05 Janvāris 2012 @ 05:12
Krāslavas rajona traģēdijas atbalss sabiedrībā  
Texti nav bezierunu ņirdzēji, jo skatīsimies taču patiesībai acīs – pašmērķīga ironija ir bišķiņ yesterday. Kā jau reiz kāds autoru kolektīvs pareizi nosprieda: ar prikoliem ir tieši tāpat kā ar naudu – jo vairāk tērē, jo mazāk ir. Gluži tāpat kā Somālijā nav nevienas pašas vēstniecības, arī Texti nepārstāv pilnīgi nevienas intereses, kā tikai savējās. Būtībā Texti ir mediju somāļi. Šī atkāpe bija nepieciešama tāpēc, lai nevienam prātā neienāktu muļķīgas iedomas par politkorektumu tālāk rakstītajā. Tālāk rakstīto vadīs tikai un vienīgi cilvēcība, kas, kā izrādās, mēdz piemist arī debīlai satīrai un satīriskiem debīliķiem.

Jaungada rītā plašsaziņas līdzekļus un sociālos portālus pāršalca vēsts par ceļu satiksmes negadījumu Krāslavas rajonā, kurā bojā gāja septiņi jaunieši, no kuriem vecākais dzimis 1992. gadā, bet jaunākie – 1995. gadā. Traģēdijas rezonanse sašķēla sabiedrību divās daļās, kuras neatbilda ierastajam dalījumam – vienā mani draugi, bet otrā lohi. Šoreiz arī draugi īsti nevienojas savā starpā, un kur nu vēl lohi. Proti, pie viennozīmības trūkuma vainojams tas, ka avārija, iespējams, bija tikai likumsakarīgs iznākums pārgalvībai un muļķībai. Vieglo automašīnu “Mazda”, kas nobraukusi no ceļa, iebraucot upē, vadījis jaunietis bez CSDD pilnvarotas apliecības; automobīlī piecu cilvēku vietā atradušies septiņi, no kuriem viens arī bagāžniekā; mašīnai bijušas vasaras riepas, kuras nodilušas tik tālu, ka visticamāk tehnisko apskati neizietu arī ar tām braukt paredzētajā sezonā. Iespējams, ka par izvēlēto braukšanas ātrumu un promiļu līmeni asinīs arī varētu vēl jauniešus strostēt un strostēt, bet iznākumu šobrīd jau tas tāpat vairs nekādi nemaina.

Kā naglai uz galvas trāpīja Martas Krivades izteikums tviterī, ka zināma daļa, šķiet, aizmirsusi to, ko nozīmē jaunība. Viņi taču bija dzimuši sasodītajos deviņdesmitajos, un pat mums, kam paveicies tomēr piedzimt vēl astoņdesmitajos, ir bijušas un pat vēl joprojām varētu būt situācijas, kurā kondīcija un apstākļi ar saprāta balsi iet, nevis roku rokā, bet gan parāda tai saprāta balsij stalti izslietu vidējo pirkstu. Ne aiz bravūras, bet gan aiz atklātības varu droši spriest, ka kādā alternatīvā realitātē vēl arī 2012. gadā ir absolūti iespējama situācija, kurā viss Textu kolektīvs ar, teiksim, Textu gada lasītāju pie spēkrata stūres būtu ar mieru sēsties piecvietīgā automobīlī, lai dotos uz kaimiņu ciema balli. Vēl trakāk – Textu kolektīvā pat noteikti atrastos, nevis viens, bet gan veseli divi, kuri būtu ar mieru gulties bagāžniekā un vēl tajā mēģinātu attaisīt sakratītu šampanieša pudeli, jo reibumā mums nereti par pavadoni kalpo vadmotīvs “ka tik kāds prikols”. Protams, par šādu bezatbildības līmeni var raukt pieres, bet šāds bezatbildības līmenis lielā mērā arī veido visu to atmiņu kapitālu, kas sākas ar vārdiem “Kā mēs toreiz…” Jebkurš lēmums un rīcība gandrīz nekad nav tikai stulbs vai tikai kruts. Teju visi lēmumi un rīcības ir Šrēdingera kaķēni – reizē kruti un stulbi, mainoties tikai to savstarpējai proporcijai, ja uz doto lielumu jāraugās no atšķirīgiem leņķiem. Pat Zatlers ir normāls ārsts, nevis tikai klauns Rīgas cirkā.

Protams, visam pa vidu vēl kāds pamanīsies vainot valsts pārvaldi un bezkondicionālo Latgales nolemtību, kurā šņabja iegāde vinnē vienos vārtos maksājumus autoskolai. To noteikti kāds jau ir uzrakstījis pirms manis, taču, ja vēl nav, tad es uzrakstu to tagad – kategorisms mēdz būt pirmā neveiksminieka pazīme. Šobrīd spriest par to, ka bojā gājušie bērni (jā, bērni – deviņdesmit piektais gads, bļeģ) dzīvoja tāpat kā nomira ir ne tikai ciniski, bet arī idiotiski, jo 16 gadu vecumā reti kurš no mums jau ir salaulājies ar nākotni, bet dzimto māju lokācija ne vienmēr predeterminē neapšaubāmus tālākās dzīves rāmjus. Pubertāte vispār ir viens no smagākajiem personības izveides posmiem cilvēka dzīvē – daudz pilnasinīgāks par visām turpmākājām krīzēm, bet arī to jau reti kurš vairs atceras. Tāpat kā attiecību lietiņās viss no malas izskatās kā uz delnas, kamēr iekšienē viss ir vienā neatšķetināmā jūklī, tā arī tiesāt jauniešus par impulsīvu rīcību ir apmēram tas pats, kas pārbolīt acis un dzērāja sievai jautāt: “A nahuj tu viņu vnk nepamet, dooh?” Ja vecums neatbrīvo no atbildības pret saprātu, tad nu ir kaut kas, kas nudien neatbrīvo nevienu un nevienā vecumā – vienkārša nepaveikšanās. Ja kāds no Textu kolektīva, iereibis ejot pār Akmens tiltu, nejauši iekristu Daugavā un noslīktu, vai tiešām būtu daudzi, kas nepielūdzami aukstasinīgās balsīs paziņotu: “Dzert vajag mazāk.” Un kas vēl svarīgāk – vai tiešām kādam liktos, ka radinieki un draugi nav pelnījuši vispār necik līdzjūtības? Iespējams, ka ir pat pelnījuši dubultā – arī par to, ka mīļais aizgājējs nav jutis par savu dzīvību un sāpēm, ko tā izdzišana atstāj tuvajiem, diez ko lielu atbildību.

Nu, dzīvē tā notiek, un nomirst visi – ko tur daudz, it kā. Tomēr mēs neesam ne psihopāti, ne sociopāti, ne arī mizantropi, un uz kaut kādu empātiju taču esam spējīgi. Notikušais būtu traģēdija arī tad, ja bojāgājuši būtu septiņi nepilngadīgi narkomāni stacijas laukumā no heroīna pārdozes. Jauna nāve pati par sevi ir traģēdija kaut tā iemesla dēļ vien, ka tā atņem jebkādu iespēju jaunajam cilvēkam no kļūdām mācīties un labot savu dzīvi. Ir brīži, kad bailes izklausīties banālam, ir banālas. Un ir brīži, kad nihilistiskajam noskaņojumam kolektīva apziņā derētu vienkārši aizvērt muti, nevis kultivēt savu bērnišķīgi spītīgo cinismu, no kura nevienam nekad tāpat nav palicis labāk, bet tikai uz īsu mirkli izdevies apmānīt sevi ar ilūziju par to, ka paši gan esam skaisti un kruti, un mūžam jauni, dzimuši kulturālās ģimenēs un attiecīgi audzināti, un mums jau raudiens dzīvē nenāks it nekad.

Textu kolektīva vārdā izsaku līdzjūtību piederīgajiem; viņi dus mierā.
Tags: ,
 
 
( Post a new comment )
[info]dute on 5. Janvāris 2012 - 12:15
ir starpība starp padomju didaktikui un attieksmes paušanu. mediju attieksmie būtu jāpauž vērtības, jāaudzina, kā tas notiek rietumos nevis padomijā, jā, arī didaktiski brīžiem. jā, tu redzi, tu apraudājies, bet tu arī nekāptu tādā mašīnā. tā ir rīgas inteliģenta kundziņa ignorance, domāt, ka viss ir acīmredzami, ka sabiedrība pati redz. tādi sīči, kuriem jūra līdz ceļiem, nav tik jūtīgi un acīgi, un analizēt spējīgi kā tu, un viņiem nedrīkst teikt, jā nu vot, sagadījās, nepaveicās. tā ir vērtību sagrozīšana, bezatbildības kultivēšana. viņiem ir jākarina tā norautā seja. tikai lohi saka, ka bojāgājušie bērniņi nav pelnījuši sēras, bet es nesaprotu, kā tas izslēdz nepieciešamību uzsvērt viņu vainu
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
[info]asiize on 5. Janvāris 2012 - 12:23
ak vai cik ļoti es Tev nepiekrītu, bet šo tēmu uztveru tik emocionāli, ka nevaru mierīgi neko uzrakstīt.
es esmu rīgas kundziņš, bet es domāju, ka sabiedrība reizē redz un neredz. es esmu rīkojusies maksimāli stulbi, lai savu dzīvību šobrīd uztvertu kā žēlastību, droši vien tāpēc tā empātija. mēs taču pat ar Tevi esam kopā kāpušas svešā mašīnā.
manai omei patika krāt kriminālziņu izgriezumus, es bērnībā lasīju, man tagad nav laika izvilkt citātus no Kļavja raksta, bet ļoti ļoti atgādināja bērnībā lasīto.
es vienkārši pamatā nesaprotu to "pretējās puses" cepienu (līdzīgi kā tā noteikti nesaprot manu), es nesaprotu, kā līdzi jušana un nebakstīšana brūcēs, prezidenta līdzjūtība, 150 latu pabalsta izmaksāšana vai sēru dienas izsludināšana var šeit nodarīt kādu postu. tipa visi tagad dzers, brauks un sitīsies, lai arī savai ģimenei izsistu prezidenta līdzjūtību? tā traģēdija runā pati par sevi un, manuprāt, lielāka rīgas kundziņa ignorance ir domāt, ka citi cilvēki ir stulbi un krāslavas stāstu nesapratīs bez subtitriem.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
[info]dute on 5. Janvāris 2012 - 12:33
ai es zināju, ka sekos tāds teikums kā pēdējais. tas nav par citu uzskatīšanu par stulbiem, tas ir par vērtībām. sabiedrībā nevalda pašsaprotamas vērtības, to taču tu nenoliegsi. es saprotu, ka tā vērtība, kas tev šajā gadījumā liekas svarīgāka par atbildības audzināšanu, ir līdzjūtība. bet es vēlreiz saku, ka neredzu kā viena izslēdz otru.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
(no subject) - [info] on 5. Janvāris 2012 - 12:52
[info]dute on 5. Janvāris 2012 - 13:05
ir jau labi, es saprotu. tenku lapu lasīšana man, paldies Dievam, netraucē zināt, ka braukt dzērumā ir slikti. interesanti, ja es lasītu tikai ziņas, tas vairotu manas tiesības sagaidīt vērtību priekšzīmi medijos, ja? :) bildes pie bāra letes bija izteikts pārspīlējums, man liekas, ka to var nojaust, bet Nirvanas piesaukšana ņe v koņķekst. nezinu, kas ir riebīgs manā pasniegšanas veidā, vot, par to gan drusku apvainošos, jo es, atšķirībā no tevis, negribu nevienam uzbraukt.

es esmu par līdzjūtību un visi ir nabaga dvēselītes, arī tas slepkava izvarotājs ir vienkārši slims cilvēks, kam bijusi grūta bērnība. (tas izklausās ironiski, bet nav tā domāts). un es nevienam negribu atņemt viņu sēru dievkalpojumu vai pabalstu ģimenei, bet kāpēc, vot pasaki, kāpēc es nedrīkstu gribēt, lai ziņās raksta nevis "slikto laikapstākļu, ceļa stāvokļa, bebru un sazin kā vēl rezultātā noslīka 7 bērni", bet "jauniešu pārgalvīgas un bezatbildīgas rīcības rezultātā (..), kas kalpo par traģisku piemēru visai sabiedrībai"
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
(no subject) - [info] on 5. Janvāris 2012 - 13:28
[info]dute on 5. Janvāris 2012 - 13:36
šobrīd par kaut ko sašust tiešām ir par vēlu, jo jautājums ir iztirzāts no dažādiem skatpunktiem. sašutums bija vietā, kad tūdaļ pēc notikuma izplatītajās ziņās figurēja tikai eifēmismi un citu vainošana. bet labi, es negribu ar tevi strīdēties.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Link)
[info]dute on 5. Janvāris 2012 - 13:11
un starp citu es nelasu mango, bet amīšu tenkas un tur, pat visdebīlākajās tenkās ir vairāk moralizēšanas, nekā visos vietējos pofigistu/ vainosim citus rakstos. es nesaku, ka tas ir baigais piemērs, tas vienkārši diseiblo tenku lapu argumentu
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
(no subject) - [info] on 5. Janvāris 2012 - 13:37
[info]dute on 5. Janvāris 2012 - 13:44
aha, ja tu skaties pornu, tikmēr gaidīt no sievas uzticību nav adekvāti. tāda pati loģika.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Link)
[info]asiize on 5. Janvāris 2012 - 13:26
Jā, es domāju, ka tas, ko Tu raksti šajā komentārā, iespējams, visskaidrāk ilustrē atšķirīgo viedokļu un visas cepšanās sadursmes punktu. Centrā neapšaubāmi ir līdzjūtība un atbildība. Es atbildību uztveru kā pašsaprotamu šajā stāstā, bet līdzjūtības, manuprāt, trūkst un par to jācīnās. Tu šajā stāstā kā pašsaprotamu uztver līdzjūtību, bet saskati atbildības trūkumu un cīnies par to.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
[info]dute on 5. Janvāris 2012 - 13:28
jā, precīzi :*
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Link)
[info]dute on 5. Janvāris 2012 - 12:42
un īstenībā mani kaitina tas arguments, ka tipa paši esam darījuši sūdus un paši iekāptu. vot, es nekāptu, sit mani nost. tas, ka esam kāpušas svešās mašīnās nav tas pats, kas kāpt saplīsušā mašīnā ar iedzērušu šoferi bez tiesībām. es tādā nekāptu nemūžam, arī jaunībā, arī pālī. un es neticu, ka tu kāptu vai ka marta krivade kāptu.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
[info]asiize on 5. Janvāris 2012 - 13:23
es esmu nostopējusi mašīnu, kur vadītājs visu ceļu intensīvi pīpē zāli, es nepalūdzu apturēt un neizkāpu. (ok, es nezinu, cik daudz zāle ietekmē spēju vadīt auto, bet ātrumu viņš pārsniedza pamatīgi) Es esmu gājusi viena ciemos pie nepazīstamiem cilvēkiem, nepasakot nevienam draugam to imantas daudzstāvenes adresi, kurā mani meklēt, ja nu kas. Man trūkst filmas par virkni citu notikumu, kuru atstāsti, kā šī raksta autore sākas ar "kā mēs toreiz". Daudz latvijas kultūras darbinieku ir miruši alkohola pārdozēšanas dēļ, bet nekrologi runā par izcilības nāvi, nevis aicina lasītāju pārdomāt dzeršanu.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Link)
[info]karuna on 5. Janvāris 2012 - 15:26
Aha, tā meitene, kura dzēruša vadītāja dēļ nositās RS autobusā arī laikam ir pati vainīga par savu stulbo rīcību. Bija taču jāredz, ka vadītājs ir dzēris.

Saproti, sēras nav par to, lai tagad skaidrotos, kurš ir vairāk vai mazāk vainīgs. Tāpat jau visiem ir skaidrs, kas tur ir iesaistīts.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
[info]dute on 5. Janvāris 2012 - 15:33
kur es saku kaut ko attāli līdzīgu, ka "tā meitene pati vainīga"?

es nelasīju visus tos komentārus augšā, bet manīju vienu tavējo par attiekmes paušanas atšķirībām pie kapa un auditorijā. nu lūk, nevajag mani vilkt pie kapa, es esmu auditorijā un par to runāju.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
[info]karuna on 5. Janvāris 2012 - 15:40
Es tikai iebildu par to, ka neviens jau nekāptu šādā mašīnā, kuru vada dzērājs.

Šeit notiek lēkāšana starp "vadīt mašīnu dzērumā ir noziegums" un "kāpt šādā mašīnā ir morāli stulbi". Tās ir divas dažādas lietas un AĶ savā rakstā apzināti tās sajauc kopā, lai vienkārši paņirgātos par sērotājiem.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
[info]dute on 5. Janvāris 2012 - 15:45
es arīdzan nekur nesaku, ka neviens nekāptu, es runāju par sevi un savām draudzenēm (trīs nav neviens) un iebilstu pret apgalvojumu – da mēs visi esam kāpuši
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
[info]karuna on 5. Janvāris 2012 - 15:51
Good for you. :)

Bet ja kāda tava draudzeni reiz izdarīs šo kļūdu un tā dēļ smagi cietīs, tad diez vai tu no viņas uzreiz novērsīsies.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
[info]kkkungs on 5. Janvāris 2012 - 17:25
Atkal izmantojam idiotu argumentus... nu kāpēc daži iedomājas, ka, piemēram, es, rakstot savu viedokli par šo jautājumu, jau 100 reizes neesmu izdomājis, ko es darītu, ja tā notiktu ar kādu pazīstamo.

Jā, muguru es neuzgrieztu, neuzgriežu arī šiem cietējiem, bet rīcību par stulbu sauktu gan un ļoti tieši.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
[info]karuna on 5. Janvāris 2012 - 18:22
Lūk, tā jau ir balansēta pieeja. :)
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Link)
tas ir absurds[info]mazeltov on 5. Janvāris 2012 - 14:01
visi nē, bet kāds brauks, dzers un sitīsies
No textu ieraksta:
"Ne aiz bravūras, bet gan aiz atklātības varu droši spriest, ka kādā alternatīvā realitātē vēl arī 2012. gadā ir absolūti iespējama situācija, kurā viss Textu kolektīvs ar, teiksim, Textu gada lasītāju pie spēkrata stūres būtu ar mieru sēsties piecvietīgā automobīlī, lai dotos uz kaimiņu ciema balli. Vēl trakāk – Textu kolektīvā pat noteikti atrastos, nevis viens, bet gan veseli divi, kuri būtu ar mieru gulties bagāžniekā un vēl tajā mēģinātu attaisīt sakratītu šampanieša pudeli, jo reibumā mums nereti par pavadoni kalpo vadmotīvs “ka tik kāds prikols”. "
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
xxx[info]texti on 5. Janvāris 2012 - 22:04
Re: visi nē, bet kāds brauks, dzers un sitīsies
Oh, come on! Mēs nudien mīlam savus lasītājus, bet reizēm jūs spējat tik ļoti ieciklēties uz kaut ko pilnīgi no konteksta izrautu, ka paliek gandrīz žēl. Nē, neviens šeit nekur nebrauks, nedzers un nesitīsies, neviens šeit nedomā, ka nebūt pālī nav stilīgi - tie visi ir tikai pārspīlēti ilustratīvi piemēri tam, ka mēs paši arī neesam nekādi rožu ziediņi, bet gan arī parasti cilvēki, kas spējīgi uz stulbumu. Jā, uz stulbumu. Neviens tos jauniešus te neattaisno, neviens nesaka, ka viņi nebrauca pretī visai drošai nāvei, bet kāda tam vairs ir nozīme? Viņi savu sodu par vieglprātību jau ir saņēmuši, un punkts. Visa tā ķengāšanās un apelēšana pie kaut kādas racionalitātes - tā vienkārši ir kaut kāda dročīšana pašiem uz savu nevainojamību. Kā kāds jau ļoti pareizi te, komentāros norādīja - tā avārija, pohuj, cik likumsakarīga, jau pati par sevi ir norauta seja uz asfalta, kas biedē un kalpo par atgādinājumu tam, cik ļoti vajag domāt līdzi. Arī par atgādinājumu tam, ka arī veiksmei ir savas robežas. Un tam pa virsu vēl kaut kāda slimīga moralizēšana par to, cik netaktisks ir Bērziņš vai pašvaldība - nu tas ir pizģec, godavārds. Visas tās neiecietīgās domas, kas vērstas uz šo, jā, fucking likumsakarīgo nelaimes gadījumu, tāpēc diez vai sasniedz savus adresātus saulītes otrā pusē. Tas sasniedz tikai piederīgos, kuriem šobrīd noteikti trūkst vēl kāds atgādinājums, cik bezrūpīgi ir atdzinājuši atvases. Ir visādi cilvēki, ir visādi viedokļi - to visu pieņemt nav nemaz tik grūti, bet runa taču ir tikai par prastu cilvēcību saprast, ne jau attaisnot. Pavisam sabiezinot krāsas - arī Breivīka māte dēla nāves gadījumā būs pelnījusi līdzjūtību. Un kaut vai no Norvēģijas prezidenta, ja viņš to tā jutīs.

Neperamies vairāk, lūdzu. Noteikti ir vietas, kur entuziasms noderētu vairāk, nekā te, kurinot šo diskusiju, kura lielā mērā jau ir beigusies.

SM
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
[info]kkkungs on 5. Janvāris 2012 - 22:09
Re: visi nē, bet kāds brauks, dzers un sitīsies
Jā, atgādinājuma par audzināšanu pietrūkst. Tāpat kā pašas audzināšanas.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Diskusija) (Link)
seim old šit[info]kalfis on 6. Janvāris 2012 - 19:34
Re: visi nē, bet kāds brauks, dzers un sitīsies
kkur jau iekakāju te par to, ko sabiedrība uzskata par pieņemamu (šitā komentēšana laikam nav paredzēta defu un tvneta apjomiem :D )
ko var ieaudzināt vecāki, kas paši to uzskata par normu?
un kuru vecaki to par normu uzskatijuši
tik toreiz vāģi bija lēnāki. un izklaižu mazāk.
(Atbildēt) (Iepriekšējais) (Link)