstrīdēt, nevis slēpjas aiz divdomīgas valodas, lai lasītājam kaut ko paslepus iestāstītu. Problēma tikai tajā, ka liberālā pozīcija nav izprasta, tāpēc gribēju to šeit precizēt.

Kā liberālis, varu akceptēt sev pierakstīto nostāju - "Ir jāciena ticības brīvība, bet Latvijā ir problēma ar homofobiju", tāpat kā akceptēju saikļa "bet" analīzi - otrā teikuma daļa jāuztver kā svarīgāka par pirmo. Diemžēl, tālāk autors šo izvēlas interpretēt kā vienkāršu nostāšanos vienlīdzības pusē (pretstatā brīvībai), kaut gan domāts ir kas cits, līdz ar to arī tālākā analīze nav attaisnota.

Patiesībā, izvēršot šo vārdu nozīmi, ar tiem būtu domāts:
A) konkrētajā gadījumā lezbiešu pārim ir iespējas izmantot citus fotogrāfus, tāpēc viņu tiesības ir ietekmētas minimāli, un ir svarīgāk maksimāli plaši saglabāt ticības brīvību, tāpēc fotogrāfe nekādi nebūtu sodāma,
bet
B) šis gadījums norāda uz būtiskāku sabiedrisku parādību, proti, neiecietību pret viendzimuma pāriem. Tāpēc arī par šo aspektu ir būtiski atgādināt.

Jeb vēl vienkāršāk izsakoties - A) augstāki principi diktē ievērot fotogrāfes brīvību, taču B) viņas rīcība ir morāli nosodāma.

Atzīmēsim, ka šis domu gājiens nav svešs arī konservatīviem cilvēkiem - piemēram, kristietis varētu teikt, ka "izvēlēties pārmērīgi lietot alkoholu vai nē ir katra paša ziņā, taču tas ir grēks".

Plašākā raksta problēma gan, manuprāt, ir nepietiekama abstrahēšanās no konkrētā jautājuma. Ja jautājums nebūtu par to, ka kristiete atsakās apkalpot lezbietes, bet gan par, piemēram, krievu, kurš atsakās apkalpot latvieti, vai ateistu, kurš atsakās apkalpot kristieti, tad varu derēt, ka mēs Telos nelasītu vis rakstu par dilemmu starp brīvību un vienlīdzību, bet gan kliedzienus par okupantiem un kristiešu vajāšanu. Šādā ziņā liberālais skats, kurš visus šos gadījumus saskata kā fundamentāli analoģiskus, vismaz ir konsekvents pielietotās analīzes nozīmē.


(Lasīt komentārus) - (Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]garamgajejs
2021-04-13 13:38 (saite)
https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_views_on_alcohol

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


(Anonīms)
2021-04-13 13:49 (saite)
Un ko tu ar to gribēji pateikt? Tas no sērijas "Christian views on abortion", tu vienmēr atradīsi kādu sektu, kurai būs citāds viedoklis, bet tas neko nenozīmēs, tāpat kā ir bezjēdzīgi atrast kaut kādu džungļu cilti, kur, piemēram, ir "ierasts" jaunajie apēst savus senčus. Kristietība ir ļoti konkrēta lieta ar skaidriem patiesuma un aplamuma kritērijiem (proti, falācija "no true scotsman" gluži vienkārši neattiecas uz kristietību, jo tiešām ir patiesi kristieši un kristieši tikai vārda pēc), līdz ar to apliecinu, ka normālajā kristietībā (galvenajās tradicionālās konfesijās, ja vēlies precīzāk) alkohola lietošana nekad nav bijusi "grēks", kaut vai tāpēc, ka viens no kristietības centrālajiem iknedēļas aktiem ir vīna dzeršana.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]garamgajejs
2021-04-13 14:04 (saite)
OP gan tiek kvalificēts piemērs par 'pārmērīga' alkohola lietošanu kā iespējamu grēku. Un šis pieder pie samērā izplatīta uzskatu kopuma, kas, piemēram, ietekmē sabiedrības veselības politiku attiecibā uz atkarībām utt.
Bet ar šo ļoti vienkāršoto informācijas avotu es norādu uz to, ka kristietībā, visā tās plašajā spektrā, nav viennozīmīga nostāja šajā jautājumā, ne dogmatiskā, ne vēl jo vairāk cilvēku attieksmju un pieredžu līmenī. Lai tu neuzvilktos lieki, es apliecinu, ka pieņemu tavu nostāju zināšanai, bet nepiekrītu piedāvātājam viennozīmīgumam.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


(Anonīms)
2021-04-13 15:40 (saite)
Nesaprotu, ko tu domā ar "visu plašo spektru", jo, kā jau norādīju, "visā plašajā spektrā" tu atradīsi arī kristiešus (vārda pēc), kuri atbalsta abortus, seksuālu izvirtību un viendzimuma laulības. Okama princips te paredzētu vienkāršu atzīt, ka šie ļaudis nav uzskatāmi par kristiešiem, bet, redz, tev vajag ieviest vēl kaut kādas entitātes tikai lai pamatotu absurdo tēzi, ka kristietībā alkohola lietošana var būt grēks. Tavai zināsanai, grēks ir ļoti konkrēts, biblisks jēdziens un kaut kādas relatīvistiski-plurālistisku soc.antropologu atrunas te nelīdzēs. Kristietība pamatjautājumos ir visnotaļ viennozīmnīga. Citādāk tu pēkšņi no kabatas izvilktu mormoņus, lai teiktu "paskat, kristietībā nav vienprātības pat par Trīsvienības ontoloģisko statusu". Labāk beidz, tas nav nopietni.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]garamgajejs
2021-04-13 15:58 (saite)
Ar 'visu plašo spektru' es implicēju, ka tu neesi autoritāte, ne arī tās interpretācijas uz ko atsaucies, kas spētu novilkt robežškirtni starp to, kas skaitīsies īsta un neīsta kristietība. Tā vienkāršā iemesla dēļ, ka pastāv teoloģija un ekseģēze. Tas ir vnk fakts.
Tāpat tu ignorē kvalifikāciju 'pārmērīga alkohola lietošana', ko varētu, piemēram, uzskatīt par rijības/nesātības grēku.
Tāpat nav vajadzīgs visur pīt iekšā abortus, seksu un laulības. Es redzu, ka vēlies provocēt, bet taču iemācies kaut ko.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


(Anonīms)
2021-04-13 16:16 (saite)
Sorij, nezināju, ka tagad autoritāte skaitās vikipēdija, nevis reāli praktizējoši ticīgie un garīdznieki. Un tu jau nu noteikti nebūsi autoritāte "kristietības" jautājumos, tāpēc es tev vēlreiz norādu, ka kristietība nav "spektrs" kā kaut kādās pilnīgi no pirksta izzīstās jaunlaiku seksualitātes teorijās. Robežškirtne starp īstu un neīstu kristietību ir ļoti skaidra, piemēram, mormoņus neviens par kristiešiem nesauc, jehoviešus faktiski arī. Teoloģija un ekseģēze pastāv tā vienkāršā iemesla dēļ, lai noviktu šo aso un skaidro robežškirtni starp īstu un neīstu kristietību. Jā, tev arī būtu tāk kā pēdējais laiks samierināties, ka arī LU TF mācībspēku izpratne par kristietību strauji attālinās no īstas kristietības.
Es kvalifikāciju "pārmērīga alkohola lietošana" ignorēju, jo te runa bija par to, ka "kristiešiem lietot alkoholu ir grēks". Piedzeršanās, protams, ir grēks, bet šo piemēru ieraksta autors tomēr neizmantoja.

Es redzu, ka tu nemāki atkāpties ar godu un uzstāj uz kaut ko, par ko pilnīgi neko nezini, bet taču iemācies kaut ko.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]antiprojekcija
2021-04-13 16:28 (saite)
Nu gan sasmīdināji! Nodalīt "pārmērīgu alkohola lietošanu" no "piedzeršanās" izklausās pēc tāda rūdīta alkāna gājiena - sak, "es nekad nepiedzeros, vienmēr aizeju līdz podam pirms pavemt".

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


(Anonīms)
2021-04-13 16:59 (saite)
Neizvairies, es nenodalīju pārmērīgu alkohola lietošanu no piedzeršanās. Tu vienkārši rakstīji "alkohola lietošana ir grēks", bet tā gluži vienkārši nav. Šajās lietās jābūt precīzam.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]antiprojekcija
2021-04-13 17:55 (saite)
Nē, ja tāda bija Tava doma, tad Tu vienkārši pārlasījies - vārds "pārmērīgi" tur ir no sākta gala. Kristiešus ar musulmaņiem neesmu sajaucis. ;)

Taču pats galvenais - joprojām nesaprotu, kāpēc šis piemērs ir tik būtisks? Jau paskaidroju, ka tas bija pavisam garāmejoši minēts, lai demonstrētu noteikta veida cilvēku uzvedību. Tā saturs man šobrīd neliekas interesants, ja vien piekrīti, ka cilvēki šādi domā un runā.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]garamgajejs
2021-04-13 16:29 (saite)
Nevajag tā uzvilkties.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


(Anonīms)
2021-04-13 17:00 (saite)
Nevajag runāt par to, ko nezini.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


(Lasīt komentārus) -

Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?