‮‮ - Skaidrie sapņi [entries|archive|friends|userinfo]
‮‮

[ website | latest ]
[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

Skaidrie sapņi [Jan. 17th, 2005|01:04 pm]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
[garastāvoklis | sleepy]

Nu jau gandrīz divi gadi ir pagājuši, kopš no filmas Waking Life uzzināju, kas ir lucid dreaming, jeb kā es šo terminu esmu latviskojis - skaidrie sapņi (ja piekrīti, ka skan stulbi, iesaki ko labāku). Šis fenomens man likās tik grandiozs, ka fakts, ka līdz tam par tā eksistenci nebiju dzirdējis ne pušplēsta vārdiņa, radīja manī nelielu šoku. Pieņemu, ka pat ja arī būtu ko dzirdējis, visticamāk norakstītu to kā kārtējo ezotērijas un maģijas piekritēju radīto bēgšanas no realitātes mēģinājumu. Bet nē. Lieta izrādās ļoti pat zinātniski pamatota, izskaidrota un pierādīta. Cilvēka psiholoģija, neirofizioloģija un kas tik vēl ne apvienojas, lai dāvātu mums ko pārsteidzoši līdzīgu Vahovsku Matricai vai Amenábara vīzijai par kriogēnikas nākotni :)

Rietumu pasaulē valdošajā zinātniskajā paradigmā attieksme pret šāda veida parādībām vienmēr ir bijusi visai skeptiska, tādēļ, neskatoties uz to, ka par skaidrajiem sapņiem runāt sāka jau 19. gadsimta otrajā pusē (Marquis d'Hervey de Saint Denis, "Dreams and How to Guide Them"), nopietnu attieksmi tie izkaroja tikai pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados, lielā mērā pateicoties Stenfordas universitātes psihologam Stīvenam LaBeržam (Stephen LaBerge, The Lucidity Institute</i>).

Protams, savādāk ir ar citām kultūrām un reliģiskajām tradīcijām. Kā piemērus minēšu seno Senoi kultūru Malaizijā (jau no bērna kājas viņi mācīja savus bērnus pareizi sapņot), tibetiešu sapņu jogu, Austrālijas aborigēnus ar visiem saviem pasaules radīšanas mītiem utt.

Uz jaunās tūkstošgades sliekšņa sapņošanas māksla tika augšāmcelta no vēstures mēslaines un nu ar paceltu galvu tā droši dodas nākotnē. Lielākajās sapņotāju interneta komūnās (LD4all, DreamViews u.c.) vairums cilvēku ir gados jauni cilvēki, un es atļaujos domāt, ka tas nebūt neliecina, ka šī padarīšana ir just for kids.

Kas tad ir šie skaidrie sapņi? Definīcija skan, ka skaidrie sapņi ir sapņi, kuros tu saproti (t.i. skaidri apzinies), ka sapņo. Citiem vārdiem, tā ir "pamošanās" sapnī, kurai seko "nomoda" periods Tevis paša psihes radītajā pasaulē (lūk, skaidrais sapnis). Turklāt, lai "pamostos" sapnī, mums vairs nav jāpaļaujas uz nejaušību, nu jau tā ir prasme - māksla, ko ar zināmu piepūli apgūt iespējams katram gribētājam.

Kāda tam visam ir jēga? Jautājums viltīgs, tādēļ arī atbildēšu viltīgi - jēga līdzīga kā nomoda dzīvei :) Izzini sevi, izklaidējies, smelies iedvesmu radošam darbam, runājies ar savu sapņu personāžiem, mācies, ceļo, drāzies, nu ko vien vēlies. Tā vai tā aptuveni trešdaļu no savām dzīvēm mēs pavadām miegā, why not take the best out of it? Pilnvērtīgai miesas un gara atpūtai skaidrie sapņi netraucē it nemaz. Turklāt no sapņu pasaules nomoda pasaulē Tu vari paņemt līdzi ne tikai emocionālo lādiņu un iegūtās zināšanas, bet arī motoriskās prasmes. Neveikli izteicos, bet nozīmē tas to, ka ja Tu, piemēram, visu nakti sapnī esi spēlējis basketbolu, iegūtās prasmes ir pārejošas arī nomoda pasaulē. Dr. Stīvens LaBeržs savā grāmatā Exploring the World of Lucid Dreaming, kuras pēdējās lappuses man pašlaik ir tas prieks lasīt, raksta arī par skaidro sapņu izmantošanas iespējām psihiatrijā un medicīnā. Es patiešām ticu, ka sapņošanas mākslai ir liela nākotne.

This is a revolution of the mind ;)

linkrakstīt

Comments:
[User Picture]
From:[info]bez4pieci
Date:January 17th, 2005 - 04:22 pm
(Link)
budistiem ir dzidrās jeb apzinātās sapņošanas prakses. vienā no tām ir jāceļ māja. ar katru sapni cel to augstāku. kad māja apzināti uzcelta, tad praktizētājs jau ir ticis tik tālu, lai pats pēc savas gribas sapnī darītu, ko vēlas. gluži kā tas džeks ar klauna piespraudi pie ādas jakas, tai baltajā istabā, filmā wl.
[User Picture]
From:[info]laboratorija
Date:January 17th, 2005 - 04:30 pm
(Link)
Nu, cik esmu iepazinies ar tibetiešu budistu sapņu jogu, visa pamatā ir uzskats, ka kas gan ir dzīve, ja ne sapnis. Strādājot ar sevi un pilnveidojot sapņošanas mākslu, mūki cerēja sasniegt tādu apziņas līmeni, ka spētu no šī sapņa pamosties. Vai kādam tas ir izdevies, sīkāku ziņu man nav :)
[User Picture]
From:[info]bez4pieci
Date:January 17th, 2005 - 04:33 pm
(Link)
mostās, un kā vēl. tie, no kuriem tikai nagi un mati paliek pāri - tie ir tie, kas pamodušies.
[User Picture]
From:[info]laboratorija
Date:January 17th, 2005 - 04:51 pm

The Tibetan Yogas of Dream and Sleep - The Main Practice

(Link)


[User Picture]
From:[info]bez4pieci
Date:January 17th, 2005 - 07:29 pm

Re: The Tibetan Yogas of Dream and Sleep - The Main Practice

(Link)
eu, tu esi monstrs - taču pats neskanēji?

(man tā grāmatiņu lasīšana vienmēr ir bijusi vājā vieta - all action no theory)

bet paldies paldies! dažreiz jau arī vajag, lai negvelž pārāk daudz muļķību :)
[User Picture]
From:[info]laboratorija
Date:January 18th, 2005 - 04:29 am

Re: The Tibetan Yogas of Dream and Sleep - The Main Practice

(Link)
Nē, pats nē, bet kāds, kam šī grāmata ir, ieskanēja šo nodaļu pēc mana lūguma. Paldies viņam par to :)
[User Picture]
From:[info]bez4pieci
Date:January 18th, 2005 - 11:48 am

Re: The Tibetan Yogas of Dream and Sleep - The Main Practice

(Link)
:)) nuja, 3x paldies
[User Picture]
From:[info]eovina
Date:January 17th, 2005 - 08:39 pm
(Link)
nezinu, vai tādā pakāpē, kā tu stāsti, bet man tādi sapņi ir bijuši.
sākumā bija riktīgi scary, jo tie bija murgi. es it kā pamostos, bet nevaru pakustēties, nevaru pat pakliegt vai ko citu. ar laiku šādi sapņi sāka atkārtoties un tad pirmoreiz es šādā sapnī it kā izkāpu no sevis ārā, jo man bija dikti bail. un es (tas, kas no manis piecēlās - dvēsele, nezinu, tas tā skarbi skan) skrēju uz otru istabu, lai pamodinātu kādu, lai tas kāds pamodina mani. beigās nekas nesanāca un es pamodos no tā, ka kliedzu. izrādās es knapi čukstēju, bet domas tādas, ka kliedzu uz dzīvību un nāvi.
un tad tā, apmēram reizi pusgadā man nāca šādas naktis, ar laiku redzēju, kā manā priekšā dedzina manus draugus u.c. riebeklības. bet pamosties ta' nevar!
un tad vienu nakti es sapratu, ka es nepamosoties varu "valdīt" pār savu sapni. un pieredzēju vienu no skaistākajiem mirkļiem mūžā. Es piecēlos un atvēru logu, un aizlidoju. lidoju uz teiku un visu redzēju tik šaušmīgi reāli, kaut gan nekad dzīvē vispār neesmu lidojusi. no rīta iesmējos, ka tas kā Pīters Pens un Vendija. bet sajūtas neaprakstāmas. jocīgas, jo es esmu pamodusies, bet tomēr nē. kopš tā laika nekas tāds nav atkārtojies. žēl, ne?
manam draugam arī tā ir gadījies, tikai viņš reiz šādā naktī, kad sapratis, ka var būt viss, ko vēlas, aigāja kauties ar urlām. smieklīgi, bet toreiz viņam bija tāds periods.
-
vispār būtu dikti interesanti uzzināt ko vairāk, piemēram, vai šiem sapņiem var it kā "pavēlēt", kad tiem nākt utt.
nu tas tā par mani..
-a
[User Picture]
From:[info]laboratorija
Date:January 18th, 2005 - 04:15 am
(Link)

Jā, savus pirmos skaidros sapņus (tīšus vai netīšus) daudzi ir atzinuši par vieniem no spilgtākajiem pārdzīvojumiem savā mūžā.

Par pamošanos un nespēšanu pakustēties - tā ir t.s. miega paralīze (sleep paralysis). Ļoti nekaitīga (kaut arī brīžiem var būt biedējoša) parādība. Ātro viļņu miega laikā (Rapid Eye Movement, REM miegs) cilvēka ķemenis tiek "atslēgts", un mēdz gadīties, ka tūliņ pēc pamošanās paiet kāds mirklītis, līdz tas atkal "pieslēdzas" :)

Un, jā - skaidros sapņus ir iespējams voluntāri inducēt. Sekmes ir atkarīgas no Tavas pacietības, gribasspēka un sapņošanas mākslas apgūšanai veltītā laika. Metodes ir izstrādātas daudzas un dažādas, taču principā tās visas balstās uz diviem ziloņiem - sapņu atcerēšanās (dream recall) un apziņas par apkārtesošo pasauli (angļu valodā ir kolosāls vārds - awareness). Sāc ar sapņu žurnāla ieviešanu. Turi to pie gultas, un tūliņ pēc pamošanās ieraksti tajā pilnīgi visus sapņus, ko atceries (arī un it īpaši, ja tas ir, teiksim, pusčetros naktī). Tieši šis ir klupšanas akmens daudziem potenciālajiem sapņotājiem, tajā skaitā arī man :} Pēc pāris nedēļām vai pat ātrāk nevarēsi nepamanīt, ka atceries ievērojami vairāk sapņu, turklāt tie ir kļuvuši daudz spilgtāki un detalizētāki. Uz pirmajiem rezultātiem vari sākt cerēt, kad atceries vismaz vienu kārtīgu sapni katru nakti.

Par metodēm. Visslavenākā laikam ir t.s. realitātes pārbaudes (reality check, reality testing) metode, kuru (tiesa, visbiežāk kombinācijā ar citām, jo pati par sevi tā nav tā auglīgākā) izmanto visi sapņotāji. Tagad pat novērsies no ekrāna un pajautā sev, vai Tu sapņo, vai esi nomodā? (Vai Tu vispār bieži sev uzdod šādus jautājumus? :>) Atbilde, protams, liekas pašsaprotama, jo Tu esi pārliecināta, ka esi nomodā. Bet nesteidzies. Sapņos mēs arī esam pārliecināti, ka esam nomodā, taču in fact - neesam vis! :) Lai iegūtu objektīvu atbildi uz jautājumu, kurā no abām realitātēm - sapņu vai nomoda - Tu šobrīd atrodies, veic nelielu eksperimentu jeb t.s. realitātes pārbaudi. Lieta tāda, ka lai cik arī līdzīga sapņu realitāte spēj būt nomoda realitātei, tai ir savas nianses, jeb citiem vārdiem - there is a glitch in the Matrix :D Nosaukšu dažas. Sapnī ir ļoti grūti vai pat neiespējami mainīt apgaismojuma līmeni, pamēģini izslēgt/ieslēgt gaismas slēdzi, ja tas nedarbojas (piemēram, lampa spīd, bet neslēdzas ārā), ir liela iespēja, ka Tu sapņo. Digitālie displeji (un sīki teksti vispār) sapnī ir ļoti mainīgi un bieži - nesakarīgi. Paņem kādu tekstu un izlasi to, uz pāris sekundēm novērsies un izlasi vēlreiz. Ja teksts ir mainījies vai kļuvis nesalasāms, ir ļoti liela iespēja, ka sapņo. Tāpat vari pamēģināt lidot. Pa logu ārā nelec, bet, nezinu (kā tieši Tu savā sapnī pacēlies gaisā?) - pamēģini pastiepties uz augšu, sasprindzināties. Ja Tev izdodas pacelties gaisā, varu derēt, ka sapņo :) Vari aizspiest degunu, un mēģināt caur to elpot. Ja izdodas, tad visticamāk sapņo. Ja pietiekami ilgu laiku pa desmit reizēm dienā veiksi realitātes pārbaudes, tad vienā jaukā naktī to veiksi patiešām esot sapnī. Nu, un tad arī būs ;)

Tikko vienā no saviem diskiem atradu minēto grāmatu Exploring the World of Lucid Dreaming PDF formātā. Tā patiešām ir obligātā literatūra katram, kas interesējas par skaidrajiem sapņiem. Tur atradīsi gan skaidro sapņu inducēšanas metodes, gan teoriju, gan arī vēl daudz ko citu. Klikšķini uz grāmatiņas un labu veiksmi! :)


From:[info]arteck
Date:January 18th, 2005 - 11:40 am
(Link)
paldies par grāmatiņu un visu pārējo. gribētos arī to par tibetiešu jogām, tikai laikam jau .pdf veidā nav (pieļauju domu, ka Tu jau esi meklējis).
[User Picture]
From:[info]bez4pieci
Date:January 18th, 2005 - 11:54 am
(Link)
tā miega paralīze ir vissšausmīgākā, brrrr - tā parasti noteik, kad meditācijas vai ceļojuma laikā tu ņem un netīšām aizmiedz.

(paldies par grāmatiņu!)
[User Picture]
From:[info]laboratorija
Date:January 18th, 2005 - 07:42 am
(Link)
Redzēju sapnī, ka aptieka atvēris grāmatu bodi uz Tērbatas ielas, un es tajā nozagu Ebija Hofmaņa Steal This Book :D
[User Picture]
From:[info]3_5469mhz
Date:January 18th, 2005 - 10:18 am
(Link)
Paga, paga, tikshu galaa ar Freida Sapņu interpretaaciju un arii kaut ko labu noteikti vareeshu pastaastiit!
[User Picture]
From:[info]nihilant
Date:May 26th, 2005 - 08:52 pm
(Link)
ja tev joprojām ir interese par šo tēmu, varam turpināt izpēti minētajā virzienā. man no savas puses ir makteriāli ko piedāvāt, bet tā ir tikai teorija. ja mēs saņemamies, varam ieviest arī praksi. interesē??