21 January 2010 @ 02:58 pm
Heidegers un nacisms  
Par Heidegeru ir jau pierasts, ka komentētāji norāda uz Heidegera nacismu. Sķiet, ka tas jau ir kļuvis par akadēmisko pētījumu vienu no apakšnovirzieniem. Ok. Domāju, ka meinstrīmā neviens nenoliedz, ka nacisms un Heidegera darbības ir jāvērtē negatīvi. Diskusijas ir vien par to, cik liela nacisma ietekme īsti ir bijusi Heidegera rakstītajā. Taču mani samulsināja šāds viedoklis:

"First published in France in 2005, the book, “Heidegger: The Introduction of Nazism Into Philosophy,” calls on philosophy professors to treat Heidegger’s writings like hate speech. Libraries, too, should stop classifying Heidegger’s collected works (which have been sanitized and abridged by his family) as philosophy and instead include them under the history of Nazism." (iz šejienes)

Man šķiet, ka tas ir vienkārši absurdi. Protams, var virtuves līmenī zirgoties, vai Heidegers vispār ir filozofija utml. Taču pat pie visas nepatikas par Heidegera rakstības stilu, man šķiet, ka nevajadzētu būt problēmām viņu pieskaitīt pie 'filozofijas kanona'.

Pretējā gadījumā ar analoģijas metodi, piem., arī Aristoteli varētu likt plauktiņā 'vergturības vēsture', Dekartu pie 'monarhijas vēstures' utt. u.t.jpr. Savukārt plauktiņu 'filozofija' atstāt vienīgi liberāliem demokrātiem.

Ja piekristu grāmatas par Heidegera nacismu autoram, tad Ezra Paunds arī nav liekams dzejas plauktiņā, bet gan blakus Heidegeram u.c. nacistiem.
 
 
( Post a new comment )
eslijs[info]eslijs on January 21st, 2010 - 03:24 pm
Tieši tā. Un tā var teikt, izmantojot ne tikai birku "nacisms". Piemēram, kāpēc Bartu vai Fuko nelikt pie homuseksuālisma vēstures. Bet Kantu - pie vecpuišu vēstures. Un ko iesākt ar Didro, de Sadu (ieejot literātu lauciņā, jau ar vienu grāmatu nepietiktu - no katra autora vajadzētu vairākas, lai varētu ielikt atšķirīgo birku plauktiņos)!!!
(Reply) (Thread) (Link)
thel[info]thel on January 21st, 2010 - 03:45 pm
mhm. Tiesa, teorētiski it kā jau varētu runāt, ka klasifikācijas nav dabiskas, bet gan nejaušas. Tādā gadījumā grāmatnīcās un bibliotēkās var izmantot kaut vai Borhesa ķīniešu enciklopēdijas klasifikāciju un gailis pakaļ nedziedās.

Taču sliktāk ir ar t.s. ideoloģiju, kas ir visam šim apakšā. Šajā pašā rakstā ir minēts: 'After all, the classic American position on how liberal societies should treat dangerous ideas is worth more discussion.' Un kas mani te kaitina, ir tas, ka tiek nošķirtas 'bīstamās' no 'drošajām' idejām. Nu es nepiekrītu daudzām nostādnēm, kas ir atrodamas filozofu darbos, taču vismazāk jau man gribētos pieradinātu filozofiju. It kā lasītāju būtu pasīvi receptori. Nebūs taču problēmas - ja ir pateiktas muļķības, tad nevajadzētu būt grūtībām tās atspēkot.
(Reply) (Parent) (Link)
[info]areems on January 21st, 2010 - 03:37 pm
es šaubos, vai zirgošanās par heidegeru ir tikai virtuves līmenī. lai vai kā, rakstā pieminētais Volins šeit visnotaļ jēdzīgi pauž savu nostāju
(Reply) (Thread) (Link)
thel[info]thel on January 21st, 2010 - 03:47 pm
Es nezinu. Es vēl varētu diskutēt, vai heidegerisms ir laba vai slikta filozofija, bet nevis par to, vai tā vispār ir filozofija. Tas bija mans points.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]areems on January 21st, 2010 - 03:48 pm
ā, nu jā, piekrītu
(Reply) (Parent) (Link)
Avtonoms[info]junona on January 21st, 2010 - 04:14 pm
Nacisma vēstures kanonā jau Haidegers tīri labi iederētos. Tikai nezinu, kāpēc viņš tāpēc būtu jāsvītro ārā no filozofu kanona (ja tur vispār var kaut ko ierakstīt vai izsvītrot).
Bet ar to ideju bīstamību nav nemaz tik vienkārši. Tas starp citu patiešām ir interesants jautājums. No vienas puses tiek uzskatīts, ka nevar ierobežot brīvu domu paušanu. No otras puses tomēr dažāda veida cenzūra pastāv (savu bērnu jūs tomēr neeksponēsiet dažādu domu plūsmās). Platona "Valsti" te der pārlasīt. Iespējams, ka pat labāk sākt ar Burnjeta Tanner Lecture http://www.tannerlectures.utah.edu/lectures/documents/Burnyeat99.pdf
(Reply) (Thread) (Link)
thel[info]thel on January 21st, 2010 - 04:31 pm
Bet pag.. gadījumā šeit nav runa par pedagoģiju? - ja tā, tad šeit tiešām varētu runāt par ierobežotu ideju kopu, kas tiek mācīts jauniešiem, jo viņiem ideju izvērtēšanas kritēriji varētu būt, piem., afektīvi.

Savukārt personai sasniedzot noteiktu intelektuālu autonomiju, šķiet, ir nepieciešams plašāks ideju spektrs ar ko operēt - ja pieņemam, ka domāšana ir arī eksperimentēšana ar idejām. Pretējā gadījumā, šķiet, var runāt par ideoloģisku ierobežojumu. Tādā gadījumā no filz. plauktiem vajadzētu ņemt ārā diezgan daudz domātājus, kas piedāvā radikālas un 'bīstamas' idejas.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on January 21st, 2010 - 04:47 pm
Te, protams, darbojas mūsu priekšstati par to, ko no kura vecuma var vai nevar utt. Es jau nesaku, ka vajag kaut ko ierobežot utt. Gribēju tikai norādīt, ka problēma pastāv.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
thel[info]thel on January 21st, 2010 - 04:58 pm
Ok. Bet piekrītu, ka tēma un problēma ir interesanta.
(Reply) (Parent) (Link)
None of the Above[info]artis on January 21st, 2010 - 06:11 pm
Pārlikt citā plauktā viņus nevajag, bet vietu, kuru diskusijās mēdz dēvēt par 'moral high ground' viņi visi kā viens ir zaudējuši. Frēge par antisemītismu, Aristotelis par verdzību, Heidegers par nacismu, Hjūms par rasismu, par Sopenpauris misogīniju utt. Skaidrs, ka es viņus turpināšu lasīt, tas ir vērtīgi, bet piedodiet, atsevišķos jautājumos es par viņiem esmu pārāks.
(Reply) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on January 21st, 2010 - 06:28 pm
Tas atkal ir interesants jautājums - ko nozīmē "būt pārākam" šajā nozīmē. Es arī īsti neliktu Aristoteli vienā plauktā ar Haidegeru. Ja lasām Aristotela testamentu (ja vien tas, ko DL ir saglabājis ir īsta manta) tad grūti viņam būtu kaut kādas bumbas piesiet. Cita lieta ir viņa rakstītais "Politikā".
(Reply) (Parent) (Link)