25 November 2017 @ 11:32 pm
 
Bet, jā, runājot par "Betija runā". Man arī tur būtu savas kritikas par izteiksmes veidu utt. (neizvērsīšu, jo nedomāju, ka tas ir kaut kas baigi interesants un tāds, kas vēl nekur internetos jau nebūtu izskanējis), bet man kopumā liekas ļoti forši, ka šāda video sērija top, jo aplūkotās tēmas ir svarīgas un par tām jārunā arī vienkārši un ārpus akadēmiskiem lokiem.

BET - tas, ko es īstenībā gribēju teikt, ir, ka viena lieta, kas mani tiešām ārprātīgi sadusmo komentāros par šo projektu, ir teksti no sērijas "lai viņa vispirms sāk izskatīties "normāli", neviens neklausīsies beibē ar ziliem matiem". Un šis vēl ir maigs kopsavilkums no tā, ko esmu lasījusi.

Un es zinu par tām "teorijām", kas palīdz izprast, ko visu var izdarīt, lai panāktu, ka tavs izskats un uzvedība palielina iespējas, ka noteiktas sabiedrības grupas tevi uztvers nopietni. Un arī pati es esmu dzirdējusi implikācijas par to, ka varbūt nevajag vilkt spilgti rozā zeķbikses, kad ej runāt par nopietnām lietām ar nopietniemiem cilvēkiem.

Var jau būt, ka tāda nostāja ir galīgi iracionāla un nesaprātīga, bet šajā ziņā mana pozīcija (varbūt izņemot ļoti specifiskus kontekstus, nez, pieņemšana pie citai kultūrai piederošas amatpersonas, jo tiešām neko nevarēs nokārtot/sarunāt, ja ieradīsies ar spilgtiem, īsiem svārkiem) ir diezgan radikāla. Ja tu nespēj klausīties manās idejās un izvērtēt to saturu, neatkarīgi no manu matu vai zeķbikšu krāsas, tā ir tava problēma".
Es gribu dzīvot sabiedrībā, kurā cilvēka ķermenis (iespēju robežās) pieder viņam pašam. Un izvēles, kas attiecas uz apģērbu, matu krāsu un kosmētiku ir absolūti leģitīma pašizpausmes forma, kuru nebūtu jāierobežo tāpēc, ka "nopietni cilvēki valkā melnbaltas un pelēkas drēbes".
Jo citādi tas nedaudz velk uz respectability politics - "tā ir tava vaina, ka tevi neviens nedzird un diskriminē, jo, kā tu izskaties; cilvēki, kuri izskatās tā, kā tu, ir pelnījuši, ka viņos neviens neklausās un viņu tiesības neievēro!"

Un es teiktu, ka, nevis "neviens Betijā neklausīsies un neuztvers nopietni, jo viņai ir zili mati", bet gan "tas, ka Satori publicē video, kurā par visai sabiedrībai ekstrēmi svarīgām tēmām runā meitene ar ziliem matiem, rāda, ka pasaule un cilvēku uzskati var mainīties un mainās".
 
 
( Post a new comment )
honeybee[info]honeybee on November 26th, 2017 - 09:30 am
*paceļ roku*
Jo īpaši tāpēc, ka bezpajumtniekiem LV ir pieejama iespēja izskatīties a) normāli (ja gribas) b) savā stilā/ekstravaganti, ja gribas.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
François Pignon[info]pinjons on November 26th, 2017 - 09:40 am
Tad aizvietojam vārdus "izskatās kā bezpajumtnieks" ar vārdiem "izskatās nenormāli un nestilīgi". :)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
ctulhu[info]ctulhu on November 26th, 2017 - 09:46 am
a tas atkal subjektīvi - kas vienam stilīgi, otram šausmas kātāvar utt.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
François Pignon[info]pinjons on November 26th, 2017 - 09:48 am
Tur jau ir tā lieta, ka tieši cilvēka subjektīvā nepatika pret otra vizuālo izskatu ir tas, kas var traucēt uztvert otra teikto.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
ctulhu[info]ctulhu on November 26th, 2017 - 09:55 am
Nu labi a kas sanāk? Ir dažādi cilvēki ar dažādiem izskatiem un dažādi cilvēki ar dažādām gaumēm. Vienam patīk/ nepatīk tas, otra šitas.

2 varianti - vai nu iebāzt visus uniformās ( tb atcelt dažādus izskatus) vai iemācīties nodalīt *kā viņš izskatās* no *ko viņš saka*

un labi, vienam nepatīk noteikts apģērbs, otram noteikta matu krāsa, bet trešajam nepatīk noteikta veida sejas, noteiktas krāsas āda, noteikts dzimums - ko tad?
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
François Pignon[info]pinjons on November 26th, 2017 - 10:03 am
Nu lai veicas iemācīt cilvēkiem pilnībā abstrahēties no otra vizuālā tēla. Pieņemot, ka pats šajā ziņā esi spožs kā dimanta oliņa. :)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
ctulhu[info]ctulhu on November 26th, 2017 - 10:05 am
Veselīgs pofigs uz nebūtisko tiešām ir lieta ko vērts mācīties - visiem, man arī.
(Reply) (Parent) (Link)
François Pignon[info]pinjons on November 26th, 2017 - 10:07 am
Disclaimeris īpaši kašķīgajiem apdāvinātajiem: tas nenozīmē, ka vēlos visus sabāzt uniformās.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
ctulhu[info]ctulhu on November 26th, 2017 - 10:09 am
Nujā un kas tad paliek? Paliek sausais atlikums ka katrs izskatās kā grib kamēr tas nerada tehniskus traucējumus (piemēram kāpt kalnā vakarkleitā vai vērot ķirurģisku operāciju bez galvassegas/ halāta nav ok)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
François Pignon[info]pinjons on November 26th, 2017 - 11:43 am
Sausais atlikums - ir utopiski cerēt, ka cilvēka vizuālais paskats (ja to redz) nespēlēs nekādu lomu citu spējā uztvert viņa teikto.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
ctulhu[info]ctulhu on November 26th, 2017 - 11:46 am
Nav utopiski, jo prakse rāda, ka tas paskats spēlē aizvien mazāku lomu, sk. a) manu reportu par konferencēm, b) ģērbšanās/ izskata kodus un etiķetes vēsturiski - viņi vienkāršojas izņemot marginālās grupās.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
François Pignon[info]pinjons on November 26th, 2017 - 05:38 pm
No tava reporta var secināt tikai to, ka jums tur ģērbties tā ir pieņemts. Savukārt es runāju par situācijām kad kāds ģērbjas mērķauditorijai acīmredzami nepieņemami.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
ctulhu[info]ctulhu on November 27th, 2017 - 01:54 am
Nē mums tur aizvien mazāk spēlē lomu koncepts *pieņemts*
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
François Pignon[info]pinjons on November 27th, 2017 - 06:52 am
Vēlmju domāšana naļico.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
ctulhu[info]ctulhu on November 27th, 2017 - 11:43 am
Nē tas saucas novērojumi :)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
François Pignon[info]pinjons on November 27th, 2017 - 11:52 am
Viens otru neizslēdz. :)
(Reply) (Parent) (Link)
honeybee[info]honeybee on November 26th, 2017 - 09:47 am
Nē neaizvietojam, jo tu pats nupat atklāji, ka nespēj noteikt, kas ir kas, spriežot pēc apģērba. Tā ka turpināt prezumēt, ka no apģērba var spriest par cilvēku, nav korekti. FWIW, visi apģērbi iekļaujas divās kategorijās (kas nav savstarpēji izsledzošas), proti, a) normāli, b) savā stilā/ekstravaganti.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
François Pignon[info]pinjons on November 26th, 2017 - 09:49 am
Tu kā parasti pat neesi pacentusies saprast ko otrs saka. Sk. manu atbildi ctulhu.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
honeybee[info]honeybee on November 26th, 2017 - 10:04 am
Tu pat neesi pacenties saprast, ko pats saki :)
1) Tu saki "ģērbies kā bezpajumtnieks" => pats neaptverot, ka liela daļa bezpajumtnieku staigā apkārt drēbēs, kas nav uzreiz uztveramas kā "bezpajumtnieka drēbes", t.i., tu NESPĒJ pēc drēbēm atšķirt bezpajumtnieku no cilvēka, kam ir mājas
2) Tu prezumē, ka zini, kā izskatīsies nopietnas, augsta līmeņa lekcijas pasniedzējs, lai arī nav nekāda pamata domāt, ka tu nebūsi tikpat dead wrong arī par to
3) Kā reiz situācija, kurā ir lekcija par nopietnām tēmām (vai vispār par jebko) ir tāda, kurā galvenā atbildība par to, vai tu spēj saprast to, ko tev saka, un nenovirzīt uzmanību uz blakus faktoriem (pasniedzēja apģērbs vai akcents vai manierismi vai brīnišķīgais, iekārojamais augums), ir lekcijas *klausītājiem*. Lektors pats savu tēmu (presumably) zina un viņam no lekcijas lasīšanas ir tikai tik daudz labuma, cik par to naudu iedod, bet klausītājam tas ir pasākums, kas var būtiski mainīt/uzlabot paša izpratni par apskatāmo jautājumu. Tā ka "ahhh, nevarēju koncentrēties, jo pasniedzējam bikšu priekša vaļā un man visu laiku bija jādomā par to, vai tas melnais ir apenes vai kaunuma apmatojums" ir nevis pasniedzēja, bet studenta problēma.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
François Pignon[info]pinjons on November 26th, 2017 - 10:08 am
Turpini oponēt saviem straw man. Tikai bez manis.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
honeybee[info]honeybee on November 26th, 2017 - 10:21 am
"runāt specifiski par cilvēka nosaukto piemēru" nav straw man

"es pateicu A un tev vajadzēja saprast, ka es patiesībā gribu teikt B, nu tu jau zini ko es gribēju teikt āāā es tā nespēlējos!" ir cita loģiskā kļūda (droši vien tu labāk zini, kāda)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
François Pignon[info]pinjons on November 26th, 2017 - 11:39 am
Ja turpini oponēt A, arī kad es nepārprotami saku B, tad tas is klasisks straw man. Un man nav vēlme nosist laiku ar cilvēkiem kuri to nespēj, vai nevēlas saprast.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
honeybee[info]honeybee on November 26th, 2017 - 01:27 pm
If anything, tad tas bija mēģinājums izmantot labvēlības principu, ibo divi mani visu laiku mīļākie pasniedzēji tērpās:
1) drēbēs, kas šķita izraktas no centrāltirgus melns-un-sarkans-ar-spīguļiem gala (nestilīguma augstākā pakāpe manā izpratnē)
2) rūtainos bokseršortos, kas bija labi redzami starp kārtu kārtās savilkto krekliņu apakšu un noslīdējušo bikšu augšu

Un ja man (vai kādam) šis apģērba stils traucētu uztvert nopietni lekciju, tad tā, manuprāt, totāli būtu klausītāja problēma, jo abu lekcijas bija gan ekselenti sagatavotas, gan interesantas, gan visnotaļ mind-blowing intelektuālā ziņā. Ciktāl ievēroju, tad arī tiem, kas klausījās lekciju kopā ar mani, apģērbs varbūt bija minor distraction, bet nu nekas tāāāds, ka nevarētu paklausīties un domāt līdzi.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
François Pignon[info]pinjons on November 26th, 2017 - 05:44 pm
Nu ja atzīsti, ka nepierasts vizuālais tēls var tomēr radīt "minor distraction", tad nav skaidrs par ko tu man oponē. :D
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
honeybee[info]honeybee on November 26th, 2017 - 05:56 pm
Un? Pasniedzējiem bija dziļi vienalga, jo viņi piegādāja izcilu saturu, ko man bija svarīgi saņemt.
(Reply) (Parent) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on November 26th, 2017 - 01:26 pm
:D:D

Vispār jā. Es šito esmu sapratusi ar savu cepienu par slikto valodas kultūru. Vienīgais, ko tas parasti maina, ir tas, ka es nenormāli cepos par runātāja slikto valodas kultūru.

Un man tas ar laiku, samierinoties ar to, kāda pasaule ir, ir sācis traucēt mazāk. Kaut arī tāpat apbēdina, un es ļoti novērtēju, ja cilvēki (arī pasniedzēji) runā labā valodā.

(Reply) (Parent) (Link)