06 February 2017 @ 05:23 pm
profesionālais kretīnisms  
pirms kāda laika notika šitā - saņēmu pārsūtītu ziņu no kādas beļģu skolas, kas izdomājuši, ka klimata pārmaiņu mazināšanas kampaņu konkursā vēlas aicināt skolas citviet pasaulē iemācīties un izpildīt haku, tradicionālu maoru rituāla deju. nodomāju, kāda strarptautiska vide, cik forši, ka beļģijas skolā strādā kāds maoru izcelsmes skolotājs, kas izplata savu kultūras mantojumu šādā veidā, taču tad izpētīju, kas ir vēstules autori, un izrādījās, ka tie ļaudis ir baltāki par baltu. mans otrais loģiskais solis bija pieņemt, ka viņi, tātad, to dara sadarbībā ar kādu skolu jaunzēlandē vai austrālijā, bet, izlasot aicinājuma vēstuli skolām, ar šausmām secināju, ka tā ne tikai nav patiesība, bet, ka viņu ideja par šo visu ir skolēniem noskatīties youtube video ar vairākām specifiskām hakām (kāzās, bērēs, skolai atvadoties no skolotāja - lieki minēt, ka visi šie bija notikumi jaunzēlandē un deju izpildīja vai vismaz vadīja maoru izcelsmes cilvēki), pēc tiem "iemācīties" soļus un sacerēt sev patīkamu tekstu savā dzimtajā valodā. un tad saukt to par haku. un, nē, viņi nebija konsultējušies ar kādu īstu maoru. var jau būt, ka esmu piekasīga un pārjūtīga, bet, manuprāt, tas ir drausmīgi, tāda atdarināšana. tas ir kā blondai baltajai meitenei staigāt apkārt ar ziemeļamerikas indiāņu rituālo spalvu galvasrotu. labi, varbūt nav gluži blackface, bet tālu nav - iedomājos, nez, kā beļģiem patiktu, ja kāds paņemtu pāris youtube video ar viņu himnu, izdomātu tai vārdus savā valodā, un tad dziedātu publiskā milzīgas ballītes atklāšana, apgalvojot, ka dzied beļģijas himnu.

lieki teikt, ka LV skolām šo aicinājumu nepiedāvāju.
 
 
( Post a new comment )
briinumcepuminjsh[info]french_mime on February 6th, 2017 - 06:26 pm
Jā, es to arī uztvertu par cultural appropriation and it's not that chill, varēja jau pakonsultēties. Man bija līdzīgas sajūtas par to, ka Katalonieši pārņēma Saule Pērkons Daugava par savu atbrīvošanās himnu or sth, it kā vajadzētu priecāties, jo ideja ir līdzīga, bet tomēr nu nē, it' ours.
(Reply) (Link)
honeybee: saruna[info]honeybee on February 6th, 2017 - 06:48 pm
vot man līdz galam nav skaidrs par to kultūras apropriāciju kā the ultimate evil, tb daļēji ir skaidrs, bet ne līdz galam

nu tb
ja to maoru čalis māca maoru bērniem, tas ir tipa labi
ja to maoru čalis māca baltajiem bērniem, tas ir tipa labi
ja to baltais čalis māca maoru bērniem, tad droši vien slikti? pat ja tas baltais čalis māk labāk nekā konkrētie maoru bērni?
ja baltais čalis māca baltajiem bērniem, tad pavisam slikti?

atšķirība ir ādas krāsā vai vienkārši tajā, cik tas process ir paviršs un bez iedziļināšanās (kas atkal ir gadījums, kurā bļaķ kas tas par sūdu, jo pavirši un bez iedziļināšanās, kas vnk ir slikti?)
vai arī, ja to sauktu nevis par maoru haku, bet par beļģu kaku, tad būtu labāk?

ja maoru čalis dziedātu beļģu himnu, tas būtu tikpat slikti vai labāk (nu tb koloniālisms, jes/no?)



//es gan te vispār ienācu iekomentēt 'nu kamōn, katalāņi ar saule pērkons daugava taču bija amazing un brīnišķīgi', pēc komentāra augstāk apmulsu

//sorry par idiotiskajiem jautājumiem, šis ir viens no tiem elementiem, par ko es vienmēr esmu kautrējusies pajautāt pasniedzējam :D
(Reply) (Thread) (Link)
honeybee[info]honeybee on February 6th, 2017 - 06:55 pm
precizējot - šajā gadījumā es noteikti teiktu, ka tas ir fuj slikti, jo pavirši un neiedziļinoties un viņiem, šķiet, nav ne mazāko ideju, cik tas patiesībā būtu sarežģīti, ja to gribētu izdarīt kaut vai minimāli pieņemami.
(Reply) (Parent) (Link)
briinumcepuminjsh[info]french_mime on February 6th, 2017 - 06:59 pm
Par to Saule Pērkons Daugava, es it kā apzinos, ka forši, jo it's the sentiments that counts, bet es tik un tā par to jutos jocīgi un protective. Bet ne tā, ka ultimate evil.
(Reply) (Parent) (Link)
cukursēne[info]saccharomyces on February 6th, 2017 - 06:59 pm
es, protams, neesmu nekāda ultimate autoritāte (atcerēsimies, ka mans maģistra grāds ir vides antropoloģijā :D), bet, jā, tas ir principā lielā mērā ir tieši par iedziļināšanos un kontekstu, un to, kā tas tiek definēts/pozicionēts. lai gan principā nesankcionēti cilvēkam ņemt kaut ko no citas kultūras specifiskām tradīcijām ir tā slideni, jo jautājums, vai kaut ko nesakcionēti var izdarīt cieņpilni.

nav obligāti "slikti", ja baltais čalis māca maoru bērniem vai baltajiem bērniem, ja kaut kāda iemesla pēc tiešām to māk un arī skaidri definē to pozīciju (es neesmu maors, šī ir maoru deja), izskaidro vajadzīgo kontekstu un nedara to nepiemērotās situācijās - bet tad tam arī jābūt precīzi veiktam, un atslēga ir tieši tajā, ka cilvēks to reāli MĀK un saprot, ko dara. un, visticamāk, lai pilnvērtīgi iemācītos, viņam būtu bijis jāsadarbojas ar kādu cilvēku, kuram tā ir personiska tradīcija.

un, jā, ja to sauktu par beļģu kaku, šai gadījumā būtu labāk, lai gan es reāli nesaprotu, kāpēc nevar vienkārši godīgi nosaukt par "beļģu/starptautisku deju, kas radīta, iedvesmojoties no maoru tradicionālās dejas hakas"
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
smille[info]smille on February 6th, 2017 - 11:07 pm
sasmējos par beļģu kaku :D
(Reply) (Parent) (Link)
honeybee: saruna[info]honeybee on February 7th, 2017 - 07:34 am
ā, es sapratu, kāpēc mani šitais (pat ne konkrēti specifiski šitais, bet kreņķis par culture appropriation) mulsina
mulsina tas, ka es tur nolasu kaut kādu aizbildnieciskumu, tipa "jūs apbižojāt maorus, tagad, Lai Atjaunotu Taisnīgumu Pasaulē, es pateikšu/nodomāšu, ka tas ir Slikti", it kā maori būtu vāji un nespējīgi paust savu viedokli. "es nepārsūtīšu, lai aizsargātu viņus no kultūras apropriācijas vispār Latvijā", nevis "es aizrakstīšu tiem beļģiem draudzīgu brīdinājumu, ka vispār viņiem var būt reāli sūdi no maoriem, ja viņi par šito uzzinās".
nu, tā kaut kā.

bet es gan nāku no lit. vides, kas vispār bez apropriācijas īsti nepastāvētu, un apropriēt latvju dainas, lai taisītu debīlus pantiņus (kas droši vien visiem trū daiņotājiem liekas pēdējais idiotisms) vispār ir latviešu lit. tradīcija :)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
cukursēne[info]saccharomyces on February 7th, 2017 - 10:13 am
o, nē, mūsdienās jau tieši pašas visādas kopienas ir galvenie nejēdzīgas cultural appropriation pretinieki.

šai situācijā es gan nekādus brīdinājumus beļģiem nesūtīju, jo tā vēstule gluži vienkārši oriģināli nebija adresēta man, un šobrīd dzīvē un darbā ir citas lietas, kur tērēt laiku un enerģiju, nekā draudzīgi skaidrojot viņiem, kāpēc tas nav OK, tādā veidā, lai neradītu kolēģim kaut kādu beef arī to beļģu skolu tīklu. ja nevaru uzrakstīt vienkāršu "beidzot dzīt huiņu, bļe", tad šoreiz izvēlos nepūlēties. citreiz gan esmu darījusi, gan arī darītu nākotnē, jo tas, manuprāt, ir basic educational/awareness darbs.

bet pasūdzēties cibā vajag man pašai savu emociju nomierināšanai.

also, kā latvietim Tev ir visas tiesības dainas izmantot, kā gribas.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
honeybee[info]honeybee on February 7th, 2017 - 10:15 am
*tikai lūdzu nenolasi manā iepriekšējā komentārā kkādu uzbraucienu tev, es te skaļi domāju par visu, ko nesaprotu :)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
cukursēne[info]saccharomyces on February 7th, 2017 - 04:32 pm
viss čiki, es vienkārši skaļi atreferēju savas pārdomas, jo mana pirmā reakcija arī bija, ka būtu viņiem jāraksta un jāsaka TĀUNŠITĀ, bet sapratu, ka nope, ne šoreiz, un drusku jau ir iekšēji sajūta, ka par to sev jāattaisnojas.
(Reply) (Parent) (Link)
cukursēne[info]saccharomyces on February 6th, 2017 - 07:03 pm
gribu arī piezīmēt, ka saule, pērkons daugava nav īsti kopienas mantojums, tā ir mārtiņa brauna dziesma ar raiņa vārdiem. tāpēc arī mana himnas analoģija nebija līdz galam precīza. jo atšķirība ir tajā, ka tām dziesmām ir kāds viens konkrēts autors, intelektuālā īpašuma tiesību turētājs, bet tādām lietām kā haka - nav, kas padara to vēl sarežģītāku, jo teorētiski tad, lai ne-maori to kaut kur izmantotu, vajadzētu, lai tam piekrīt visa kopiena vai vismaz kopienas izvirzīti pārstāvji. šitā vispār ir ārkārtīgi interesanta tēma, ja gribēsi, varu kaut kad iedot palasīt materiālus, man bija kurss par knowledge production un intellectual property, un šāda veida lietas bija viens no jautājumiem, par ko dsikutējām.
(Reply) (Parent) (Link)
helvetica[info]helvetica on February 6th, 2017 - 08:10 pm
man šķiet, ka tur ir starpība, vai izmanto kādas kultūras elementus, jo vnk ir interesanti/skaisti/noderīgi (baltie džeki ar drediem, meitenes ar turbāniem, tetovējumi, pērlīšu rotaslietas, kimono, džezs un hiphops'n'stuff), savukārt gadījumi, kur kādas kultūras mantojumu vai pašu kultūru pārstāv un prezentē (lielākot stilizētā/stereotipizētā veidā) ne šīs kultūras pārstāvji, nav ok (black/yellow/red face holivudas filmās, vodeviļās etc.).

es gan vēl neesmu īsti tikusi skaidrībā ar karnevāliem, jo šķiet kaut kā absurdi nedrīkstēt mēģināt iejusties kaut kamā citā, tajā skaitā ādā, manā grāmatā tā būtu pirmā sadaļa, bet, ņemot vērā skandālus, laikam attiecas arī uz otro.
(Reply) (Parent) (Link)
mama drama[info]virginia_rabbit on February 6th, 2017 - 07:24 pm
es pieņemu ka beļģu klased r tik multikulturālas, ka viņi mēģināja izveleties kādu tautību, kas nav pārstāvēta klasē
(Reply) (Link)