teksta redaktors - EXIT [entries|archive|friends|userinfo]
teksta redaktors

[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

Links
[Links:| Rakstīt Pārrakstīt Ienākt sevī ]

EXIT [Apr. 28th, 2006|12:34 pm]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Vakar nejauši noskatījos šveiciešu dokumentālo filmu "EXIT: Tiesības mirt". Filma ir par eitanāziju, kas Šveicē legalizēta jau vairākus gadus. Filmas veidotāju pozīcija eitanāzijas jautājumā ir pozitīvi neitrāla un ilustrējoša, taču man kā skatītājam jāatzīst, ka šī bija pati pretīgākā un perversākā filma, ko dzīvē esmu redzējis.
Šveices firma, kas nodarbojas ar palīdzību pašnāvības izdarīšanā, katru nedēļu saņem 10-15 "iesniegumus", tos izskata un, ja tie atbilst prasībām, nosūta pie klienta tā saukto "pavadītāju". Tad notiek divas sarunas un, ja viss ir kārtībā un klienta vēlme nav mazinājusies, tad trešajā reizē pavadītājs ierodas ar "dzērienu" (barbiturātiem, ko atjauc ar persiku sulu). Piecpadsmit minūtēs viss ir cauri. Ātri, vienkārši, humāni un estētiski baudāmi [un to visu nofilmē un rāda kā tādu realitātes šovu]. Prasības klientam ir vienkāršas - jābūt pie pilnas apziņas, jābūt nedziedināmi slimam un jācieš "lielas fiziskas vai psiholoģiskas ciešanas". Jēdziens "psiholoģiskas ciešanas" liek sarauties, jo tas nozīmē ne vairāk, ne mazāk kā to, ka cilvēks jūtas savas slimības nomākts un/vai jūtas kā nasta saviem tuviniekiem, nevajadzīgs ne sev, ne sabiedrībai. Man gan šķiet, ka vajadzētu pasēdēt pie tāda nomākta cilvēka gultiņas, paturēt rociņu un palasīt priekšā Platona Valsti.
Firmas EXIT amatpersonas uzskata, ka tiesības palīdzēt nomirt būtu jāpaplašina, jo saņem pieteikumus arī gadījumos, kad mirt grib pāris, piemēram, sieviete, kas ir vesela, līdz ar vīrieti, kas ir nedziedināmi slims. Pagaidām viņi šajos gadījumos ir spiesti atteikt, kaut arī nav noliedzams, ka sieviete, kas zaudējusi vīru, cieš "lielas psiholoģiskas ciešanas". Filmā figurēja arī jēdziens "eitanāzijas tūrisms", jo ne jau tikai Šveicē ir cilvēki, kas grib, lai viņiem palīdz nomirt. Taču likumdošana pagaidām paredz tikai palīdzību Šveices iedzīvotājiem. Risinājums? Ja tu esi itālis vai vācietis un tev ir nauda, nopērc Šveicē māju, iestājies rindā uz eitanāziju un viss būs čiki briki.
Fimā redzams, ka sarunas starp klientu un pavadītāju nenotiek divatā - tur vienmēr ir kāds radinieks, kas sēž klāt un piebalso vai vēl biežāk runā gribētāja vārdā ("jā, es liecinu, ka viņam ir lielas ciešanas, jā, viņš man atkārtoti ir paudis vēlmi mirt"). Kā gan ir iespējams būt pārliecinātam, ka radinieki slimo cilvēku nav pierunājuši vai kā citādi ietekmējuši? Nav jau grūti palikt zem brokastu šķīvīša lapiņu ar EXIT servisa telefona numuru - tā teikt, dot neuzkrītošu "mājienu ar cirvi". Un visi tik līksmi, tik pacilāti, tik atpestīti jūtas, kad pienāk tas "izvēlētais datums" un ierodas pavadītājs ar pudelīti. Nāve fascinē, tā vienmēr ir fascinējusi un, lūk, te ir cilvēks, kas šo nāvi dāvā, un cilvēks, kas šo dāvanu tūlīt saņems. Un sāksies "lielais ceļojums", kā pavadītāji mēdz teikt. Starp citu, pašu procesu viņi sauc nevis par eitanāziju vai palīdzību pašnāvībā, bet gan par "pašatbrīvošanos", jo klients, ja to spēj, no glāzes dzer saviem spēkiem.
Tā sauktos pavadītājus un visu šīs organizācijas darbību nevarētu nosaukt par cinisku, taču ir redzams, ka EXIT šī nodarbe ir kļuvusi ar rutīnu, turklāt viņi ir ļoti noslogoti un tāpēc vairs absolūti nevar atvēlēt laiku ētiskām un filosofiskām pārdomām par palīdzību miršanā.
Es no šī informatīvā materiāla guvu divas atziņas - 1) dzīvībai kā tādai nav vērtības; 2) ciešanas ir bezjēdzīgas un pārkāpj cilvēktiesības. Padomājiet tomēr par šo ārprātīgo lepnību - pateikt, ka ciešanas ir bezjēdzīgas. Man vienmēr ir licies, ka ciešanām ir nozīme, ne vienmēr saprotama cilvēka prātam, bet ir. Ja uz šī divām tēzēm tagad balstīsies Rietumeiropas kultūra, tad es nesaprotu, kā varēs motivēt sievietes radīt bērnus. Dzemdības taču arī ir ciešanas. Un nav nekādas garantijas, ka bērns nesaslims ar nedziedināmu slimību un attiecīgi nepiedzīvos ciešanas. Exit, vai ne.
LinkLeave a comment

Comments:
[User Picture]
From:[info]shelly
Date:April 28th, 2006 - 02:11 pm
(Link)
Man ir paralizēta, diezgan jukusi vecmāmiņa. Viņa ir slima jau divus gadus, un ik pa laikam runā par to, ka grib nomirt. Es ieteiktu tev aiziet un palasīt Platona "Valsti" viņai priekšā - ja tev tā grāmata rīklē neiesprūdīs. Un pastāsti, kādu morālu augšupeju viņa piedzīvo. Vai arī - ja morāla augšupeja jāpārdzīvo man, vai vecmātei par to nav jāmskā bišķīt par dārgu.
To, ka es esmu iedomīga, nemaz nenoliedzu. Es esmu tik iedomīga, ka iedomājos, ka manas tiesības uz dzīvi ietver arī tiesības uz nāvi - kas galu ir tās daļa. Es esmu tik iedomīga un amorāla, ka neredzu jēgu sapūt dzīva. Es neredzu jēgu sajukt prātā aiz sāpēm un nomirt personiskajās čurās un kakās.
[User Picture]
From:[info]dienasgramata
Date:April 28th, 2006 - 02:17 pm
(Link)
nē, lai palasa Ecēhiēla grāmatu!
[User Picture]
From:[info]redaktors
Date:April 28th, 2006 - 02:20 pm
(Link)
Ja paralizētai un jukušai vecmāmiņai ir tiesības izvēlēties nāvi, tad kāpēc lai šādas tiesības nebūtu piecpadsmitgadīgai skaistai un veselai meitenei, kurai mīļotais puisis pateicis sliktu vārdu?
[User Picture]
From:[info]shelly
Date:April 28th, 2006 - 02:27 pm
(Link)
Tu neatbildēji. Tu man nepaskaidroji, kur šajā gadījumā ir tā augstā jēga.
[User Picture]
From:[info]redaktors
Date:April 28th, 2006 - 02:56 pm
(Link)
Ja Tu no manis gaidi definīciju, kad ir Dzīvības un Nāves, un Ciešanu metafizikā jēga, tad Tu esi atnākusi uz nepareizo adresi :)
[User Picture]
From:[info]wowow
Date:April 28th, 2006 - 03:04 pm
(Link)
42, protams
[User Picture]
From:[info]stepes_vilks
Date:April 28th, 2006 - 07:17 pm

narkottiska analoģija

(Link)
jā, tik tiešām - ja jau tie vecie kraķi var, tad moš man arī izmēģināt?
[User Picture]
From:[info]shelly
Date:April 28th, 2006 - 02:28 pm
(Link)
:/
[User Picture]
From:[info]redaktors
Date:April 28th, 2006 - 02:46 pm
(Link)
Labāk Ījaba.
[User Picture]
From:[info]redaktors
Date:April 28th, 2006 - 02:42 pm
(Link)
Par to, kādu morālu augšupeju piedzīvo vai nepiedzīvo Tava vecmāmiņa, nevaram spriest ne Tu, ne es.

Daru Tev arī zināmu, ka sajukšana prātā no sāpēm mūsdienu attīstītās paliatīvās medicīnas apstākļos ir faktiski neiespējama. Nav iespējams arī "sapūt dzīvam", jo sapūst tikai miris ķermenis; un ja sāk pūt kāda atmirusi, gangrenēta ķermeņa daļa, tad to amputē.
Visbeidzot, ja slimajam cilvēkam ir tuvinieki, piemēram, mīloša mazmeita, tad es nesaprotu, kāpēc šim cilvēkam būtu jāguļ "personiskajās čurās un kakās".

Es nevienā vietā šajā ierakstā neteicu, ka neatbalstītu eitanāziju nekad un nevienā gadījumā. Patiesību sakot, līdz padomāšanai par šo tēmu pēc dokumentālās filmas, biju pat eitanāzijas atbalstītājs.
[User Picture]
From:[info]skuka
Date:April 28th, 2006 - 10:23 pm
(Link)
es, neiedziļinoties, arī kādreiz uzskatīju eitanāziju par visai pieņemamu risinājumu atsevišķos gadījumos (atceries kaut almodovares lielisko filmu "prom jūrā", ja esi redzējusi). bet esmu sākusi šaubīties pēc dažām sarunām ar cilvēkiem, kuri par šo problēmu domājuši vairāk.
viens arguments (un man bija grūti nepiekrist vai vismaz neaizdomāties par to) - VALSTS un APDROŠINĀŠANAS KOMPĀNIJAS ir ļoti ieinteresētas eitanāzijas legalizācijā. un ir jau ļoti daudz darīts šīs idejas popularizēšanā. jo veci un slimi cilvēki viņiem izmaksā ļoti dārgi. tādā ceļā mēs ļoti viegli varam nonākt pie tā, ka visi, kuri kļūst par nastu, tiek eitanazēti. kā to panākt - ir ļoti daudz ceļu: gan psiholoģiska ietekmēšana, gan attieksmes un sabiedriskās domas veidošana, gan tāda rīcība, kas jau varētu robežoties ar kriminālnoziegumu.
otrs: kāds mācītājs man teica - pašnāvība ir lipīga. ko izdara viens, otrs, trešais, tas sāk likties pieņemams vai pat vilinošs ceturtajam.
un kur tad vēl visas tās falsifikāciju iespējas! jā, un nelīdzsvarotu personu nepārdomāta rīcība - kā kāds te minēja: meitenei puisis pateicis sliktu vārdu - ko nu? - eitanazēties uz karstām pēdām!
nē, man šķiet, ka uz šo jautājumu nemaz nedrīkst raudzīties subjektīvi - sak, manai vecmāmiņai (vai man, vai visiem) būtu vieglāk, ja viņa laikā un skaisti aizietu. protams, katrs jau tā gribētu - čiks, un gatavs, un nevienam nebūt uz kakla, un nepalikt par dārzeni. tomēr man liekas, ka, runājot par eitanāziju, jāraugās drusku plašāk: kādas sekas tā var radīt visā sabiedrībā. kā izmainīt cilvēku domāšanu, pats galvenais - cieņu pret dzīvību.
nē, var jau būt, ka principiāli tas ir iespējams. teorētiski. tikai es tad nezinu, cik smalkam un precīzam pārbaudes un aizsardzības mehānismam būtu jābūt izstrādātam. kaut kam tādam vēl cilvēce (piedod šo vārdu) nav gatava.
jā, un vai Makjūena "Amsterdamu" lasīji?:) skaists piemērs, kas drusku ironiskā veidā labi ilustrē šo diskusiju.
[User Picture]
From:[info]siltavieta
Date:April 28th, 2006 - 02:31 pm
(Link)
spēcīgākais un domāt liekošākais posts ko es pēdējā laikā esmu te lasījusi
[User Picture]
From:[info]gedimmteversion
Date:April 28th, 2006 - 03:34 pm

par racionālo un ķermenisko ticību

(Link)
diezgan pretīgs biznesiņš, nevar nepiekrist, jo neviens cilvēks no laba prāta negrib mirt. pat ļoti slims ne. kad nāve tuvojas, pat visracionālākais stoiķis piesauc dieva vārdu. ticība ar prātu un ticība ar ķermeni ir dažādas lietas.

BET ja nu ciešanas ir briesmīgas & progresē, vai cilvēks vispār vairs nav pie saprašanas, tad eitanāzija ir izeja. nekas nav briesmīgāks kā desmit gadus ar sistēmu cirkulēt līķī "dzīvību"...
[User Picture]
From:[info]dienasgramata
Date:April 28th, 2006 - 03:56 pm

Re: par racionālo un ķermenisko ticību

(Link)
bet vispār jau šo problēmu ir radījusi medicīnisko tehnoloģiju attīstība - agrāk neviens nejautāja, vai tu gribi mirt, jo tie, kas nevarēja izdzīvot, nomira
[User Picture]
From:[info]gedimmteversion
Date:April 28th, 2006 - 04:41 pm

Re: par racionālo un ķermenisko ticību

(Link)
piekrītu. tā pati probl. ar pirmslaicīgi dzimušiem embrijiem utt.

tehnoloģijas attīstās, jo cilvēks nespēj samierināties ar domu, ka uz šīs zemes viņam jādzīvo konkrēts laiks.
[User Picture]
From:[info]stepes_vilks
Date:April 28th, 2006 - 07:19 pm

Re: par racionālo un ķermenisko ticību

(Link)
progress tikpat daudz problēmas rada, cik atrisina
[User Picture]
From:[info]dienasgramata
Date:April 28th, 2006 - 09:02 pm

Re: par racionālo un ķermenisko ticību

(Link)
es bērnībā gāju uz bērnudārzu vietā, kas saucās Progress
[User Picture]
From:[info]redaktors
Date:April 28th, 2006 - 08:56 pm
(Link)
Te ir interesants pētījums par situāciju Holandē:
http://www.mja.com.au/public/issues/apr19/hendin/hendin.html
[User Picture]
From:[info]skuka
Date:April 28th, 2006 - 10:26 pm
(Link)
Cik es zinu, Šveicē eitanāzija nav legalizēta, bet dīvainā kārtā ir atrasta iespēja to veikt, jo nav likuma, kas to tieši aizliegtu. un es zinu par tādu asociāciju "exodus" - vai tā būtu tas pats "exit"?
[User Picture]
From:[info]redaktors
Date:April 28th, 2006 - 11:27 pm
(Link)
Šķiet, ka exodus ir kaut kas cits. Filma bija par šo organizāciju:
http://www.exit-geneve.ch/AccueilGB.htm
[User Picture]
From:[info]skuka
Date:April 28th, 2006 - 11:32 pm
(Link)
jā, tas būs cits, un es viņus internetā nemaz neatradu, vienkārši par to exodus man stāstīja