Lord Andrey de Initio ([info]lord_andrey) rakstīja,
@ 2005-02-14 22:45:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Mūzika:Чиж - Бомбардировщики

Reimonds Ketels (Raymond Cattell) (1905 - 1998)
Ketels tiek pamatoti atzīts par visu laiku izcilāko personības pētnieku. Savos pētījumos viņš ir aizskāris praktiski visas tēmas - personības struktūru, attīstību, motivāciju, psihopatoloģiju, psihisko veselību un izmaiņas. Viņa personības pētījumi ir snieguši lielāku ieguldījumu personības izpētē, kā jebkura cita pētnieka pētījumi. Bet Ketels neguva plašu atzinību. Par oficiālajiem iemesliem tiek atzīts tas, ka Ketela darbi ir uzrakstīti sarežģītā valodā un ir grūti saprotami (lasīju es viņa darbus un pat neskatoties uz savām vājajām angļu valodas zināšanām, lielāko daļu lieliski sapratu). Ketels pārāk pievēršoties faktoranalīzei (ar šīs faktoranalīzes palīdzību Ketels izdarīja to, kas pirms viņa nevienam psihologam nav izdevies un diez vai kādreiz kādam izdosies). Pāmesta tiek viņa piedāvāto formulējumu, interpretāciju un pamatiezīmju, kas iegūtas ar statistiskām metodēm, subjektivitāte. Kaut gan par kādu subjektivitāti var runāt, ja cilvēks praktiski no nulles izveido personības teoriju?

1997. gada augustā Amerikas psihologu asociācija (APA) piešķīra Ketelam "Zelta medaļu par mūiža ieguldījumu psiholoģijas zinātnē". Bet neilgi pēc tam amerikāņu vēsturnieks Barry Mehrer New York Times publicēja rakstu, kurā runāja par to, ka Ketels pārstāv rasistiskus uzskatus. APA ļoti steidzīgi pārdomāja un 1998. gada janvārī Ketelam "atņēma" medaļu par mūža ieguldījumu psiholoģijā. Pie vainas bija divi Ketela izteikumi: "Hitler, actually shared manu values of the average American. He admired... family values.." un "It [eugenics] favors preventing the birth of those who would inevitably be miserable and incapable of living a normal, happy life. It encourages the birth of those who look after themselves and others, who invent and enrich the culture,..." (citāti ņemti no Allen B.P. (2000). The Trait Approach to Personality: Raimond Cattell and Hans Eysenck. Merrill (Ed.), Personality theories: development, growth, and diversity. (pp. 372 – 405). Boston, London: Allyn and Bacon).

Tātad vienam no visu laiku izcilākajiem psihologiem tiek atņemta balva par mūža ieguldījumu psiholoģijā (25 gadu vecumā jau kā psiholoģijas doktors uzsāka intensīvu zinātnisko darbību) par diviem, manuprāt, neko nenozīmējošiem izteicieniem, kuri, turklāt, nevarētu teikt, ka nav patiesi. Uzskatīt tos par tik neētiskiem, lai aizmirstu par pētnieka ieguldījumu zinātnes attīstībā, manuprāt, ir stulbi. Bet no otras puses, Ketels bija brits un eigēnikas piekritējs. Uz ASV devās tāpēc, lai būtu iespēja strādāk kopā ar Torndaiku un tur arī visu mūžu palika. Visu savu mūžu viņš veltīja eigēnikas pētījumiem un attīstībai. Demokrātiskie amerikāņi nespēj pieņemt zinātni, kuras galvenais mērķis ir radīt veselus pēcnācējus. Amerikāņu kultūra ir pietiekoši slima, lai nevēlētos veselus pēcnācējus. Tie nav izdevīgi. Tāpēc arī Ketela "hobijs" bija neizdevīgs.

Un kāds vēl atļaujas apgalvot, ka Latvijā pret izciliem zinātniekiem izturas kā pret suņiem, nenovērtē viņu darbu, etc. Bet tas ir visā pasaulē. Ketels izstrādāja matemātiskas formulas, pēc kurām ir iespējams izrēķināt cilvēka uzvedības variantus, laiku, kas nepieciešams, lai cilvēks saņemtos uz kādu rīcību vai apstākļus, kādos ir jāievieto cilvēks, lai tiktu realizēta noteiktā darbība. Viņš izveidoja vienu no visu laiku izcilākajām metodikām, kuru arī es izmantošu savā diplomdarbā pētot "sviesta cibas" brīvprātīgos iemītniekus - 16PF. Uz viņa teorijām ir balstīta mūsdienu lielā piecinieka teorija.



(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]kyrie
2005-02-15 00:25 (saite)
Dumja esmu :))
Bet nu tu saprati ko es gribēju teikt. Lav jū.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]lord_andrey
2005-02-15 00:26 (saite)
:)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]crescendo
2005-02-15 08:07 (saite)
"Amerikāņu kultūra ir pietiekoši slima, lai nevēlētos veselus pēcnācējus."

Nez, pārliecīgi humanizēti viņi vienkārši ir - ņem vērā, ka kristietībai (gan visai savdabīgai) uz amerikāņu kultūru ir krietni spēcīgāka ietekme, nekā uz rietumeiropas. Tas, un nelaimīgais american dream ka loterijā (sauktā arī par dzīvi) paveikties var ikkatram.


Ehh, biju sarakstījusi vairāk, bet savas garās pārdomas labāk turēt savā žunrālā, nevis svešus komentārus piesārņot.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]lord_andrey
2005-02-15 13:45 (saite)
Amerikā nav kristietības.... tas baptisma paveids, kas tiek uzskatīts par ASV kristietību, ir parodija uz kristietību un ļoti neliela daļa to tiešām praktizē... viņu "in god we trust" ir aizbildināšanās "mēs - kristieši; jūs - musulmaņi; tāpēc mēs jūs sitīsim"... ASV tiesu praksē ir pierasta zvērēšana uz Bībeles, kas ir vienkārši tradīcija... ja Anglijā kā protestantisma forma, tika izveidots anglikānisms, tad ASV kristietība kā tāda nekad īsti nav bijusi... kad tur vēl bija Spāņi, bija katolicisms, angļi bija ar anglikānismu, bet viņi visi tika padzīti kopā ar savām konfesijām...

amerikāņi nav kristieši, viņi vienkārši apmeklē baznīcu...

runājot par rietumeiropu... kristietība ir mirusi pēdējos divus gadsimtus... iemesls vienkāršs - protestantisma izplatīšanās... bet protestantisma idejā nav vienas lietas, bez kuras reliģija nespēj pastāvēt... tāpēc arī mirst... ņem vērā, ka klasiskajās katoļu un ortodoksāļu zemēs, kristietības tradīcijas joprojām ir ļoti spēcīgas...

american dream ir salīdzinoši nelielas cilvēku grupas socioloģisks eksperiments... runā, ka esot izdevies.... kaut gan nez vai to var saukt par izdevušos...

žēl, ka neatstāji visu, ko biji sarakstījusi... būtu ļoti interesanti palasīt... manus komentārus drīkst "piesārņot"... :)

neņem vērā to ko sarakstīju, es vēl no gultas neesmu ticis laukā... miegains un ar sāpošu galvu... :D iešu pastāvēšu zem tekoša ūdens...

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]crescendo
2005-02-15 14:44 (saite)
amerikāņi tic kristum kā vienīgajam dieva dēlam -> ir kristieši. vismaz pie kaut kādas definīcijas bija jānonāk personīgas kārtības labad. Nju - jā, mormoņi un jehovas liecinieki šajā izpratnē, šķiet, pie kristiešiem nav pieskaitāmi.

Tas, ka viņu kristietības izpratne ir pilnīgi idiotiska un izkropļota ir cits stāsts... Kaut gan - nu jā, nedaudz nevietā bija nepadomāt apr salīdzinājuma ar Rietumeiropu lietderību.

Starp citu, kas ir tas, kas trūkst protestantismam? To, ka es tīri personīgi to nespēju uztvert par reliģiju - vismaz ne tādā izpratnē kā katolisms vai pareizticība, sapratu jau kādu laiku atpakaļ - bet nodefinēt, kur tieši ir atšķirība, nekādi neizdodas. Pie tam, uztvert hindiusmi, budismu, sintoismu vai islamu kaa, lai gan sveshas kultuuras, bet tomeer - religjiju probleemu it kaa nav.

Ak jā, to, daļu no tā ko te pirmīt nodzēsu atstāju savā žurnālā posta statusā... vienkārši pārpspriedumi par I, Robot šajā kontekstā kaut kā ne pārāk iederējās.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]lord_andrey
2005-02-15 15:17 (saite)
ģeniāli, uzrakstīju milzīgu atbildi un nokārās internets...

pamatidejas: mormoņi ir pseidokristieši, jehovieši "grāmatas" sekta, bet ar Kristu viņiem maz sakara...

protestantisms ir atteicies no rituāla... teoloģiski - Luters ir pārrāvis ķēdi, kura gāja no Kristus uz apustuļiem un tālāk... luterāņu priesteriem nav tiesību veikt rituālus... sevišķi - grēku atlaišanu... tāpēc arī neveic...

hmm, izskatās, ka to visu bija iespējams pateikt arī desmitreiz īsāk... :D

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]crescendo
2005-02-15 16:20 (saite)
Par mormoņiem un jehoviešiem - ehh precīzi neatceros viņu pamatnostādnes, jo man viņi patiešām nešķita īpaši interesanti. Bet viss sāls bija tajā, ka mormoņi, šķiet, kristu uzskatīja par pravieti ar dievišķo iedvesmu, nevis dieva dēlu - nedaudz līdzīgi musulmaņiem.

Hmm.. kā skaidrojama tieksme pēc rituāla bez vēlēšanās pilnībā apzināti pieņemt aiz tiem stāvošos filosofiskos uzskatus?

šķiet, kaut kad sen mēģinot kaut ko spriest par reliģiju nonācu pie secinājuma - savu jēgu rituāli pa ceļam pazaudēja, jo tā īsti to vairs neviens nezināja, bet tie joprojām tika ievēroti, jo tā pieklājas - un tādejādi informācijas ķēde tika padota tālāk.
Reformācija noplēsa no baznīcas pēdējo, kas vēl saturēja sākotnējās "pareizās" mācības atbalsi - rezultātā radot kaut ko, kam ar sākotnējo mācību vispār nav nekāda sakara.

Nav jau tā, ka tiem pašiem luterāņiem rituālu nebūtu... Bet ar pamatojumu ticībai neracionālajam ir tā pašvaki....

rājiens tavam ISP. 10x īsāk pateikt var, bet man labāk patīk lasīt to, kā tas tiek pateikts gari....

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]lord_andrey
2005-02-15 16:41 (saite)
nu jā, mormoņi mazliet līdzīgi musulmaņiem sajaukumā ar kristiešiem, jehovieši vairāk līdzinās jūdaistiem...

pastāv šādas tādas bezapziņas struktūras, par kurām runāja Jungs un Fromms (btw, abi ateisti, kaut arī tas viņiem netraucēja paziņot, ka mūsdienu cilvēka traģēdija ir dievu zaudēšana, viņi runāja par to, ka ja nebūtu miris dievs, nebūtu vajadzības pēc psiholoģijas dzimšanas)... vienkārši lai cilvēks normāli funkcionētu, viņam ir jāpiedalās rituālos... un nav tik svarīgi, vai tā ir pirmatnējo afrikāņu spļaušana zemē saullēktā, vai mūsdienu mājsaimnieču pārbaudīšana vai gāze ir aizgriezta, izejot no mājas... kaut gan pēdējā gadījumā ir problēma ar rituāla pilnvērtību, jo zem rituāla ir jābūt filosofiskai sistēmai, lai tas pilnībā realizēt bezapziņas vajadzības...

bet ja jau garais izdzēsās? nācās samierināties ar īsāku variantu... tāpat es tur neko īpaši prātīgu nepateicu... kā vienmēr... :)

rituālu nozīme ir zināma un nav gluži tā, ka tie tiek ievēroti tikai inerces pēc... jebkurš rituāls nostiprina kopumu... teiksim, Dorians nostiprinājās tad, kad parādījās ūdenspīpes rituāli...

ir ir luterāņiem rituāli, es kā vienmēr pārspīlēju... bet tam, ko viņi sauc par rituāliem, priekš cilvēkiem nav īpaši lielākas jēgas, kā jau pieminētajai gāzes pārbaudīšanai aizejot no mājām...

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?