22 October 2017 @ 03:46 pm
iekšējais konflikts  
Lūk, man vienmēr ir šķitis, ka teksts pēc tā uzrakstīšanas (drīzāk jau publicēšanas) sāk dzīvot pats savu, no autora kaut kādā veidā šķirtu dzīvi. Tas kļūst par atsevišķu mikrovisumu, kas vai nu spēj izdzīvot vai arī nē. Un nav ko uzplīties autoram, lai viņš kaut ko paskaidro, izskaidro, pasaka priekšā utt.

Es gan nesaku, ka man absolūti nevajadzīgas šķiet, piemēram, intervijas. Cilvēkiem mēdz būt sakāmas visādas ļoti sakarīgas lietas gan par saviem darbiem, gan citām tēmām. Tāpat arī ir interesanti, ka autori, kuru darbus esmu lasījusi, izsakās par sociāli nozīmīgām tēmām - vienalga, vai viņi to darītu savā fb profilā, publiskā diskusijā vai privātā sarunā.

Tā kā mana pirmajā rindkopā izteiktā pārliecība līdz šim bija tiešām spēcīga, vienmēr esmu bijusi pietiekami droša, ka klausīties autoru teiktajā nav bīstami, jo nekas, ko viņi varētu pateikt par saviem darbiem vai vienalga ko citu, nevarētu īpaši ietekmēt to, ko es domāju par viņu darbiem.

Tā es domāju līdz apmēram aizvakardienas vakaram, kad ieraudzīju, ka Arvis Kolmanis, par kura grāmatu "Žūpa Amors jeb Mirušais Dievs" es kādreiz biju absolūtā sajūsmā, internetos aizstāv viedokli, ka sieviete izvarošanā var būt līdzvainīga.

Kā man tālāk dzīvot, m?
 
 
( Post a new comment )
cukursēne[info]saccharomyces on October 22nd, 2017 - 05:13 pm
te gan man šķiet, viņš ir izteicies nevis par darbu, bet par sevi.

es gan varu saprast arī nostāju, ka autorus, kuru rīcība/uzskati mums nav morāli pieņemami, var negribēties atbalstīt finansiāli, piemēram, patērējot viņu radīto. bet es domāju, ka tas nav obligāti, jo, kā jau Tu teici, darbs dzīvo savu dzīvi. Tu vari, piemēram, tagad nepirkt nekādus jaunus/citus viņa darbus, ja tas Tev šķiet piemēroti, un/vai izteikt nosodījumu, ja satiksi, vai kaut kā tā.
(Reply) (Thread) (Link)
pelnufeja: koks[info]pelnufeja on October 22nd, 2017 - 07:50 pm
Es jau saku - jebkas, ko autors pasaka par jebko.
Es viņu nepazīstu personiski, tāpēc nav īpaša iemesla izteikt nosodījumu, kad satikšu, ja satikšu, un viņa darbus, ja vien tie nejauši neiznāktu zvaigznē vai las.am, man tāpat nebūtu nekādas jēgas pirkt. Es vairāk par tādu iekšējo konfliktu un skumjām.

Un drusku arī pētu sevi, nu, tur, kā mainās manas sajūtas/uzskati.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja: koks[info]pelnufeja on October 22nd, 2017 - 07:52 pm
Jo man mēdz patikt autoru darbi, kuri paši man liekas, ēm, ne pārāk sakarīgi cilvēki.
(Reply) (Parent) (Link)
François Pignon[info]pinjons on October 22nd, 2017 - 06:52 pm
Es lielākoties esmu samierinājies ar domu, ka literārais (vai jebkādas citas nozares) talants ne vienmēr korelē ar cilvēka, vai viņa uzskatu jēdzīgumu. Kaut ir tādi izteikti draņķi (piemēram, Lato Lapsa), kuru garadarbus es principā nepērku un nepirkšu (un nekādā citā veidā tieši vai netieši neatbalstīšu), lai cik to saturs man varētu būt interesants.
(Reply) (Link)
judging the mice[info]rasbainieks on October 22nd, 2017 - 06:55 pm
jā, kolmaņa izgaismošanās šādā gaismā (tumsā?) bija pārsteigums
(Reply) (Thread) (Link)
pelnufeja: koks[info]pelnufeja on October 22nd, 2017 - 08:06 pm
Nez, var jau būt, ka tas pārsteigums arī ir uzpūsts. Galu galā, šitās seksuālās vardarbības definīcijas jau lielā mērā izriet no patriarhālās sabiedrības uzskatiem par to, kāda ir vīrieša un sievietes seksualitāte un savstarpējās attiecības; un tie ļoti bieži tiek nekritiski aizgūti no apkārtējās vides. Nekur jau nav teikts, ka rakstnieks obligāti saprot, kā tas viss darbojas, es pati, pirms sāku studēt antropoloģiju, piemēram, par daudziem ar feminismu saistītiem jautājumiem domāju krietni citādāk, nekā domāju šobrīd.

Man vienkārši ir bēdīgi redzēt, ka cilvēki, bieži vien paši to neapzinoties, turpina šādus uzskatus aizstāvēt, līdz ar to netieši veicinot arī dažāda veida vardarbības pastāvēšanu. Un kļūst arvien grūtāk uz to pievērt acis, līdz ar to - kļūst arvien grūtāk dzīvot.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]k8 on October 22nd, 2017 - 10:07 pm
darot/rakstot/domājot x "netieši veicināt arī dažāda veida vardarbības pastāvēšanu" ir ļoti slidena nogāze, ko laikam spēj veicināt tikai modernā akadēmiskā izglītība a la "antropoloģija".
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja: koks[info]pelnufeja on October 22nd, 2017 - 10:46 pm
Es uzskatu, ka pasaule lielā mērā ir kļuvusi par drošāku un labāku vietu tieši tāpēc, ka "modernā akadēmiskā izglītība" palīdz identificēt dažādus vardarbības veidus - arī tos, kuri netiek īstenoti ar ieročiem, pletnēm vai spaidu darbos koncentrācijas nometnē.

Nez, vai pirms simts gadiem par seksuālu vardarbību kāds vispār diskutēja.
(Reply) (Parent) (Link)
honeybee[info]honeybee on October 23rd, 2017 - 05:19 pm
nē, nebija, līdzīgu dzimumnormatīvu huiņu "man te tikai tā prātā ienāca" stilistikā viņš raksta jau illllgi.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja: koks[info]pelnufeja on October 24th, 2017 - 12:04 am
Es neko citu, kā vien žūpu amoru neesmu lasījusi, un arī to briesmīgi sen.
(Reply) (Parent) (Link)