Totālā absurda teātris
Vārdsakot, redzēju sapni par absurda teātri. Izstāstīt par ko
tas ir - gaužām neiespējami, jo tas ir par absurdu, un ja es mēģinātu
jums paskaidrot sižetu, tad jūs izlemtu, ka esmu pilnīgi aizbraucis no
sliedēm. Starp citu, tieši uz to arī absurda teātris turas.
=====================================================
Pasākums notiek interaktīvā vidē - vienkārši kādu dienu es pamostos
lielā, labiekārtotā istabā ar svarīgām, senlaicīgām mēbelēm, augstiem
griestiem, un viss izskatās tā, kā Rīgas pirmskara dzīvokļos. Patiešām,
paskatoties pa milzīgo logu, var redzēt, ka tā arī ir Rīga - par to
liecina prāvas parādes durvis pretējās ielas pusē; blakus tām ieaugusi
sienā memoriāla marmora plāksne "3.Šūšanas nodaļa". Un vairāk neko
saprast nevar, bet ārā anturāža ir tāda, kā Dzirnavu ielā starp
Brīvības un Barona, taču vēl skaidrāks ir tas, ka šī vieta atrodas kaut
kur dziļi, dziļi pilsētas nomalē. Tāda kā no sabiedrības noslēpta
vieta, kurā ir tāds pats dzīvības formu trafiks, tur elpo
Canon modes veikali, būtiki, elektrotehnika, bižutērija, tikai
autobusi, trolejbusi, taksometri un pārējais šeit nebraukā - tas pat
idiotam ir saprotams.
Spriežot pēc augstuma, esam trešajā stāvā, bet dzīvokļi ir milzīgi,
tātad pēc blokmājas mērvienībām - kādā piektajā. Istabā ienāk cilvēks.
Viņš atgādina aktieri Mjagkovu (to, kurš "Likteņa ironijā" un "Dienesta
romānā), tāds tuvredzīgs, atsvešināts, tomēr viņa uzvedība atgādina tos
filmas momentus, kad viņš it kā ir par kaut ko satriekts, tāds
aizgriezies pie sevis kaut ko svarīgu konstatē, tā klusi novelk un viņa
sejas izteiksme vispirms piepildās ar atklāsmi, tad ar izlēmību un
beigās ar pilnīgu neaprēķināmību. Es sēžu krēslā un klausos - patiešām
atmosfēra elektrizējas ar to neaprēķināmības sajūtu - vēlēšanos
nekavējoties aizmukt no sākuma slāpē ziņkāre, bet tad tevi un
tavu gribasspēku vienkārši salauž ar absurdu teikumu un notikumu
virteni, tādu, kad visnevainīgāk sacītais nenovēršami slēpj draudus,
bet visbiedējošākais tiek uztverts jau ar pilnīgu apātiju.
Mēģināšu paskaidrot, uz kā balstās totālais absurds. Iedomājieties
dokumentālo filmu par 10 cilvēku (nosacīti) dzīvesstāstiem. Šiem
cilvēkiem nav ne mazākā sakara vienam ar otru. Katrs no šiem stāstiem
sastāv no maziem dokumentāliem fragmentiņiem, kuriem, protams, tāpat
nav sakara vienam ar otru. Lūk, filmas varonis tīra zivi, tad stāsta
kaut ko savam sunim par saulrietu, tad ekrānā pavīd kaut kāda viņa
sanitārā grāmatiņa - tādā secība, ka rodas šaubas, vai vispār
iepriekšējais fragments ir bijis par to pašu cilvēku. Šeit tiek
akcentēts tikai esošā momenta svarīgums, bijušais pazūd kā kaut kas
nenozīmīgs, tikpat labi varēja arī nebūt, arī iepriekšējais cilvēks
pagaist laika un telpas bezjēdzīgumā (ir viegli šo situāciju
iedomāties, tikko sāksiet to salīdzināt arī ar laiku un elpas
neizmērojamību). Kā jau sacīju - svarīgas ir tikai esošās sekundes.
Tikko jūs pieķersieties kādam sižeta pavērsienam, režisors
hipnotizētajai beletāžai parāda zaļu ekrānu ar līstošām, neko
neizsakošu cipariņu straumēm kā filmā "Matrikss" un iestājas aizvien
jauns tupiks.
Īsāk runājot, šajā telpā mani tur ar haosa palīdzību. Paši saprotiet,
ka nekur iet, bēgt un slēpties nav iespējams, jo jau pēc divām sekundēm
viss ellē ratā var mainīties un kļūt radikāli savādāks. Tāpēc sēdi un
ftikaj. Pseidomjagkovs runā ar mani, neskatoties man virsū, katra frāze
nesaistīta ar iepriekšējo, bet ar kaut kādu savu absurdo jēgu apveltīta
- un es sāku arī kaut ko atbildēt uz jautājumiem, jautāt pats, kas un
kāpēc un kas tālāk, jo nezkāpēc ir pārliecība, ka viņš nerunā ar sevi.
Ar laiku nāk atskārsme, ka tas, ko es saku, ir tikpat bezjēdzīgs.
Piemēram, laiku pa laikam, kad es kļūstu pavisam nervozs, viņs man
iesaka aptīt apkārt sev kaut kādu palagu vai segu - it kā liekas, ka
sekos kādas izmaiņas haotiskajā pasākumā, kāds turpinājums, un es
aptinu sev apkārt visam kādu lielu halātu vai segu, taču jau pēc
minūtes ir skaidrs, ka tas bija bezjēdzīgi un es lieku tās lupatas nost.
Beidzot ir kāds pavērsiens - galvenais varonis (ne jau es) kaut kur
aiziet, palieku dzīvoklī viens ar telefonu, pa kuru
zvana. Telefonsarunām šajā lugā patiešām ir milzīga nozīme. Vispirms es
noklausos kādu sarunu autoatbildētājā, tā ir interesanta, tikai nevar
saprast par ko, tad man zvana kāda sieviete, kura mani uzskata par
dzīvokļa saimnieku un sāk stāstīt par orbitālās stacijas pamešanu jau
nedēļas - es saku, ka es visu nodošu adresātam. Beigās uz pēdējiem
zvaniem man liekas, ka par galveno varoni es zinu pietiekoši daudz, lai
varētu sākt atbildēt viņa vietā, un pārliecinoši esmu pieņēmis
manieri runāt klusu it kā pie sevis, sarunas vidū pēkšņi pateikt
"labdien, es klausos" vai tikpat labi "labdien, es neklausos", un
integrācija absolūti nenormālajā sižetā (par kuru, atgādināšu, ne
vārda) ir īstenojusies, tās laikam ir beigas - es paskatos pa logu,
redzu, ka sāk tumst (patiesībā tumst nevis debesis, bet neona izkārtnes
tā kā nodziest, no "Capitol" vairs tikai trīs burti skaidri palikuši),
priekšnamā atrodu lietus galošas, taču tad viss atkal turpinās.
Tāpat kā filmā "Likteņa ironija", pēkšņi dzīvoklī pa durvīm iebrāžas
divas jautras draudzenes, pie tam par vienu no tām var teikt, ka viņa
ir tik biedējoša, ka es uzreiz aizmirsu i par galošām, i par dziestošo
"Capitol". Pēc uzvedības un aktivitātes viņa atgādina aktrisi Karīnu
Tatārinovu, taču viņai ir tādi bezmaz sadistiski sejas vaibsti kā TV5
producentei Baibai Ripai, un, lūk, šis fantastiskais sajaukums veic
daudzas, kustības, tādas jautras, spriganas, tikai sejas izteiksme
nemainās, da i viņa nesaka neko, vispār tikai klusē. Viņa atgādina
pilnīgi nojūgušos marioneti, bet drīzāk ir nojūdzies pats leļļu
meistars. Runā tā otra, runā tādas kā kinokritiķes balsī, mēģina
noskaidrot, ar ko es esmu šodien pļāpājis pa telefonu, un es atbildu,
ka ar neko. Kā viņas aiziet, atgriežas eks-Mjagkovs ar kādu dāmu, kas
izskatās pēc dioksinizētas Allas Pugačovas, ar interesi paklausās
telefona atbildētājā, tad saka: "Mums ir jābrauc!"
Pirms tam mēs arī ieturam pēdējo kopīgi maltīti - tas ir vinegrets ar
vārītām reņģēm, ļoti garšīgs, varbūt tāpēc, ka esmu ļoti izsalcis, bet
tā vietā, lai antraktā ietu uz bufeti, esmu vienkārši laiku
nobumbulējis telefonsakaros vai sazin vēl kur; kādu brīdi es tad vēl
biju pārmeklējis antresolus, taču atradis tikai slidas, binokli un
dvieļus. Pseidopugačovai šeit ir tāda kā apustuļa loma, jo
asociācija ar pēdējo vakarēdienu ir nepārvarama, tomēr nozīmes
tam nav nekādas - tikko prātā ienāk kāda saprātīga doma, pie kuras
pieturēties, kaleidoskops satricinās, un ir jau rīts no debesīm
nolaižas migla, mirguļo mazi neredzami kristāliņi. Pēkšņi man
atnāk apjausma, ka pirms doties projām, man vajadzētu paskatīties uz
mašīnas numuru, gadījumā, ja nu kas - viņš teica, mēs braucam, tātad
lejā jābūt kādam auto.
Kamēr viņi vēl ēd vinegretu virtuvē, nesos pēc binokļa, pieskrienu pie
loga, taču uzreiz nāk apjausma, ka labāk no sākuma paskatīties, vai
pretējā ielas pusē nav kāda tāfelīte ar ielas nosaukumu, un blakus
"3.šūšanas nodaļai" tiešām arī ir - es lasu: "Fināla iela
125a". Man jau likās, ka galīga nomale. Neesmu par tādu ielu
dzirdējis. Tad aptinu ap sevi segu, un mēs dodamies lejā.