21 January 2010 @ 02:58 pm
Heidegers un nacisms  
Par Heidegeru ir jau pierasts, ka komentētāji norāda uz Heidegera nacismu. Sķiet, ka tas jau ir kļuvis par akadēmisko pētījumu vienu no apakšnovirzieniem. Ok. Domāju, ka meinstrīmā neviens nenoliedz, ka nacisms un Heidegera darbības ir jāvērtē negatīvi. Diskusijas ir vien par to, cik liela nacisma ietekme īsti ir bijusi Heidegera rakstītajā. Taču mani samulsināja šāds viedoklis:

"First published in France in 2005, the book, “Heidegger: The Introduction of Nazism Into Philosophy,” calls on philosophy professors to treat Heidegger’s writings like hate speech. Libraries, too, should stop classifying Heidegger’s collected works (which have been sanitized and abridged by his family) as philosophy and instead include them under the history of Nazism." (iz šejienes)

Man šķiet, ka tas ir vienkārši absurdi. Protams, var virtuves līmenī zirgoties, vai Heidegers vispār ir filozofija utml. Taču pat pie visas nepatikas par Heidegera rakstības stilu, man šķiet, ka nevajadzētu būt problēmām viņu pieskaitīt pie 'filozofijas kanona'.

Pretējā gadījumā ar analoģijas metodi, piem., arī Aristoteli varētu likt plauktiņā 'vergturības vēsture', Dekartu pie 'monarhijas vēstures' utt. u.t.jpr. Savukārt plauktiņu 'filozofija' atstāt vienīgi liberāliem demokrātiem.

Ja piekristu grāmatas par Heidegera nacismu autoram, tad Ezra Paunds arī nav liekams dzejas plauktiņā, bet gan blakus Heidegeram u.c. nacistiem.
 
 
( Post a new comment )
eslijs[info]eslijs on January 21st, 2010 - 03:24 pm
Tieši tā. Un tā var teikt, izmantojot ne tikai birku "nacisms". Piemēram, kāpēc Bartu vai Fuko nelikt pie homuseksuālisma vēstures. Bet Kantu - pie vecpuišu vēstures. Un ko iesākt ar Didro, de Sadu (ieejot literātu lauciņā, jau ar vienu grāmatu nepietiktu - no katra autora vajadzētu vairākas, lai varētu ielikt atšķirīgo birku plauktiņos)!!!
(Reply) (Thread) (Link)
thel[info]thel on January 21st, 2010 - 03:45 pm
mhm. Tiesa, teorētiski it kā jau varētu runāt, ka klasifikācijas nav dabiskas, bet gan nejaušas. Tādā gadījumā grāmatnīcās un bibliotēkās var izmantot kaut vai Borhesa ķīniešu enciklopēdijas klasifikāciju un gailis pakaļ nedziedās.

Taču sliktāk ir ar t.s. ideoloģiju, kas ir visam šim apakšā. Šajā pašā rakstā ir minēts: 'After all, the classic American position on how liberal societies should treat dangerous ideas is worth more discussion.' Un kas mani te kaitina, ir tas, ka tiek nošķirtas 'bīstamās' no 'drošajām' idejām. Nu es nepiekrītu daudzām nostādnēm, kas ir atrodamas filozofu darbos, taču vismazāk jau man gribētos pieradinātu filozofiju. It kā lasītāju būtu pasīvi receptori. Nebūs taču problēmas - ja ir pateiktas muļķības, tad nevajadzētu būt grūtībām tās atspēkot.
(Reply) (Parent) (Link)