- 2010.08.24, 20:31
- esmu izperinājis tādu jēdzienu kā "negatīva brīvība", kuru tagad vajadzētu skaidrot. bet sākšu ar šādu vinjeti.
Latvija ir vareni brīva valsts, un auto vadītāji portālu komentāros jūtas stipri un vareni, apspriežot situācijas kad "drīkst notriekt" velobraucējos. tieši šādiem vārdiem - kad ir "atļauts" notriekt, sabraukt, sakropļot, nogalināt velobraucējus.
Savukārt, es kādu laiku padzīvoju tādā nīkulīgā un nebrīvā valstī kā Kanāda, un tur gājēji un velo braucēji ir svētā govs. Auto vadītājs trīc un dreb, lai tik kādam neuzbrauktu. Tas, cik ļoti šoferītis dreb, protams, ārēji nav redzams, ārēji izskatās it kā visi viens otru cienītu, un satiksme ir ļoti pieklājīga - katrs auto vadītājs labāk 10x pagaidīs un dos ceļu, nekā riskēs kādam uzbraukt.
Piemēram ja tu eji pa ietvi garām gājēju pārejai, un paskaties pārejas virzienā, acumirklī visa iela stāv. Tevi laiž, lai gan tu pat īsti neesi pagriezies pret gājēju pāreju. Viņu algoritms: ja ir gājēju pāreja, tad samazina ātrumu līdz 20km/h un acīgi skatās vai nav kāds gājējs vispār TUVUMĀ. Ja ir tuvumā gājējs, automašīna uzreiz tiek apturēta.
Kāpēc auto vadītājs tik ļoti trīc un dreb? Tāpēc ka viņu nenormāli izpisīs, ka viņš būs iesaistīts kādā satiksmes negadījumā. Nerunājot pat par negadījuma izraisīšanu: tad var gadīties ka ir jāmaksā sāpju nauda visu mūžu, vai jāsēd cietumā. Un OCTA viņējā uzreiz aiziet tādā kosmosā, ka par auto vadīšanu negadījuma izraisītājs var aizmirst gandrīz uz mūžu: tiesības var pat neatņemt, vienkārši apdrošināšanas izmaksas tāds nelaimes putns nevar pacelt.
Kanādā negadījums var pilnībā sagraut auto vadītāja dzīvi. Latvijā - šoferīts nospļaujas uz sava upura [līķa], un vālē tālāk. Šodien pat redzēju ka mikriņa psihais šoferis speciāli piedeva gāzi, un brauca virsū gājējiem, kas iet pāri pa zebru, ar nodomu brauca virsū, jo viņam likās ka pārāk lēni kustas. Reāli gājējiem nācās palekt malā, lai nenotriec. (Kanādā šāds šoferītis jau pēc 10 minūtēm sēdētu psihiatriskajā ekspertīzē, un vēl pēc stundas - maksātu milzīgas soda naudas.)
Kanāda ir "nebrīva" valsts. Latvijā šoferītis var justies ļoti "brīvi". Bet tā ir tāda negatīva brīvība, ka visiem pārējiem liek justies nebrīviem, bet Kandādā otrādi - visi jūtas daudz brīvāki un laimīgāki [jo viņiem tādas negatīvās brīvības nav]. No ārpuses tas izskatās kā savstarpēja cieņa.
***
Matemātiski, pieskaitot negatīvo brīvību, kopējā brīvība samazinās. Bet atņemot negatīvo brīvību, kopējā brīvība palielinās (mīnuss uz mīnusu = pluss). - 30 rakstair doma
- 24.8.10 23:31 #
-
Nu par riteņbraucējiem runājot, viņam kā satiksmes dalībniekam ir jābūt gan numura zīmei, gan arī atbilstošām tiesībām piedalīties satiksmē. Ja ir diennakts tumšais laiks, tad ir obligāti jābūt atstarojošai vestei. Hmm, cik daudz tādu velosipēdistu Jūs esat redzējuši? Ja mēs strikti skatāmies uz likumu, tad viņam principā satiksmē piedalīties AIZLIEGTS. Tātad, ja ir izraisīts satiksmes negadījums, var novelt vainu uz to, ka velosipēda vadītājs ir bez kvalifikācijas piedalījies satiksmē un izraisījis to (unless proven otherwise).
Tāpat par gājējiem. Statistika rāda, ka lielākā daļa notriekto tika notriekti netālu no gājēju pārejām. Nevis uz gājēju pārejām, bet gan pie tām. Tā kā CSN noteikts, ka transporta līdzekļa vadītājam ir pienākums un tiesības uzskatīt, ka pārējie satiksmes dalībnieki (kas ietver arī gājējus) ievēro CSN. Tā kā šajā gadījumā gājējs nav ievērojis CSN, tad atkal tas iet gājējam par sliktu.
Vot kāpēc gājējiem nav soda punktu? Trīs reizes pie sarkanā pārgāji, tiesības piedalīties satiksmē (e.g. rādīties uz ielas) ir aizliegts.
Piedod, bet ārzemēs gājēji un riteņbraucēji ir daudz vairāk izglītoti CSN ievērošanā. Tāpat Tu ārzemēs reti redzēsi riteņbraucēju pālī līkumojot pa visu ielu. Un tik pamēģini uzkāpt uz velosipēda bez ķiveres. Sodu dabūsi vismaz trīsciparu skaitlī. Tur riteņbraucējus pārbauda tikpat strikti kā auto vadītājus. - Atbildēt
- 25.8.10 12:00 #
-
latvijas? jo latvijas csn nav obligāti ne numura zīme (wtf, kāda numura zīme?), ne atstarojoša veste. pat tiesību var nebūt, ja brauc pa ietvi.
- Atbildēt
- 24.8.10 23:40 #
-
>Trīs reizes pie sarkanā pārgāji, tiesības piedalīties satiksmē (e.g. rādīties uz ielas) ir aizliegts.
Tas nav reāli, bet palielināt sociālo nodokli vai maksāt jaunu nodokli - to viegli. A kas - par katru soda punktu nak klāt gads papildus nodokļa.
Ļoti piekrītu par riteņbraucēju pofigismu - uz vienu normālo ir daudz vairāk tadu, kas tumsā brauc bez gaismām, es vispār brīnos ka tik maz notriec. Tas nav ļauns prieks, man fāters līdzīgi pakļuva zem auto, lietus laikā braukdams pa šosejas malu bez gaismām. Labi, ka dzīvs palika. - Atbildēt
- 25.8.10 07:01 #
-
Nav tādu punktu par numura zīmi un vesti. Nesen tikai sāka runāt par brīvprātīgo velo reģistrāciju CSDD, lai palīdzētu cīņā ar zādzībām.
Velosipēdam, pēc CSN, jābūt aprīkotam ar atstarotājiem. Diennakts tumšajā laikā jābūt arī lukturīšiem. Sīkāk http://www.likumi.lv/doc.php?id=90585 punkti 220, 221, 223.
Par velo vadītāja apliecībām(vai jebkuras citas kategorijas vadītāja apliecībām) - tur jau CP lauciņš visus pēc kārtas pakontrolēt. - Atbildēt
- 25.8.10 11:59 #
-
Nu palasot punktus 35 un 35.5 sanāk, ka velosipēdam ir jābūt tehniskās apskates uzlīmei... Interesanti, interesanti...
- Atbildēt
- 25.8.10 12:13 #
-
Nu jau auzās iebrauci.
Tie punkti attiecas uz mehāniskajiem transp. līdzekļiem.
(9) Mehāniskais transporta līdzeklis - pašgājējs transporta līdzeklis, arī traktortehnika, kas pārvietojas pa ceļu ar savu enerģiju, izņemot transporta līdzekli ar iekšdedzes motoru, kura darba tilpums ir mazāks par 50 cm3.
(28) Velosipēds - transporta līdzeklis, kuru ar savu muskuļu spēku virza cilvēks, kas atrodas uz tā (izņemot invalīdu ratiņus). Šis jēdziens attiecas arī uz velomobiļiem. - Atbildēt
- 25.8.10 08:25 #
-
doičlandē, piemēram, tev var atņemt autovadītāja apliecību, ja tu, tajā brīdī gājējs būdams, šķērsosi ielu pie sarkanās gaismas.
cits jautājums, ka policijai šeit ir daudz skaidrākas prioritātes, jo ar vāciešiem viegli strādāt — viņiem jau pēc definīcijas patīk noteikumi, kas nozīmē, ka, pie sarkanā tiešām visi stāv un gaida, lai arī mašīnu nav kilometra radiusā.
taču tajā pašā laikā policija, piemēram, piever acis uz metro staciju bezpajumtniekiem, kas tirgo salasītās un vēl derīgās braukšanas biļetes par vienu eiro gabalā. labāk lai viņi paēduši, sak. tāpat tevi var noštrāfēt pa pilnu programmu, ja tev ritenim nav gaismu, bet tajā pašā laikā viņi saprot, ka labāk, ka tu brauc ar velo, nekā ar mašīnu, tāpēc pārāk stingri nav. - Atbildēt